|
Скачати 68.13 Kb.
|
Урок Тема: Жири як естери. Хімічні властивості жирів. Поняття про гідрування жирів. Мета: Сформувати поняття про жири як естери; ознайомити учнів з поширенням, складом і фізичними властивостями жирів; розглянути хімічні властивості жирів; сформулювати вміння складати рівняння гідролізу жирів; дати уявлення про гідрування жирів, навчити складати рівняння відповідних реакцій; вдосконалювати вміння самостійно шукати навчальний матеріал, будувати логічні ланцюги, робити узагальнення, виховувати інтереси до науки. Тип уроку: комбінований з використанням технологій інтерактивного навчання. Форми і методи роботи: груповий, взаємоперевірка, мозковий штурм, фронтальне опитування, рефлексія. Обладнання і матеріали: ПС, штатив з пробірками, дистильована вода, етиловий спирт, бензин, топлене масло. Базові терміни і поняття: вищі карбовані кислоти, багатоатомні спирти, омилення. Хід уроку І. Організація класу Доброго дня! Сідайте! Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, назву якої ви дізнаєтеся через декілька хвилин. А зараз нагадаємо основні правила на уроці (на екрані)
ІІ. Узагальнення окремих фактів і явищ. Для того, щоб добре засвоїти новий матеріал, ви повинні нагадати свої знання попередньо-вивченого матеріалу. Виконання тестових завдань. Відповіді на екран. Метод самоперевірка. Оцінки в журнал. Фронтальне опитування:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Увага на екран. ( учень зачитує вірш-загадку). Наша роль неоднозначна У запасі нас тримали, І від холоду, як бачте, Вас не раз ми рятували. До стінок входимо клітини Транспортуєм вітаміни У складі нервової тканини Не знайдеш нам достойної заміни. Учні відгадують загадку. Про ці речовини ви вже багато чого знаєте з курсу біології. З цими речовинами ми зустрічаємося щодня. Більш детально про жири ми дізнаємося з курсу хімії. ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Отже, темою нашого уроку є «Жири як естери. Хімічні властивості жирів. Поняття про гідрування жирів». Метою уроку – повинні вивчити склад, будову, властивості жирів. Повинні навчитися писати рівняння хімічних реакцій, що характеризують хім. властивості жирів. Отже, нашими основними завданнями будуть:
Так, як ви багато знаєте про ці речовини, ми з вами поглиблювати свої знання, дізнаватися нове будемо разом. Тому девізом нашого уроку будуть слова Роберта Вудворда «Своїми знаннями я забов'язаний самому собі. Я сам себе навчив хімії» Основні питання уроку:
Повідомлення учнів про вчених, що вивчали склад і будову жирів. Демонстрація слайдів “Портрети вчених”. Слайд узагальнення. Хронологічна таблиця. Зробити записи в зошити.
Метод мозковий штурм. Усі по черзі називають свої міркування. (органічні сполуки, естери, вміщують гліцерин і вищі карбонові кислоти). Отже жири – це естери вищих карбонових кислот та гліцерину. Загальна назва таких сполук тригліцериди. Давайте спробуємо вивести загальну формулу цього класу речовин. Учень біля дошки, учні в зошитах пишуть загальне рівняння реакцій отримання жирів. На екран загальна формула жирів. Завдання групам: 1.Написати рівняння реакції одержання тристеарину. 2. – триолеїну. 3.- трипальмітину. Чи можуть жири містити залишки різних кислот, якщо так, то як їх назвати? -Можуть, такі жири називають змішані, ті жири, що містять змішане однієї кислоти-прості. На слайді пальмітодистеарин. 3. А тепер звертаюсь до підручника. Фізичні властивості жирів(робота з підручником) Демонентрація. «Розчинність жирів в різних розчинниках» Завдання групами. 1.-досліджує розчинність олії у воді. 2.-у спирті. 3.-в бензині Роблять висновки. На слайді результати в таблиці. 4.Ви вже багато знаєте, про ці речовини складіть будь-ласка асоціативні грона у своїх зошитах. «на дошці» Рідкі тверді Жири Тверді не насичені радикали нерозчинні Користуючись схемою ми можемо класифікувати жири за такими ознаками: 1 – за агрегатним станом; 2 – за походженням; 3 – за будовою; Ми отримаємо таку схему : Жири Тверді Рідкі (за агрегатним станом) Тваринні рослинні (за походженням) залишки насичених залишки ненасичених (за будовою) кислот кислот Свинячий; олії: соняшникова, гірчична. Яловичий; Приклад Баранячий; Винятки: Риб’ячий жир - рідкий (тваринного походження) Кокосова олія – твердий (рослинного походження) Демонстрація досліду. «Визначення ступеня ненасиченості жирів». 5. Хімічні властивості жирів.
На екрані загальне рівняння реакції гідролізу жирів. Завдання групам: 1.Користуючись опорними конспектами в яких загальне рівняння реакцій гідролізу написати гідроліз триолеїну. ІІ група – гідроліз тристеарину. ІІІ група - гідроліз три пальмітину. 1)Цей процес відбувається в організмі: жири, що входять до складу їжі під впливом ферментів шлункового і підшлункового соку піддаються гідролізу. Продукти гідролізу всмоктуються стінками шлунка утворюючи необхідний організмові жир. 2) У промисловості гідролізу проводять з метою одержання гліцерину, карбонових кислот, мила. Щоб добути мило, гідроліз проводиться у лужному середовищі. Користуючись загальною схемою лужного гідролізу написати рівняння гідролізу Три стеарину. Цю реакцію наривають – реакцію окиснення. Демонстрація. Гідроліз жирів. Одержання мила. У молекулах рідких жирів, які утворені з залишків ненасичених карбонових кислот є подвійні зв'язки. І тому вони можуть вступати в реакції приєднання: (на екрані загальне рівняння гідрування жирів) Завдання: 1) Написати рівняння реакції гідрування триагеїну. Твердий синтезований жир – це маргарин. Вперше термін маргарин і сам продукт з'явився в світ у 1869 році і добув французький вчений Мет-Мур'є.(Наполеон ІІІ пообіцяв громову винагороду тому, хто зуміє першим знайти дешевий замінник тваринного жиру). - Часткове окиснення жирів. Згіркнення. Це явище ви спостерігали в повсякденному житті. Рідкі жири, взаємодіють з киснем повітря, утворюючи тверді плівки – «змиті полімери». При тривалому збереженні під дією вологи, оксигену, повітря, світця й тепла жири набувають неприємного запаху й смаку. Цей процес називають «гіркненням». Неприємний запах і смак зумовлені появою в жирах продуктів їхнього перетворення: вільних жирних кислот, гідро кислот, альдегідів і кетонів. ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Отже, ми розглянули основні питання нашого уроку. Давайте спробуємо виконати завдання. Метод незакінчених речень. ( завдання на екран )
Задача з опорного конспекту. Як на вашу думку « Чи виконали ми з вами поставлені завдання уроку і які саме?» (Учні коментують завдання уроку і чи досягли їх, роблять висновки). VI.Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів. Коментування кожної оцінки. Рефлексія ( питання на екран ).
VII. Д/з. - § 8.ст.33-37. - Тренувальні вправи з опорного конспекту. - Повторити з біології функції, значення поширення жирів в живих організмах. Завдання: 1 група – створити слайд-презентацію. «Функції жирів в організмі.» 2 група – «Значення і поширення жирів в природі.» 3 група – Підготувати відповіді на запитання : - Чому калорійність жирів вища за калорійність вуглеводів? - Православна церква установила майже 200 пісних днів в рік, в тому числі середа і п’ятниця. В ці дні виключені продукти тваринного походження в тому числі і жир. Що таке пісне масло? пісне м’ясо? пісний цукор? |
Сьогоднішнього уроку «Жири» ( слайд 3 ). На цьому уроці ви ознайомитеся... Обладнання : комп’ютер, мультимедійний проектор, слайди презентації; прилади та |
Урок у 9 класі з теми «Естери. Жири. Мила» ... |
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання) |
Ситуаційні задачі до Модуля 1 з «Гігієни та екології» для студентів... Розрахувати кількість білків, жирів і вуглеводів, що міститься у добовому раціоні дітей та дати гігієнічну оцінку |
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи... |
Урок хімії у 8 класі Тема: Хімічні властивості кислот Виховувати екологічне мислення, відповідальність за свої вчинки і їх наслідки, культуру мови, толерантність, компетентне відношення... |
УРОК №1 Тема. Початкові поняття геометрії. Властивості точок і прямих Узагальнивши практичні знання і вміння учнів, сформулювати властивості приналежності точок і прямих та властивості взаємного розміщення... |
ПЕРЕЛІК нових надходжень нормативних документів (НД) у фонд ДП ”Житомирстандартметрологія”... Похідні жирів та олій. МЕТИЛОВІ ЕФІРИ ЖИРНИХ КИСЛОТ (МЕЖК). Метод визначення вмісту натрію атомною абсорбційною спектрометрією |
Урок на тему: Підготувала: вчитель хімії Тема: Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості. Алюміній оксид й алюміній гідроксид. Застосування... |
Хімічні властивості кислот. Поняття про ряд активності металів Методи: пояснювально-ілюстративні (розповідь, бесіда), наочні (демонстрація, відео дослід, комп’ютерні презентації), практичні (проведення... |