Урок української мови у 6 класі Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль


Скачати 42.79 Kb.
Назва Урок української мови у 6 класі Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Дата 09.02.2014
Розмір 42.79 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок
Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації
Урок української мови у 6 класі
Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Виконавець учитель-методист української мови

та літератури Новогребельського НВК

«ЗОШ І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний

заклад» Бородянського району Київської

області

Іваненко Людмила Іванівна

2013 р.

Урок української мови у 6 класі
Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета. Поглибити знання учнів про займенник, вчити дітей розпізнавати їх у реченнях і текстах, визначати їхні граматичні ознаки, синтаксичну роль, виробляти навички вживати займенники для заміни повторюваних іменних частин мови; розвивати логічне та критичне мислення, уяву, усне й писемне мовлення; виховувати пошану до усної народної творчості.

Обладнання: картки, тексти казок, таблиця «Займенник як частина мови».

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку. Метод передбачення.

1. Розповідь учителем казки «Куди пропали займенники?»

Десь колись в якійсь країні жили цар із царицею. Мали вони єдину доньку, яку любили понад усе на світі. У дівчинки було все: Красиве вбрання, чудові іграшки, але найбільше вона любила слухати цікаві казки, які читала їй матуся. Коли царівна підросла, захотіла грамоту вивчити, щоб самій читати. Знайшли їй дуже розумного вчителя. Почав він учити її граматики. Дівчинку дуже зацікавили частини мови: іменник прикметник, дієслово. Та коли дійшли до займенника, царівна завередувала. Їй здалося, що без цих маленьких слів можна обійтися. Помітив це мудрий учитель, але не сказав ні слова…

Якось увечері перед сном дівчинка взяла книжку з казками. Та що це? У кожному реченні не вистачало слів. Почала вона читати –казка не мала змісту. Прибігли цар з царицею, але вони нічого не могли вдіяти. Звернулись за порадою до вчителя. Подивився він на зниклі слова і вмить усе зрозумів: у книжці бракувало займенників, які зв’язують речення, замінюючи іменники, прикметники та числівники, допомагають уникнути повторів. Царівна почервоніла. Вона розгорнула граматику і почала читати про роль займенників у мові, їх значення, правопис. І трапилося диво: маленькі займенники повернулися! Зміст казок став знову зрозумілим вередливій царівні. Відтоді вона старанно вивчала граматику, не ображаючи жодної частини мови.

2. Мозковий штурм.

- Про яку частину мови ви дізналися з казки?

- Сформулюйте тему уроку.

- Що ви знаєте про займенник?

- Сьогодні на уроці ми розширимо ваші знання про цю частину мови. Епіграфом уроку будуть слова Д. Г. Білоуса:

А поспитай звичайного займенника,

За кого він у мові? За іменника!

(хоч може цей наш скромний посередник

замінювать числівник і прикметник.)
ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з таблицею «Займенник як частина мови».

- Прочитайте речення, назвіть займенники, яку частину мови вони замінюють, на яке питання відповідають?

- Які з граматичних ознак мають, яку синтаксичну роль виконують?

1. У нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом.(Іній). 2.Чор-

на корова весь світ поборола.( Ніч). 3. Усе мороз поглушив, а мого цвіту й не зайняв. (Барвінок). 4. Є на світі кінь – усьому світу не вдержати. (Вітер).5. Ми прочитали стільки загадок!

- Чим займенник відрізняється від іменника, прикметника, числівника? Що в них спільного?

- Так що ж таке займенник?

2. Робота з підручником.

- Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на сторінці 251, дайте відповідь на питання, що нового дізналися, прочитавши параграф.

- За значенням і граматичними ознаками на які розряди поділяються займенники?

ІІІ. Вироблення практичних умінь і навичок.

1.Пояснювальний диктант.

- Записати речення, підкреслити займенники, пояснити, на що вони вказують.

1. Українська пісня може кожне серце полонить. (М.Рильський).

2. Звуки бувають всякі – тільки треба вміти їх слухати. (Ю.Смолич).

3. Чого сам не любиш, того і другому не чини! (Прислів’я).

2. Вибірковий диктант.

- Випишіть з тексту займенники.

Казка «Не хвали сам себе»

Королева Граматика сьогодні дуже заклопотана. Іменник, Прикметник і Числівник мусять на деякий час покинути королівство. А хто їх замінить? Займенник – їх найближчий помічник, але чи впорається?

І тут королеві вручили послання: Займенник запевняв, що довір’я виправдає і з роботою впорається. Кожне речення так і рясніло займенниками: я, мене, мені, увесь, сам, кожний, стільки…

- Ну що ж, нехай попрацює за трьох. Він роботящий, хоч і самовпевнений, - вирішила королева.

А щоб нагадати займенникові, що скромність ніколи не зайва, дала йому слушну пораду: «Не хвали сам себе, хай тебе люди похвалять!»

3.Зачитування учнями займенників.

4. Творча робота. Робота в групах.

Клас поділено на 2 групи. На карточках дано завдання – відредагувати речення. Вказати, якими членами речення виступають займенники. Переможе та група, члени якої перші правильно справляться із завданням.

1.Вершник сидить на коні. Грива його розвівається на вітрі. Він пришпорив коня.

2. Весь народ боровся із загарбниками. Вони вірили, що перемога не за горами.

5. Визначення переможця.

6. Творча робота.

- Написати твір-мініатюру «Моя улюблена казка», підкреслити займенники.

7. Перевірка творчої роботи.

ІY. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Діти продовжують речення «Я дізнався… Я навчився…».

Y. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру «Улюблена пісня моєї родини», підкреслити займенники, визначити, яким членом речення виступають, параграф 37.

Схожі:

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки,...
...
Тема: Прикметник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
А яка обстановка повинна зараз бути на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча, активна )
Тема. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати алгоритм та працювати за ним,...
Урок: українська мова, математика 6 клас Тема. Числівник: загальне...
На групи за значенням та будовою, навчити розрізняти кількісні і порядкові числівники, формувати вміння знаходити числівники в текстах;...
Прислівник як частина мови Мета
Мета: ознайомити семикласників із частиною мови – прислівником. Поглибити і засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини...
Урок дослідження Тема уроку
Мета уроку: дати учням поняття про займенник як частину мови, формувати вміння знаходити займенники у тексті, визначати їх морфологічні...
Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Ось так швидко плине час. На зміну одній порі року приходить інша, одне покоління людей змінює наступне. Але ніколи не зникне, не...
Уроку української мови у 4-му класі на тему: «Повторення і узагальнення вивченого про Займенник»
Мета: Повторити і узагальнити знання про займенник як частину мови, сприяти розвитку творчих здібностей учнів та логічного мислення,...
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого...
У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення...
План конспект уроку Української мови Підготувала та провела Вчитель...
Мета: сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови, вчитися визначати морфологічні ознаки числівника; розвивати творчі...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка