Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР


Скачати 89.84 Kb.
НазваУрок української мови у 7 класі на тему: ТВІР
Дата28.10.2013
Розмір89.84 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок української мови у 7 класі на тему:

ТВІР- ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА ВЛАСНИМ СПОСТЕРЕЖЕННЯМ

Мета: формувати мовленнєво-комунікативні вміння усно складати твори — описи зовнішності людини в художньому стилі; вчити школярів аналізувати й розрізняти тексти цього різновиду в різних стилях мовлення; поглибити знання учнів про типи мовлення; аналізувати мовні засоби; розвивати здатність бачити не лише зовнішню привабливість людини, а й красу її душі; вчити їх через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер і настрій, знаходити основне (неповторне!) в образі конкретної особистості й описувати свої ж спостереження; підвищувати мовленнєву культуру семикласників ,розвивати усне зв’язне мовлення учнів, увагу, уяву; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного, на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного краю, гордість за видатних земляків – письменників Валківщини

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Обладнання: виставка творів письменників-земляків; роздатковий матеріал

Є кожна душа красивою

А.Янковська

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою, завданнями уроку

Учитель: Кожна людина - неповторна особистість Одна людина відрізняється від іншої не тільки зовнішністю, але й своїм внутрішнім світом, властивими тільки їй одній вдачею, характером , смаком. В обличчях людей ми іноді можемо помітити схожі, вже знайомі нам риси, але не побачимо облич в усьому однакових.

Тема сьогоднішнього уроку : Усний твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями. Ми познайомимося з особливостями опису зовнішності людини, можливістю через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер, настрій, знаходити основне в образі конкретної особистості й описувати свої спостереження. А особливим цей урок буде тому, що мовним матеріалом будуть цитати з творів наших земляків – письменників Валківщини

ІІІ. Актуалізація мотиваційних можливостей школярів

На уроках української літератури ви вже знайомилися з описом зовнішності людини.

Бесіда

  • Як називається опис зовнішності людини в живописі, в художній літературі? (художній портрет, літературний портрет)

  • Назвіть засоби, якими користується для зображення зовнішності людини художник? (Фарби, тінь, кольори та інше)

  • Як створює портрет людини письменник, за допомогою чого?( За допомогою слів)

  • Для чого опис зовнішності вводиться в художній твір? ( Щоб уявити людину , яка вона є?)

  • Як ви думаєте чи можемо за описом зовнішності людини визначити її професію, настрій? (Так)

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Прочитати. В яких умовах спілкування можливі подані висловлювання? Назвати можливого адресата, мету спілкування. До якого типу і стилю мовлення належать висловлювання? Свою думку обґрунтувати.

Петро Йосипович був щасливою людиною: в ньому все було гармонійне. Рідні, друзі, читачі, які знали письменника, відзначають його орлиний профіль: кривоносівський ніс, круте чоло, сильне підборіддя, біле, як сніг волосся , мудрі, глибоко запалі очі – недарма ж він приваблював увагу художників і скульпторів!

Віктор Гаман

Один з найбільш ранніх козацьких портретів – це малюнок кінця шістнадцятого століття козацького провідника Івана Підкови. Запорожця зображено з довгими вусами, з оселедцем на голеній голові, з сережкою у вусі.

Довгі вуса, закритий характерною шапкою оселедець, вишивана сорочка, жупан або свита, широкий пояс, широкі шаровари, чоботи - таким зберігся козак у народній пам’яті.

З підручника

Портрет: високий, лисуватий лоб, багато зморшок між бровами, рідкі брови, бляклі очі. Обвислі щоки. Коричневий піджак, сіра сорочка, жилет на ваті, суконні штани, кирзові чоботи.

Віктор Гаман

  • Чим художній опис відрізняється від наукового чи ділового? (У діловому відсутні емоції, відступи, присутня крайня точність, лаконічність).

  1. Робота з пам’яткою

    ПАМ`ЯТКА

    Опис зовнішності може бути складений як у художньому, так і в науковому або діловому стилях.

    Мета наукового та ділового описів людської зовнішності - об'єктивно і точно передати особливості вигляду людини: її зріст, постать, зачіску, риси обличчя, манеру триматися, жести, одяг. Такі описи є конкретними, небагатослівними, всі слова в них вживаються в прямому значенні.

    Мета художнього опису зовнішності людини - створити її художній образ, через зовнішність емоційно показати внутрішній світ героя, вплинути на читача чи слухача.

    У художньому описі використовуються художні засоби (епітети, порівняння,метафори)

  2. Прочитати речення. До якого стилю вони належать? Назвати використані в них художні засоби. Пригадати визначення епітета, порівняння , метафори.

В кімнату увійшов чоловік: широкоплечий, обличчя випещене, червоне, з двойним підборіддям. Високий безхмарний лоб з широкими залисинами. Нейлонова біла сорочка тісно облягала міцні плечі.

Віктор Гаман

На ньому сірий, в широку європейську клітину костюм. Сивуватий колір очей дивовижно гармоніює з сивим пасмом волосся. Хрипкуватий голос, але слова лягають твердо, логічно, мов кулі в одну ціль.

Віктор Гаман

Сірі очі іскристо світилися, усмішка пурхала над квітневим губами, що висвітлювали не зуби, а зубенята. Висока зачіска, - мов хвиля, що злетіла і замліла

Віктор Гаман

В цей час до кабінету входить синьоока, білолиця, хоча в літах, жінка.

Віктор Гаман

  1. Прочитати уривки. До якого типу мовлення та стилю вони належать? Яким чином автору вдалося передати власне ставлення до описаних ним людей? До яких художніх засобів вдався письменник? Через опис яких деталей зовнішності митцеві вдалося передати певні риси характеру чи душевного стану портретованих? Які оцінні слова використав автор?

Або ось такі подробиці. Відсуваю завісу і бачу: на невеликій лаві, біля райської яблуні, сидять двоє – в білому полотняному кітелі на широких міцних плечах,з буйним пасмом ледь сивіючого волосся , в окулярах з золотою оправою, у важкуватій, зосередженій позі людини, не схильної до жвавої розмови, - мій дід Данило Михайлович. Він – терплячий і уважний слухач. Поруч з ним – мій батько, жвавий і невтомний оповідач, худорлявий, дещо блідий, синьоокий (навіть скло окулярів не приховує синяви його очей).

Віктор Гаман

У нього – зіркі, уважні очі. Погляд стріляє з-під брів. Лице засмагле. Звертаю увагу – засмагле уже у травні. Сухорляві пальці вказують на те , що переді мною вже немолода людина

Віктор Гаман

Його зустріла завідуюча шкільним відділом, схожа на сніжинку, - невеличка на зріст, легка в рухах, завжди усміхнена, не дуже красива, але з тих людей, на вроду яких рідко хто звертає увагу – її заміняє душевна щедрість

Віктор Гаман

  1. Прочитайте уривок з тексту. Який недолік ви помітили? (Непослідовність опису)

Навіть без форми в ньому неважко було впізнати військового. Цього чоловіка, що стояв зараз на ганку в хромових чоботях, галіфе і в спідній білій сорочці з рукавами по-юнацьки закоченими, Стоян примітив одразу по приїзді. З-поміж інших незнайомий вирізнявся високим ростом, відлитою статурою, надзвичайно голубими очима, роздвоєною куценькою борідкою

Віктор Гаман

Тому для орієнтації потрібен -

ПЛАН

1. Хто ця людина?

2. Що найперше впадає в очі в її зовнішності?

3. Зріст, постава, манери, хода.

4. Риси обличчя. Вираз обличчя. Погляд.

5. Волосся, зачіска.

6. Одяг.

7. Що вам подобається в портретованому, а що, можливо, ні.

8. Заняття, захоплення.

9. Особливості характеру.

10. Загальне враження, оцінка.

Отже, ми з вами підійшли до головного завдання нашого уроку - створення тексу-опису зовнішності людини в художньому стилі, але, як на мою думку , не вистачає однієї суттєвої деталі , матеріалів матриці, яку ми разом з вами зараз відтворимо

  1. Заповнити таблицю

Відоме

Нове

Обличчя

Кругле, продовгувате, квадратне, ніжне, грубе, смагляве, розумне, життєрадісне, сумне…

Очі

Карі, чорні, сірі, сині, волошкові, хитрі, лукаві, сумні, розумні, спокійні, лагідні, стомлені…

Погляд

Уважний, гострий, проникливий, спокійний, байдужий, зацікавлений, підозрілий…

Брови

Чорні, темні, світлі, густі, широкі, тонкі…

Вії

Довгі, чорні, темні, світлі, густі…

Лоб

Високий, вузький, широкий, великий, маленький, крутий…

Ніс

Прямий, горбатий, з горбинкою, кирпатий, гострий, широкий, довгий, орлиний…

Рот

Великий, широкий, красивий, чітко окреслений…

Губи

Повні, тонкі, вузькі, злі, бліді, яскраві, рожеві…

Зуби

Білі, рівні, криві, рідкі, щербаті…

Волосся

Світле, темне, русяве, каштанове, біляве, пишне, довге, коротке, блискуче, пряме, кучеряве, хвилясте, сиве, густе, рідке…

Постава

Високий, стрункий, тендітний, середнього зросту, кремезний, огрядний, широкоплечий, худорлявий, зібраний, спортивний, вайлуватий, неповороткий…

Допоміжний матеріал

Обличчя: бліде, довгасте, засмагле; з майже білими бровами; з ледь запалими щоками; з гострими вилицями; рожеволиця, смагляве.

Очі: блакитно-зеленаві; виразні; великі; втомлені; гарні; зеленкуваті; спокійно-серйозні; сумовито-чорні густі довгі вії; ледь примружені; опущені вії мінливо-зеленого кольору; темно-сірі; холодні; великі; веселі; сірі; вицвілі на сонці; добрі; звичайні; з грізною червонястою іскрою; карі із зеленавим блиском; напухлі під очима мішки; прозорі; пронизливі; ясні, як зорі.

Ніс: великий; довгий; картоплиною; короткий; кирпатий; м’ясистий; рівний.

Губи (вуста): знебарвлені; повні; рожеві; чітко й химерно окреслені; міцно стиснуті.

Волосся: голова в кучерях, як у золотому вінку; давно не стрижене; закручене кільцями; кучма поріділого, але ще буйного, закучерявленого сивого волосся.

Постава: висока; виструнчена; вузькоплеча; збита; кругленька; легка; міцна; мініатюрна; невисока; повненька; присадкувата; гнучка; струнка; ставна; сухорлява; тендітна; тоненька; яскрава.

Одяг: строгий; темно-сірих тонів; мереживні рукавички; однотонна; сірувато-темна сукня.

  1. Самостійна робота

За поданим планом, використовуючи матеріали матриці, спробуйте описати сусіда за парті (Усно декілька учнів описують)

V.Систематизація й узагальнення знань за методом «Мозкового штурму»

От і закінчився наш урок розвитку зв’язного мовлення , на якому ми вчилися аналізувати уривки з описами зовнішності та складати власні тексти-описи.

  • Де використовують опис зовнішності людини?

  • Чого слід дотримуватись при складанні словесного портрета?(Послідовності)

  • Чи можна при описі зовнішності людини розкрити її внутрішній світ, характер і настрій?

  • Мовним матеріалом яких письменників – земляків ми користувалися на уроці?

  • Отож, прочитайте ще раз епіграф уроку і скажіть, чи відповідає він змісту нашої розмови на уроці?

Кажуть, що краса проходить, а особиста чарівність залишається. Складовою частиною її є те, про що ми говорили на уроці . Тож пам’ятайте про це! Дбайте не тільки про зовнішню красу, але і про свою душу. Нехай вона ніколи не за черствіє і не збайдужіє

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Скласти опис зовнішності когось із членів родини і записати в зошит

Схожі:

Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ
Обладнання: збірки поезій С. Корсуна та мистецькі полотна; роздатковий матеріал; аудіозапис пісні «Мамо рідненька»
Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості...
ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови....
Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі
Урок української літератури на тему: «Лісова пісня» Лесі Українки шедевр української драматургії
Обладнання: текст твору, фотомонтажі з краєвидами волинської землі, диск із презентацією. Урок проводиться у комп’ютерному класі
Урок німецької мови у 8 класі на тему: Підготувала

Уроку української мови в 11 класі на тему: «Л ітературне краєзнавство....
М. Гоголя. Вироблення навичок самостійної роботи з додатковою літературою, виразного читання. Збагачення активного словника учнів...
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ У 9 КЛАСІ НА ТЕМУ: «СУЧАСНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ...
Україні – зацікавити новими іменами, що заявляють про себе яскравими художніми полотнами
Прикметник як частина мови. Написання прикметників
...
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого...
У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка