Миргородська спеціальна загальноосвітня школа – інтернат
І-ІІІ ступенів для дітей зі зниженим слухом
Полтавської обласної ради

Розробка уроку української мови в 11 класі на тему:
«Літературне краєзнавство. Микола Гоголь – наш
славетний земляк»

Підготувала: Тищенко Л.М.,
вчитель української мови та
літератури
2012
Мета: Ознайомлення учнів з історичним минулим рідного краю та тим, як воно висвітлене у творчості М.Гоголя. Вироблення навичок самостійної роботи з додатковою літературою, виразного читання. Збагачення активного словника учнів з вадами слуху та розвиток їх слухового сприймання. Виховання любові до рідного краю, культури спілкування.
Обладнання: Портрет М.Гоголя, видання творів письменника, краєзнавча література, вислови про М.Гоголя, карта Полтавської області, відеофільм «Гоголівська Полтавщина», саморобні посібники (літературна вікторина, словник), герб Миргородського повіту, виставка.
Хід уроку

І. Організаційний момент.
1.Перевірка готовності учнів до уроку.
Девіз уроку.
- Я міста кращого , повір, не знаю.
І про любов сказать замало слів:
Почуй мене, благословенний краю,
Нащадку миргородських кобзарів.
2.Актуалізація опорних знань:
- Як називається наша держава? (Це наша велика Батьківщина).
- Але у кожного з нас своя мала батьківщина. Це край, де ти народився і виріс, де минуло твоє дитинство і почалася юність. Яка ваша мала батьківщина? ( Це місто Миргород на Полтавщині).
- З якого твору ви тільки – но прочитали слова? (Це гімн Миргорода).

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
До сьогоднішнього уроку ви багато готувалися: ходили на екскурсію, з моєю допомогою складали літературну вікторину, власні повідомлення, добирали матеріал, укладали виставку творів, готували сценку.
Отже, тема нашого уроку – «Літературне краєзнавство». Що означає слово «краєзнавство»? 

ІІІ. Засвоєння нових знань.
1.Бліц – опитування «Ти - мені, я тобі».
Від яких слів походить назва Миргород?
Що сказав Павло Тичина, який побував у нашому краї, про Миргородщину?
Які письменники народились на Миргородщині?
Які вулиці носять імена письменників?
Кому у нашому місті встановлено пам’ятники?
Яке свято відзначають у Миргороді 1-го квітня?

2. Бесіда.
Вчитель.
У всіх ваших відповідях зустрічається ім’я Миколи Гоголя. А зараз ви будете відповідати на мої питання, розкажите, що дізналися про нашого славетного земляка, готуючись до уроку.
Хто такий М.В.Гоголь?
Де і коли народився М.Гоголь? Ким були його батьки?
Зміст учнівських повідомлень.
Батько М.Гоголя – Василь Гоголь – Яновський, власник 200 кріпацьких душ та помістя Яновщина, що стало зватись Василівкою, а зараз – це село Гоголеве Шишацького району. Мати – Марія Лизогуб, сирота, вихованка Трощинських, що вийшла заміж у 14 років. Двоє дітей народилися мертвими, тому Марія дала обітницю у храмі Миколи Чудотворця у Диканьці, що назве сина Миколою. Вона народила сина у 17 років. Ім’я Микола у перекладі з грецької мови означає «той, хто переміг народ». Марія народила сина у будинку відомого у той час сорочинського лікаря Трохимовського, де новонароджений прожив майже 2 місяці. Хрестили Миколу Гоголя у церкві села В.Сорочинці, де зберігся запис про це. Церква збудована на кошти Данила Апостола, який і похований у цій церкві.

3. Демонстрація частини відеофільму «Гоголівська Полтавщина» ( створений фотостудією «Миргород») .

4. Розповідь вчителя про Д.Трощинського.
Миргородщина відома багатьма славними іменами, а серед них - Дмитро Трощинський (1754 – 1829) – видатний державний діяч Російської імперії, меценат української культури. Походив з українського старшинського роду, закінчив Києво – Могилянську академію. Займав високі державні посади при графі О. Безбородьку, царях Катерині ІІ, Павлові І. За часів царювання Олександра І – член Державної ради, міністр уділів. Деякий час був у відставці і жив у своєму маєтку у с. Кибинці Миргородського повіту. Завдяки його клопотанню Микола Гоголь навчався у Ніжинському ліцеї. Василь Гоголь – Яновський написав для організованого Д.Трощинським домашнього театру кілька п’єс. Помер у 1813 році, похований у с. Василівка.
Микола Гоголь часто бував у Миргороді, їдучи до батька у Кибинці ( він працював там управителем) і до Ніжина. Бачив Гоголь і славнозвісну Миргородську калюжу, про яку напише у «Повісті про те, як посварилися Іван Іванович з Іваном Никифоровичем» (написана, коли письменникові було 22 роки).

5.Демонстрація збірки « Миргород ».


6. Бесіда.
Які твори написав М.Гоголь про Миргород?
Як змальована Миргородська калюжа у Гоголя? (Виразне читання підготовленими учнями уривку, розповідь учителя про роль миргородської калюжі у виявленні цілющих якостей мінеральної води «Миргородська»).
Про кого розповідається у творі? (Письменник – сатирик М.Гоголь розкриває дріб’язковість інтересів дрібних миргородських поміщиків, які посварились через неробство – за дрібницю).
Теорія літератури: поглиблення знань про сатиру і гумор.

7. Інсценізація діалогу - сварка Івана Івановича та Івана Никифоровича. Перегляд уривка з кінофільму.

8. Розповідь вчителя про вулицю, на якій знаходиться наша школа.
На якій вулиці знаходиться наша школа – інтернат? Так, діти, Старосвітська – це давня назва нашої вулиці. (Демонстрація давньої фотокартки вулиці.) Ось так Гоголь пише про цю місцевість: «З вулиці треба було пройти в провулок, який був такий вузький, що якщо траплялось зустрітись в ньому двом підводам з одним конем, то вони вже не могли роз’їхатись і залишились так до того часу, поки, схопивши за задні колеса, не витягали їх кожну в різні боки на вулицю. Пішохід же був обвішаний, як квітками, реп’яхами, що росли з обох боків огорожі»).

9. Повідомлення учнів про походження прізвищ миргородських героїв та походження прізвища «Гоголь».
Українські прізвища часто грунтуються на вродженому гуморі українців. Козацькі прізвища часто наслідувані і дошкульні, дані людям за характерної ознаки зовнішньості і вдачі. У Гоголя – не просто підкреслено карикатурні прізвища, він насолоджується гумористичним багатством українських прізвищ, створених за типом козацьких: Паливода, Солопій Черевик, Пацюк, Цибуля, Корж (часто зустрічаються на Миргородщині).
А гоголь – рід невеликої водоплавної качки. Про походження і значення багатьох слів можна дізнатися із цього словника. (Демонстрація «Словаря української мови» Б.Грінченка).
Отже, завдяки Гоголеві, спочатку Росія, а пізніше – увесь світ дізнався про те, що є такі міста і містечка як Диканька, Миргород, Решетилівка, Великі Сорочинці. У гоголівські часи на Миргородщині був відомий Сорочинський ярмарок, де часто бував Гоголь.
Учнівські повідомлення про походження власних прізвищ. (Шляхта, Гужва, Донченко, Галаган, Дудка)
 
10. Перегляд другої частини відеофільму «Гоголівська Полтавщина».

VІ. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку.
Які місця у Миргороді пов’язані з іменем М.Гоголя? (Керамічний технікум, санаторій, ресторан, вулиця).
Демонстрація фото пам’ятників М.Гоголю на вокзалі та у центрі міста.
Бесіда про алею гоголівських героїв на території курорту (Оксана і Вакула, Пацюк, дячок та Солоха, Іван Іванович та Іван Никифорович).
Поясніть девіз уроку.
Продовж речення:
Сьогодні я дізнався…
Я зрозумів…
Я переконався…
Вчитель.
Миргородщину недарма звуть гоголівським краєм:
Благословенний гоголівський край,
Благословенна рідна сторона.
Історію свою не забувай –
Прабатьківська земля у нас одна.
(Учні виконують пісню про Миргород. Автор Н.Харасайло)

VІІ. Оцінювання знань учнів.
(З елементами самооцінювання)

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання: прочитати уривки з «Повісті про те, як посварилися Іван Іванович з Іваном Никифоровичем» або «Старосвітські поміщики».
|