Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі»


Скачати 136.21 Kb.
Назва Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі»
Дата 15.12.2013
Розмір 136.21 Kb.
Тип Конспект
bibl.com.ua > Туризм > Конспект


Конспект уроку

української мови у 8 класі

на тему:




«Твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі»

Вчитель української мови та літератури

НВК «Попівська ЗШ І-ІІ ст.. - ДНЗ»

Світлана Анатоліївна Різник

ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з елементами опису місцевості, сприймати письмовий текст, розуміти його, письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень; розвивати уміння висловлювати та обґрунтовувати власні думки; сприяти вихованню почуття патріотизму, уміння «бачити красу».

Обладнання: презентації №1 «Село моє – на карті ти єдине…», №2 «Письмовий твір-опис місцевості», картки, пам’ятка «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі», аудіозаписи для фізкультхвилинки, релаксації .

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Презентація «Село моє – на карті ти єдине…»

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

  • визначити, який «куточок серцю милий»;

  • навчитися описувати його;

  • дослідити зв'язок різних видів мистецтва.

ІІІ. Актуалізація мовленнєвознавчих понять

Бесіда за запитаннями (з використанням презентації «Письмовий твір-опис місцевості» слайд №2, слайди-помічники № 3-5)

  • Назвати основні види опису. З якою метою їх можна використовувати?

  • Яку структуру має текст-опис місцевості?

  • У яких стилях мовлення використовується опис місцевості? Навести приклади.

Гра «Подорож у Країну художніх творів»

  • Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.

  1. Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною. (І. Франко «Захар Беркут»)

  2. Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло… (Т. Шевченко «Мені тринадцятий минало…»)

  3. Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини. (Г. Тютюнник «Климко»)

Фізкультхвилинка для очей (проводить учень)

ІV. Колективна робота з текстом-зразком

Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати текст ( на картках). Визначити стиль і тип мовлення. На що вказує заголовок: на тему чи основну думку? Звернути увагу на особливості опису місцевості.

ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА

У кожної людини є найдорожчі місця в житті. Для мене — це вулиця, на якій я виросла. Зараз живу далеко звідти, але завжди пам’ятаю про неї і повертаюся туди.

Це маленька затишна зелена вулиця носить назву «Соборна». Духмяні грона білих акацій, п’янкий аромат жовтих лип, пухнастий цвіт струнких тополь, чарівні листя кленів - такою запам’яталася моя вулиця.

Наш колишній будинок стоїть у затишному місці. У маленькому зеленому дворі багато яскравих квітів, а навесні духмяний аромат бузку закохує мене в себе знову і знову.

Запам’ятався на нашій вулиці і старовинний білий будинок із колись розкішним, а тепер, на жаль, занедбаним садом. Де-не-де збереглися старенькі хатинки у квітучих деревах і густих кущах.

Нещодавно ми з мамою ходили нашою вулицею. Початок її веде від Дніпра, від нашої улюбленої набережної з красивим пам’ятником — гордим вітрильником. У кінці вулиця знов повертає до річки через відому алею Слави.

Яка краса на Соборній восени! Дерева стоять у багряному, жовтому листі, яке потихеньку спадає додолу. Йдеш по ньому, наче по прекрасному м’якому килимі. З Дніпра доноситься свіже повітря. Відчуваєш незвичайний спокій і повне злиття з природою. Такий мій рідний серцю куточок — вулиця Соборна.

Здається мені, мов у казці,

Життя тут щасливо іде.

І знову всім серцем бажаю

Вернутись в дитинство своє.

(А. Ярмиш)

  • Назвати художні засоби, використані в описі місцевості (слайд-помічник №8).

  • Визначити ставлення автора до описаної місцевості (знайти слова, речення для підтвердження).

Робота з пам’яткою

  • Розглянути пам’ятку «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі». Запам’ятати особливості побудови висловлювань, що містять опис місцевості.

ПАМ’ЯТКА

Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі

1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.

2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.

3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби - епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).

4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.

5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).

6. Дотримуватися орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних та стилістичних норм.

V. Складання твору-опису місцевості

  • Релаксація «Уявіть місцевість, яку будете описувати…» (музичний супровід)

  • Вибір назви твору та епіграфа (з використанням слайдів презентації №1 «Село моє – на карті ти єдине»)

  • Підготувати розповідь про «серцю милий куточок», увівши в текст опис місцевості. Скористатися пам’яткою, словами-помічниками (Презентація №2 «Письмовий твір-опис місцевості»), Тлумачним словником.

План твору-опису вулиці (для слабших учнів)

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

1) розміри та структура;

2) рослинність та зовнішній стан;

3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;

4) власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

VІ. Підведення підсумків уроку

  1. Конкурс «Анонс твору» (учні зачитують написані початки творів) – музика ????

  2. Прогнозування оцінок

VІІ. Домашнє завдання

  • Дописати твір-опис.

  • Знайти в тексті твору односкладні речення та визначити їх тип.

  • Підготувати електронну презентацію «Любий серцю куточок…»


Гра «Подорож у Країну художніх творів»

  • Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.

  1. Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.

  2. Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…

  3. Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.

Гра «Подорож у Країну художніх творів»

  • Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.

  1. Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.

  2. Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…

  3. Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.

Гра «Подорож у Країну художніх творів»

  • Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.

  1. Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.

  2. Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…

  3. Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.

Гра «Подорож у Країну художніх творів»

  • Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.

  1. Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.

  2. Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…

  3. Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.

Гра «Подорож у Країну художніх творів»

  • Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.

  1. Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.

  2. Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…

  3. Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.

Гра «Подорож у Країну художніх творів»

  • Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.

  1. Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.

  2. Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…

  3. Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.

Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати текст ( на картках). Визначити стиль і тип мовлення. На що вказує заголовок: на тему чи основну думку? Звернути увагу на особливості опису місцевості.

ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА

У кожної людини є найдорожчі місця в житті. Для мене — це вулиця, на якій я виросла. Зараз живу далеко звідти, але завжди пам’ятаю про неї і повертаюся туди.

Це маленька затишна зелена вулиця носить назву «Соборна». Духмяні грона білих акацій, п’янкий аромат жовтих лип, пухнастий цвіт струнких тополь, чарівні листя кленів - такою запам’яталася моя вулиця.

Наш колишній будинок стоїть у затишному місці. У маленькому зеленому дворі багато яскравих квітів, а навесні духмяний аромат бузку закохує мене в себе знову і знову.

Запам’ятався на нашій вулиці і старовинний білий будинок із колись розкішним, а тепер, на жаль, занедбаним садом. Де-не-де збереглися старенькі хатинки у квітучих деревах і густих кущах.

Нещодавно ми з мамою ходили нашою вулицею. Початок її веде від Дніпра, від нашої улюбленої набережної з красивим пам’ятником — гордим вітрильником. У кінці вулиця знов повертає до річки через відому алею Слави.

Яка краса на Соборній восени! Дерева стоять у багряному, жовтому листі, яке потихеньку спадає додолу. Йдеш по ньому, наче по прекрасному м’якому килимі. З Дніпра доноситься свіже повітря. Відчуваєш незвичайний спокій і повне злиття з природою. Такий мій рідний серцю куточок — вулиця Соборна.

Здається мені, мов у казці,

Життя тут щасливо іде.

І знову всім серцем бажаю

Вернутись в дитинство своє.

(А. Ярмиш)

  • Назвати художні засоби, використані в описі місцевості (слайд-помічник №8).

  • Визначити ставлення автора до описаної місцевості (знайти слова, речення для підтвердження).



ПАМ’ЯТКА

Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі

1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.

2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.

3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби - епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).

4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.

5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).

6. Дотримуватися орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних та стилістичних норм.



ПАМ’ЯТКА

Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі

1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.

2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.

3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби - епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).

4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.

5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).

6. Дотримуватися орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних та стилістичних норм.

План твору-опису вулиці

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

1) розміри та структура;

2) рослинність та зовнішній стан;

3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;

4) власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

План твору-опису вулиці

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

1) розміри та структура;

2) рослинність та зовнішній стан;

3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;

4) власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

План твору-опису вулиці

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

1) розміри та структура;

2) рослинність та зовнішній стан;

3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;

4) власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

План твору-опису вулиці

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

1) розміри та структура;

2) рослинність та зовнішній стан;

3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;

4) власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

План твору-опису вулиці

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

1) розміри та структура;

2) рослинність та зовнішній стан;

3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;

4) власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

Схожі:

Тема : Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі
Тема: Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі
Урок розвитку зв’язного мовлення. Форма проведення. Складання колективного...
Твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі за простим планом
Календарно-тематичне планування з української мови (8 кл.) І семестр
Усний стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі
УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ...
УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ
Обладнання: збірки поезій С. Корсуна та мистецькі полотна; роздатковий матеріал; аудіозапис пісні «Мамо рідненька»
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово)
Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок...
Твір-опис пам'ятки історії та культури за власним спостереженням у художньому стилі
Методи: «Ажурна пилка», метод «ПРЕС», метод «Гронування»,читання з маркуванням, робота в малих групах, «діограма Вена»
Урок №9 ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ
Прочитати заголовки висловлювань. З'ясувати, які з них належать текстам-описам місцевості. Виписати їх
Тема. Усний твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень. Мета
Лю і типу мовлення, аналізувати явища життя, встановлювати причинно-наслідковий зв’язок; розвивати вміння здійснювати змістово-композиційний...
РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5 класі на тему
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка