Конспект уроку
української мови у 8 класі
на тему:
«Твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі»
Вчитель української мови та літератури
НВК «Попівська ЗШ І-ІІ ст.. - ДНЗ»
Світлана Анатоліївна Різник
ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з елементами опису місцевості, сприймати письмовий текст, розуміти його, письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень; розвивати уміння висловлювати та обґрунтовувати власні думки; сприяти вихованню почуття патріотизму, уміння «бачити красу».
Обладнання: презентації №1 «Село моє – на карті ти єдине…», №2 «Письмовий твір-опис місцевості», картки, пам’ятка «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі», аудіозаписи для фізкультхвилинки, релаксації .
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Презентація «Село моє – на карті ти єдине…»
ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку
визначити, який «куточок серцю милий»;
навчитися описувати його;
дослідити зв'язок різних видів мистецтва.
ІІІ. Актуалізація мовленнєвознавчих понять
Бесіда за запитаннями (з використанням презентації «Письмовий твір-опис місцевості» слайд №2, слайди-помічники № 3-5)
Назвати основні види опису. З якою метою їх можна використовувати?
Яку структуру має текст-опис місцевості?
У яких стилях мовлення використовується опис місцевості? Навести приклади.
Гра «Подорож у Країну художніх творів»
Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.
Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною. (І. Франко «Захар Беркут»)
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло… (Т. Шевченко «Мені тринадцятий минало…»)
Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини. (Г. Тютюнник «Климко»)
Фізкультхвилинка для очей (проводить учень)
ІV. Колективна робота з текстом-зразком
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст ( на картках). Визначити стиль і тип мовлення. На що вказує заголовок: на тему чи основну думку? Звернути увагу на особливості опису місцевості.
ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА
У кожної людини є найдорожчі місця в житті. Для мене — це вулиця, на якій я виросла. Зараз живу далеко звідти, але завжди пам’ятаю про неї і повертаюся туди.
Це маленька затишна зелена вулиця носить назву «Соборна». Духмяні грона білих акацій, п’янкий аромат жовтих лип, пухнастий цвіт струнких тополь, чарівні листя кленів - такою запам’яталася моя вулиця.
Наш колишній будинок стоїть у затишному місці. У маленькому зеленому дворі багато яскравих квітів, а навесні духмяний аромат бузку закохує мене в себе знову і знову.
Запам’ятався на нашій вулиці і старовинний білий будинок із колись розкішним, а тепер, на жаль, занедбаним садом. Де-не-де збереглися старенькі хатинки у квітучих деревах і густих кущах.
Нещодавно ми з мамою ходили нашою вулицею. Початок її веде від Дніпра, від нашої улюбленої набережної з красивим пам’ятником — гордим вітрильником. У кінці вулиця знов повертає до річки через відому алею Слави.
Яка краса на Соборній восени! Дерева стоять у багряному, жовтому листі, яке потихеньку спадає додолу. Йдеш по ньому, наче по прекрасному м’якому килимі. З Дніпра доноситься свіже повітря. Відчуваєш незвичайний спокій і повне злиття з природою. Такий мій рідний серцю куточок — вулиця Соборна.
Здається мені, мов у казці,
Життя тут щасливо іде.
І знову всім серцем бажаю
Вернутись в дитинство своє.
(А. Ярмиш)
-
Назвати художні засоби, використані в описі місцевості (слайд-помічник №8).
Визначити ставлення автора до описаної місцевості (знайти слова, речення для підтвердження).
Робота з пам’яткою
Розглянути пам’ятку «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі». Запам’ятати особливості побудови висловлювань, що містять опис місцевості.
ПАМ’ЯТКА
Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі
1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.
2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.
3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби - епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).
4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.
5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).
6. Дотримуватися орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних та стилістичних норм.
|
V. Складання твору-опису місцевості
Релаксація «Уявіть місцевість, яку будете описувати…» (музичний супровід)
Вибір назви твору та епіграфа (з використанням слайдів презентації №1 «Село моє – на карті ти єдине»)
Підготувати розповідь про «серцю милий куточок», увівши в текст опис місцевості. Скористатися пам’яткою, словами-помічниками (Презентація №2 «Письмовий твір-опис місцевості»), Тлумачним словником.
План твору-опису вулиці (для слабших учнів)
1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.
2. Рельєф і забудова вулиці:
1) розміри та структура;
2) рослинність та зовнішній стан;
3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;
4) власний будинок.
3. Особисте ставлення до рідної вулиці.
VІ. Підведення підсумків уроку
Конкурс «Анонс твору» (учні зачитують написані початки творів) – музика ????
Прогнозування оцінок
VІІ. Домашнє завдання
Дописати твір-опис.
Знайти в тексті твору односкладні речення та визначити їх тип.
Підготувати електронну презентацію «Любий серцю куточок…»
Гра «Подорож у Країну художніх творів»
Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.
Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…
Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.
Гра «Подорож у Країну художніх творів»
Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.
Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…
Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.
Гра «Подорож у Країну художніх творів»
Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.
Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…
Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.
Гра «Подорож у Країну художніх творів»
Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.
Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…
Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.
Гра «Подорож у Країну художніх творів»
Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.
Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…
Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.
Гра «Подорож у Країну художніх творів»
Прочитати уривки із творів. З’ясувати, в яких з них є тексти-описи місцевості. Визначити автора та назву твору.
Перед очима Товариства розкрилася тухольська долина, облита сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеликими чорними острівцями. Круг неї, мов височенний паркан, бовваніли кам’яні стіни, по яких в’язалися де-де пасма зеленої ожини та корчі ліщини. При вході в долину ревів водопад, розбиваючись об каміння сріблястою піною.
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось! І сонце гріло, не пекло…
Попереду забовванів лісок, самі вершечки дерев. Над вершечками, жовтими, зеленими, помітив Климко, тоненькою цівочкою піднімався вгору димок. Климко зрадів тому димкові й подався до нього Багаття жевріло неподалік від путівця, на картоплищі поміж жовтими осиками і кленами. Климко розворушив палицею багаття – з нього викотилося дві чорні, як вугілля, картоплини.
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст ( на картках). Визначити стиль і тип мовлення. На що вказує заголовок: на тему чи основну думку? Звернути увагу на особливості опису місцевості.
ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА
У кожної людини є найдорожчі місця в житті. Для мене — це вулиця, на якій я виросла. Зараз живу далеко звідти, але завжди пам’ятаю про неї і повертаюся туди.
Це маленька затишна зелена вулиця носить назву «Соборна». Духмяні грона білих акацій, п’янкий аромат жовтих лип, пухнастий цвіт струнких тополь, чарівні листя кленів - такою запам’яталася моя вулиця.
Наш колишній будинок стоїть у затишному місці. У маленькому зеленому дворі багато яскравих квітів, а навесні духмяний аромат бузку закохує мене в себе знову і знову.
Запам’ятався на нашій вулиці і старовинний білий будинок із колись розкішним, а тепер, на жаль, занедбаним садом. Де-не-де збереглися старенькі хатинки у квітучих деревах і густих кущах.
Нещодавно ми з мамою ходили нашою вулицею. Початок її веде від Дніпра, від нашої улюбленої набережної з красивим пам’ятником — гордим вітрильником. У кінці вулиця знов повертає до річки через відому алею Слави.
Яка краса на Соборній восени! Дерева стоять у багряному, жовтому листі, яке потихеньку спадає додолу. Йдеш по ньому, наче по прекрасному м’якому килимі. З Дніпра доноситься свіже повітря. Відчуваєш незвичайний спокій і повне злиття з природою. Такий мій рідний серцю куточок — вулиця Соборна.
Здається мені, мов у казці,
Життя тут щасливо іде.
І знову всім серцем бажаю
Вернутись в дитинство своє.
(А. Ярмиш)
Назвати художні засоби, використані в описі місцевості (слайд-помічник №8).
Визначити ставлення автора до описаної місцевості (знайти слова, речення для підтвердження).
ПАМ’ЯТКА
Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі
1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.
2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.
3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби - епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).
4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.
5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).
6. Дотримуватися орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних та стилістичних норм.
|
ПАМ’ЯТКА
Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі
1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.
2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.
3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби - епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).
4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.
5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).
6. Дотримуватися орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних та стилістичних норм.
|
План твору-опису вулиці
1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.
2. Рельєф і забудова вулиці:
1) розміри та структура;
2) рослинність та зовнішній стан;
3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;
4) власний будинок.
3. Особисте ставлення до рідної вулиці.
План твору-опису вулиці
1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.
2. Рельєф і забудова вулиці:
1) розміри та структура;
2) рослинність та зовнішній стан;
3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;
4) власний будинок.
3. Особисте ставлення до рідної вулиці.
План твору-опису вулиці
1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.
2. Рельєф і забудова вулиці:
1) розміри та структура;
2) рослинність та зовнішній стан;
3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;
4) власний будинок.
3. Особисте ставлення до рідної вулиці.
План твору-опису вулиці
1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.
2. Рельєф і забудова вулиці:
1) розміри та структура;
2) рослинність та зовнішній стан;
3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;
4) власний будинок.
3. Особисте ставлення до рідної вулиці.
План твору-опису вулиці
1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.
2. Рельєф і забудова вулиці:
1) розміри та структура;
2) рослинність та зовнішній стан;
3) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;
4) власний будинок.
3. Особисте ставлення до рідної вулиці.
|