Управління освіти і науки Шосткинської міської ради
Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12
Узагальнення вивченого.
Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Розробка уроку
української мови
у 9- А класі
підготовлена учителем
вищої категорії
Шосткинської
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №12
Халаїм Тетяною Іванівною
Шостка
Тема: Узагальнення вивченого. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Мета: узагальнити вивчене про розділові знаки в безсполучниковому складному реченні з різними смисловими відношеннями, удосконалити пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, крапки з комою, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; розвивати увагу, пам'ять, мислення, творчі вміння моделювати й конструювати складні безсполучникові речення з різними смисловими відношеннями між їхніми частинами; на основі дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.
Обладнання: табл.. «Розділові знаки у безсполучникових складних реченнях», дидактичний матеріал, підручник, тестові завдання.
Чужа душа – то тихе море сліз.
Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна.
Ліна Костенко
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку
ІІІ. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування та узагальнення пунктуаційних умінь і навичок
1. Пунктуаційний практикум (самоперевірка).
* Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки, пояснити їх.*
Текст
Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано життєву мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть Посієш вчасно збереш рясно. І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
Перевірити написане з КЛЮЧЕМ.
КЛЮЧ: на дошці цей текст з розділовими знаками.
Знайти безсполучникові складні речення. Зробити їх синтаксичний розбір.
2. Творчий диктант
Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.
Культура мовлення – це духовне обличчя людини … (пояснення). Основою мовленнєвої культури є грамотність … (доповнення). Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. Будеш вслухатися в живе мовлення, користуватися словниками, вдумливо читати політичну, художню, наукову літературу … (умова-наслідок). Треба активно розвивати своє мовлення … (пояснення).
*Визначити основну думку тексту, з’ясувати стиль і тип мовлення.
3. Аукціон знань
* Знайти правильну схему речень.
1. Інших не суди на себе погляди.
2. Тріпоче серце я люблю у спразі в радості в жалю.
3. Учень хвилювався задачка не розв’язувалась.
а) : причина
б) - причина
в) : пояснення
4. Акваріум
/текст перед учнем на парті/
Виловити з тексту речення, в яких неправильно розставлені розділові знаки.
Прекрасний відпочинок – спілкування з природою. Встаєте, наприклад, на світанку і по дорозі до лісу милуєтесь, на сході відбувається грандіозне дійство сходу сонця. Природа прокидається…
А скільки несподіванок! Зачепите ненароком гілку, враз сипоне на вас холодною краплистою росою. Хрусне під ногою гілка – і прожогом вилітає з-за куща наполоханий заєць.
Зайдете в березняк: наберете кошик суниць.
ІV . Самостійна робота учнів за варіантами
(тест)
1. Виберіть безсполучникове складне речення із смисловими відношеннями між частинами:
І варіант ІІ варіант
пояснення протиставлення
а) Зійде сонце – утру сльози, ніхто не побачить. (Т.Г.Шевченко)
б) Половина тих садів цвіте, половина осипається. (Нар. тв.)
в) Плаче стара мати, плаче жінка з діточками в нетопленій хаті. (Т.Г.Шевченко)
г) Мені відкрилась істина печальна: життя зникає, як ріка Почайна. (Л.Костенко)
2. Речення, що відповідає схемі
/розділові знаки пропущено/
І варіант ІІ варіант
- :
а) Нема без втрати перемоги без горя радості нема. (В.Сосюра)
б) На годину спізнишся за рік не доженеш. (Нар. тв.)
в) Такий наш Йосип нема і не просить. (Нар. тв.)
г) Спочатку в Тимка була думка піти додому потім злість запалила йому серце. (Г.Тютюник)
3. Установіть відповідність між частинами безсполучникового складного речення
І варіант ІІ варіант
1, 3 2, 4
1. На годину спізнишся - … а) … він сидить на узліссі.
2. В Англії існує звичай : … б) … тут буде місто.
3. Не шукай зайця в гущавині лісу - … в) … за рік не доженеш.
4. Так, я вірю .. г) … гість може зникнути
непомітно, не прощаючись.
4. Скласти по 2 безсполучникових речень за ілюстраціями; накреслити схеми речень, визначити смислові відношення між їхніми частинами.
5. Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами моделями (розділові знаки пропущено).
1. умова -
2. : причина
3. : пояснення
4. , . - одночасність
5. ; . - одночасність а) Сталося диво тоді камінець засяяв і
промінням ясних всіх людей здивував.
б) Мову зневажаєш корінь всиха.
в) Буде сонце в зеніті квітнуть
Буде небо як цвіт голубіть.
г) Не полишай хоч ти мене ніколи
Без тебе рідне слово пропаду.
6. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
а) Не візьмешся за роботу, робота сама не зробиться.
б) Мрія ставала дійсністю, дійсність була схожа на мрію.
в) Шумить вода, весною повна, земля квіточки викида.
г) Мені здається: твої очі в мою душу світять з вишини
V. Підсумок уроку
ІV. Д/З
а) повторити про розділові знаки в безсполучниковому складному реченні §§ 22-25.
б) Достатній рівень – скласти тестові завдання (6 питань).
в) Середній рівень – виконати тестові завдання за впр. 272
|