Тема уроку


Скачати 57.86 Kb.
Назва Тема уроку
Дата 28.10.2013
Розмір 57.86 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Харківщинознавство

8 клас

Слайд №1

Тема уроку. Наш край у період середньовіччя (VІІІ -ХІІІ). Боротьба з кочівниками. Духовна культура слов’ян - українців з давніх часів.

Слайд №2

Мета уроку: ознайомити учнів з ранньослов’янськими племенами та їхньою релігією; розповісти про природні умови, розташування та основні заняття ранньослов’янських племен; продовжувати формувати навички використаної доповіді учителя і матеріал підручника, як джерело знань; виховувати шанобливе ставлення до минулого своєї Батьківщини.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, друковані робочі зошити.

Основні поняття і терміни: роменська культура, феодальна роздробленність, релігія, язичництво, храм, православ’я.

Очікувані результати: Після цього уроку учні можуть: розповісти про наш край в сиву давнину і розвиток релігійних вірувань народів. Удосконалити навички роботи з підручником; зробити крок до розуміння унікальності й надзвичайні мудрості слов’янської культури; підвищити культурний рівень учнів; розширити їхній кругозір.

Структура уроку

І. Організація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Ранньослов’янські племена.

2. Салтівська культура.

3. Кочові племена.

4. Духовна культура слов’ян - українців.

ІV. первинна перевірка сприйняття нового матеріалу.

V. Первинне закріплення нових знань.

VІ. Підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності. Мотивація навчання

Метод «Витинанка»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Метод "Мозковий штурм"

1. Які природні умови були на території нашого краю у давнину?

2. Що таке стоянка найдавнішої людини?

3. Що таке археологічна культура? Яка археологічна культура знаходиться поблизу вашого населеного пункту?

4. Що таке городище? Чим городище відрізняється від стоянки найдавнішої людини? Про що це свідчить?

5. Який вплив на розвиток населення нашого краю мали сусідні племена? Хто вони були?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Ранньослов’янські племена. Слайд №3

Розповідь учителя.

Лісостепова частина басейну річки Донець належала до території, де проживали слов’янські племена сіверців, які й дали назву річці Сіверський Донець.

Слайд №4

У VІІІ-Х столітті на цій території існувала ранньослов’янська роменська культура. Свою назву роменська культура одержала від групи городищ, які було досліджено на початку ХІХ століття в районі міста Ромни Сумської області.

Основними заняттями роменської культури було орне землеробство та скотарство, розвивались домашні промисли, ремесла, торгівля.

Слайд №5

На березі річки Уди існувало ще одне ранньослов’янське поселення, яке одержало назву Донецьке городище.

Слайд №6

Основними галузями господарства було орне землеробство та скотарство, полювання та рибальство. Вирощували зерно, льон. Розвивалося ремесло: видобування та обробка металу, гончарне ремесло. Підтримувалися торгівельні зв’язки із східними купцями.

Бесіда за запитаннями.

1. Які племена проживали на території нашого краю у VІІІ - ХІІІ ст.?

2. Яке заняття було основним у сіверців, роменської культури та Донецького городища?

2. Салтівська культура. Слайд №7

Самостійна робота за підручником.

Прочитати текст параграфа й складіть до нього п’ять запитань, які починаються словами хто, що, де, коли, чому.

Наприклад: Де були знайдені залишки салтівської культури?

3. Кочові племена. Слайд №8

Бесіда за запитанням.

Чи знайомі ви вже з кочівниками - печенігами з історії України?

Розповідь учителя.

З кінця ІХ ст. до ХІІІ ст. в степах Північного Причорномор’я панували різні тюркомовні кочівники: печеніги, половці.

Основу у господарстві відігравало скотарство та кочове життя. Кочівники робили спустошливі набіги на слов’янські землі: вбивали або забирали в рабство людей, крали худобу, палили села та міста. Слайд №9

- Пригадайте, хто такі монголо - татари.

Розповідь учителя. Слайд №10

Монголо - татари жили в азіатських степах, пересуваючись з одного місця на інше разом з табуном коней та овець.

Спочатку татари жили маленькими племенами, потім Чингисхан об’єднав їх та заснував Монгольську державу.

Чингисхан був організатором завойовницьких походів проти народів Азії, Закавказзя.

4. Духовна культура слов’ян - українців. Слайд №11

Робота над формуванням поняття.

Релігія - віра в надзвичайні сили та їх ушанування.

Виступ "Репортери".

"Найпопулярніші боги у східних слов’ян".

Слайд №12-17

Заслухавши виступи учнів учитель доповнює інформацію.

Розповідь учителя.

Носіями релігійних знань у слов’ян були жерці - волхви. На думку вчених, у волхвів дуже високо було поставлене бойове мистецтво.

Наші предки вірили також у духів: лісовиків, водяників, домовиків, мавок. русалок.

ІV. Первинна перевірка сприйняття нового матеріалу.

Дидактична гра "Снігова куля" Слайд №18

Правила гри. Перший учасник гри називає ім’я, поняття, термін, які мають відношення до теми уроку. Наприклад, "роменська культура". Це слово повторює наступний учасник гри і називає інше слово чи термін. Зрештою, утворюється довгий тематичний ланцюжок. Якщо учасник робить помилку або довгу паузу, він вибуває з гри. Переможцем стає учень, який побудував найдовший ланцюг. Для більш організованого проведення гри краще не залучати весь клас, а обрати кілька учнів, які викликаються до дошки. Один учень контролює правильність ланцюжків, що називаються.

Гра дозволяє в захоплюючій формі запам’ятати складні для засвоєння термінів, назви, імена тощо.

V. Первинне закріплення нових знань.

Вправа "Уявна історична подорож".Слайд №19

Вправа проводиться із застосуванням методу "Мікрофон".

- Уявіть, що ви подорожуєте у VІІІ - ХІІІ ст.. Свідком яких подій ви стали? Розкажіть про них.

VІ. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя.

Слобожанщина - один з кількох регіонів України , що утворився на роздоріжжі Дикого степу між політичними кордонами - Росії, Речі Посполитої та Кримського ханства протягом ХVІІ - ХVІІІ ст. Довгий час проміжне становище між лісом і степом, осілою і кочовою людністю, на перехрестях старовинних трактів, відкритих як для торгівлі, дипломатії, так і для страхітливих, спустошливих розбоїв, робили цей край зоною інтенсивних контактів і взаємовпливів різних цивілізацій і культур.

Безперечно, кочівники мали певний вплив на слов’янське населення нашого краю, про що свідчать деякі географічні назви, що походять від мови народів.

Релігійна свідомість українців формувалася на грунті найдавніших уявлень про Всесвіт.

VІІ. Домашнє завдання. Слайд №20

УІІІ. Оцінювання

Схожі:

УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОК №46 Тема уроку
Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки
Урок 21 Тема уроку
Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині
УРОК №35 Тема уроку
Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними
УРОК 43 Тема уроку
Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислен­ня ймовірностей подій
ТЕМА УРОКУ
ТЕМА УРОКУ: Українська національно демократична революція: тріумф чи трагедія українського народу
УРОК 13 Тема уроку
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка