Тема: «Історія і фольклор». Цілі


Скачати 65.89 Kb.
Назва Тема: «Історія і фольклор». Цілі
Дата 18.12.2013
Розмір 65.89 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи


Тема: «Історія і фольклор».

Цілі: навчальна – ознайомити з усними історичними джерелами; навчити

пояснювати, які усні джерела допомагають історикам

досліджувати минуле; пояснити зміст поняття

«фольклор»;

розвивальна - розвивати пізнавальні здібності; формувати інтерес до

дослідження історичного минулого українського

народу;

виховна - виховувати любов до історії українського народу;

почуття колективізму.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, ІКТ – технології, аудіо

записи, карта.
Основні поняття: фольклор, казка, билина, легенда, загадка, дума, народна

пісня.
Очікувані результати: учні знають значення терміна «фольклор», усні

джерела, розуміють значення фольклору як важливого джерела

для вивчення історичного минулого, вміють наводити приклади

легенд, казок, прислів`їв та приказок про минуле.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: гра – подорож

Хід уроку

  1. Орг. етап. (1хв.)

  2. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.

Які джерела містять інформацію про події, що відбулися у давнину?

Поміркуйте, яке історичне джерело має такі характерні риси, як усність, анонімність, імпровізаційність, народність.

Слово вчителя

Усі перелічені риси притаманні одному із найдавніших історичних джерел — фольклору, або усній народній творчості.

Минулого уроку ви отримали завдання намалювати малюнки до народних казок, пісень, билин. Це завдання пов`язане з вивченням нової теми «Історія і фольклор».

Сьогодні на уроці ви навчитеся пояснювати, які усні джерела допомагають історикам досліджувати минуле та навчитеся пояснювати поняття «фольклор».

На цьому уроці ми вирушимо у подорож на кораблі країни фольклору. Але перш ніж вирушити, мені цікаво, чого ви очікуєте від цього уроку. Я пропоную кожній команді порадитися і висловити спільну думку щодо ваших очікувань від уроку, записати це на стікері і прикріпити до вітрил нашого корабля.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу (20 хвилин).

Окрім писемних джерел важливу інформацію про історію народу несуть і джерела усні. До них зараховуємо міфи, легенди та перекази, пісні та казки, прислів'я та приказки. Усні джерела передають інформацію від покоління до покоління, із уст в уста. Вони виникли задовго до появи писемності, зберігалися у пам'яті народу і пізніше були зафіксовані у писемних пам'ятках.

Усна народна творчість, тобто фольклор, упродовж не одного століття була втіленням народної мудрості, народного світогляду, народних ідеалів. У фольклорі українського народу відображається його історія, тобто все, чим жили українці, що вони хотіли передати наступним поколінням.

Фольклор – це усна народна творчість. Запишіть це визначення у свої зошити.

А тепер візьміть різнокольорові картки і ми разом визначимо, що фольклор - це пам`ятники усної народної творчості(наклеює на дошці наклейку з написами), тобто це пісні, казки, прислів`я, приказки, думи, билини, легенди, загадки.

(діти на дошці наклеюють пелюстки з написами).

Ми визначили, які жанри відносяться до фольклору і саме час вирушити у подорож. Першою зупинкою буде Острів казок.

Слово вчителя.

Діти, як ви гадаєте. Що таке казка? (відповіді).

Тож казка – це жанр усної народної творчості, що походить від народних переказів про фантастичні події та персонажі, де добро завжди перемагає зло.

Запишіть це визначення у свої зошити.

У вас на партах конверти з ілюстраціями до казок. Ви повинні скласти казкову мозаїку. По закінченні роботи підніміть руку.

А тепер перевірте, чи правильно ви виконали це завдання. (на слайді показані фрагменти цих казок).

Нашим гостям ми пропонуємо відгадати назви казок.

(«Колосок». «Курочка ряба», Солом`яний бичок», «Івасик – телесик», «Рукавичка»).

Ви блискуче впоралися із завданням, і наш корабель знову вирушає в путь.

Наступна зупинка – острів прислів`їв та приказок.

Прислів'я та приказки — стислі крилаті вислови, в яких зберігається життєва мудрість народу. Українські прислів'я і приказки охоплюють усі сторони життя людини. Так, у них узагальнено багатовіковий господарський досвід народу: «Посієш вчасно — збереш рясно», «Літом хто гайнує, той зимою голодує». Прислів'я також вчать та виховують.

А тепер я пропоную наступне завдання: проаналізуйте прислів`я та вискажіть свою думку про їх зміст.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує»,

«Хліб-сіль їж, а правду ріж»,

«Хто матір забуває, того Бог карає»,

«Вірний приятель, що найліпший скарб».

«Де дружніші, там і сильніші.».

Отже, можна зробити висновок, що прислів'я та приказки — стислі крилаті вислови, в яких зберігається життєва мудрість народу.

Завдання виконано і настав час трохи розім `ятися.

Валеологічна хвилинка.

Під рухливу музику виконуються ритмічні рухи.

Наша подорож продовжується і ми дісталися острова легенд та билин.
Відкрийте підручники на стор. 55 та прочитайте уривок з легенди про заснування Києва.

З чиїм ім `ям пов `зує літописець заснування м.Києва? Які географічні назви ви ще побачили в тексті?

Легенда – це письмовий переказ про якісь історичні події чи постаті.

Це визначення записуємо у зошити.
А наша подорож триває і на нас чекає острів загадок.

На цьому острові вам пропонується виконати таке завдання: кожна команда загадує іншим командам загадки. Хто більше дасть правильних відповідей, отримає жетон.

(на партах лежать картки із загадками).

  • Хто малюнок на вікні

За ніч намалював мені (мороз)

  • На сонечко я схожий

І сонечко люблю.

До нього повертаю

Голівоньку свою (соняшник)

  • Дивний журавель стоїть, що нікуди не летить. Можеш ти води напиться, називається... (Криниця).

  • Є у голочки подружка, що прив’язана до вушка. Слід у слід за нею ходить, візеруночки виводить. (Нитка)

  • Влітку наїдається, взимку висипається.



Ви добре виконали це завдання і можемо зробити висновок, що загадка – це жанр усної народної творчості, дотепне запитання, часто у віршованій формі.

(записують у зошитах).
Наша подорож добігає кінця і на нас чекає остання зупинка на острові Народних пісень та дум.

Слово вчителя.

Дума – це усний народний твір, який напів промовлявся, а напів проспівувався кобзарями під музичний супровід.

(розповідь про думу про Самійла Кішку).

Запишіть визначення поняття дума.

Я знаю, що на уроках музики ви вивчали народні пісні. Пригадайте їх. А зараз кожна команда має можливість заробити жетони, заспівавши знайомі народні пісні.

Тож уривки з яких народних пісень ви заспівали.

  • Несе галя воду

  • Вийшли в поле косарі

  • Грицю, Грицю, до роботи

  • Ой ходила дівчина бережком

  • Ой на горі та й женці жнуть.

IV. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Наша подорож добігла кінця.

Метод «Розумовий штурм»

Як ви вважаєте, чи потрібно історикові для дослідження минувшини використовувати казки, пісні, приказки, прислів `я?

(учні в групах дають відповіді).
V. Підсумки уроку

Метод «Мікрофон»

Про що ви дізналися на уроці з теми фольклор?
VІ. Домашнє завдання.

& 9, підручник стор.53-60.

Схожі:

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ
Дописемні комунікації: звичаї, традиції, фольклор, мистецтво, їхня роль та призначення
Тема. Календарно-обрядовий фольклор. Пісні зимового календаря. Колядка...
Тема. Календарно-обрядовий фольклор. Пісні зимового календаря. Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю!»
Тема урок у : Д и т ячий фольклор
...
Тема: Природні лиха Головні дидактичні цілі
Головні дидактичні цілі: дати уявлення учням про природні стихійні лиха; ознайомити з правилами безпечної поведінки рід час грізних...
Тема Прадавня українська історія
Прадавня історія українських земель та її основні етапи. Княжа доба Русі – України
Фольклор – джерело формування моральної поведінки та естетичних вражень школярів

Цілі: вчити учнів обговорювати те­ми, що становлять інтереси, оформ­ляти...
Обладнання: картки, текст "The Love Letter", легенда, поштова скринька, мовні ігри, «морський бій», «леопард», «валентинки», музика...
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі
Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи...
Зміст
Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні)
1. Дайте визначення предмету "Історія України", вкажіть на основні...
Ого поселення, а також історію його предків, від найдавніших ча­сів до сьогодення. Це історія українських земель, історія території,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка