|
Скачати 65.89 Kb.
|
Тема: «Історія і фольклор». Цілі: навчальна – ознайомити з усними історичними джерелами; навчити пояснювати, які усні джерела допомагають історикам досліджувати минуле; пояснити зміст поняття «фольклор»; розвивальна - розвивати пізнавальні здібності; формувати інтерес до дослідження історичного минулого українського народу; виховна - виховувати любов до історії українського народу; почуття колективізму. Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, ІКТ – технології, аудіо записи, карта. Основні поняття: фольклор, казка, билина, легенда, загадка, дума, народна пісня. Очікувані результати: учні знають значення терміна «фольклор», усні джерела, розуміють значення фольклору як важливого джерела для вивчення історичного минулого, вміють наводити приклади легенд, казок, прислів`їв та приказок про минуле. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Форма проведення: гра – подорож Хід уроку
Які джерела містять інформацію про події, що відбулися у давнину? Поміркуйте, яке історичне джерело має такі характерні риси, як усність, анонімність, імпровізаційність, народність. Слово вчителя Усі перелічені риси притаманні одному із найдавніших історичних джерел — фольклору, або усній народній творчості. Минулого уроку ви отримали завдання намалювати малюнки до народних казок, пісень, билин. Це завдання пов`язане з вивченням нової теми «Історія і фольклор». Сьогодні на уроці ви навчитеся пояснювати, які усні джерела допомагають історикам досліджувати минуле та навчитеся пояснювати поняття «фольклор». На цьому уроці ми вирушимо у подорож на кораблі країни фольклору. Але перш ніж вирушити, мені цікаво, чого ви очікуєте від цього уроку. Я пропоную кожній команді порадитися і висловити спільну думку щодо ваших очікувань від уроку, записати це на стікері і прикріпити до вітрил нашого корабля. ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу (20 хвилин). Окрім писемних джерел важливу інформацію про історію народу несуть і джерела усні. До них зараховуємо міфи, легенди та перекази, пісні та казки, прислів'я та приказки. Усні джерела передають інформацію від покоління до покоління, із уст в уста. Вони виникли задовго до появи писемності, зберігалися у пам'яті народу і пізніше були зафіксовані у писемних пам'ятках. Усна народна творчість, тобто фольклор, упродовж не одного століття була втіленням народної мудрості, народного світогляду, народних ідеалів. У фольклорі українського народу відображається його історія, тобто все, чим жили українці, що вони хотіли передати наступним поколінням. Фольклор – це усна народна творчість. Запишіть це визначення у свої зошити. А тепер візьміть різнокольорові картки і ми разом визначимо, що фольклор - це пам`ятники усної народної творчості(наклеює на дошці наклейку з написами), тобто це пісні, казки, прислів`я, приказки, думи, билини, легенди, загадки. (діти на дошці наклеюють пелюстки з написами). Ми визначили, які жанри відносяться до фольклору і саме час вирушити у подорож. Першою зупинкою буде Острів казок. Слово вчителя. Діти, як ви гадаєте. Що таке казка? (відповіді). Тож казка – це жанр усної народної творчості, що походить від народних переказів про фантастичні події та персонажі, де добро завжди перемагає зло. Запишіть це визначення у свої зошити. У вас на партах конверти з ілюстраціями до казок. Ви повинні скласти казкову мозаїку. По закінченні роботи підніміть руку. А тепер перевірте, чи правильно ви виконали це завдання. (на слайді показані фрагменти цих казок). Нашим гостям ми пропонуємо відгадати назви казок. («Колосок». «Курочка ряба», Солом`яний бичок», «Івасик – телесик», «Рукавичка»). Ви блискуче впоралися із завданням, і наш корабель знову вирушає в путь. Наступна зупинка – острів прислів`їв та приказок. Прислів'я та приказки — стислі крилаті вислови, в яких зберігається життєва мудрість народу. Українські прислів'я і приказки охоплюють усі сторони життя людини. Так, у них узагальнено багатовіковий господарський досвід народу: «Посієш вчасно — збереш рясно», «Літом хто гайнує, той зимою голодує». Прислів'я також вчать та виховують. А тепер я пропоную наступне завдання: проаналізуйте прислів`я та вискажіть свою думку про їх зміст. Праця чоловіка годує, а лінь марнує», «Хліб-сіль їж, а правду ріж», «Хто матір забуває, того Бог карає», «Вірний приятель, що найліпший скарб». «Де дружніші, там і сильніші.». Отже, можна зробити висновок, що прислів'я та приказки — стислі крилаті вислови, в яких зберігається життєва мудрість народу. Завдання виконано і настав час трохи розім `ятися. Валеологічна хвилинка. Під рухливу музику виконуються ритмічні рухи. Наша подорож продовжується і ми дісталися острова легенд та билин. Відкрийте підручники на стор. 55 та прочитайте уривок з легенди про заснування Києва. З чиїм ім `ям пов `зує літописець заснування м.Києва? Які географічні назви ви ще побачили в тексті? Легенда – це письмовий переказ про якісь історичні події чи постаті. Це визначення записуємо у зошити. А наша подорож триває і на нас чекає острів загадок. На цьому острові вам пропонується виконати таке завдання: кожна команда загадує іншим командам загадки. Хто більше дасть правильних відповідей, отримає жетон. (на партах лежать картки із загадками).
За ніч намалював мені (мороз)
І сонечко люблю. До нього повертаю Голівоньку свою (соняшник)
Ви добре виконали це завдання і можемо зробити висновок, що загадка – це жанр усної народної творчості, дотепне запитання, часто у віршованій формі. (записують у зошитах). Наша подорож добігає кінця і на нас чекає остання зупинка на острові Народних пісень та дум. Слово вчителя. Дума – це усний народний твір, який напів промовлявся, а напів проспівувався кобзарями під музичний супровід. (розповідь про думу про Самійла Кішку). Запишіть визначення поняття дума. Я знаю, що на уроках музики ви вивчали народні пісні. Пригадайте їх. А зараз кожна команда має можливість заробити жетони, заспівавши знайомі народні пісні. Тож уривки з яких народних пісень ви заспівали.
IV. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу Наша подорож добігла кінця. Метод «Розумовий штурм» Як ви вважаєте, чи потрібно історикові для дослідження минувшини використовувати казки, пісні, приказки, прислів `я? (учні в групах дають відповіді). V. Підсумки уроку Метод «Мікрофон» Про що ви дізналися на уроці з теми фольклор? VІ. Домашнє завдання. & 9, підручник стор.53-60. |
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ Дописемні комунікації: звичаї, традиції, фольклор, мистецтво, їхня роль та призначення |
Тема. Календарно-обрядовий фольклор. Пісні зимового календаря. Колядка... Тема. Календарно-обрядовий фольклор. Пісні зимового календаря. Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю!» |
Тема урок у : Д и т ячий фольклор ... |
Тема: Природні лиха Головні дидактичні цілі Головні дидактичні цілі: дати уявлення учням про природні стихійні лиха; ознайомити з правилами безпечної поведінки рід час грізних... |
Тема Прадавня українська історія Прадавня історія українських земель та її основні етапи. Княжа доба Русі – України |
Фольклор – джерело формування моральної поведінки та естетичних вражень школярів |
Цілі: вчити учнів обговорювати теми, що становлять інтереси, оформляти... Обладнання: картки, текст "The Love Letter", легенда, поштова скринька, мовні ігри, «морський бій», «леопард», «валентинки», музика... |
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи... |
Зміст Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні) |
1. Дайте визначення предмету "Історія України", вкажіть на основні... Ого поселення, а також історію його предків, від найдавніших часів до сьогодення. Це історія українських земель, історія території,... |