УДК 37.016+811.161.2 ББК 74.26+81.2УКР С49
Рецензенти: Голобородько Є. П., доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і психології Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, член-кореспондент НАПН України, дійсний член Академії педагогічних і соціальних наук; Лисиченко Л. А., доктор філологічних наук, професор кафедри української мови Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.
Слюніна О. В.
С49 Усі уроки української мови в 10 класі. II семестр. Профіль — українська філологія. — X. : Вид. група «Основа», 2011. — 367, [1] с. — (Серія «Усі уроки»).
І8ВМ 978-617-00-1049-0.
У посібнику вміщено всі уроки української мови для II семестру 10 класу, які розроблено за програмою профільного рівня (профіль — українська філологія), затвердженою Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України.
Розробки уроків характеризуються поєднанням комунікативно- діяльнісного, соціокультурного принципів і принципу практичної спрямованості, відповідають сучасним досягненням теорії і практики навчання української мови й розвитку мовлення.
Для вчителів української мови та літератури загальноосвітніх шкіл, ліцеїв та гімназій, студентів філологічних факультетів педагогічних університетів.
УДК 37.016+811.161.2 ББК 74.26+81.2УКР
© Слюніна О. В., 2011 І8ВМ 978-617-00-1049-0 © ТОВ «Видавнича група "Основа"», 2011
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 10 КЛАСІ. II СЕМЕСТР (ПРОФІЛЬ - УКРАЇНСЬКА ФІЛОЛОГІЯ)
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
ФРАЗЕОЛОГІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА
|
66
|
|
Фразеологія як розділ мовознавства. Основні ознаки фразеологізмів. Види фразеологічних одиниць: єдності, зрощення, сполучення
|
67
|
|
Джерела української фразеології
|
68
|
|
Приказки, прислів'я та крилаті вислови, приповідки, побажання та їх оцінний зміст
|
69
|
|
Фразеологізми власне українського походження та фразеологічні запозичення з інших мов. Національно- мовний колорит фразеології. Фразеологічні відповідники в різних мовах
|
70
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь №14. Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі та наміри мовця і слухача. Мовленнєва тактика. Причини комунікативних помилок
|
71
|
|
Багатозначність, синонімія, антонімія фразеологічних одиниць
|
72
|
|
Фразеологія різних стилів мовлення: художня, наукова, публіцистична, офіційно-ділова. Стилістичні засоби фразеологічних одиниць у творах видатних письменників. Уживання фразеології в різних стилях
|
73
|
|
Фразеологізми з професійної мови, мовні кліше, штампи
|
УКРАЇНСЬКА ЛЕКСИКОГРАФІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА ПРО УКЛАДАННЯ СЛОВНИКІВ
|
74
|
|
Лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників. Види словників та особливості їх побудови
|
75
|
|
Відмінність словникових статей у різних словниках. Стилістичні засоби лексикографії
|
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
76
|
|
3 історії лексикографії. Словники як відображення історії і культури українського народу. Словник Лаврентія Зизанія, «Лексикон» Памви Беринди. Електронні словники
|
77
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь №15. Складання бібліографії із залученням сучасних інформаційних і комунікаційних технологій. Написання звіту про виконану роботу
|
78
|
|
Тематична контрольна робота № 5. Контрольний тест
|
МОРФЕМІКА І СЛОВОТВІР УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК УЧЕННЯ ПРО БУДОВУ І ТВОРЕННЯ СЛІВ
|
79
|
|
Морфемна і словотвірна структура слова. Мотивоване й мотивуюче слово, структурно-семантичні зв'язки між ними
|
80
|
|
Основа слова. Похідні і непохідні основи. Твірна основа та словотворчий формант. Словотвірний тип і словотвірне значення
|
81
|
|
Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні і неморфологічні. Особливості вживання осново-і словоскладання, абревіатур, складноскорочених слів
|
82
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь №16. Особливості розмовного та наукового стилів. Трансформування тексту одного стилю в інший
|
83
|
|
Історичні зміни в морфемному складі слова: спрощення, перерозклад, ускладнення. Етимологія як учення про походження слів. Морфемний словник. Етимологічний словник. Сучасні тенденції українського словотвору
|
84
|
|
Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. Переклад українською мовою російських лексем на позначення назв осіб за професією
|
85
|
|
Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних назв
|
86
|
|
Основні способи творення дієслів та прислівників
|
87
|
|
Стилістичне використання засобів словотвору. Стилістичні функції префіксів та суфіксів. Національно- специфічне вживання зменшено-пестливих форм
|
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
88
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь №17. Складання власного висловлювання на тему: «Мовна особистість в українській літературі, історії»
|
УКРАЇНСЬКА МОРФОЛОГІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА ПРО ЧАСТИНИ МОВИ
|
89
|
|
Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови. Основні поняття морфології. Повнозначні та службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Поняття про граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. Взаємоперехід частин мови
|
90
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь №18. Особливості аудіювання. Контрольне аудіювання
|
САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИ
|
91
|
|
Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника
|
92
|
|
Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. Іменники, що вживаються в обох числових формах, мають лише форму однини або множини. Стилістичні особливості форм числа іменників
|
93
|
|
Словозміна іменників. Словозмінні паралелі іменників, їх стилістичні особливості. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні
|
94
|
|
Відмінювання іменників II відміни. Родовий відмінок іменників II відміни. Стилістичне використання кличного відмінка іменників
|
95
|
|
Форми іменників орудного й місцевого відмінків з прийменниками на позначення руху в просторі. Називний відмінок іменників зі сполучниками як, мов, неначе, немов
|
96
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь №19. Офіційне і неофіційне, публічне і непублічне мовленнєве спілкування. Вербальні й невербальні засоби спілкування
|
97
|
|
Невідмінювані іменники. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників. Особливості роду іменників, назв осіб за професією, посадою, званням тощо. Стилістичні особливості іменників середнього і спільного роду. Іменники середнього роду як засіб іронії і сатири
|
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
98
|
|
Написання і відмінювання власних особових назв, складних слів, прізвищ, імен та по батькові. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні
|
99
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 20. Докладний переказ із творчим завданням
|
100
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 21.
Мовний етикет у науковому стилі. Виступ на учнівській
конференції
|
101
|
|
Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Лексико-граматичні розряди прикметників (якісні, відносні, присвійні), їх особливості й функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні й відносні
|
102
|
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні й короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості їх функціонування в сучасній українській мові. Стилістична роль повних і коротких прикметників
|
103
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 22. Ознаки наукового-навчального підстилю. Його основні жанри. Лінгвістичний аналіз текстів науково-навчального стилю. Написання рефератів
|
104
|
|
Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників
|
105
|
|
Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Словник епітетів української мови. Синоніміка форм ступенів порівняння прикметників. Помилки у вживанні форм ступенів порівняння
|
106
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 23. Складання твору-роздуму на морально-етичну тему
|
107
|
|
Своєрідність займенника як частини мови. Порівняння займенників з іншими частинами мови. Розряди займенників за значенням, їх характеристика. Групи займенників
|
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
108
|
|
Відмінювання займенників. Словотвірні характеристики займенника. Наголос у займенниках
|
109
|
|
Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників. Явище прономіналізації. Перехід займенників в інші частини мови
|
110
|
|
Стилістичні функції займенників. Синонімічні заміни особових займенників. Увічливе значення займенників. Запобігання двозначності висловлювання при їх уживанні. Стилістичні функції займенника воно
|
111
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 24. Складання діалогів відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації
|
112
|
|
Числівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. Розряди числівників за значенням (кількісні, дробові, збірні, неозначено- кількісні), їх характеристика
|
113
|
|
Групи числівників за будовою. Відмінювання числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. Паралельне вживання числівників з іменниками в непрямих відмінках
|
114
|
|
Написання числівників і відчислівникових слів. Наголос у числівниках. Стилістичні функції числівників
|
115
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 25. Контрольний переказ тексту із творчим завданням
|
116
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 26. Основні жанри розмовного мовлення. Складання оповіді, казки в народно-розмовній манері
|
117
|
|
Тематична контрольна робота № 6. Контрольний тест
|
118
|
|
Дієслово як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Особливості семантики, граматичні ознаки дієслів. Безособові дієслова. Функції дієслова в художньому стилі
|
119
|
|
Дві основи дієслів. Поділ дієслів на дієвідміни. Зміни звуків в особових формах дієслів. Словозміна дієслів І і II дієвідмін
|
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
120
|
|
Види дієслів (доконаний і недоконаний), їх творення, вживання одного в значенні іншого. Часи дієслів (теперішній, минулий, майбутній), їх творення. Синонімія форм часу дієслів. Стилістичні можливості граматичних форм часу
|
121
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 27. Особливості написання статті
|
122
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 28. Написання рецензій з наукової проблеми
|
123
|
|
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), їх творення. Стилістичне вживання способових форм дієслова
|
124
|
|
Особові, родові, числові форми дієслів. Зворотні дієслова. Перехідні й неперехідні дієслова
|
125
|
|
Дієприкметник як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Творення, правопис і відмінювання дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники. Дієприкметниковий зворот
|
126
|
|
Дієприслівник як незмінювана форма дієслова: лексичне значення, морфологічні ознаки, особливості їх творення. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду. Дієприслівниковий зворот
|
127
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 29. Ознайомлювально-вивчальне читання науково-популярної, довідкової літератури
|
128
|
|
Безособові форми на -но, -то. Стилістичні функції дієслівних форм
|
129
|
|
Прислівник як частина мови: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні. Морфологічні типи прислівників. Ступені порівняння означальних прислівників. Правопис прислівників. Стилістичні особливості прислівників із суфіксами емоційної оцінки
|
130
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № ЗО. Складання усного контрольного твору
|
131
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 31. Контрольний письмовий твір
|
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ, ЇХ ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
|
132
|
|
Прийменник, його особливості. Групи за походженням і морфологічним складом. Правопис прийменників. Перехід повнозначних слів у прийменники. Синонімія прийменникових конструкцій
|
133
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 32. Редагування текстів різних стилів і жанрів. Робота над виправленням помилок, допущених у письмовому переказі чи творі
|
134
|
|
Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис сполучників. Стилістичні особливості вживання сполучників
|
135
|
|
Частка, її функції, групи за значенням. Правопис заперечних часток. Функції модальних, заперечних часток. Естетична цінність часток
|
136
|
|
Вигуки, їх ознаки та розряди. Правопис вигуків і особливості їх уживання. Звуконаслідувальні слова. Вигуки як засіб емоційно-експресивного мовлення. Національні етикетні вигуки
|
137
|
|
Урок розвитку комунікативних умінь № 33. Побудова розповіді на соціокультурну тему
|
138
|
|
Повторення вивченого
|
139
|
|
Контрольний диктант
|
140
|
|
Тематична контрольна робота № 7. Контрольний тест
|
ФРАЗЕОЛОГІЯ
ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА
Урок № 66
ФРАЗЕОЛОГІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА.
ОСНОВНІ ОЗНАКИ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ.
ВИДИ ФРАЗЕОЛОГІЧНИХ ОДИНИЦЬ:
ЄДНОСТІ, ЗРОЩЕННЯ, СПОЛУЧЕННЯ
|