|
Скачати 0.63 Mb.
|
ВІННИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО ІНСТИТУТ МАТЕМАТИКИ, ФІЗИКИ ТА ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ КАФЕДРА ІННОВАЦІЙНИХ ТА ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТІ «Допущено до захисту» Завідувач кафедри ________ доц. Кадемія М.Ю. « ___ » _____________ 2010р. КУРСОВА РОБОТА «Навчання учнів школи з трудового навчання за допомогою сучасних комп’ютерних технологій» Студента Групи А освітньо-кваліфікаційного рівня «Спеціаліст» очної форми навчання Олійника Миколи Вікторовича Керівник: доц. Бойчук В.М. Вінниця – 2010 ЗМІСТ
ВСТУП Проблема використання комп’ютерних технологій є однією з найбільш актуальних проблем сучасної загальної освіти. Аналіз змісту результатів досліджень, присвячених проблемі використання комп’ютерних технологій в навчально-виховному процесі, дозволяє зробити висновок про відсутність загальних концепцій, які дозволяли б в єдиній системі понять охопити і представити безліч фактів, накопичених в практиці трудового навчання. Актуальність даної проблеми дослідження визначається тим, що сучасні комп’ютерні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання, які підвищують ефективність трудового навчання. Таким чином, існує реальна потреба у використанні комп’ютерних технологій в середній загальноосвітній школі в трудовому навчанні. В зв’язку з цим тема курсової роботи орієнтована на вивчення можливостей використання комп’ютерних технологій в середній загальноосвітній школі в трудовому навчанні. З огляду на вищесказане темою нашої курсової роботи ми вибрали: «Навчання учнів школи з трудового навчання за допомогою сучасних комп’ютерних технологій». Об’єкт дослідження: навчальний процес з трудового навчання у середній загальноосвітній школі в старших класах за допомогою комп’ютерних технологій. Предмет дослідження: використання сучасних комп’ютерних технологій в навчальному процесі при викладанні трудового навчання у середній загальноосвітній школі. Мета дослідження: дослідити навчання учнів за допомогою комп’ютерних технологій на уроках трудового навчання. Для досягнення мети, були поставлені такі завдання:
Гіпотеза дослідження полягає в припущенні, якщо в процесі трудового навчання учнів школи використовувати сучасні комп’ютерні технології, тоді рівень знань, умінь учнів буде підвищуватись. Методи дослідження : аналітико-синтетичний, описовий, зіставний. Теоретико-методологічна основа роботи становить праці таких вітчизняних і зарубіжних дослідників, як О. Шпак, І.К. Цідило, Ф.І.Іваненко, О.М. Моргун, Й.С. Якиманскої, З.А. Бешенков, Б.С. Гершунський, І.У. Роберт, Н.У. Софронова, J.J. Wellington та ін. РОЗДІЛ 1 СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ І ТРУДОВОМУ НАВЧАННІ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ 1.1. Аналіз літератури та педагогічного досвіду Дослідження показують, що формування знань, умінь та навичок є загально дидактичною проблемою, проте вона вирішується з урахуванням конкретного змісту навчального процесу. Ряд досліджень, проведених фахівцями трудового навчання, свідчить про те, що формування знань, умінь та навичок під час трудового навчання характеризується своїми особливостями, які не суперечать загальним закономірностям пізнавальної діяльності учнів, а навпаки - при впровадження різних нових методів і прийомів викладання навчального матеріалу стимулюють активність учнів до навчання, зацікавлення у вивчені даного предмету та предметів, пов'язаних з ним, забезпечують не тільки фізичний розвиток учнів, а і моральний, духовний. „Наша педагогічна наука і практика повинні повернутися до реального погляду на людину, щоб побачити її такою, якою вона є” – досить часто підкреслював А.Макаренко. Мова йде про дослідження реальних, а не видуманих механізмів поведінки людини, врахування значення її особистісних потреб, інтересів, прагнення до прекрасного. Педагогічний процес повинен сприяти формуванню соціально значущих мотивів навчання, духовному піднесенню. В процесі навчання має бути подано простір для творчості, кмітливості, пізнавальної активності дітей. Так, дослідження Г.Кершентейнера, В.Штена, Ж.Люке, детально розглянуті В.С.Мухіною [8, с.104] , та їх результати свідчать, що у процесі оволодіння зображенням ескізів та начерків дитина проходить певні фази розвитку. Відбувається вільне відбиття дитиною свого „Я”, аналізу творчої діяльності дітей, яка набуває особливого емоційного забарвлення, коли вона не скута ніякими межами. Цю ж проблему дослідила Р.Пантєлєєва. Вона у своїй статті „Виготовлення сувенірів як можливість виразити власне „Я” [9, с.27 - 32] дає методичні рекомендації щодо творчого розвитку і виховання учнів на уроках трудового навчання. Питання використання новітніх технологій на уроках трудового навчання, враховуючи вікові особливості учнів, досліджували: Р. Вільямс, А.З. Кіетенко, О.М. Любарська, К.Маклин, Т.М. Коджаспирова, К.В. Петрова, Г.И. Кругликов, О.М. Луганський, П.І. Орлов, Й.Я. Ривкінд, Є.Л. Маргуліс. Вони вивчали досвід застосування комп’ютерів під час організації та проведення занять у кабінеті інформатики та обчислювальної техніки, на уроках трудового навчання, розробили педагогічні основи розвитку технічної творчості. У працях. Л.О. Шпак, І.К. Цідило, Ф.І.Іваненко, О.М. Моргун, Й.С. Якиманскої розглядається застосування комп’ютерних технологій у процесі проектування одягу та роль комп’ютерних технологій у формуванні навичок конструювання виробів на уроках трудового навчання. Методичні прийоми розв'язування цих завдань спрямовані на практичне виготовлення учнями виробів шляхом залучення їх до елементарної графічної діяльності. У сучасних умовах велика роль у всьому світі приділяється інформатизації навчального процесу, провадженню й поширенню нових інформаційних технологій навчання, формуванню основ інформаційної культури учнів, їх підготовці до життя в сучасному інформатизованому суспільстві. Терарарка Т.В. та Шмакова І.Ю. розповідають як в їхньому об'єднанні “Надія” цій проблемі приділяється багато уваги. Звичайно, навчальними планами передбачено дисципліни, що забезпечують підготовку учнів до використання комп'ютерної техніки, проте, як свідчать наші спостереження, учні недостатньо володіють персональними комп'ютерами. Тому доцільно, як на нашу думку, якомога частіше застосовувати ПК не лише на спеціальних заняттях, а й при викладанні навчальних дисциплін з основ технології, на трудовому навчанню, що дає можливість використовувати комп'ютер як засіб навчання і як об'єкт вивчення. Застосування ПК на уроках трудового навчання ще не достатньо досліджене. Крім того, на основі вивчення стану викладання трудового навчання, гурткової роботи в школах та позашкільних закладах можна зробити висновок, що вчителями трудового навчання та керівниками гуртків не приділяється належної уваги не лише використання комп’ютера у трудовому навчанні, а й організації технічної творчості. Такий підхід до трудового навчання не може сприяти розвитку творчих здібностей учнів, їх інформаційної освіти, а отже трудової підготовки в цілому. Основною причиною нехтування комп’ютерних технологій, як засвідчили проведені бесіди та анкетування, є недостатнє забезпечення комп’ютерною технікою, програмним забезпеченням, а також відсутні методичні розробки з використання ПК. Розробка методики застосування новітніх технологій в процесі наукової діяльності учнів стане засобом підвищення продуктивності праці у всіх сферах діяльності людини. Що й зумовило вибір теми даної курсової роботи. 1.2. Головні етапи розвитку та використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання Виникненню нового покоління сучасних засобів навчання суттєво сприяла поява новітніх комп’ютерних технологій. Нині не можливо уявити навчальний процес без використання засобів комп’ютерних технологій, телекомунікацій, комп’ютерних програм та інтегрованих навчальних середовищ, призначених для відпрацювання навичок, оцінювання результатів навчання, моделювання, самонавчання тощо. Фактично можна відзначити утворення специфічної підсистеми у системі сучасних засобів навчання. Ця підсистема містить засоби, які так чи інакше ґрунтовані на використанні персонального комп’ютера - комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання [8, с. 44]. Як правило, впровадження сучасних комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання носить емпіричний характер. Так швидко з’являються та застарівають комп’ютерні технології, що їхня поява йде, так би мовити, попереду їхнього методологічного осмислення, а часто навіть і методичного забезпечення. Склалася ситуація, коли впровадження новітніх технологій стало фактом сучасного етапу розвитку освіти, але педагогічний ефект від їхнього впровадження ще не оцінений у достатній мірі. Для того, щоб краще зрозуміти та узагальнити досвід використання у навчанні сучасних комп’ютерів, а також з’ясувати перспективи їхнього впровадження у майбутньому, треба звернутися до історії педагогічних досліджень з цього питання. Постає проблема аналізу системи комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання в процесі її становлення та формування. Це необхідно для оцінки теперішнього стану розвитку системи комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання, тенденцій та перспектив їхнього впровадження у навчальний процес. Існує низка публікацій, що присвячені історії розвитку комп’ютерно-орієнтованих засобів, визначенню перспектив впровадження у навчальний процес новітніх засобів навчання, зокрема, на основі штучного інтелекту [24, с. 11]. Але система комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання, етапи її становлення та шляхи розвитку, як правило, не розглядаються комплексно, з єдиної методологічної точки зору. Метою роботи є аналіз історичних етапів формування системи комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання, виявлення особливостей теперішнього стану розвитку цієї галузі та визначення перспектив на майбутнє з погляду сучасних методологічних уявлень про моделювання знання та навчання. У формуванні комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання можна виділити цілий шерег етапів історії їх розвитку. Якщо перші спроби залучити ресурси комп’ютерних технологій для цілей навчання можна пов’язати з часами створення самих комп’ютерів, то у міру удосконалення апаратно-програмного забезпечення з’являлися нові ідеї його педагогічного використання. Загалом, з появою кожного наступного покоління комп’ютерної техніки відбувався новий сплеск педагогічних досліджень. Програмоване навчання: Перші спроби використання комп’ютерів у навчанні здійснювалися на базі вже перших найпростіших комп’ютерів (60-ті роки ХХ ст.). Такі комп’ютери були спроможні виконувати різноманітні алгоритми дій, але процес програмування для них був досить громіздким та малоефективним. Ці комп’ютери мали невеликі обсяги пам’яті та низьку швидкодію. Це – доба появи та поширення кишенькових калькуляторів, тоді як, власне, комп’ютери були скоріше винятком під час застосування в побуті та навчанні. З даним періодом у формуванні комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання можна пов’язати виникнення ідей так званого програмованого навчання (Б. Скінер та ін.), які полягали у тому, щоб закласти у комп’ютерну програму певні можливості керування навчальним процесом. Зокрема, передбачалося, що за допомогою комп’ютера можна було б надавати навчальну інформацію у заданій послідовності, пропонувати вправи на закріплення матеріалу і, нарешті, оцінювати результати навчання. Згодом дослідження ідей програмованого навчання показало, що намагання формалізувати процес навчання в цілому шляхом побудови певного алгоритму діяльності вчителя та відповідної комп’ютерної програми не виправдане. Така програма не спроможна охопити всіх аспектів конкретної навчальної ситуації, що змінюється. Виявлення недоліків, які стали очевидними після впровадження програмованого навчання, сприяло формуванню нового розуміння ролі комп’ютерно-орієнтованих засобів у навчанні. Комп’ютер тепер покликаний не стільки керувати процесом навчанням, скільки бути допоміжним засобом, який допомагає вчителеві навчати або учневі навчатися. Програми навчального призначення: У 60-х та на початку 70-х років ХХ століття сформувався новий етап у розвитку комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання. Його виникненню сприяла поява мов програмування високого рівня, серед них – Бейсік, Паскаль, Алгол та інші. Із удосконаленням ці технології стають дедалі потужнішими, витонченішими, більш ефективними. З’являються численні програми навчального призначення. На Заході цьому етапу відповідав термін computer-aided instruction, тобто – навчання за допомогою комп’ютера. Цей термін більш точно відображає суть даного етапу, коли комп’ютер починають розглядати саме як «помічника» у навчанні, як засіб, який поліпшує та полегшує викладання. Загалом, особливістю програм навчального призначення було застосування так званої моделі учня [2, с. 24]. На підставі моделей програми мають можливість прогнозувати дії користувача і відповідно до цих дій пропонувати йому наступні кроки. Для репрезентації моделей з’являються та починають застосовуватись засоби графічного інтерфейсу. Серед комп’ютерних систем, що виникають у цей період, були системи тестування, ігрові та довідкові, педагогічні програмні засоби з підбором навчальних завдань та наведенням пояснень до них. Програми часто містять підсистему генерування навчальних завдань, корекції відповідей та оцінювання результатів навчання. З’являються нові можливості щодо коригування рівня складності навчального матеріалу у відповідності до того, як швидко учень опановує матеріал. Прикладом можуть бути такі системи, як MALT, призначена для навчання машинно-орієнтованим мовам, COACH для розв’язання арифметичних задач та інші [2, с. 34]. Отже виявлено найбільш суттєві періоди розвитку системи комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання та окреслено деякі риси п’ятого, наступного етапу, що є перспективою на майбутнє. Їх виявлення є лише деякою спробою системного аналізу проблеми комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання. Ця система є зараз дуже потужною і розгалуженою, постійно створюються і вдосконалюються нові засоби. Тому неможливо охопити одразу всі напрямки їх розвитку або віднести однозначно ту чи ту комп’ютерну програму до якогось одного з етапів. Потрібні подальші дослідження, які виходять за межі цієї роботи. Нові засоби навчання створює сама людина, але вона й вивчає результати своєї діяльності. Аналіз засобів навчання, невеликий екскурс в історію їх розвитку можливо допоможе не тільки розібратися у підходах, які існують у цій галузі, але й творцям цих засобів краще зрозуміти продукт своєї праці, його місце в системі засобів навчання. |
Список Друкованих наукових та навчально- методичних праць Федорук Галини Миколаївни Методичні аспекти реалізації змісту економічної освіти учнів у трудовому навчанні / Сучасні інформаційні технології таіноваційні... |
Методист в/к відділу соціально-середовищної СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ, ЯК ЗАСІБ СОЦІАЛЬНОЇ ТА ТРУДОВОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ОСІБ З ГЛИБОКИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ |
З досвіду роботи Вчитель фізики,вищої категорії Великобілозерської... Розділ Теоретичні основи системи роботи вчителя фізики з активізації пізнавальної діяльності учнів |
Збірник наукових праць «Інформаційні технології в освіті» Збірник присвячено таким напрямам наукових досліджень у галузі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті та науці |
АВТОРСЬКА ДОВІДКА Просимо опублікувати у збірнику наукових праць «Інформаційні технології в освіті» статтю |
Технологія сушіння, охолодження та заморожування Розвивальна : сприяти розвитку творчих здібностей та активізації пізнавальної діяльності учнів; розвивати увагу, вміння зосередитись,... |
Додаток 2 до наказу МОН від 10 жовтня 2008 року №921 Державної програми “Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці” на 2006-2010 роки |
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНІЙ ОСВІТІ Нагромаджений в Україні та закордоном досвід переконливо свідчить, що інформаційні технології та інтерактивні методи сприяють інтенсифікації... |
Розвиток спрямованості школяра на навчально- пізнавальну діяльність У доповіді розкриті педагогічні умови активізації пізнавальної діяльності на уроках |
Мультимедійні технології у навчанні англійській мові Удосконалюються способи передачі та отримання інформації. Сучасні комп‘ютерні мережі (наприклад, Internet) дозволяють отримати доступ... |