Актуальні проблеми іншомовної освіти в Черкаській області та шляхи їх вирішення


Скачати 87.39 Kb.
Назва Актуальні проблеми іншомовної освіти в Черкаській області та шляхи їх вирішення
Дата 09.04.2013
Розмір 87.39 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Актуальні проблеми іншомовної освіти в Черкаській області та шляхи їх вирішення

Основним завданням іншомовної шкільної освіти в XXI столітті стало створення сприятливих умов для сталого безперервного розвитку мовної особистості, в той час як його метою - досягнення базового (рубіжного - за загальноєвропейською термінологією) рівня іншомовної комунікативної компетенції для загальноосвітніх шкіл і підвищеного рівня комунікативної компетенції (просунутого - за загальноєвропейською термінологією) для шкіл з поглибленим вивченням іноземної мови, гімназій і ліцеїв.

Чи є умови для здійснення цієї мети в Черкаській області? Що було зроблено і що робиться, щоб ця мета стала реальною?

Новий етап ознаменувався появою нових тенденцій в мовній освіті і суттєвим розвитком деяких старих. Які ці тенденції, чи є вони позитивними чи негативними? Як вони позначилися на розвитку мовної освіти?

Спробуємо розглянути деякі з них.

Перша тенденція - це посилення варіативності навчання іноземних мов. Варіативність забезпечує педагогічний плюралізм, можливість учням навчатися в різних типах загальноосвітніх установ і формувати різні траєкторії навчання іноземної мови. Тенденція посилення варіативності останнім часом добре проглядається на можливості використання різних НМК з іноземних мов, як вітчизняних, так і зарубіжних; різних методів і технологій навчання. Вчителі мають можливість вибирати засоби і технології навчання, шляхи підвищення професійного росту і кваліфікації.

Друга тенденція - це розширення полікультурності та мовного плюралізму, які сприяють процесу безперервного розвитку мовної особистості. Важливим фактором зміни шкільного середовища стало розширення спектра іноземних мов як в цілому по області, так і в рамках однієї школи.

В даний час в школах області вивчаються 4 іноземні мови: англійська, іспанська, німецька, французька.  Всі ці мови вивчаються і як перші іноземні мови, і як другі. Ці мови є, безумовно, найбільш поширеними європейськими мовами. безумовно, є англійська, німецька, іспанська та французька.  ……..Третьою тенденцією є розширення можливостей індивідуалізації процесу навчання іноземної мови. Індивідуалізація передбачає створення умов, в яких кожен учень повною мірою може проявити свої здібності і свою індивідуальність. Індивідуалізація пов’язана з диференціацією. Введення профілізації в новому шкільному стандарті спрямоване на індивідуалізацію процесу навчання. 

Індивідуалізація передбачає врахування інтересів, особистого досвіду учнів і забезпечення мотивації навчання. Вона включає такий елемент, як адресність навчання. Розробляються програми з іноземних мов для обдарованих дітей, для екстернату, надомного навчання для дітей-інвалідів, дистанційні програми для різноманітних категорій дітей. Індивідуалізація передбачає і використання різних технологій, які враховують вікові особливості учнів, їх здібності, інтереси і потреби. До них ми віднесемо запровадження та апробацію наступних технологій:

• когнітивні (проектна діяльність, конференції, круглі столи, дискусії, концептуальні карти, розгляд та інтерпретація окремих випадків і ситуацій, вирішення проблем та ін..);

• співпраця (драматизація, рольові ігри, графіті, інтерактивні бесіди, спільне складання оповідань та ін..);

• контролюючі (тестування, щоденники, мовні портфелі, мовні конкурси та олімпіади тощо);

• мультимедійні (аудіо-, відео-, комп’ютерні програми, інтернет-ресурси і т. д.);

• здоров’язберігаючі.

Розробка нових технологій, їх поєднання на уроках іноземної мови стали важливим напрямком у підвищенні якості вивчення іноземної мови. ……..Четвертою тенденцією є відкритість, яка передбачає доступність освіти, прозорість методів навчання і контролю. Нові формати атестацій в 9-х та 11-х класах з іноземних мов, ЗНО з іноземної мови змусили учнів та вчителів усвідомити важливість знайомства з критеріями оцінювання різних видів тестових завдань і вміннями їх застосовувати на практиці для оцінювання та самооцінювання.

П’ята тенденція з’явилася не так давно і пов’язана з розвитком нової особистісно-діяльнісної парадигми освіти. Це - автономія. Від формату викладання ми перейшли до навчання. Не людину вчать, а людина вчиться. У новому стандарті звертається увага на важливість навчально-пізнавальної компетенції. Без розвитку автономії учнів неможлива успішна соціалізація випускників шкіл. Уміння самостійно працювати, використовуючи різні стратегії, і успішно вирішувати проблеми, пов’язані з вивченням іноземної мови, допоможуть учням розвинути академічні уміння і впоратися з вузівськими програмами. Саме тому приділяється велика увага розвитку таких технологій, як проектна технологія, таких прийомів навчання, як щоденники, мовні портфелі, які розвивають навички самоконтролю і корекції. Велика увага приділяється також формуванню та розвитку ресурсних центрів на базі округів і шкіл, що сприяють підвищенню рівня автономії учнів.

Шоста тенденція - розширення інтернаціоналізації навчання. Інтернаціоналізація стимулює мобільність учнів, дає їм можливість навчатися не тільки в Україні, а й за кордоном та спілкуватися з носіями мови. При навчанні ми поєднуємо вітчизняні та зарубіжні підручники, адаптуючи останні до наших потреб. Зростає кількість учнів, які здали зарубіжні іспити різних рівнів. Інтернаціоналізація зачіпає і такий важливий момент, як виховання засобами іноземної мови. Іноземна мова надає великі можливості для розвитку таких якостей, як громадянськість, патріотизм, толерантність, емпатія та ін.

Сьома тенденція пов’язана з розвитком інтегративності та комплексності, які забезпечують поліфункціональність і міжпредметність навчання. Профілізація навчання передбачає інтеграцію дисциплін, прийомів навчання.  Можна констатувати, що з’явилася інтегрована модель навчання іноземної мови в школах. На рівні шкіл інтеграція була представлена об’єднанням різних моделей та різних програм навчання іноземної мови в рамках однієї школи. 

Сформовано єдиний освітній простір мовного поля, в якому іноземна мова виступає як інваріантна частина, а інші предмети як варіативні. Створення інтегрованого освітнього простору заклало основи профільного навчання і показало механізми успішного впровадження профільного навчання в старшу школу.

Восьма тенденція - це збільшення числа шкіл, які використовують мультимедійні технології при навчанні іноземної мови. Даний факт серйозно і позитивно вплинув на зміну шкільного середовища в галузі іноземних мов. Практично у всіх школах при навчанні іноземної мови на уроках та в позакласній діяльності використовуються інформаційно-комунікаційні технології. Готуються нові профільні курси, які мають дистанційний характер оволодіння іноземної мови на більш високому рівні.

Дев’ята тенденція - це зростаюча нагальна потреба шкіл у перейманні інноваційного досвіду у шкіл, що займаються експериментальною та інноваційною діяльністю. Створюються ресурсні центри, які здійснюють трансляцію досвіду та підвищення кваліфікації вчителів за наступними напрямками:

• багатомовність і полікультурність в мовній освіті;

• варіативність технологій навчання та вивчення іноземних мов;

• міждисциплінарна основа допрофільної та профільної підготовки;

• досвід моделювання ранньої мовної освіти;

• сучасні проблеми комунікативно-орієнтованого контролю та моніторингу;

• інтеграція основної та додаткової освіти.

Вищеназвані тенденції в цілому плідно позначаються на розвитку мовної освіти в Черкаській області і дозволяють підвищити якість навчання іноземної мови, про що свідчать результати олімпіад для учнів 9-11-х класів і ДПА.

У 2012-2013 навчальному році вперше в Україні вводиться вивчення іноземної мови з першого класу.

Той факт, що в новій модернізованій школі іноземну мову пропонується вивчати з 1-го класу, є визнанням об’єктивно існуючого соціального інтересу до вивчення іноземних мов і підтвердженням важливості предмета для реалізації перспективних завдань різнобічного розвитку особистості.

Вивчення іноземної мови в даному віці корисно всім дітям, незалежно від їх стартових здібностей, оскільки воно надає:

• безумовно позитивний вплив на розвиток психічних функцій дитини: її пам’яті, уваги, мислення, сприйняття, уяви;

• стимулюючий вплив на загальні мовні здібності дитини.

Раннє навчання іноземної мови дає великий практичний ефект у плані підвищення якості володіння в основній школі, а також відкриває можливості для навчання другої іноземної мови, необхідність володіння якою стає все більш очевидною.

Раннє навчання іноземної мови важливо ще й тому, що від того, як іде навчання на початковому етапі, залежить успіх в оволодінні предметом на наступних щаблях. 

Peкомендуємо звернути особливу увагу на кадрове забезпечення викладання іноземної мови у 1 класі: потрібно, щоб починав навчати дітей нового предмету спеціаліст з іноземної мови.

Контролює викладання іноземної мови у початковій школі заступник директора, який контролює викладання іноземної мови взагалі, а не початкову школу. Слід враховувати різні підходи до викладання, різні методики, та й найчастіше це різні вчителі.

Процес навчання іноземної мови у початковій школі організовується відповідно до мережі годин, визначених навчальним планом. Для повноцінного забезпечення навчального процесу вчитель, крім підручника, який використовує у своїй роботі, може залучати інші засоби, адаптуючи їх до умов навчання.

Щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 1 класу, то воно повинно носити тільки вербальний характер («Дуже добре!», «Молодець!», «Супер!», «Клас!», «Спробуй, будь ласка, ще!»).

Використання обладнання для оснащення кабінету іноземної мови в 2012-2013 навчальному році

Ефективність засвоєння учнями навчального матеріалу багато в чому залежить від того, як організований і здійснюється навчально-виховний процес. Поряд з науково-обґрунтованою навчальною програмою курсу, оптимальною методикою проведення занять важливою є наявність відповідної сучасним тенденціям в освіті навчально-матеріальної бази, необхідних передових засобів навчання. Під НМБ розуміється, перш за все, предметний кабінет і його оснащення різними матеріальними засобами навчання, відповідними розвитку науки, техніки та педагогіки, а також вимогам документів Міністерства освіти і науки України.

В сучасних умовах відбувається перебудова виробничого сектора, яка забезпечує матеріальні потреби школи, істотно змінюється змістовна основа підручників та навчальних посібників, вводяться в практику викладання принципово нові носії інформації (у першу чергу мультимедійні). Багато засобів та об’єктів матеріально-технічного забезпечення є взаємозамінними, оскільки їх використання покликане забезпечити не тільки викладання конкретних предметних тем, а й розвиток умінь і навичок учнів.

З метою раціонального використання устаткування в кабінеті, підвищення якості викладання необхідно:

- поєднання у викладанні новітніх інформаційних технологій та словесно-логічного, наочного способів передачі знань;

- активізація застосування інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках. Комп’ютер повинен розглядатися як навчальний інструмент, що відкриває нові можливості для викладача і для учнів. Ідеальний варіант оптимізації навчання предмету: використання готових програмних продуктів при проведенні занять, тестування, дидактичних комп’ютерних середовищ і програмних комплексів, що містять довідники, навчальні та контролюючі блоки.

- збереження накопиченого досвіду, зібраного методичного матеріалу, ілюстрацій і текстових збірок в електронному вигляді;

- наявність підключення до Інтернету, що дозволить регулярно поповнювати власну колекцію цифрових ресурсів. При цьому представляється необхідним обов’язкове копіювання найбільш важливих матеріалів. За статистикою, середній термін життя сайту в Інтернеті не перевищує півтора-двох років, і виявлений один раз якісний ресурс через деякий час може виявитися недоступним. При наявності TV-тюнера можливо проводити запис телевізійних програм та їх кодування в формат, придатний для демонстрації на обладнанні, встановленому в кабінеті.

- наявність внутрішньої мережі, в якій можуть бути виділені дві окремі папки (підрозділи): «Методичні матеріали» (надається тільки вчителям) і «Ресурси з іноземної мови» (відкрита для всіх, але з диференціацією можливостей: учні можуть відкривати і копіювати необхідні документи; вчителі володіють правом розміщувати й видаляти файли).

- в календарно-тематичному плануванні необхідно вказувати використання навчального обладнання кабінету (використовувати комп’ютерні навчальні програми як допоміжний засіб при навчанні вимови, усного мовлення, читання, письма, при відпрацьовуванні граматичного матеріалу).



Схожі:

6 – 10 вересня 2010 р в м. Алушта, АР Крим, Україна відбулася VI...
Ників міністерств і відомств, науково-дослідних інститутів, виробничих і комунальних організацій, вузів, неурядових організацій з...
Актуальні питання запобігання дитячій жорстокості
Тетяна Войцях, методист обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної...
АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІЧНИХ КОЛИВАНЬ В УКРАЇНІ. Анотація
Анотація. Розглядаються актуальні проблеми економічних коливань в Україні, аналізуються шляхи виходу з кризи
Економічні проблеми молоді в Україні та можливі шляхи їх вирішення
Україні, у вирішенні яких і так не особливо досягла успіху ні попередня, ні нинішня влада. Тобто констатація факту існування даних...
Пахомова Т. Г., Савицька Г.І, методисти ОІПОПП Шляхи удосконалення...
Цією стратегією є комунікативний підхід, який зумовлює практичну мету навчання й вивчення іноземних мов, а саме: оволодіння оволодіння...
Вчитель географії вищої категорії спш№13
ВОДНІ РЕСУРСИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ, АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЇХ ВИКОРИСТАННЯ ТА ЕКОЛОГІЇ
„Соціально-економічні проблеми ВІЛ/СНІДу, наркоманії та алкоголізму...
Опис досвіду „Організація роботи з питань профілактики ВІЛ /СНІДу в навчальному закладі”
Шкільна географічна освіта у новому навчальному році: нагальні проблеми і шляхи їх вирішення
Землю як планету людей, виховує патріотизм і любов до свого краю, Батьківщини, вчить орієнтуватися в складних світових соціально-економічних...
РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА інноваційного розвитку Львівської області на 2012 2015 роки
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її вирішення програмним методом
НА УРОКАХ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
«засвоєння знань» на формування «компетентності». З цим твердженням важко не погодитись, оскільки засвоєння учнями сучасних технологій,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка