|
Скачати 99.12 Kb.
|
С.Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Шкільна географічна освіта у новому навчальному році: нагальні проблеми і шляхи їх вирішенняГеографія - це єдина навчальна дисципліна, яка, маючи величезний світоглядний потенціал, формує у молоді комплексне узагальнююче уявлення про Землю як планету людей, виховує патріотизм і любов до свого краю, Батьківщини, вчить орієнтуватися в складних світових соціально-економічних процесах, що постійно змінюються. Які ж загальні проблеми географічної освіти необхідно вирішити вчителю географії в наступному навчальному році? Найважливішою є проблема якості географічної освіти. У кожного навчального закладу є свої труднощі, і відповідно, свій підбір методик для їх усунення. Виявити ці проблеми дозволяють: внутрішній моніторинг навчальних досягнень, тематичні перевірки навчальних закладів, аналіз підсумків ЗНО та олімпіад з географії. Уже у котрий раз пересвідчуємося, що для учнів нашої області підвищену складність становлять питання курсів економічної географії, які вивчаються у 9 та 10 класах. Тому потрібно звернути особливу увагу на методику викладання цих курсів, наявність сучасних географічних карт, таблиць до них, статистичних даних, мультимедіа-матеріалів. Найважливішою ланкою в організації процесу навчання завжди залишається вчитель. Якщо музикант не навчився гарно грати на скрипці і не хоче на ній грати, то йому не допоможуть ні нова скрипка, ні майстер-класи досвідчених скрипачів. А все інше можна виправити. Необхідно створити всі умови для вдосконалення майстерності вчителя. Одним достатньо оновити матеріально-технічну базу (забезпечити картами, посібниками, фаховою пресою, роздатковим дидактичним матеріалом, комп’ютером та програмовими засобами), іншим - пройти курсову підготовку, а третім потрібний досвідчений наставник, що буде поєднувати в собі кваліфікованого фахівця, терплячого педагога та друга. Але у будь-якому випадку для підвищення якості освіти необхідно змінити методику викладання географії, особливо з «проблемних» тем. Актуальними сьогодні є використання практичних методів у навчанні географії, збільшення відсотку самостійної роботи учнів на уроці і розвитку навичок самоосвіти. Реалізувати це можливо через: - проведення практичних робіт на місцевості; - спостереження об’єктів і явищ у природі і на виробництві; - формування прийомів роботи з картами, схемами, профілями, статистичними показниками, діаграмами;
- творчі завдання на уроках із дома; - випереджаючі завдання з підготовки доповідей, повідомлень, презентацій. Постійне використання місцевого матеріалу сприятиме зацікавленню учнів темами, що вивчаються, буде «наближеним» до їх сприйняття та ознайомлюватиме з природою та господарством свого краю. Другою, найбільш гострою проблемою, також пов’язаною з проблемою якості освіти, є впровадження профільної освіти, яка передбачає запровадження нових програм географічного змісту в залежності від рівня навчання (загальноосвітнього чи профільного). Без сумніву, це вимагає певної підготовки вчителя. Виникає цілий ряд запитань, серед яких: - Як забезпечити якість географічної освіти незалежно від вибору профілю учнів старшої школи? - Де взяти навчально-методичні комплекси для забезпечення варіативної частини навчальних планів? Питання допрофільної підготовки, а саме: викладання елективних курсів географічного та інтегрованого змісту, і навіть, розробка авторських програм цих курсів були достатньо розглянуті у попередніх рекомендаціях, тематичних обласних семінарах, засіданнях творчих груп. Щодо авторських програм вчителів географії Черкащини, то вони друкувалися не лише у методичних посібниках ОІПОПП, а й у Всеукраїнських фахових виданнях. Ми не будемо це повторювати. Елективні курси відображають години шкільного компоненту. Вони можуть поглиблювати зміст профільних курсів, розвивати зміст базових курсів, реалізувати пізнавальні інтереси школярів, які знаходяться за межею профілю (предмета), формувати вміння і види діяльності, пов’язані з вирішенням практичних завдань. Після затвердження навчального плану вчителю необхідно уважно вивчити зміст навчального матеріалу і вимоги до рівня підготовки школярів, які відображені у стандартах географічної освіти як загальноосвітнього, так і профільного рівнів навчального закладу. Під час вивчення Стандарту, перш за все, важливо побачити опис завдань географічної освіти, загальних умінь, навичок у пізнавальній, інформаційно-комунікативній і рефлексивній діяльності, врахувати все це під час планування навчання у старшій школі. У залежності від завдань загальної освіти модифікувалися і завдання шкільної географічної освіти (див. таблицю):
Зміна завдань шкільної географічної освіти і вимог до рівня підготовленості випускників невипадкові – це результат нормалізації змісту освіти, закладеного в завданнях модернізації української освіти. Прийшов час для осмислення ролі педагога, обсягів та змісту навчального матеріалу. Під час планування навчального процесу вчителям географії потрібно звернути увагу на ті теоретичні і практичні завдання шкільного змісту, які є предметом перевірки рівня навченості учнів, а також виявити, які теми є допоміжними, додатковими і не входять до атестації чи ЗНО з метою корегування навчальних годин за темами. На необхідність зміни форм і методів організації процесу навчання у старшій школі вказують нам вимоги до профільного навчання. Профільне навчання передбачає: - підсилення мотивації пізнавальної діяльності учнів, - суттєве збільшення відсотка самостійної пізнавальної діяльності, - використання інтерактивних методів навчання, - організація лекційно-семінарських форм проведення занять, - практичну діяльність учнів, особливе місце в якій призначається для проектної діяльності, - включення практико-орієнтованих методів навчання, - організацію дослідницької діяльності учнів. Методичні рекомендації щодо забезпечення навчальними географічними програмами, підручниками, посібниками та їх використання у процесі викладання географії ви зможете прочитати на сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua/) та Всеукраїнських фахових журналах. У даних рекомендаціях ми намагалися освітити найбільш актуальні проблеми шкільної географічної освіти і намітити шляхи їх вирішення силами вчителів і адміністрації, від яких безпосередньо залежить якість освіти. Місце економічної освіти в сучасній школі Принципові зміни в економіці, науці і техніці, у соціальних відносинах та суспільній думці зумовлюють зміни у змісті загальної середньої освіти, вимагають знань, які б стали потребою сьогодення. Це свідчить про необхідність формування у громадян України не тільки таких рис, як діловитість, підприємливість, а найголовніше - економічної культури, а саме суспільство зацікавлене, щоб кожна людина, незалежно від її фахової орієнтації, здобула гарантований державою певний мінімум систематизованих економічних знань. Метою економічної освіти в системі загальної середньої освіти є така підготовка учнів, яка забезпечить їм достатній рівень життєвої компетентності у сфері економічних відносин на рівні держави, родини та окремої людини. Загальні економічні знання потрібні кожному учневі незалежно від його життєвого і професійного вибору. Структура вивчення економіки склалася на основі багаторічного досвіду викладання курсу в навчальних закладах різного типу у різних регіонах України. У початковій школі економічні знання мають інтегруватися у зміст інших предметів, оскільки молодший шкільний вік - це період набуття базових життєвих знань, навичок і формування процесів розуміння, усвідомлення власного життєвого досвіду та оточення. Будь-яке ознайомлення з економічними явищами на цьому етапі навчання бажано проводити у формі гри або за допомогою алегоричної розповіді, казок. В основній школі (5-9 класи) економічні знання інтегруються у зміст географії, історії, математики, правознавства. Окрім того, можуть вивчатися курси за вибором: у 5-6-х класах може викладатися курс "Подорож у світ економіки", у 7- класі - "Підприємництво в дії", «Сімейна економіка»; у 8- 9-х класах - "Моя економіка" за рахунок годин варіативної частини навчального плану. Вони можуть також виконувати функцію допрофільного навчання школярів. У старшій школі економіка як базова дисципліна викладається у 10 класах усіх профілів. Саме в цьому віці учні вже мають певний багаж знань, а деякі вже й власний досвід роботи, частина із них визначилася із майбутньою професією, тому вони свідомо сприймають запропоновані знання та краще орієнтовані на здобуття економічної освіти. Крім того, психологічні особливості в цьому віці дають можливість не тільки зрозуміти окремі економічні факти, а й робити аналітичні узагальнення. З урахуванням профільного навчання у старшій школі є можливість застосовувати різні підходи до економічної освіти старшокласників. У школах, ліцеях, класах з поглибленим вивченням економіки, крім обов'язкового курсу, запроваджуються курси за вибором з конкретних напрямів економіки. У класах суспільно-гуманітарного профілю економіка викладається протягом двох років: у 10-му класі в курсі "Основи економіки" вивчається ринкова система; рівновага на ринку; попит і пропозиція; виробництво економічних благ; економічні ресурси; організація праці, роль обміну у перерозподілі благ; обмін і формування ринку; роль грошей; ціна товару; природні ресурси, їх ринки; власність, права власності; елементи підприємництва; економічна роль конкуренції; види ринку; види доходів. У 11-му класі розглядаються загальні поняття макроекономіки: система національних рахунків; теорія економічного зростання; теорія ділових циклів; гроші і капітал; грошовий обіг; банки; роль держави в умовах ринкової економіки; світова економіка та економічні системи. Для поглиблення і розширення змісту профільних предметів або забезпечення профільної прикладної і початкової професійної спеціалізації навчання пропонуються курси за вибором, які викладаються за рахунок варіативного компонента змісту освіти. У старшій школі, як профільній, зміст предмета "Економіка" представлений окремими спеціальними курсами, які враховують інтереси, здібності та життєві плани учнів з одного боку, і відповідають профілю школи з іншого. До варіативної частини профільної школи віднесено такі економічні курси: "Основи підприємницької діяльності", "Власна справа", "Основи менеджменту", "Основи інтелектуальної власності", "Основи споживчих знань" тощо. Рівень профільного вивчення економіки реалізується у профільних класах. Профільне навчання забезпечується поглибленим вивченням курсу "Економіка" (по дві години на тиждень у 10-му та 11-му класах), введенням курсів за вибором та факультативів і близьких до економіки предметів: математики, географії, правознавства. Основними завданнями курсів за вибором є забезпечення вивчення економіки і споріднених з нею предметів на достатньому рівні. За їх допомогою має відбуватися трансформація наукових знань учнів в їх практичний досвід. Курси за вибором повинні мати переважно прикладний характер. Практичні роботи, екскурсії, презентації, дослідження, моделюючі або ситуативні вправи є невід'ємною складовою занять. Минулого навчального року учні Черкаської області брали участь у турнірах, олімпіадах та конкурсах з основ економічних знань та інших економічних дисциплін. Як завжди, достойно виступили та отримали нагороди різних рівнів Черкаська гімназія №31, Черкаська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №17, Черкаська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №18, Городищенський та Катеринопільський ліцеї. Приємно відмітити, що у Всеукраїнському конкурсі «Молодь тестує якість» на кращу учнівську роботу в рамках впровадження навчального курсу “Основи споживчих знань” Спільним проектом Європейського Союзу та Програми розвитку ООН було відмічено 7 робіт учнів з Черкаської гімназії №9, Городищенського, Смілянського та Катеринопільського ліцеїв, Литвинецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Канівської районної ради, Дубіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради, Золотоніської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1Золотоніської міської ради. Участь учнів сільських шкіл у даному конкурсі свідчить про інтерес до економічних дисциплін у навчальних закладах, а рівень їх робіт – про високі навички дослідницької роботи. Щиро дякуємо учням, вчителям та адміністрації вищеперерахованих закладів і надіємося на майбутні успіхи. Рекомендації щодо навчально-методичного забезпечення шкільної економічної освіти дивіться на сайті МОН України (www.mon.gov.ua/ ) та Всеукраїнських фахових виданнях. |
Програма науково-практичної конференції Шкільна географічна освіта: проблеми і перспективи ... |
6 – 10 вересня 2010 р в м. Алушта, АР Крим, Україна відбулася VI... Ників міністерств і відомств, науково-дослідних інститутів, виробничих і комунальних організацій, вузів, неурядових організацій з... |
„Соціально-економічні проблеми ВІЛ/СНІДу, наркоманії та алкоголізму... Опис досвіду „Організація роботи з питань профілактики ВІЛ /СНІДу в навчальному закладі” |
Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних... Вступ. Навчальна програма з географії розроблена на основі положень Державного стандарту базової (основної) середньої освіти, згідно... |
Напрями методичної роботи П едагогічна рада школи Про підсумки роботи за минулий навчальний рік та завдання щодо підвищення якості освіти школярів у новому навчальному році |
ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ У НОВОМУ НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ В умовах диференціації старшої школи суттєво підвищується роль основної школи, яка забезпечує базу для подальшого розвитку загальної... |
Економічні проблеми молоді в Україні та можливі шляхи їх вирішення Україні, у вирішенні яких і так не особливо досягла успіху ні попередня, ні нинішня влада. Тобто констатація факту існування даних... |
Актуальні проблеми іншомовної освіти в Черкаській області та шляхи їх вирішення Чи є умови для здійснення цієї мети в Черкаській області? Що було зроблено і що робиться, щоб ця мета стала реальною? |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |