|
Скачати 73.88 Kb.
|
Тема. Умови вживання неповних речень. Еліптичні речення Мета: знати умови вживання неповних речень; дати поняття про неповні контекстуальні, ситуативні та еліптичні речення; сформувати навички правильно інтонувати неповні речення, розставляти тире в неповних реченнях; виробляти вміння використовувати неповні речення для уникнення повторів; розвивати мислення, пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати культуру мовлення. Обладнання: мультимедійна дошка, презентація «Умови вживання неповних речень. Еліптичні речення», інформаційні картки із завданнями. Перебіг уроку І. Актуалізація опорних знань учнів. Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитати висловлювання. Схарактеризувати речення за повнотою висловленої думки. Назвати неповні речення. (усно) Починав туманно пригадувати. Двір, у якому я жив до п’ятого року. Це в Житомирі. У ньому три будинки, у кожному по кілька родин. Наша – в частині центрального. Двір великий. Порослий моріжком. Огороджений од квітників парканчиком. Тут ми, діти, й гралися (В.Шевчук). • З’ясувати, як визначаються пропущені члени в неповних реченнях: з попереднього контексту чи зі змісту самого неповного речення. ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. ІІІ. Засвоєння учнями нового матеріалу.
А хто винен? Найвищим з-поміж дерев нашого села є осокір. Сиплеться й сиплеться осіннє листя. Слово народилося в сиву давнину чи недавно. Я візьму з собою найніжніше, найпростіше, найнепомітніше. Недавно тріпотіло над головою, а тепер гордо шелестить (В.Думанський). Легіт нечутний степовий, що несе на своєму крилі подих весни (О.Бердник). Ми самі (У.Самчук). Або народиться в майбутньому (І.Вихованець). І, мабуть, найстаршим (В.Чухліб). • Визначити синтаксичну функцію виділених слів.
Запропоновані теми: Гра у футбол; поступаєтеся місцем бабусі у транспорті; чекаєте на цікаву телепередачу; пропускаєте в дверях старшого; виглядаєте вчителя, який запізнюється на урок; хвалите обід , який приготувала мама; закликаєте товаришів до порядку; приймаєте подарунок; пропонуєте однокласниці підвезти на велосипеді до школи тощо.
Дослідження-характеристика. Записати неповні речення. Виділити граматичні основи. Чи зрозумілий зміст цих речень без відновлення пропущеного члена? Пояснити вживання тире. У кожній хаті – своє життя, свої клопоти й свої діти. Навколо школи – ясени й клени. У тобі, Києве, - слава й можуть минувшини. Посеред двору – стара верба. У репертуарі співачки – числення народні пісні.
Дехто з учених трактує їх самостійні речення окремого типу, особливістю структури яких є відсутність дієслівного присудка, що не встановлюється з контексту. У цьому реченні є обставина, яка допомагає уявити присудок: зорі (є, світять, сяють тощо) в небі (слайд 8) В еліптичних реченнях відсутній член, а це завжди присудок, можна відтворити не з контексту чи ситуації, а з самої конструкції речення. Наприклад, із речення А Петро взяв шапку та й з хати однозначно випливає, що мається на увазі дієслово руху: пішов, вибіг, кинувся, вискочив і т. ін. Зауважимо, що, на відміну від контекстуальних, в еліптичних реченнях можна відновити не конкретне пропущене дієслово, а лише тематичну групу, до якої воно належить. Можливість установлення значення відсутнього присудка забезпечується кількома факторами: а) наявністю членів речення, синтаксично пов'язаних із пропущеним: «Ех! — вона за рогача і в контратаку» (Остап Вишня). У цьому реченні є підмет вона, який передбачає наявність присудка, і головне — залежний від присудка додаток за рогача (взялась, ухопилась за рогача), а також обставина в контратаку, яка дає можливість відновити інший однорідний присудок (пішла, кинулася в контратаку), б) лексичним та граматичним значенням залежних від пропущеного присудка слів: «Ми з кумом на зарані підготовані позиції — в погрібник» (Остап Вишня). Обставини місця на позиції, в погрібник уже передбачають рух; в) однотипністю конструкцій еліптичних речень, обмеженістю їхніх семантичних груп, мовною традицією. Саме традицією можна пояснити той факт, що в реченні На горі — церква кожен мовець відновить дієслово перебування — є, стоїть, знаходиться, а не, наприклад, дієслово будується чи горить Слайди 9,10,11
• Зробити синтаксичний розбір третього речення, скориставшись пам’яткою. Послідовність синтаксичного розбору неповного речення
Неповні контекстуалні:3,5,7,8,12,13. Еліптичні:1, 2,4,6,9,10,11.
Ми з Митьком давно мріяли поїхати до Юрківки, села, де жила Митькова бабуся... - Уявляєш собі? - казав Митько. - Ліс. А в лісі блищить озеро. А на березі стоїть курінь. А в курені живемо ми. А поруч горить багаття. І казанок кипить із юшкою. І роби собі, що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом нема ні душі (Я. Стельмах ). Відредагований текст. Ми з Митьком давно мріяли поїхати до Юрківки, села, де жила Митькова бабуся... - Уявляєш собі? - казав Митько. - Ліс. А в лісі озеро. А на березі курінь. А в курені - ми. А поруч багаття. І казанок із юшкою. І роби собі, що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом - ні душі (Я. Стельмах ). ІV. Підсумки уроку. (Слайд 12). V. Д/з вправа 199 або виписати діалог із художнього тексту, позначити неповні речення, тести с.138, вивчити с.134-136. |
Тема: Складносурядні речення. Тренувальні вправи. Мета Мета: Поглибити знання учнів про складносурядні речення, вживання розділових знаків при них, а також про смислові зв`язки між простими... |
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення... |
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових... Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння... |
Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему:... |
Тема: Правопис Навчальна – поглиблювати засвоєнні в початкових класах знання про основні ознаки речення (за метою висловлювання та інтонаційним... |
Правила вживання апострофа Мета: систематизувати знання учнів про... Діти, відгадуючи загадку, Ви дізнаєтесь ім'я нашого сьогоднішнього героя, яку він вам сьогодні і загадає |
Конспект уроку української мови 9 клас Тема: Основні види складнопідрядних... Мета: навчити учнів розпізнавати різновиди складнопідрядних речень, удосконалювати вміння складати схеми складнопідрядних речень... |
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень |
Особливості функціонування односкладних речень з формою на -но, -то в публіцистичному стилі Тривалий час партиципні речення, а саме односкладні речення з формою на -но, -то, не виділялися в окремий клас, а вважалися безособовими... |
Урок №2 Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень |