Тема. Умови вживання неповних речень. Еліптичні речення Мета


Скачати 73.88 Kb.
Назва Тема. Умови вживання неповних речень. Еліптичні речення Мета
Дата 15.12.2013
Розмір 73.88 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи


Тема. Умови вживання неповних речень. Еліптичні речення

Мета: знати умови вживання неповних речень; дати поняття про неповні контекстуальні, ситуативні та еліптичні речення; сформувати навички правильно інтонувати неповні речення, розставляти тире в неповних реченнях; виробляти вміння використовувати неповні речення для уникнення повторів; розвивати мислення, пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати культуру мовлення.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація «Умови вживання неповних речень. Еліптичні речення», інформаційні картки із завданнями.

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитати висловлювання. Схарактеризувати речення за повнотою висловленої думки. Назвати неповні речення. (усно)

Починав туманно пригадувати. Двір, у якому я жив до п’ятого року. Це в Житомирі. У ньому три будинки, у кожному по кілька родин. Наша – в частині центрального. Двір великий. Порослий моріжком. Огороджений од квітників парканчиком. Тут ми, діти, й гралися (В.Шевчук).

• З’ясувати, як визначаються пропущені члени в неповних реченнях: з попереднього контексту чи зі змісту самого неповного речення.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

ІІІ. Засвоєння учнями нового матеріалу.

  1. Пояснення учителя на основі презентації (слайд 2,3,4)

  2. Творче моделювання. Змоделювати висловлювання так, щоб зміст неповного речення визначався з попереднього контексту. Записати змодельовані висловлювання, поєднавши за змістом речення правої й лівої колонок.




А хто винен?

Найвищим з-поміж дерев нашого

села є осокір.

Сиплеться й сиплеться осіннє листя.

Слово народилося в сиву давнину чи недавно.

Я візьму з собою найніжніше, найпростіше, найнепомітніше.

Недавно тріпотіло над головою, а тепер гордо шелестить (В.Думанський).

Легіт нечутний степовий, що несе на своєму крилі подих весни (О.Бердник).

Ми самі (У.Самчук).

Або народиться в майбутньому (І.Вихованець).

І, мабуть, найстаршим (В.Чухліб).

• Визначити синтаксичну функцію виділених слів.

  1. Пояснення учителя (слайд 5).

  2. Спостереження-доведення (слайд 6). Виразно прочитайте речення. Назвіть неповні речення. Доведіть, що вони ситуативні.

  1. Стежечка розходилась на два боки. - Ліворуч! - звелів старий (І. Багряний ).

  2. Дитя пожадливо накинулось на супчик, не відмовилось і від каші з підливою. Тільки на компоті «забастувало». - Не можу більше (С. Музиченко).
    3. Сержант випустив повід цяцькованої вуздечки і неохоче сплигнув з коня. — Сідай, младшой! — гукнув Козаков Чернишеві.— А я собі зараз добуду! (О.Гончар).

  1. Творча робота. Скласти міні-текст із неповним реченням, зміст якого зрозумілий із ситуації, записати його.

Запропоновані теми:

Гра у футбол; поступаєтеся місцем бабусі у транспорті; чекаєте на цікаву телепередачу; пропускаєте в дверях старшого; виглядаєте вчителя, який запізнюється на урок; хвалите обід , який приготувала мама; закликаєте товаришів до порядку; приймаєте подарунок; пропонуєте однокласниці підвезти на велосипеді до школи тощо.

  1. Робота біля дошки.

Дослідження-характеристика. Записати неповні речення. Виділити граматичні основи. Чи зрозумілий зміст цих речень без відновлення пропущеного члена? Пояснити вживання тире.

У кожній хаті – своє життя, свої клопоти й свої діти. Навколо школи – ясени й клени. У тобі, Києве, - слава й можуть минувшини. Посеред двору – стара верба. У репертуарі співачки – числення народні пісні.

  1. Пояснення учителя (слайд 7) Еліптичні речення розглядають як різновид неповних, але їх специфіка полягає в тому, що вони семантично повні,а структурно - неповні.

Дехто з учених трактує їх самостійні речення окремого типу, особливістю структури яких є відсутність дієслівного присудка, що не встановлюється з контексту. У цьому реченні є обставина, яка допомагає уявити присудок: зорі (є, світять, сяють тощо) в небі

(слайд 8)

В еліптичних реченнях відсутній член, а це завжди присудок, можна відтворити не з контексту чи ситуації, а з самої конструкції речення. Наприклад, із речення А Петро взяв шапку та й з хати однозначно випливає, що мається на увазі дієслово руху: пішов, вибіг, кинувся, вискочив і т. ін.

Зауважимо, що, на відміну від контекстуальних, в еліптичних реченнях можна відновити не конкретне пропущене дієслово, а лише тематичну групу, до якої воно належить.

Можливість установлення значення відсутнього присудка забезпечується кількома факторами: а) наявністю членів речення, синтаксично пов'язаних із пропущеним: «Ех! — вона за рогача і в контратаку» (Остап Вишня). У цьому реченні є підмет вона, який передбачає наявність присудка, і головне — залежний від присудка додаток за рогача (взялась, ухопилась за рогача), а також обставина в контратаку, яка дає можливість відновити інший однорідний присудок (пішла, кинулася в контратаку), б) лексичним та граматичним значенням залежних від пропущеного присудка слів: «Ми з кумом на зарані підготовані позиції — в погрібник» (Остап Вишня). Обставини місця на позиції, в погрібник уже передбачають рух; в) однотипністю конструкцій еліптичних речень, обмеженістю їхніх семантичних груп, мовною традицією. Саме традицією можна пояснити той факт, що в реченні На горі — церква кожен мовець відновить дієслово перебування — є, стоїть, знаходиться, а не, наприклад, дієслово будується чи горить

Слайди 9,10,11

  1. Граматична трансформація. Подані повні речення трансформувати в неповні еліптичні, вилучивши з них дієслова-присудки. Записати, ставлячи на місці пропуску присудка тире.

  1. Праворуч видніється очерет, ліворуч видніються тополі, сосни, яблука, черешні (І. Сенченко). 2. Обабіч гірської річки Брустурни розташовані гуцульські оселі (М. Грешняк). 3. Над горами світить платинове, сліпуче сонце (В. Винниченко). 4. Довкола знаходиться повно мулу й ломаччя (В. Гей).

• Зробити синтаксичний розбір третього речення, скориставшись пам’яткою.

Послідовність синтаксичного розбору неповного речення

  1. З'ясувати вид речення за метою висловлювання.

  2. Указати на вид речення за емоційним забарвленням.

  3. Виділити граматичну основу. Довести, що речення двоскладне чи односкладне.

  4. Визначити вид речення за наявністю другорядних членів.

  5. Схарактеризувати другорядні члени речення.

  6. З'ясувати вид речення за повнотою вираження думки.




  1. Робота в парах. «Шифрувальник». У першу колонку записати номери речень неповних контекстуальних, у другу – еліптичних.

  1. На видноколі - сиві тополі, вітер у полі колише ковиль (С. Фоменко). 2. В просвітку дерев - віддзеркалення міста (О.Делеменчук). 3. Кров свою віддам твоїй калині, пісню - травам, птицям і лісам... (М. Луків). 4. А в небі - райдуга-веселиця (М. Ткач). 5. Андрій додому поспіша, а сонце - у зеніт (О. Підсуха). 6. На душі - пізній сніг (О. Таран). 7. Я закоханий в синь океану, а ще дужче - у зорі рум'яні ( В. Сосюра). 8. Око бачить далеко, а розум - ще далі (Нар. творчість). 9. Дерева розправляють сонні віти, над ними угорі - пташиний спів (С. Жуковський). 10. Сіяло сонце, в небесах ані хмариночки (Т.Шевченко). 11. Над зеленим узгір'ям ранкове сонце (І. Цюпа). 12. «Діду, а куди лебеді полетіли?» - «На тихі води, на ясні зорі», - пересміявшись і споважнівши, урочисто каже дід (М.Стельмах). 13. Багаття ніколи не насититься дровами, а земля - багаттям (Нар.творчість).

Неповні контекстуалні:3,5,7,8,12,13.

Еліптичні:1, 2,4,6,9,10,11.

  1. «Ти - редактор». відновити текст, перебудовуючи повні речення на еліптичні.

Ми з Митьком давно мріяли поїхати до Юрківки, села, де жила Митькова бабуся...
- Уявляєш собі? - казав Митько. - Ліс. А в лісі блищить озеро. А на березі стоїть курінь. А в курені живемо ми. А поруч горить багаття. І казанок кипить із юшкою. І роби собі, що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом нема ні душі (Я. Стельмах ).
Відредагований текст. Ми з Митьком давно мріяли поїхати до Юрківки, села, де жила Митькова бабуся...
- Уявляєш собі? - казав Митько. - Ліс. А в лісі озеро. А на березі курінь. А в курені - ми. А поруч багаття. І казанок із юшкою. І роби собі, що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом - ні душі (Я. Стельмах ).

ІV. Підсумки уроку. (Слайд 12).

V. Д/з вправа 199 або виписати діалог із художнього тексту, позначити неповні речення, тести с.138, вивчити с.134-136.

Схожі:

Тема: Складносурядні речення. Тренувальні вправи. Мета
Мета: Поглибити знання учнів про складносурядні речення, вживання розділових знаків при них, а також про смислові зв`язки між простими...
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень
Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення...
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових...
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння...
Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень
Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему:...
Тема: Правопис
Навчальна – поглиблювати засвоєнні в початкових класах знання про основні ознаки речення (за метою висловлювання та інтонаційним...
Правила вживання апострофа Мета: систематизувати знання учнів про...
Діти, відгадуючи загадку, Ви дізнаєтесь ім'я нашого сьогоднішнього героя, яку він вам сьогодні і загадає
Конспект уроку української мови 9 клас Тема: Основні види складнопідрядних...
Мета: навчити учнів розпізнавати різновиди складнопідрядних речень, удосконалювати вміння складати схеми складнопідрядних речень...
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Особливості функціонування односкладних речень з формою на -но, -то в публіцистичному стилі
Тривалий час партиципні речення, а саме односкладні речення з формою на -но, -то, не виділялися в окремий клас, а вважалися безособовими...
Урок №2 Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка