|
Скачати 395.57 Kb.
|
Актуальність даного питання визначається тим, що як це вже випливає з літературних даних у сучасних умовах зростає частота і ступінь виразності агресивної та жорстокої поведінки підлітків. Дуже цікавим постало питання про те, як підлітки з високим рівнем агресивності поводять себе в конфліктних ситуаціях, які види агресії вони схильні проявляти. Проблема насильства над дітьми залишається актуальною, незважаючи на те, що на законодавчому рівні будь – які прояви насильства по відношенню до дитини, зокрема фізичне покарання, заборонені. Насильство може чинитися як дорослими щодо дітей, так і самими дітьми відносно одне одного. Свідченнями поширеності останнього стали численні публікації та репортажі на національному телебаченні, присвяченні насильству між дітьми в школі. Оскільки діти проводять багато часу саме в навчальних закладах, то школи мають відігравати одну з ключових ролей у справі захисту дітей від насильства. Попри широке публічне висвітлення цієї проблеми, варто зауважити, що вона залишається недостатньо вивченою, зокрема, не до кінця з’ясовано причини такого насильства, його види, наслідки та те, яка допомога надається потерпілим дітям і дітям, котре таке насильство вчиняють. Об’єкт дослідження – агресія та жорстокість, як форма поведінки підлітків. Предметом дослідження виступає процес профілактики та корекції протиправної поведінки учнів. Відповідно постали такі завдання:
Мета дослідження – визначити рівневі, структурні характеристики, агресивності, форму її прояву, запропонувати методи і принципи корекції поведінки підлітків в конфліктних ситуаціях. Виявити характерні особливості відхилень поведінки школярів та розробити систему профілактичних та корекційних дій. З’ясувати фактори, що впливають на виникнення агресивних реакцій у дітей і визначити шляхи їх корекцій. Сприяти створенню безпечного середовища в закладі шляхом запровадження нових методів міжособистісного спілкування в учнівських колективах. Задачі дослідження:
Гіпотеза дослідження – профілактика та корекція жорстокої поведінки школярів забезпечує гармонійний розвиток особистості в педагогічно правильному напрямку. Психодіагностична робота :
Психологічна просвіта:
Корекційна програма розвиваючих занять: Мета програми – зниження рівня стресу, агресії за допомогою методів корекції Завдання програми – навчити дітей конструктивних форм поведінки та основ комунікації; розвинути здібності дітей адекватно сприймати себе та інших людей; зниження емоційної напруги та регуляція соціальних відносин; формування навичок позитивного впливу на оточуючих, прищеплення навичок самоконтролю. Цільова група – учасники віком 9 – 13 років Форма проведення – тренінг Час проведення кожного заняття – 45 – 50 хвилин Кількість учасників – 15 осіб Методи проведення роботи:
Обладнання – аркуші А 4, ручки, маркери, олівці, папір, ножиці, ватман, заготовлені картки, скринька, люстерка, моток ниток, валіза. Організація і проведення розвиваючих занять:
Очікуваний результат – зниження рівня агресивності та ворожості, як передумова безконфліктної поведінки, позитивна динаміка розвитку особистісних рис, активізація соціальної активності та доброзичливих відносин, підвищення самооцінки, розвиток комунікативних та емпатійних здібностей. Заняття № 1 Заняття присвячене знайомству школярів між собою. І навіть якщо підлітки знайомі – це дасть можливість по новому познайомитися один з одним. Школярі сідають в коло. Тренер пояснює учням, що вони разом будуть зустрічатися на спеціальних заняттях, які не схожі на шкільні уроки. На заняттях вони будуть грати, малювати, працювати в групах, ділитися своїми проблемами й радощами, вчитися розуміти один одного, допомагати й підтримувати. Привітання: добридень діти. Погляньте мені у вічі, подивіться один на одного й усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наші заняття. 1. Вправа „Знайомство”. Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи. Обладнання: бейджі (ідентифікатори), маркери. Хід вправи: учасникам ведучий пропонує написати на бейджику своє ім’я, або те яким вони б хотіли, щоб їх називали в групі. Прикріпити бейджик на грудях. Учасники по черзі презентують себе, вимовляючи своє ім’я та якесь слово, яке характеризує їх, бажано, щоб це визначення починалось з тієї літери, що й ім’я. 2. Ознайомитись з правилами роботи в групі. (Додаток 9) Тренер повідомляє учасникам основні правила роботи:
Кожне правило пояснюється, якщо необхідно, обговорюється, доповнюється і приймається групою. 3. Вправа «Очікування». Учні пишуть на листочках свої очікування від заняття , зачитують їх та прикріплюють на дерево очікувань. (Додаток 10) 4. Вправа “Від усмішки стане всім тепліше.” Хід вправи: діти стоять у колі. Дитина з поганим настроєм стає у центрі. Усі діти посилають їй усмішки. Якщо дітей з поганим настроєм не виявиться, тоді діти посилають усмішки один одному. Обговорення:
5. Вправа „Зустріч. Мета: учасники діляться на дві групи за порами року «весна – літо». (Додаток 11) Стають у два кола – внутрішнє і зовнішнє – обертаються за годинниковою стрілкою та проти неї. За сигналом тренера зупиняються та діляться на пари. Завдання: – Ви зустрілися після довгої розлуки, а до цього були в добрих, але не дуже близьких стосунках. – Ви були найближчими друзями в дитинстві. Одного з вас батьки відвезли на рік до іншого міста. Ви зустрілися після річної розлуки. – Людина що стоїть навпроти вас, дуже налякана, а в неї має бути важка й надзвичайно важлива розмова. Необхідно підбадьорити її. Обговорення:
6. Вправа „Море хвилюється”. Мета: визначення емоційного стану й передача його невербальними засобами, створення позитивного емоційного фону. Хід вправи: Група обирає ведучого, який повертається спиною до інших і вимовляє слова „Море хвилюється раз”. На рахунок „три” школярі повинні завмерти в незвичайній позі. Ведучий по черзі підходить до кожного учасника гри „включає” його і намагається відгадати, кого й у якому емоційному стані він зобразив. Потім кожен гравець сам пояснює, що він хотів зобразити. Аналіз виразних невербальних засобів передачі образу (міміка, погляд, жести, положення тулуба). Обговорення:
7. Вправа „Їстивне–неїстивне”. Мета: створення позитивного емоційного тла, зняття напруження й втоми. Хід вправи: усі учасники групи стають у ряд обличчям до ведучого на певній відстані від нього. Ведучий кожному учасникові по черзі називає предмет їстівний – учасник повинен піймати м’яч, якщо не їстівний – відбити. За кожну правильну дію учасник пересувається на один крок до ведучого. Виграє той, хто швидше за всіх дійде до ведучого. 8. Вправа „Сильні сторони”. Обладнання: аркуш А-4, ручки. Хід вправи: „У кожного з вас є сильні сторони, ті які ви цінуєте, приймаєте і любите в собі, що дає вам відчуття внутрішньої свободи і впевненості в своїх силах, що підтримує у важкі хвилини. Сформулюйте їх: На складання списку дається 5 хв. Потім група сідає в коло слухають записи. Обговорення та аналіз.
9. Вправа «Прощання» Група стає в загальне коло в якому учасники стоять хвилину із закритими очима, поклавши руки на плечі товаришам, легенько погойдуючись і подумки передаючи групі свої позитивні емоції і добрі побажання. Потім всі відкривають очі і разом говорять: «Всього найкращого вам!». При слові «вам» простягають руки в коло намагаючись торкнутися одразу всіх. Заняття № 2 Мета: створити доброзичливу атмосферу, завоювати довіру групи, налаштувати на позитив. 1. Вправа „Побажання на день”. Обладнання: м’ячик. Хід вправи: „Почнемо нашу роботу з висловлювання один одному побажання на сьогоднішній день. Воно має бути коротким, бажано в одне два слова. Ви кидаєте м’ячик тому, кому хочете побажати і водночас висловлюєте це побажання. Той кому кинули м’яч у свою чергу кидає його наступному. Тренер. будемо уважно стежити за тим, щоб м’яч побував у всіх, і постараємось нікого не пропустити. 2. Вправа „Сліпий і поводир”. Мета: розвинути міжособистісну довіру. Хід заняття: група ділиться на пари, вибравши собі партнера найменш знайому людину. Одна людина в кожній парі стає ведучою, а інша – та, яку ведуть, закриває очі (на очі накладають пов’язки). Вправа виконується без слів. Ведучий бере свого партнера за руку і водить його скрізь. Через три хвилини тренер просить помінятися місцями з тими, хто знаходяться поруч. Наприкінці учасники обмінюються своїми думками, враженнями, коли вони були змушені цілком довіряти іншій людині. 3. Вправа „Дзеркало”. Мета: надати можливість проявити активність пасивним дітям. Хід вправи: обирається ведучий, інші діти – дзеркала. Той, хто водить, дивиться у дзеркала, вони відображають його рухи. Через декілька хвилин міняється ведучий. Тренер слідкує за правильністю відображення. 4. Вправа „Мені в тобі подобається .” Мета: розширити досвід переживання почуття близькості з іншими. Обладнання: м’яч. Хід вправи: „В ході цієї вправи учням потрібно кидати м’яч один одному і говорити фразу яка починається зі слів „Мені в тобі подобається .”. Обговорення.
5. Вправа «Зобрази емоцію» Мета: розвивати самоконтроль емоційних станів. Хід вправи: учням роздати картки із назвою однієї емоції, але так, щоб інші не бачили, що там написано. Завдання – зобразити дану емоцію за допомогою невербальних засобів спілкування, а інших – відгадати те, що зображують (емоції: гнів, радість, сум, здивування, відраза ,інтерес, байдужість, образа, спокій, роздратування, презирство, сором, щастя, закоханість, прихильність, зневагу, безнадійність, розчарування, сподівання). (Додаток 11) Обговорення:
6. Вправа «Мозковий штурм» Учні розділяються на 3 групи методом фруктового салату «банан, апельсин, яблуко». (Додаток 12) Першій групі дається завдання зобразити портрет людини з позитивними емоціями, другій групі з негативними емоціями і третій групі з нейтральними. Потім кожна група презентує свої портрети. 7. Вправа «Зустріч з другом» Мета: розвинути здібності розуміти емоційний стан іншої людини та уміння адекватно виражати свої. Хід етюду: тренер розповідає учням оповідання: ”У хлопчика був друг. Але літом вони не мали змоги проводити час разом. Хлопчик залишався в місті, а його друг їздив з батьками на схід. Нудно в місті без друга. Пройшло три тижні. Одного разу хлопчик іде по вулиці і раптом бачить, як на зупинці з автобуса виходить його друг. Вони дуже зраділи один одному ”. За бажанням діти розігрують сценку. Виразні рухи: обійми, посмішка, сум, емоції радості. Обговорення:
|
ПСИХОЛОГІЯ Петросян Р. А ВПЛИВ ТРИВОЖНОСТІ ТА АГРЕСІЇ НА ПРОЯВ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ З ПОВНИХ ТА НЕПОВНИХ РОДИН |
Інтерактивна гра з елементами тренінгу Проблема: Конфліктні відношення між учнями класу. Підлітки пускають один про одного плітки. Вияви агресії |
17. «Цікава психологія» факультативний курс з психології для учнів Чи потрібна сучасним учням практична психологія в школі та в житті? Питання на сьогоднішній день досить актуальне: розуміння самого... |
Урок милосердя Мета. Виховувати почуття любові до ближнього. Формувати в учнів чуйність, доброту, милосердя. Переконати учнів в тому, що від того,... |
Профілактика девіантної поведінки підлітків у процесі самовиховання... РОЗДІЛ ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ |
КОМПЛЕКСНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ З ПРЕДМЕТУ «ТЕХНОЛОГІЯ ПРИГОТУВАННЯ... Чування з’явилось багато приватних, орендних, спільних підприємств з високим рівнем обслуговування, із застосуванням новітніх технологій,... |
«Класний керівник – 2012» Н. А. Гайченко Особисті якості: комунікабельна, доброзичлива людина з високим рівнем загальної і педагогічної культури |
Конкурсна робота На тему: «Ядерна енергетика в житті сучасної людини» Щоб використовувати силу приливів то відливів потрібні великі інвестиції, які окуплять себе за дуже довгий період. Виробляння електричного... |
ТЕСТ «ПІДЛІТКИ ПРО БАТЬКІВ» (за методикою Шафера) Мета: виявити установки, поведінки й методи виховання батьків так, визначити, як бачать своїх батьків діти підліткового віку |
«Толерантність — здатність індивіда сприймати без агресії думки,... У багатьох мовах поняття «толерантність» є своєрідним синонімом слову «терпимість»: латина — tolerantia; англійська — tolerance,... |