ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ.
Сучасне суспільство вимагає виховання самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно діяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань. Потребує особистості здатної здобувати нові знання, мати творчі здібності, орієнтуватися в житті суспільства, вміти розв’язувати нові проблеми.
Особлива роль в розвитку та вихованні особистості молодшого школяра належить вивченню рідної мови, яка є основним засобом опанування всіх інших шкільних дисциплін.
Метою навчання української мови, як державної, та інших мов, як навчальних предметів, є формування комунікативної компетентності з урахуванням інтересів і можливостей учнів початкової школи.
Комунікативна лінія навчання української мови є пріоритетною у формуванні життєвої компетентності особистості. На уроках учень ознайомлюється з найважливішими правилами усного та писемного мовлення. Одночасно відбувається практичне засвоєння формул ввічливості, розвиток творчих здібностей, створення власного мовленнєвого портрету.
Тому створюючи мовленнєвий портрет особистості я вирішую такі задачі комунікативної компетентності:
Уміння спілкуватися (діалог, бесіда, обговорення, дискусія);
Уміння працювати в групі, парі;
Культура мовлення;
Формулювання запитань та відповідей;
Толерантність.
Для вирішення поставлених задач та мети щодо формування комунікативної компетентності на своїх уроках я створюю:
Позитивну мотивацію;
Формую уміння і навички з усіх видів мовленнєвої діяльності;
Даю поняття про мовні одиниці;
Використовую культурну спадщину;
Сприяю розвитку інтелектуальної, моральної, соціокультурної, розумної особистості.
В своїй роботі я використовую такі принципи навчання:
Науковість;
Доступність;
Наочність;
Проблемність;
Самостійність;
Системність;
Активність;
Врахування індивідуальних особливостей;
Диференціація;
Інтеграція;
Стійкість засвоєння знань, умінь і навичок;
Зв'язок навчання з життям;
Виховна мета.
Застосовую засоби навчання стосовно формування комунікативної компетентності учнів:
Книги, підручники;
Таблиці, схеми, ілюстрації, картинки;
ІКТ.
Комунікативна компетентність передбачає здатність особистості застосовувати у конкретному спілкуванні знання мови, способи взаємодії з навколишніми і віддаленими людьми та подіями, навички роботи в групі, володіння різними соціальними ролями. Саме тому постає проблема в сучасних умовах використання інтерактивних методів навчання.
В. О. Сухомлинський говорив, що школа має бути не коморою знань, а середовищем думки. Тоді предмет, що його викладає вчитель, стає не кінцевою метою його діяльності, а засобом розвитку дитини.
«Знання – це гість, а розум – це хазяїн, у добрій спілці жити треба їм. Хто має розум і багато знає – той буде довше сильним і міцним. А сила, що без розуму, - недужа, бо все робити буде навмання. Тож для творіння, для роботи, друже, виховуй розум і бери знання».
А щоб діти отримали міцні знання, отримали необхідні уміння з мови, готуючись до кожного уроку, думаю над тим, щоб він був побудований методично вірно. Намагаюся, щоб урок на урок не був схожий. На своїх уроках намагаюся стимулювати творчий пошук, використовую різні форми і методи роботи, прищеплюю навички самостійної роботи з книгами; розвиваю навички роботи в групі, вміння слухати товаришів та висловлювати свою думку, привчаю до дослідження, пошуку, спостережливості.
Практичне застосування форм та методів навчання при формуванні комунікативних умінь молодших школярів.
В роботі з навчання грамоті шестирічних дітей дуже важливо обрати правильний метод. Тому я використовую пояснювально – ілюстративний метод навчання. Але головним методом навчання на всіх уроках є гра, як провідна діяльність дітей цього віку.
Наприклад, гра «Плутанка» - на запам’ятовування букв, складів, слів. Цю гру можна урізноманітнити. На початку граємо разом, «розплутуємо» голосні та приголосні, великі та маленькі букви. Потім робота індивідуалізується.
Ефективність методу при закріпленні вивчених букв, складів, слів на початку уроку, або після вивчення нової букви в кінці уроку (підсумок). Граємо на швидкість виконання завдань.
Розвиток зв’язного мовлення, робота з дитячою книгою, вміння співпрацювати в групі, в колективі дає можливість примінити такий ефективний метод, як сюжетно – рольовий, де діти обирають кожен собі певну роль.
Наприклад, гра – імпровізація або гра – драматизація (використовую на уроках читання при роботі з книгою). Діти одягають маски героїв, імпровізують, спілкуються в парі, групі, розігрують сюжет написаного та прочитаного у книзі. Цей метод сприяє кращому запам’ятовуванню матеріала, вмінню спілкуватися, інтонувати речення. Метод ефективний і в першому, і в інших класах. Сучасні діти вимагають того, щоб кожного з них помітили, звернули увагу на його особистість. Діти залюбки грають ролі героїв казок, складають діалоги – розмови з їх особистого спілкування між собою на певні теми. Таким чином, з уроку в урок формується мовленнєва компетентність.
«Діти повинні жити в світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості. Цей світ повинен оточувати дитину і тоді, коли ми хочемо навчити її читати та писати» - писав В. О. Сухомлинський.
Гра – основний вид діяльності дитини у віці від 6 до 12 років. Через гру розвиваються різні сторони особистості, становлення інтелекту, емоційність, складається характер.
Далі пропоную інтерактивну гру «Асоціативний кущ». Учні повинні підібрати до слова «підсніжник» найбільше дієслів (проснувся, ніжиться, дрімає, гордиться, розмовляє, познайомився, здивувався та ін.)
Можуть бути використані різні слова на уроці розвитку мовлення при вивченні віршів, словниковій роботі, на творчих уроках. Тоді діти збагачують мову, вчаться бути спостережливими, уважними, ім. прищеплюється любов до природи.
Від слова – до словосполучення до речення.
Ефективність – критичне мислення, активність, творчість, образне мислення. Формується цікавість до мови та бажання придумувати свої речення, словосполучення, а не списувати з книги.
Метод «Мікрофон» - діти по черзі висловлюють свою думку, вчаться слухати і чути один одного. Використовую на уроках читання, розвитку мови, природознавства та ін.
Метод «Прес» дає можливість чітко та точно висловити думку. Його структура: я вважаю, що… - тому, що… - наприклад… - отже… при використанні цього методу розвиваються такі комунікативні уміння – слухати, чути, правильно виказувати свої думки, не боятися говорити, активність у роботі на різних етапах уроку.
Уроки – екскурсії.
Спостереження за природою:
1 клас – малює, розповідає.
2 клас – записує, складає речення.
3 клас – складає міні – розповіді, описи.
4 клас – складає та записує свої твори, казки, міркування.
Розвиваю: спостережливість, мову, творче мислення.
Виховую: любов до природи.
Діти отримують навички та вміння в складанні речень, творів, розповідей.
|