Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових класів, вчитель-методист Донецької спеціалізованої загальноосвітньої фізико-математичної школи І-ІІІ ступенів № 35
Я і Україна (природознавство), 3 клас
Тема: перетворення води. Кругообіг води в природі.
Мета :
- ознайомити учнів з кругообігом води в природі;
- повторити види стану води;
- вчити аналізувати сезонні зміни в живій і неживій природі;
-розвивати пам’ять, мислення, мовлення, увагу дітей;
- виховувати бережливе ставлення до води, живої природи.
Обладнання : презентація, видіофільм (уривок), схеми, таблиці, картки для індивідуальної роботи.
1.Організіція класу.
Хвилинка синоптика.
- Яке сьогодні число,місяць, пора року?( 6 листопада, осінь)
- Яка температура повітря сьогодні? (+ 10)
- Яке сьогодні небо? Чи є сьогодні вітер?
- Чи є опади? (весь день дощ)
- Які зміни відбулися в неживій природі?(листя немає на деревах, сонце високо в небі та не менше гріє, частіше йде дощ,стає холодніше)
- Як зміни в неживій природі вплинули на живу природу?(із за холоду птахи відлетіли в теплі краї, тварини готуються до зимової сплячки)
- Як треба одягатися? (тепліше)
Отже, ми з’ясували, що сьогодні 6 листопада , осінь, температура 10 градусів, небо покрито хмарами, сонечка немає, йде дощ, птахи відлетіли в теплі краї, тварини готуються до зими, листя немає на деревах, раніше темніє, з кожним днем стає все прохолодніше, тому що незабаром зима, одягатись треба тепліше
2. Актуалізація опорних знань
- Давайте згадаємо що ви вивчали на минулому уроці.
- Які властивості має вода? (схема: текуча,не має власної форми, прозора, без запаху)
- Які опади випадають взимку?
- Що станеться зі снігом коли його занести до кімнати?
- Як називаються речовини які розчиняються у воді? Наведіть приклади.( розчинними: цукор, сіль, оцтова кислота, сода, спирт)
-Речовини, що не розчиняються у воді? (пісок, олія, бензин, нафта, глина, крохмаль)
- У яких трьох станах перебуває вода в природі?
- Чи може вона перетворюватися з одного стану в інший? Доведіть.
- Як часто вода змінює свій стан?
Висновок: перетворення води з одного стану в інший відбувається постійно.
3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності .Повідомлення теми уроку.
Ми з вами щойно пригадали,що вода постійно перетворюється з одного стану в інший. Чому так відбувається ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.
А які природні опади є восени?
Звичайно у природи немає поганої погоди, але іноді після таких опадів з’являються неприємності на нашому подвір’ї у вигляді калюж.
А що з ними відбувається далі? (вони зникають)
У природі нічого не зникає безслідно. Але їх не стає, ми їх не бачимо.
То що відбутися з водою в калюжі? (вона може висохнути, тобто випаруватися)
А хто знає, що таке випаровування?
А ще що може відбутися з калюжею, наприклад, взимку? (замерзнути)
Тоді в якому стані буде вода? (в твердому)
4. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
4.1. Розповідь «Перетворення води»
- Ви напевно спостерігали такі явища, як у літку після дощу утворювались калюжі. А як тільки починає пригрівати сонечко - вони висихають. Куди ж вада зникає? Сонячні промені нагрівають воду - рідину, і вона перетворюється на пару. Водяна пара - це вода в газоподібному стані. Вона легка , прозора. Вона легша за повітря і тому піднімається вгору. Отже при нагріванні вода з рідкого стану перетворюється в газоподібний стан. Називають таке явище –випаровування.
- Чи може водяна пара перетворитися на рідину? Вода з газоподібного стану переходить у рідкий при охолодженні. Перетворення води з рідкого стану у твердий відбувається при температурі, нижчій від 0, при замерзанні.
-А чи може вода із твердого стану повернутися в рідкий? Якщо нагріти сніг чи лід, то вони перетворяться на воду. Вода з твердого стану переходить у рідкий при температурі, вищій від 0.
Перетворення води з одного стану в інший відбувається в природі постійно.
Фізхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травичці позбираєм.
Пострибаєм , як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо трішки,
Щоб спочили, ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
4.2 Розповідь «Уявна подорож краплинки»
Закрийте очі. Уявіть себе краплинкою та послухайте уважно вірш.
Дощова краплинка з неба впала,
- Добрий день ! – горобчикам сказала,
Рада вас вітати на землі!
- Добрий день! відповіли малі, -
Раді й ми тебе також вітати!
Як тебе, скажи , краплино, звати?
Крапля Капа – ось моє ім’я.
Першою на землю впала я!
З неба ще закапали краплинки,
Освіжили геть усі рослинки!
І, з’єднавшись дружно у струмки,
Потекли в озера, у річки.
У струмках і Капа мандрувала,
У ставках, в озерах побувала,
Навіть у Дніпрі на дні була
Ця весела крапелька мала!
Сонечко краплину лоскотало,
Пригрівало, палко цілувало.
Висохла краплинка осяйна,
Парою зробилася вона.
Піднялася в небо неозоре,
Радісна, легенька і прозора.
- Хмарко, добрий день! Я знову тут!
Адже йде по кругу мій маршрут!
Охоловши, пара знову стала
Крапелькою і на землю впала.
Мандрувала так аж до зими.
Взимку її ледь впізнали ми!
Впала з неба квіточка – сніжинка,
Капа вже не крапелька – крижинка!
Потім ще й бурулькою була!
Навесні розтала від тепла.
Капа й досі десь іще мандрує,
Радість і життя землі дарує:
То сніжок, то дощик, то росу,
То туман, то райдуги красу.
- Звідки краплина впала на землю?
- Чому вона не залишилася на землі?
- Що з нею сталося високо в небі?
- Якою вона знову впала на землю взимку?
- Як же рухалася Капа ?
- Давайте спробуємо уявити рух води , відновимо коло руху краплини.
Під дією сонця вода випаровується з поверхні водойм, суші, підіймається парою у повітря і утворює хмари. Шлях води в природі є безперервним і називається КРУГООБІГОМ ВОДИ В ПРИРОДІ (Розгляд схем)
- Скажіть, для чого на Землі необхідна вода?( вода і є життя)
- Яке значення вона має для людини? (всім живим організмам потрібна вода)
4.3 Робота з підручником.
Екологія — це наука про навколишнє середовище, оселю, людину, її взаємодію із цим середовищем і шляхи забезпечення умов для її життя. Про екологічні проблеми водойм та способи їх вирішення, ви дізнаєтеся прочитавши статтю підручника «Вода має бути чистою» на ст..97 – 98.
Висновок: кожен повинен берегти воду від забруднення і заощадливо її використовувати.
5. Підведення підсумків.
- Яке значення води в природі і для людей?( все живе споживає воду)
- Як називається перетворення з одного стану в інший? (кругообіг води в природі)
- Як люди дбають про чистоту водойм?
- Як школярі допомагають дорослим оберігати водойми?
- Як ви розумієте вислів «Закрути скоріше кран, щоб не витік океан»?
- Які водойми розташовані біля нашого села? Чим вони корисні?
- Чи цікавим був урок?
- Який висновок зробили для себе?
6. Повідомлення домашнього завдання.
1.Опрацювати статті підручника с 94-98
2. Дати відповіді на поставлені в підручнику питання.
|