|
Скачати 60.77 Kb.
|
Математичний ранок Підготувала вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 9 м. Шостки Ярош Надія Петрівна. Ярош Н.П. має вищу кваліфікаційну категорію, педагогічне звання «старший вчитель», стаж роботи вчителем складає 28 років. Контактний телефон: 0979608122. Тема. Цікава країна математика. Мета. Ознайомити дітей з фактами з історії нумерації, розвивати мисленнєві операції аналізу та синтезу, порівняння, формувати вміння робити висновки, активізувати пізнавальний інтерес до точних наук, виховувати любов до математики. Обладнання: плакат з висловлюванням про математику, демонстраційні таблиці (завдання для команд, кросворди, римська нумерація, єгипетська нумерація, слов΄янська буквенна нумерація). Тип уроку. Подорож. Хід заходу Вчитель. Любі діти та гості нашого класу, я рада вітати вас на цьому святі. Я впевнена, що багатьом з вас подобається наука математика. А що вона вивчає? Відповідь дітей. Вчитель. Важко обійтися сьогодні без математики. Всім, і дорослим, і дітям, потрібна її допомога. Ось чому так важливо добре знати математику. Чи хотіли б ви потрапити в світ науки, а саме до дивної країни математики? Чи хотіли б ви дізнатися дещо з історії розвитку цієї науки, цікаво і корисно провести свій час? Відповідь дітей. 1 учень. І сувора й солов’їна Математики країна. Праця тут іде завзято Вмій лиш спритно рахувати. Вмій ділити, віднімати, Множить швидко й додавати. Вмій кмітливо все збагнути, Першим в відповіді бути! Ледарів у нас немає, Хто руки не піднімає? Вирушаймо в путь. Вчитель. Я бачу, що ви готові вирушити у подорож, але спочатку потрібно отримати перепустку в країну Математики. Звісно, ми отримаємо його, але тільки в тому випадку, якщо розгадаємо математичний кросворд (додаток № 2, 3). Команди учнів розгадують кросворди. Вчитель. Діти, ви гарно попрацювали і отримали перепустку. Ви хотіли б дізнатися, яка саме сторінка з історії математики сьогодні відкриється перед нами? Тоді знайдіть на цих портретах цифри (додаток № 7). Діти знаходять цифри: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. Вчитель. Діти, зараз більшість людей на Землі користуються цими десятьма цифрами для називання і позначення чисел. Але не завжди було так. Сьогодні ми дізнаємося дещо цікаве з історії нумерації, а допоможуть нам в цьому учні – ваші товариші, і ви самі, адже, щоб отримати знання, треба прикласти зусилля. 1 Учень. Я розповім вам про лічбу на пальцях, але спочатку ви повинні виконати завдання. Картка № 1. Якого числа, місяця і року був запущений перший радянський штучний супутник Землі, якщо до цього дня від початку літочислення пройшло 1956 років,9 місяців і три дні? Картка № 2. Миколі було 10 років, коли його батько пообіцяв йому велосипед.
У скільки років Миколка отримає велосипед? 1учень. Ви виконали успішно завдання, тому я не маю права приховувати те, що знаю. З розвитком людства лічба ставала потребою, а пальці рук і ніг довго були знаряддями лічби. Так, наприклад, індіанці племені таманка (Південна Америка) замість один говорили палець і обов΄язково показували палець. Два – 2 пальці, три – 3 пальці, чотири – 4 пальці, п΄ять – рука, шість – палець на другій руці, десять – дві руки, одинадцять – палець на одній нозі, п΄ятнадцять – нога і дві руки, шістнадцять – палець на другій нозі, двадцять – людина, сто – 5 людей. Ще й зараз деякі відсталі народи та малі діти користуються пальцями при лічбі. Пізніше люди почали використовувати дерев΄яні палички з насічками, камінці, вірьовки з вузликами. 2 учень. Я розповім вам про єгипетську нумерацію, але спочатку ви повинні виконати мої завдання. Картка № 1. Коли у Києві полудень(12 годин), то у Ташкенті 15 годин. Котра година буде у Києві, коли у Ташкенті буде полудень? (9 годин ранку). Київ Ташкент Картка № 2. П΄ятьма прямими лініями поділіть циферблат таким чином, щоб у кожній частині числа при додаванні давали б рівну суму. 2 учень. Отже, послухайте, я розповім про єгипетську нумерацію, яка виникла 5000 років тому. Вона була десятковою, але знака нуля не мала. Ось які були знаки для позначення чисел (додаток № 4). Погляньте на таблицю і порівняйте записи чисел. Розрядні знаки писали справа наліво, в одній групі було не більше чотирьох однакових знаків. У цій нумерації для запису одного розрядного числа потрібно від 1 до 9 знаків, а в сучасній нумерації - лише 1 знак. У єгипетській нумерології з розширенням множини чисел потрібно вводити нові й нові знаки, а в сучасній необхідно лише 10 цифр. 3 учень. Купуючи імпортний одяг, ви можете побачити цікаве позначення розміру. Це знаки із стародавньої римської нумерації. Свою розповідь я продовжу, коли ви виконаєте мої завдання. Картка № 1. Записати число 24 трьома вісімками, чотирма трійками. Відповідь: 24=8+8+8, 24=3х3х3-3. Картка № 2. Записати число 30 п΄ятьма шістками, чотирма трійками. Відповідь: 30=6+6+6+6+6, 30=3х3х3+3 3 учень. Із стародавніх нумерацій збереглася лише римська. Вона застосовується для позначення розміру одягу. Ця нумерація має вузлові числа (додаток № 5). За їх допомогою та принципів додавання і віднімання записують інші натуральні числа. Розглянемо записи чисел. Якщо менша цифра стоїть справа від більшої, вона додається (УІ=5+1). Менша цифра, що стоїть зліва від більшої, віднімається. Одна й та сама цифра може повторюватися не більше, як 3 рази. Менша цифра зліва може бути записана лише один раз. Головний недолік римської нумерації в тому, що вона не пристосована для письмового виконання арифметичних дій. 4 учень. Я побачив, що ви вмієте розв΄язувати задачі та приклади. А в мене ось таке завдання (додаток № 8). Намалюйте фігуру, яка підходить для клітини із знаком питання. Колективне розв΄язування завдання. Відповідь:цифра 3. 4 учень. А тепер послухайте про слов΄янське алфавітне позначення чисел, якими користувалися наші предки з Х по ХУІІ століття, з 900 року по 1800 роки (додаток № 7). Над буквою, яка позначала певне число, ставили особливий знак титло. Для позначення багатоцифрових чисел знаки записували підряд: тисячі, сотні, десятки, одиниці. Для позначення тисячі застосовували знак, який записували зліва від букви. Сліди алфавітної нумерації збереглися і до сьогоднішнього дня. Однак буквами позначають лише порядкові числа. Вчитель. Подивіться на сьогоднішню дату. Вона позначена знаками різних систем нумерації. Порівняйте ці записи.
Відповідь дітей.
До різних ми наук охочі, Нехай ведуть нас до вершин. Та зараз ми сказати хочемо: "Наш математиці уклін!" Додаток № 1 А математику ще й тому вивчати слід, що вона розум до ладу приводить. М.В.Ломоносов Простує число планомірно й усталено на подвиг, на творчість, на труд. М.П.Бажан Розумова праця на уроках математики – пробний камінь мислення. В.О.Сухомлинський Додаток № 2 По горизонталі: 5. Компонент дії додавання (доданок). 6. Один з місяців року (жовтень). 7. Одна з величин, що характеризує розмір прямокутника (довжина). 10. Сукупність поділок на лінійці (шкала). 11. Старовинна російська міра довжини (аршин). 14. Знак для позначення числа (цифра). 15. Початок дня (ранок). 16. Результат дії множення (добуток). 19. Одна з числових характеристик морів, океанів (глибина). 20. Елемент кута (вершина). По вертикалі: 1. Неправильність у розв΄язанні (помилка). 2. Двоцифрове число (сорок). 3. Міра маси (тонна). 4. Число, а яке множать (множник). 8. Математична наука, лементи якої вивчають у початкових класах (алгебра). 9. Завдання для усного чи письмового обчислення (приклад). 12. Креслярський інструмент (циркуль). 13. Розмір предмета в поперечнику (товщина). 16. Десять десятків (сотня). 17. Порядкове позначення предмета (номер). |
28. 12. Новорічний ранок На новорічний ранок прийшли батьки, бабусі, учні 1 -4 класів, діти дошкільної групи. З Дідом Морозом, Снігуронькою і казковими героями... |
РАНОК до свята 8 Березня Прищеплювати любов і повагу до матері, жінки трудівниці. Виховати естетичний смак учнів |
Програми, підручники Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізична культура 1-4класи. Зубалій М. Д. та ін. Ранок, 2006 |
Типовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів з українською... |
№ уроку в темі Домашнє завдання сплановано згідно підручника «Фізика. 8 клас: Підручник/ Ф. Я. Божинова, М. М. Кірюхін, О. О. Кірюхіна. – Х.: Видавництво... |
Основні підручники та навчальні посібники Німецька мова (підручник, друга іноземна мова). Сотникова С.І., Білоусова Т. Ф. – 5 – Ранок,2005 |
Матеріал для перевірки знань з теми «Прикметник» в 6 класі за посібником Глазова О. Н., Дика Н. М. Плани – конспекти уроків. Харків: Веста: Видавництво «Ранок»,2004. 272 с |
Типовий навчальний план однокомплектних загальноосвітніх навчальних... Типовий навчальний план однокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (старша школа в структурі... |
Я проснувся… О ні… невже знову ранок… знову новий день… День який... Я проснувся… О ні… невже знову ранок… знову новий день… День який знову не принесе нічого хорошого… Невже знову доведеться вставати…... |
Пісня – любов моя «Є у світі прозорий, як ранок, спів Сольвейг Грига, мудрість Баха, сумна принадність Чайковського, драматизм Бетховена, духовність... |