|
Скачати 63.65 Kb.
|
УРОК 2 Тема уроку: Границя функції неперервного аргументу. Мета уроку: Формування поняття про границю функції. І. Перевірка домашнього завдання. 1. Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, що виникли в учнів при виконанні домашніх завдань. 2. Сформулюйте означення і властивості модуля дійсного числа, користуючись таблицею 1. 3. Усне розв'язування рівнянь і нерівностей з модулем за таблицею 2 для усних обчислень. Таблиця 2
II. Сприймання поняття границі функції. Побудуємо графік функції f(x) = х + 1 (рис. 9). Якщо х наближається до 1, то значення у наближається до 2. Говорять, що границя функції f(x) при х, що наближається до 1, дорівнює 2 і записується: (x +1) = 2. Розглянемо другий приклад. Побудуємо графік функції g(x) = і розглянемо поведінку цієї функції при х, близьких до 1. Функція g(x) = визначена при х (-; 1) (1; +) і графік являє собою пряму у = х + 1 з виколотою точкою х = 1 (рис. 10), бо функція g(x) = = не визначена в точці х = 1. Якщо х наближається до 1 (зліва чи справа), то у наближається до 2 (відповідно знизу чи зверху). Отже, =2. Розглянемо третій приклад. Побудуємо графік функції (рис. 11) і розглянемо поведінку функції при х, що наближається до 1. При х → 1 (що наближається до 1) границі функції h(x) не існує, поскільки не існує єдиного числа, до якого наближається функція при х, що прямує до 1. (Якщо х наближається до 1 зліва, то h(x) наближається до 1; якщо ж х наближається до 1 справа, то h(x) наближається до 2). Таким чином: Якщо при значеннях х, що прямують до деякого числа а, значення функції f(x) прямують до єдиного значення b, то говорять, що при х, що наближається до а, функція f(x) має границю, яка дорівнює b, і це записується так: f(x) = b або f(x) → b при х → а. Виконання вправ1. Використовуючи графіки функцій (рис. 12), з'ясуйте:1) Чи має границю функція в точці х, що прямує до 2? Якщо має, то чому дорівнює ця границя? 2) Чи залежить існування границі функції в точці від визначеності функції в цій точці? 3) Якщо функція визначена в точці, то чи завжди границя функції дорівнює значенню функції в цій точці? 2. Користуючись графіком, знайти границі (якщо вони існують): a) б) в) г) III. Осмислення поняття границі функції. Нехай задано деяку функцію, наприклад, f(x) = 2х + 1. Розглянемо таблицю значень цієї функції в точках, що досить близько розташовані до числа 1 (і в самій точці 1), та знайдемо |х – 1| та |f(x) – 3| у відповідних точках.
З таблиці видно, що при наближенні значення аргументу до числа 1 значення функції наближається до числа 3, при цьому похибка значень функції може бути досягнена як завгодно малою, шляхом зменшення похибки аргументу. Дійсно, взявши довільне ε > 0, тоді |f(x) – 3| < ε, або |2х + 1 – 3| < ε; |2х – 2| < ε, 2|х – 1| < ε; |х – 1| < . Отже, щоб похибка значень функції не перевищувала ε > 0, слід взяти значення х такі, що |х – 1| < . !Число b називається границею функції у = f(x) в точці а, якщо для будь-якого ε > 0 існує таке число δ = δ(ε) > 0, що для всіх х: 0 < |х – а| < δ, виконується нерівність |f(x) – b| < ε. (Рис. 13). Розглянемо приклад. Доведіть, що (2x – 1) = 5. Розв'язання Задамо довільне ε > 0 і покажемо, що існує δ > 0 таке, що із нерівності |х - 3| < δ випливає нерівність |(2х - 1) - 5| < ε. Маємо |(2х - 1) - 5| < є, |2х - б| < ε; |2(х - 3)| < ε; 2·|х - 3| < ε; |х - 3| < Отже, якщо взяти δ = , то виконання нерівності | x - 3| < δ приведе до виконання нерівності |(2x - 1) - 5| < ε. Отже, згідно з означенням границі маємо: (2x -1) = 5. Виконання вправи № 12 (3). IV. Домашнє завдання. Розділ VI, § 6. Запитання і завдання для повторення № 6. Вправи № 2 (6), 12 (1). V. Підведення підсумків уроку. Роганін Алгебра 11 клас, урок 2 |
Тема уроку Продовжити формування понять: функція, аргумент функції, значення функції. Ввести і сформувати поняття графіка функції. Навчити учнів... |
УРОК 31 Тема уроку: Диференціальні рівняння. Мета уроку: Познайомити... Перевірити правильність виконання домашніх вправ та відповісти на запитання, які виникли в учнів при виконанні домашніх завдань |
Уроку. №10 ... |
УРОК 21 Тема уроку Мета уроку: Формування поняття первісної функції та поняття невизначеного інтегралу, знання таблиці первісних |
УРОК 1 Тема уроку Мета уроку: Узагальнення і систематизація знань учнів про числові функції (область визначення і область значення функцій, зростаючі... |
Уроку: узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів.... Тема уроку. Узагальнення та систематизація знань учнів з теми «Лінійні рівняння з однією змінною» |
УРОК №17 Тема уроку Тема уроку. Функції. Властивості функції: нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції |
УРОК 13 Тема уроку ... |
Урок №60 Тема. Функція. Область визначення функції. Область значень функції Мета: закріпити термінологію, відпрацювати навички роботи з поняттями функції; відпрацювати навички роботи із функцією, заданою... |
УРОК 8 Тема уроку Мета уроку: Введення поняття періодичної функції; знаходження найменших додатних періодів тригонометричних функцій; формування умінь... |