|
Скачати 75.01 Kb.
|
УРОК 9 Тема уроку: Похідна складеної функції. Мета уроку: Формування поняття складеної функції, знань учнів про похідну складеної функції, умінь знаходити похідну складеної функції. І. Перевірка домашнього завдання. 1. Учні перевіряють правильність виконання домашніх вправ за записами, зробленими до початку уроку. № 10 1) у' = (х10 + х5 + х)' = (х10)' + (х5)' + х = 10х9 + 5х4 +1; ![]() ![]() ![]() ![]() 3) y ' = (2x2 + ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) у' = (х2 sin x)' = (x2)' · sin x + x2 (sin x)' = 2х sin x + x2 cos x; 7) y' = ( ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2. Самостійна робота. Варіант 11. Знайдіть значення похідної функції f(x) при заданому значенні аргументу хо: а) f(x) = ![]() 2. Знайдіть похідну функції: а) у = (x2 - 1)(х3 + x). (2 бали) б) у = ![]() ![]() ![]() Варіант 2 1. Знайдіть значення похідної функції f(x) при заданому значенні аргументу хо: а) f(x) = ![]() ![]() 2. Знайдіть похідну функції: а) у = (х2 + 1)(х3 - 1). (2 бали) б) у = ![]() ![]() ![]() Відповідь: В-1. 1. а) - ![]() ![]() ![]() B-2.1.a) ![]() ![]() ![]() IV. Сприймання і усвідомлення поняття складеної функції та її похідної. Розглянемо приклад. Приклад 1. Нехай треба обчислити по заданому значенню χ значення функції у, яка задана формулою у = ![]() Для цього спочатку треба обчислити за заданим значенням х значення u = g(x) = 9 – x2, а потім за значенням u обчислити у = f(u) = ![]() !Отже, функція g ставить у відповідність числу x число u, а функція f — числу u число у. Говорять, що у є складеною функцією із функцій g і f, і пишуть у = f(g(x))· Функцію g(x) називають внутрішньою функцією, або проміжною змінною, функцію f(u) — зовнішньою функцією. Отже, щоб обчислити значення складеної функції у = f(g(x)) в довільній точці х, спочатку обчислюють значення й внутрішньої функції g, а потім f(u). Приклад 2. Розглянемо функцію у = ![]() ![]() ![]() Приклад 3. Запишіть складені функції f(g(x)) і g(f(x)), якщо f(x) = sin х, g(x) = x2. Розв'язання f(g(x)) = sin g(x) = sin x2; g(f(x)) = (f(x))2 = (sinx)2 = sin2 х. Виконання вправ 1. Задайте формулами елементарні функції f і g, із яких побудована складена функція у = f(g(x)): а) у = cos (2х + 3); б) у = (2x + 3)7; в) у = ![]() Відповіді: а) u = g(х) = 2х + 3; y = f(u) = cos u; б) и = g(x) =2х+3; у = f(u) = u7; в) u = g(x) =х2 +2х; у = f(и) = ![]() г) u = g(x) = sin x; у = f(u) = u2. 2. Дано функції: f(x) = sin x; g(x) = ![]() а) у=f(g(x)); б) у=f(h(x)); в) у = g(f(x)); г) у = g(h(x)); д) у= h(f(х)); є) у = h(g(x)). Відповіді: а) у = sin g(x) = sin ![]() в) y = ![]() ![]() ![]() ![]() д) у = f5(x) +1 = sin5 x +1; є) y = g5(x) +1 = ( ![]() ![]() У складеній функції у = f(g(x)) присутня проміжна змінна u=g(x). Тому при знаходженні похідної складеної функції ми будемо вказувати, по якій змінній взято похідну, використовуючи при цьому спеціальні позначення: ![]() ![]() ![]() Теорема. Похідна складеної функції у == f(g(x)) знаходиться за формулою ![]() або похідна складеної функції дорівнює похідній зовнішній функції по проміжній змінній, помноженій на похідну внутрішньої функції по основному аргументу. Доведення Будемо вважати, що функція u = g(x) має похідну в точці xo, а функція у = f(u) має похідну в точці uo = g(xo), тобто існують границі ![]() ![]() Δu = g(xo + Δx) - g(xo) ![]() Нехай аргументу xo надано приросту Δx, тоді змінна u набуде приросту Δu ![]() Подамо ![]() ![]() ![]() ![]() або ![]() Приклад 1. Знайдіть похідну функції у = (3x3 – 1)5. Розв'язання у = (3х3 – 1)5 — складена функція у = u5, де u = 3x3 – 1, тоді ![]() При обчисленні похідної складеної функції явне введення допоміжної букви u для позначення проміжного аргументу не є обов'язковим. Тому похідну даної функції знаходять відразу як добуток похідної степеневої функції u5 на похідну від функції 3х3 – 1: у' = ((3x3 – 1)5)' = 5(3х3 -1)4 · (3x3 – 1)' = 5 · (3x3 – 1)4 · 9x = 45x(3x3 – 1)4. Приклад 2. Знайдіть похідні функцій: а) у = ![]() Розв'язання ![]() б) у' = (sin(3x + 5))' = cos (3х + 5) · (3x· + 5)' = 3 cos(3x + 5); в) у = (cos2 x)' = 2 cos x· (cos x)' = 2 cos x · (- sin x) = = -2 cos x sin x = - sin 2x; г) y’ = (cos x2)' = - sin x2 · (x2)' = -2x sin x2. Виконання вправ____________________________ 1. Знайдіть похідні функцій: а) у = (3х + 2)50; б) у = (6 - 7х)10; в) у = ![]() ![]() Відповідь: а) у' = 150 · (3х + 2)49; б) у' = -70 · (6 – 7x)9; ![]() ![]() 2. Знайдіть похідні функцій: а) у' = cos 6x; б) y = sin3 x; в) у = ![]() Відповідь: а) у' = -6 sin 6х; б) у' = 3sin2 x cos x; ![]() ![]() III. Підведення підсумків уроку. При підведенні підсумків уроку можна скористатися таблицею 6. Таблиця 6 ![]() IV. Домашнє завдання. Розділ VII § 4. Запитання і завдання для повторення розділу VII № 23—28. Вправа № 10 (6, 10, 14, 22). Роганін Алгебра 11 клас, урок 9 |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |