|
Скачати 42.6 Kb.
|
УРОК 35 Тема уроку: Упорядковані множини. Перестановки. Мета уроку: Познайомити учнів з перестановками без повторень, формулою числа перестановок без повторення. Формування умінь знаходити число перестановок із n елементів. І. Перевірка домашнього завдання. 1. Фронтальна бесіда за запитаннями №№ 1-8 із «Запитання і завдання для повторення» розділу XI. 2. Колективне виконання вправ. 1) Виконати дії над комплексними числами: а) ; б) . 2) Розв'язати рівняння: а) 16х2 – 32х + 17 = 0; б) х2 – 6х + 11 = 0. Відповідь: 1) а) 0,8 + 4,4і; б) 0,4. 2) а) х1,2 = 1 ± і; б) х1,2 = 3 ± і. II. Мотивація навчальної діяльності. Представникам різних професій доводиться розв'язувати задачі, в яких з деякої множини об'єктів потрібно вибирати елементи, що мають ті або інші властивості, розміщувати ці елементи в певному порядку. Так керівнику цеху потрібно розподілити кілька видів робіт між працівниками, агроному — розмістити посіви сільськогосподарських культур на кількох полях, хіміку — розглянути можливі зв'язки між атомами і молекулами тощо. Оскільки в таких задачах йде мова про комбінування об'єктів, їх називають комбінаторними задачами, а розділ математики, в якому вивчаються питання про те, скільки різних комбінацій, що відповідають тим чи іншим умовам можна скласти із заданих об'єктів, називається комбінаторикою. В наш час комбінаторні задачі приходиться розв'язувати фізикам, хімікам, біологам, економістам, спеціалістам самих різних професій. III. Сприймання і усвідомлення поняття перестановки, формули числа перестановок (без повторення) з n елементів. Коли ми говорили про множину, то порядок розміщення елементів в множині не враховувався. Нерідко розглядають і впорядковані множини. Будь-яка впорядкована множина, яка складається з n елементів, називається перестановкою з n елементів і позначається Рn. Таким чином, перестановки з n елементів відрізняються між собою лише порядком елементів. Два елементи а і b можна упорядкувати двома способами: ab і bа. Це дві перестановки з елементів a і b. Отже, Р2 = 2. Щоб утворити перестановки з трьох елементів а, b, с можна третій елемент с помістити попереду пари ab, посередині пари аb та вкінці пари ab: cab, acb, abc. Точно так із пари bа можна одержати: cba, bca, bac. Отже, для трьох елементів існує 2 · 3 = 6 способів розташування по порядку, число перестановок з трьох елементів дорівнює 6. P3 = 2 · 3 = 6. Нехай маємо k елементів, із яких складені всі можливі Рk перестановки. Візьмемо одну із них: а1а2а3...аk. Добавимо ще один (k + 1)-й елемент. Його можна помістити: 1) перед першим елементом а1; 2) перед другим елементом а2; 3) перед третім елементом a3; …………………………………… k) перед k-им елементом аk; (k + 1) в кінці всіх елементів, тобто, всього k + 1 способом. Отже, кількість перестановок із k + 1 елементів в (k + 1) раз більша, ніж число перестановок із k елементів, тобто, . Отже, P1 = 1; P2 = P1 · 2 = 1 · 2 = 2; P3 = P2 · 3 = 1 · 2 · 3 = 6; P4 = Рз · 4 = 1 · 2 · 3 · 4 = 24; P5 = P4 · 5 = 1 ∙ 2 ∙ 3 ∙ 4 ∙ 5 = 120; ……………………………… Pk = Pk-1 · k = 1-2· 3 ·... · k; Pk+1=Pk · (k+1) = 1 · 2 · 3 ·...· k · (k+l). Добуток натуральних чисел від 1 до даного натурального числа η називається факторіалом числа n і позначається n! В таблиці 14 наведено значення факторіала для значень п від 1 до 10. Число перестановок з n елементів дорівнює добутку всіх натуральних чисел від 1 до п, тобто п! (читають: єн факторіалів). Задача. Скількома способами можна розставити на майданчику 6 волейболістів? Розв'язання P6 = 6! =l · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 = 720. Виконання вправ ____________________________ 1. Запишіть всі перестановки елементів множини 2. Обчислить: а) 8!+9!; б) 9!-8!; в) ; г) . 3. Скоротіть дріб: a) ; б) ; в) ; г) . 4. Виконайте дії: a) ; б) . 5. Розв'яжіть рівняння: а) ; б) . 6. Скільки елементів повинна містити множина, щоб число всіх перестановок було: а) не більше 100; б) не менше 1000. 7. Скількома способами можна скласти список із 9 прізвищ? 8. Скількома способами можна розкласти вісім різних листів у вісім різних конвертів, якщо в кожний конверт кладеться лише один лист? 9. Скільки п'ятицифрових чисел можна написати цифрами 5, 6, 7, 8, 9 так, щоб усі цифри кожного числа були різними? 10. Із цифр 0, 1, 2, 3, 4 складені всі можливі п'ятизначні числа так, що в кожному числі цифри не повторюються. Скільки одержали чисел? 11. Скільки всього шестизначних парних чисел можна скласти із цифр 1, 3, 4, 5, 7, 9, якщо в кожному із цих чисел жодна цифра не повторюється? 12. З цифр 1, 2, 3, 4, 5 складено всі можливі п'ятизначні числа без повторення цифр. Скільки серед цих п'ятизначних чисел таких, які: а) починаються цифрою 5; б) не починаються з цифри 3; в) починаються з 53; г) не починається з 543. Відповіді: 1. 2. а) 403 200; б) 322 560; в) 100; г) 5. 3. a) k; б) ; в) (k - 2)(k - 1); г) k!. 5. a)7; б)5. 6. а) не більше 4; б) не менше 7. 7. 9! = 362 880. 8. 40 320 = 8! 9. 5! = 120. 10. 96. 11. 5! = 120. 12. а) 24; 6) 96; в) 6; г) 118. IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ XII § 2 (1). Запитання і завдання для повторення розділу XII №№ 11—14. Вправи №№ 13, 14, 15, 16. Роганін Алгебра 11 клас, урок 35 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |