|
Скачати 1.53 Mb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ УКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ХІМІКО-ТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Методичні вказівки до лабораторного практикуму з курсу „ Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу ” для студентів II курсу спеціальності 6.0929 „ Промислова біотехнологія ” Дніпропетровськ УДХТУ 2008 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДВНЗ УКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ХІМІКО-ТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Методичні вказівки долабораторного практикуму з курсу „ Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу ” для студентів II курсу спеціальності 6.0929 „ Промислова біотехнологія ” Затверджено на засіданні кафедри аналітичної хімії протокол № 10 від 08.07.2008 р. Дніпропетровськ УДХТУ 2008 Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу “Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу” для студентів II курсу спеціальності 6.0929 “Промислова біотехнологія” / Укл.: О.Ю. Вашкевич, Я.В. Степневська, Н.В. Панасюк. – Дніпропетровськ: ДВНЗ УДХТУ, 2009. – 97 с. Укладачі: О.Ю. Вашкевич Я.В. Степневська, кандидати хім. наук Н. В. Панасюк Відповідальний за випуск В.І. Ткач, д-р хім. наук Навчальне видання Методичні вказівки долабораторного практикуму з курсу „Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу” для студентів II курсу Спеціальності 6.0929 „Промислова біотехнологія” Укладачі: ВАШКЕВИЧ Олена Юріївна СТЕПНЕВСЬКА Яна Валеріївна ПАНАСЮК Неля Володимирівна Редактор Л.М. Тонкошкур Коректор Л.Я. Гоцуцова Підписано до друку 12.10.09. Формат 60×84 1/16. Папір ксерокс. Друк різограф. Умовн.-друк. арк. 4,45. Облік.-вид. арк 4,54. Тираж 40 прим. Зам. № 42. Свідоцтво ДК № 303 від 27.12.2000. ДВНЗ УДХТУ,49005, м. Дніпропетровськ–5, просп. Гагаріна,8. Видавничо-поліграфічний комплекс ІнКомЦентру ВСТУП Аналітична хімія – наука про методи визначення хімічного складу та хімічної будови речовин. Склад речовин має якісну та кількісну характеристики. Встановити склад речовин – це визначити які компоненти (елементи, іони, молекули і т. ін.) утворюють цю речовину і в яких співвідношеннях. Будова речовини – це порядок атомів та їх хімічні зв´язки між молекулами або іонами речовин. Визначити будову – це розкрити цей порядок та виявити хімічний зв´язок між компонентами речовини. Визначення якісного та кількісного складу речовин, їх будови проводять методами хімічного аналізу. Отже, аналітична хімія – наука яка створює методи хімічного аналізу. Хімічний аналіз в залежності від аналітичних завдань можна поділити на якісний, кількісний та структурний. Якісний аналіз – це процес ідентифікації речовини, що дозволяє встановити з яких хімічних елементів складається досліджувана проба, які іони, функціональні групи або молекули входять до її складу. Кількісний аналіз – це визначення кількісного вмісту компонентів або їх співвідношення один до одного. При вивченні невідомої речовини спершу виконують якісний аналіз, а потім кількісний. Структурний аналіз – це дослідження структури речовини. Хімічний аналіз здійснюють за допомогою хімічних, фізичних та фізико-хімічних методів. Хімічні методи основані на використанні хімічних реакцій, які супроводжуються наглядним зовнішнім ефектом (наприклад, зміна забарвлення розчину, розчиненням або утворенням осаду, виділенням газу). Фізичні та фізико-хімічні методи також називають інструментальними, тому що для проведення аналізу використовують аналітичні прилади або апарати, які реєструють фізичні властивості або зміни цих властивостей. В залежності від складу досліджуваної суміші розрізняють: аналіз неорганічних речовин, який включає визначення катіонів та аніонів; аналіз органічних речовин, що підрозділяється на елементний аналіз - відкриття і визначення елементів та функціональний аналіз - аналіз функціональних груп, які складаються з декількох хімічних елементів і мають певні властивості; молекулярний - аналіз окремих хімічних сполук. Розділ 1. ЯКІСНИЙ АНАЛІЗ Головною метою якісного аналізу є відкриття у досліджуваній пробі окремих катіонів, функціональних груп або елементів, які входять до її складу з використанням хімічних, фізичних і фізико-хімічних методів аналізу. ЯКІСНИЙ АНАЛІЗ НЕОРГАНІЧНИХ КАТІОНІВ Існують сірководнева, кислотно-основна та аміачно-фосфатна класифікації катіонів. Історичним перший виник сірководневий систематичний хід аналізу катіонів, що запропонований російським хіміком в 1871 році Меншуткіним. В основі якого лежить різна розчинність сульфідів металів в залежності від кислотності середовища. Основним недоліком цієї класифікації є токсичність сірчистого водню. За аміачно-фосфатною класифікацією катіони поділяються на 5 груп, наведених в таблиці 1. Катіони першої аналітичної групи K+ Na+ NH4+ До першої аналітичної групи відносять катіони головної підгрупи періодичної системи елементів Li+, Na+, K+, Rb+, Cs+, а також комплексний аніон NH4+. Катіони першої аналітичної групи утворюють сполуки з іонним характером зв’язку. Майже всі сполуки катіонів першої групи розчинні у воді, тому вони не мають групового реагента. Іони K+ та Na+ стійкі до дії окисників та відновників, здатні утворювати пересичені розчини. Усі іони безбарвні, окрім сполук, до складу яких входить забарвлений аніон. Таблиця 1
Реакції іонів калію К+ Натрій гідротартрат NaHC4H4O6: Катіони калію з натрій гідротартратом утворюють білий кристалічний осад калій гідротартрату, який розчиняється в мінеральних кислотах і лугах І не розчиняється в оцтовій кислоті: Для утворення осаду КНС4Н4О6 можна використовувати і тартратну кислоту: Але оскільки КНС4Н4О6 розчиняється в сильних кислотах, то ця реакція оборотна і осад з розведених розчинів може не випасти. Для зміщення рівноваги в правий бік необхідно зв’язати іони водню, що досягається введенням ацетат іону: Оцтова кислота (КНАс=1,86) слабкіша за тартратну (), тому вона не розчиняє КНС4Н4О6. Калій гідротартрат помітно розчиняється в холодній воді, тому при проведенні цієї реакції необхідна досить висока концентрація реагуючих речовин. Розчинність калій гідротартрату значно підвищується при нагріванні. Тому реакцію необхідно виконувати при кімнатній температурі або навіть і при охолодженні. Розчинність КНС4Н4О6 значно зменшується в присутності етанолу. Виходячи з наведених властивостей калій гідротартрату, при виявленні іонів К+ за допомогою NaHC4H4O6 слід додержуватися наступних умов: а) середовище розчину, в якому виявляють iони К+ повинно бути нейтральним або оцтовокислим; б) концентрація іонів калію повинна бути досить високою; в) реакцію слід проводити в холодному розчині. Умови виконання реакції. До 3-5 крапель розчину добавляють 3-4 краплі розчину МаНС4Н4Об. Пробірку струшують і потирають внутрішні стінки скляною паличкою. У присутності К+ випадає осад білого кольору. Осад КНС4Н4О6 взмучують і піпеткою переносять в чотири пробірки. Досліджують відношення осаду до дії мінеральної кислоти, лугу, оцтової кислоти та нагрівання. Натрій гексанітрокобальтат (III) Na3[Co(NO2)6] Натрій гексанітрокобальтат (Ш) у нейтральному або оцтовокислому розчині утворює з іонами калію жовтий кристалічний осад; В лужному середовищі розкладається з утворенням темно-бурого осаду Со(ОН)3: Мінеральні кислоти також розкладають гексанітрокобальтат-іони і тому при виявленні іонів К+ необхідно зв’язувати іони водню додаванням ацетат-iонів: Реакція виявлення іонів К+ за допомогою Nа3[Со(NО2)6] більш чутлива, ніж реакція з КНС4Н4Об, i тому її використовують частіше. При зберіганні Nа3[Со(NО2)6] розкладається, причому його буре забарвлення змінюється на рожеве, яке обумовлене забарвленням іону Со2+. Такий реактив непридатний для виявлення Іонів К+. Іони NН4+ утворюють з Nа3[Со(NО2)6] осад, який за кольором і формою подібний до осаду, що утворюється при взаємодії К+ з Nа3[Со(NО2)6], тому NН4+-іони заважають проведенню цієї реакції і вони повинні бути відсутні. Підсумовуючи сказане, можна зробити висновок, що при виявленні іонів K+ за допомогою Nа3[Со(NО2)6] необхідно, щоб розчин був нейтральним або оцтовокислим і в розчині повинні бути відсутні іони NH4+. Умови виконання реакції. До 2-3 крапель розчину солі калію добавляють 2-3 краплі розчину Nа3[Со(NО2)6]. В присутності іонів К+ випадає осад К2Nа[Со(NO2)6] жовтого кольору. Осад взмучують і ділять за допомогою піпетки на 3 частини. Досліджують відношення осаду до дії сильної кислоти, лугу і оцтової кислоти. Виявлення іони К+ за допомогою натрій-свинець гексанітрокупрату (II) мікрокристалоскопічним способом. Іони калію утворюють з Nа2Pb[Сu(NО2)6] осад K2Pb[Сu(NО2)6] чорного або коричневого кольору. Кристали, які утворилися мають кубічну форму, їх розглядають під мікроскопом. Реакції виявлення іонів К+ заважають іони NH4+, бо вони теж утворюють осад аналогічної форми і з таким же забарвленням. Умови виконання реакції. На предметне скло наносять краплю розчину солі калію і випарюють на водяній бані досуха. Після охолодження добавляють до сухого залишку краплю розчину Nа2Pb[Сu(NО2)6] і розглядають кристали, що утворилися, під мікроскопом. Забарвлення полум’я солями калію. Солі калію забарвлюють полум’я у блідо-фіолетовий колір. Умови виконання реакції. Платинову пластину занурюють у розчин соляної кислоти і прожарюють у полум’ї, поки не зникне забарвлення. Цю операцію повторюють декілька разів, поки після чергового занурення платинової дротинки в соляну кислоту і внесення її в безбарвне полум’я не зникне блідо-фіолетове забарвлення. Після цього чисту платинову дротинку занурюють у розчин, який досліджується і вносять у полум’я. В присутності сполук калію полум’я забарвлюється в блідо-фіолетовий колір. |
ПОСТАНОВА від 19 грудня 2006 р. N 1757 Київ Про затвердження Положення... Міністерство освіти і науки України (МОН) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ пр. Перемоги З метою організованого переходу на новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти Міністерство освіти і науки... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Департамент професійно-технічної освіти Міністру освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Міністру освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської |
Міністерство освіти і науки України Національна академія наук України Відповідно до Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого Указом Президента України від 07. 06. 2000 N 773 (773/2000),... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 02. 09. 2008 N 802 ( z0892-08 ) Про |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАКАЗ Міністерства освіти і науки України від 24. 01. 2008 N 33 "Про затвердження Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання... |
«Загальні і спеціальні здібності» Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Донецька обласна державна адміністрація Управління освіти і науки |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ НАКАЗ Про затвердження Умов прийому до вищих навчальних закладів України, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27. 12. 2007 за... |