|
Скачати 78.53 Kb.
|
Тема: Хімічні властивості кислот. Поняття про ряд активності металів. Мета: Сформувати уявлення про хімічні властивості кислот, особливості взаємодії металів з кислотами; ознайомити учнів із рядом активності металів, сформувати уявлення про реакцію заміщення; сформувати вміння застосовувати ряд активності металів для прогнозування можливості перебігу хімічних реакцій; розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій, розв’язку задач; розвивати логічне мислення учнів, продовжити формування вмінь експериментувати, спостерігати, аналізувати досліди, робити висновки; розвивати вміння застосовувати одержанні знання в повсякденному житті. Методи: пояснювально-ілюстративні (розповідь, бесіда), наочні (демонстрація, відео дослід, комп’ютерні презентації), практичні (проведення досліду, розв’язування задач і вправ). Тип уроку: комбінований. Обладнання: «Електрохімічний ряд напруг металів», періодична система Д.І.Менделєєва, мультимедійний проектор, відеофрагменти дослідів, лабораторний посуд, розчин хлоридної кислоти, індикатори (лакмус, метилоранж, фенолфталеїн) Хід уроку: І. Організаційний етап. ІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. В кожному рядку знайти речовину, яка відрізняється від двох інших. Вказати ознаку відмінності. - CaO, H2SO4, HCl - NaOH, MgCl2, Ca(OH)2 - KOH, Ba(OH)2, Cu(OH)2 - H2CO3, H2SO3, HNO3 2. Доповніть «пелюстки» формулами речовин (естафета між рядами учнів) О ОН Н 3. Установіть відповідність між реагентами і продуктами реакції: 1. Na2O + H2O = A. Na2SO4 + H2O 2. NaOH + SiO2 = Б. NaOH 3. NaOH + H2SO4 = B. Na2SiO3 + H2O 4. NaOH + AlCl3 = Г. NaCl + Al(OH)3 4. Вказати пропущенні формули речовин у схемах хімічних перетворень: 1. … + HCl CuCl2 + H2O 2. Mg(OH)2 + … MgSO4 + H2O 3. K2O + H2SO4 … + H2O 4. Al(OH)3 … + H2O 5. Вказати правильне чи неправильне твердження (робота за картками «Так» чи «Ні»): 1. Індикатор – речовина, яка змінює забарвлення під дією кислот і лугів (Так) 2. У розчині лугу лакмус набуває червоного кольору (Ні) 3. Реакція нейтралізації – реакція між основою і сіллю (Ні) 4. Розчинні у воді основи розкладаються при нагріванні (Ні) 5. З солями взаємодіють лише луги (Так) 6. Основні оксиди взаємодіють з кислотами (Так) 7. У розчині лугу фенолфталеїн набуває синього кольору (Ні) 8. Основний і кислотний оксиди взаємодіють між собою (Так) 9. Основи – сполуки йонної будови (Так) 10. Валентність кислотного залишку визначається за кількістю атомів Гідрогену в молекулі кислоти (Так) III. Мотивація і актуалізація опорних знань. - Що є спільного між гранатом, лимоном, томатом, квашеною капустою та кефіром? - В присутність яких сполук обумовлює кислий смак цих продуктів ? - Про що свідчить зміна забарвлення чайної заварки при додаванні до чаю лимона? - Що є ознакою проходження хімічної реакції ? (Лимонна кислота взаємодіє з речовинами, які обумовлювали забарвлення чайної заварки) Повідомлення теми уроку Повідомлення завдань уроку: - розглянути хімічні властивості кислот; - розвивати вміння застосовувати одержанні знання в повсякденному житті. Епіграф уроку: «Має значення тільки те знання, яке використовується на практиці» Гордон Драйден ІV. Пояснення нового матеріалу. Розчини кислот мають кислий смак, але в лабораторії пробувати речовини на смак категорично забороняється – це може призвести до опіків і отруєнь. - Як же хіміки визначають наявність кислот в тих чи інших розчинах ? Визначимо, як змінюють колір відомі вам індикатори в присутності кислот. - Ой, діти, про що нас попереджає червоне світло світлофора ? Він нагадує нам про правила техніки безпеки при роботі з кислотами. Пригадаємо їх. Учні в парах виконують лабораторний дослід «Дія кислот на індикатори». (Учні висловлюють свої спостереження, порівнюють зміну кольорів індикаторів в кислому і лужному середовищах, записують спостереження в зошит) Зазирнемо в XVII ст., коли було відкрито індикатори. Повідомлення учня з презентацією: Вперше індикатори відкрив в 17 ст. хімік і фізик Роберт Бойль. Щоб зрозуміти, як влаштований світ, Бойль провів тисячі дослідів. Ось один із них. В лабораторії горіли свічки, в ретортах щось кипіло, у цей час випадково зайшов садівник. Він приніс кошик із фіалками. Бойль дуже любив квіти, але необхідно було розпочати дослід. Він взяв декілька квіток, понюхав і поклав на стіл. Дослід розпочався, відкрили колбу, із неї пішла їдка пара. Коли дослід закінчився, Бойль випадково глянув на квіти, вони диміли. Щоб врятувати їх, він занурив їх в стакан з водою. І – що за дива – фіалки, їх темно-фіолетові пелюстки, стали червоними. Випадковий дослід? Раптове відкриття? Роберт Бойль не був би справжнім вченим, якби не дослідив цей випадок! Він провів серію дослідів з різними кислотами і рослинами різних кольорів. Виявилось, що й васильки, й троянди, тюльпани, мальва й квіти інших рослин змінювали своє забарвлення під дією різних кислот. Особливо цікавою виявилась фіолетова настоянка лакмусового лишайника. У розчинах кислот вона набувала червоного кольору, а в розчинах лугів – синього. Такі властивості Бойль назвав індикаторами, що в перекладі з латини означає «показники». Саме індикатори допомогли великому вченому відкрити нову кислоту – фосфорну і чорні чорнила, які виготовляли і використовували протягом цілого сторіччя. Одним із давно відомих індикаторів є лакмус. Він був відомий вже в Давньому Єгипті і Давньому Римі, де його використовували в якості фіолетової фарби – замінника дорогої пурпурової. Потім рецепт приготування лакмусу був загублений. Лиш на початку 14 сторіччя у Флоренції знову була відкрита фіолетова фарба орсейль, тотожна лакмусу, до того ж спосіб її приготування протягом багатьох років був таємницею. В 19 сторіччі на зміну лакмусу прийшов більш дешевий синтетичний барвник – лакмоїд – який відрізняється від природного лакмуса за будовою, але подібний з ним за зміною забарвлення: в кислоті він червоний, у лузі – синій. - В яких сферах людської діяльності використовують індикатори? Повідомлення учня з презентацією: Перш ніж продукти харчування потраплять на прилавки магазинів, вони проходять контроль на визначення у їхньому складі кислотності. Виявляється, кислотність визначають у хлібобулочних виробах, молоці, молочнокислих продуктах, сирові, соках, в солодких напоях, в мінеральній воді, морозиві, рибі, і навіть в жуйці! Виготовлення мила, кремів, шампунем, декоративної косметики, пральних порошків, засобів для чищення теж вимагає визначення кислотності. Будь-який агроном знає, що на врожайність сільськогосподарських культур впливає кислотність грунту: одні рослини краще ростуть на кислих грунтах, інші – на лужних. Чи замислювались ви над тим, чому золоті прикраси «не бояться» води і кислот? У багатьох хімічних реакціях беруть участь метали. Метали можуть взаємодіяти з усіма класами неорганічних сполук. Однак різні метали проявляють різну активність в хімічних взаємодіях, і від цього залежить чи буде відбуватись реакція. Чим більша активність металів, тим енергійніше він реагує з іншими речовинами. За активністю всі метали можна розташувати у ряд, який називається рядом активності металів. Цей ряд вперше вивчив видатний вчений М.М.Бекетов. Відеофрагмент («Взаємодія металів з розчином хлоридної») Обговорення відеофрагменту, запис рівнянь реакцій: Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2 Cu + HCl = Метали, які в ряду Бекетова перебувають до водню будуть витискувати атоми Гідрогену з розчинів кислот, а ті метали, що після водню – Ні. Реакція заміщення – реакція між простою і складною речовинами, в результаті якої утворюються нові проста і складна речовини. Назвіть шлях, який складають метали, що не витісняють водень з кислот (робота учнів з рядом активності металів): Cu Zn Ca Hg Mg Al Ag Fe Ba Назвіть шлях, який складають метали, що витісняють водень з розчинів кислот: Zn Ba Pt Cu Na Cr Sr Hg Cd Допишіть рівняння можливих реакцій: Mn + HCl Cd + H2SO4 Au + HI Al + HBr Hg + HCl З цією хімічною властивістю кислот пов’язано використання деяких металів. Ніобій і Тантал називають металами хірургів. З цих металів виготовляють медичні інструменти, оскільки на них не діють жодні розчини, в яких обробляють цей інструмент. Ніобій і Тантал не подразнюють живої тканини, не взаємодіють з кров’ю і клітинними соками і завдяки цьому приживаються в організмі. Тому їх використовують для з’єднання зламаних кісток, латають ними проломаний череп, з них виготовляють тонкі нитки, якими зашивають порвані сухожилля, кровоносні судини і навіть нерви! В тваринному світі зустрічаються більш вражаючі приклади. Так, крокодил перетравлює за декілька місяців проковтнуті залізні наконечники списів і 15 см стальні гачки. Як це можна пояснити, використовуючи тему сьогоднішнього уроку ? (Залізні вироби під дією шлункового соку (HCl) розчиняються в шлунку) Розв’язок задачі: Яка маса залізного виробу може розчинитися в шлунковому сокові крокодила, якщо в ньому міститься 3,65 г хлоридної кислоти ? Відеофрагмент «Взаємодія кислот з оксидами металів» (запис рівнянь на дошці) Відеофрагмент «Взаємодія кислот з основами» (запис рівнянь на дошці) - Як називається реакція між кислотою і основою ? NaOH + H2SO4 = Реакцію нейтралізації використовують для лікування печії. Якщо шлунок виділяє значну кількість HCl, то надлишок кислоти потрапляє до стравоходу, подразнюючи його стінки і викликаючи відчуття, яке називається печією. З цією метою необхідно надлишок кислоти нейтралізувати, вживаючи при цьому мінеральну воду «Боржомі» чи «Поляну квасову», яка має лужну реакцію. V. Закріплення нового матеріалу: Тестування: 1. Яким буде забарвлення лакмусу в кислоті: а) синім б) червоним в) фіолетовим 2. В яких випадках буде виділятися водень при змішуванні: а) цинк та хлоридна кислота б) срібло та сульфатна кислота в) мідь та ортофосфатна кислота 3. Прізвище вченого, який вперше відкрив індикатори: а) М.М.Бекетов б) Д.І. Менделєєв в) Р. Бойль 4. Вибрати реакцію заміщення: а) MgO + 2HCl = MgCl2 + H2O б) Zn + H2SO4 = ZnSO4 + H2 в) Ca(OH)2 + 2HBr = CaBr2 + 2H2O 5. Вибрати реакцію нейтралізації: a) 3KOH + H3PO4 = K3PO4 + 3H2O б) Fe + 2HCl = FeCl2 + H2 в) Al2O3+ 6HBr = 2AlBr3 + 3 H2O 6. Вкажіть метал, який не взаємодіяти з розчином кислоти: а) ртуть б) кальцій в) марганець - Чи замислювались ви, чому картини стародавніх майстрів, наприклад, Леонардо да Вінчі, Рафаеля, мають таку темну палітру? У старовину багато картин писали масляними фарбами, до складу яких входили деякі сполуки плюмбуму, наприклад – свинцеві білила. Під дією сірководню, що є у повітрі, свинцеві білила перетворювалися на чорний PbS, тому картини поступово тьмяніли: У 1850р. цю проблему вирішили: був налагоджений промисловий випуск цинкових білил, які при реакції з сірководнем утворювали білий осад. Використовуючи знання сьогоднішнього і минулих уроків, допоможіть митцям добути цинкові білила в хімічній лабораторії за поданою схемою: Zn ZnCl2 Zn(OH)2 ZnO Обговорення епіграфу уроку VI. Інструктаж щодо виконання домашньої роботи VII. Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок Лист контролю навчальних досягнень учнів Прізвище та ім’я ________________________________________________ Кількість усних відповідей: Робота за картками: Відповіді біля дошки: Повідомлення: |
8 клас Тема: Х Мета: Розглянути хімічні властивості кислот: взаємодія кислот з оксидами металів, взаємодія кислот з солями. Формувати навички складення... |
Хімічні властивості кислот Навчально-виховні цілі: повторити й привести в систему здобуті знання про кислоти, розвивати уміння поводитися в природному середовищі... |
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи... |
Семінарське заняття «Хімічні властивості кислот» Опитування проводить консультант по запитанням коректуючої частини уроку (не виключається можливість консультантам самостійно ставити... |
Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація” Мета: Сформувати уявлення про кислоти, ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; розвивати вміння... |
Урок хімії у 8 класі Тема: Хімічні властивості кислот Виховувати екологічне мислення, відповідальність за свої вчинки і їх наслідки, культуру мови, толерантність, компетентне відношення... |
Тема: «Основні класи неорганічних сполук» Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про класифікацію, номенклатуру, фізичні та хімічні властивості оксидів, кислот,... |
Хімічне кафе «Кислоти» Цілі: узагальнити й поглибити знання учнів про склад, фізичні, хімічні властивості, застосування та одержання кислот; формувати вміння... |
Загальна характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній... Металів, особливості будови атомів, будови речовин. Розширити уявлення щодо видів хімічного зв’язку введенням поняття про металічний... |
Урок Тема: Жири як естери. Хімічні властивості жирів. Поняття про гідрування жирів Форми і методи роботи: груповий, взаємоперевірка, мозковий штурм, фронтальне опитування, рефлексія |