|
Скачати 125.58 Kb.
|
Урок хімії у 8 класі Тема: Хімічні властивості кислот. Цілі уроку : сформувати поняття про кислоти,познайомити зі складом, класифікацією і представниками кислот, збагатити уявлення учнів про загальне, особливе і одиничне в складі і властивостях кислот. Розвивати образне мислення, пам'ять, увагу, формувати уміння експериментувати, спостерігати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Виховувати екологічне мислення, відповідальність за свої вчинки і їх наслідки, культуру мови, толерантність, компетентне відношення до свого здоров'я. Формувати компетентності. Обладнання і реактиви :проконтролювати знання учнів про склад кислот, уміння визначати валентність кислотного залишку; вивчити хімічні властивості кислот; дати поняття про витиску вальний ряд металів, реакції обміну; згадати правила техніки безпеки під час роботи з кислотами. Обладнання та реактиви: метилоранж, фенолфталеїн,магній,мідь,розчин сульфатної кислоти, хлоридної кислоти, штатив з пробірками, піпетки, купрум (ІІ) оксиду,спиртівка,тримач,сірники,сухе пальне. Структура уроку
Хід уроку
Учитель:доброго дня діти. Погляньмо один на одного, посміхнімося. Я , бажаю вам гарного настрою та успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці. А працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо під таким девізом : «Єдиний шлях, що веде до знання –це діяльність» На початку уроку я хочу прочитати вам уривок з твору Л.Керрона «Аліса в країні чудес» : За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт. Скажіть , будь ласка, куди мені звідси йти. –А куди ти хочеш потрапити.-спитав у відповідь кіт. Мені все одно…- говорила Аліса. Тобі все одно куди йти, зауважив кіт. Питання до класу. Що хоче сказати цим кіт Алісі та навіщо я прочитав ці слова на самому початку уроку. Відповіді учнів : потрібно знати чітко свою мету і потім прямувати до неї. Вчитель: Так , вірно, потрібно знати мету своєї роботи. І сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки. Ці вміння потрібні в житті кожної людини. Георг Хевіші говорив « Розум мислителя не почувається щасливим, поки не зв’яже в одне розрінені факти, які спостерігаєте» Я хочу, щоб ваш розум сьогодні був щасливим, щоб ваш розум сьогодні був щасливим, щоб факти, які ви спостерігатимете, ви зв’язали в одне. Після уроку ви повинні знати з якими речовинами взаємодіють кислоти, які реакції належать до реакцій обміну, заміщення; уміти ілюструвати хімічічні властивості кислот; уміти користуватися рядом активності; розв’язувати розрахункові задачі. Для нас спостерігати – це не просто помічати, адже спостереження – перший етап людського пізнання. Тому постарайтеся сьогодні хоча б подумки, а іноді й уголос починати свою відповідь словами : «А я помітив…»Діти ,знання, отримані вами на попередніх уроках, потрібно вміти застосовувати у потрібний момент. І ось зараз ми проведемо гру « Вірю –не вірю» Гра « Вірю не вірю»
Вчитель : молодці. Всі ви в дитинстві любили слухати казки . Ось і сьогодні ми з вами понуримося в казковий світ. У деякому царстві, в деякому государстві жив собі Іван-царевич і було в нього три сестри: Марія, Ольга та Анна . Батько рано покинув їх, і Іван сам виховував сестер. Настав час і одружив він своїх сестер із царями мідного, срібного та золотого царств. Цілий рік жив Іван один і сумував за сестрами. Вирішив він відвідати їх і вирушив у путь. Дорогою зустрів він Єлену Прекрасну і вони покохали одне одного. Але злий кощей викрав дівчину. Тоді взяв Іван своїх воїнів і поїхав визволяти кохану. Вийшли вони до річки,а там три великі камені лежать, перекрили шлях до мосту. На каменях формули написані. Давайте допоможемо Івану знайти виграшний шлях, але спочатку згадаємо:
Відповіді учнів. Вчитель: а тепер давайте знайдемо виграшний шлях для Івана і проведемо гру « Хрестики –нулики» Гра «Хрестики – нулики» Перший камінь
Виграшний шлях-формули безоксигенових кислот Другий камінь
Виграшний шлях – формули двоосновних кислот Третій камінь
Виграшний шлях –формули оксигеновмісних кислот Камені повернулися та звільнили шлях до мосту. Довго їхав Іван та його воїни лісом поки шлях не привів їх до хатинки Баби –Яги. На хатинці написано: дайте коротку історичну довідку про оцтову, сульфатну,соляну,азотну,вугільну кислоту. ( Виходять 5 учнів, що заздалегідь підготували історичні довідки про кислоти. У кожного емблема з певною кислотою) 1.Оцтова кислота – найпершою кислотою, яку навчився видобувати і використовувати людина була, мабуть, оцтова. Чому оцтова виявилася першою здогадатися нескладно. З якнайдавніших часів люди вирощували виноград і запасали про запас виноградний сік. При зберіганні сок бродив, виходило вино. Іноді вино скисало і перетворювалося на оцет. Оцтову кислоту на межі 17-18 століть в Росії називали„ кислою вологістю” або „деревною кислотою.” 2 .Сульфатна кислота – з сірчаною кислотою люди познайомилися значно пізніше, приблизно в 10 столітті. Сірчану кислоту виділили з купоросу, наприклад із залізного купоросу і відповідно назвали купоросним маслом. Сірчану кислоту отримували нагріванням залізного купоросу в глиняній реторті. 3.Соляна кислота ( 15в) – Соляну кислоту називали соляним спиртом. У 17 столітті в російських аптеках серед ліки обов'язково були і речовина по імені – дух з солей-( з латинської мови- спиритус салис) або кислого спирту. Соляну кислоту отримували в аптеках прожаренням суміші куховарської солі із залізним купоросом. 4. Азотна кислота – В Росії азотну кислоту називали за старих часів „зяючою червоним гасом кислотою” або „селітряною димчатою горілкою”. Коли Іоганн Рудольф Глаубер отримав азотну кислоту, він виявив її надзвичайну хімічну активність. Вона розчиняла всі метали, і залізо і мідь і срібло, тільки золото залишалося в цій кислоті незмінним. 5.Вугільна кислота – Вугільну кислоту вперше отримав Джозеф Прістлі. Для цього він розчиняв у воді вуглекислий газ, цей розчин він назвав содовою водою, а оскільки вона отримала широке застосування як напій, за це відкриття Д. Прістлі нагородили золотою медаллю. Фізкульт-хвилинка Ми кислоти зараз вчили І ми трішечки втомились. Треба пальці розім'яти Руки вгору підійняти. Обернутися довколу, Посміхнутися навколо Потягнутись, розвернутись У долоні зробим «хлоп» І знову сядем за урок! Вчитель:прощаючись з Іваном-царевичем , баба яга розповіла йому про силу знань, про те, що добро і розум завжди перемагають зло. Якщо тобі якийсь замок відімкнути потрібно або замкнути міцно, промов уголос правильний розвязок , і двері відчиняться. Чорний ворон підслухав цю розмову і розповів Кощику Невмиручому. Той підстеріг Івана полонив, кинув до глибокого підземелля та замкнув на міцні замки. Доведеться нам виручати Івана. А для цього вам потрібно відгадати загадку Кощєя. І так: В 1943 році вся територія Данії була окупована німецькими фашистими. Датський учений Нільс Бор вимушений залишати батьківщину. Щоб урятувати свою медаль, він розчинив її у царській горілці, а після повернення на батьківщину, він за допомогою електролізу виділив золото і замовив собі нову медаль .Підкажіть йому, що це за горілка така. Учень: царська горілка – це суміш нітратної і хлоридної кислоти у співвідношені 1:3 . Вона окислює практично все. Золото цар металів. Тому і назвали цю суміш царська горілка. Вчитель:двері підземелля відчинилися і постали воїни перед воротами. Кощикового палацу, на якому – дивний напис. Щоб знайти ключ та відімкнути ворота, потрібно в рядочках третього зайвого. Проведемо гру « Третій зайвий» 1. CO2 Na2O HF 2.HNO3 H2SO4 CO2 3.KOH NaOH HNO3 Ворота розчинилися . Звільнили воїни Єлену - Прекрасну. Після цього Іван відвідав сестриць , повернувся з нею додому, одружилися і жили вони довго і щасливою. 4.Вивчення нового матеріалу. Вчитель:отже, ми з вами повторили назви та класифікацію кислот, а зараз розпочнемо вивчення теми : « Хімічні властивості кислот». Але для початку вивчемо з вами правила техніки безпеки при роботі з кислотами. На ваших столах лежить інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами. Ознайомимось з нею.
Вчитель: а тепер почнемо наше знайомство з індикаторами. Виконаємо дослід. Але не забуваємо: Як кислоти будеш наливати Обережно з ними будь Як розіллєш ненароком. То про соду не забудь. І так відкривайте будь ласка інструкцію до виконання досвідів. Дослід №1 У дві пробірки з розчинами сульфатної кислоти додати по краплинам індикатори: У першу----- метилоранж У другу------фенолфталеїн. Вчитель: чому колір розчину в першій пробірці змінився, а в другій ні. Це, що чаклунство. Учень: я думаю , що колір пробірки змінився тому, що в цьому допоміг індикатор. Вчитель: Це вам не чаклунство В цьому загадки немає Індикатор – чарівник Що змінює колір. У метилоранжу є прапор трьох кольоровий Коли нейтральна середа Він оранжевий завжди, А якщо зустріне кислоту, То червоніє на ходу, а Якщо гідроксид- То жовтіє в цей же час. Фенолфталеїн у кислотах залишається безбарвним. Вчитель: так що таке індикатори. Учень: це речовини, які змінюють своє забарвлення під дією кислот або лугів. Вчитель: продовжуємо наше знайомство з хімічними властивостями кислот. Виконаємо другий дослід. Але пам’ятаємо , про правила техніки безпеки ви дотримуватись їх повинні чітко, щоб потім не стало вам дуже гірко. Кислоти з речовинами, ви змішуйте уміло, робіть все це упевнено, грамотно і сміло. Дослід №2 У трьох пробірках налито розчин хлоридної кислоти у Першу додаємо шматочок магнію, Другу додайте шматочок цинку, Третю додайте шматочок міді. Вчитель: що ви помітили виконуючи цей дослід. Учень : а ось я помітив, що магній енергійно взаємодіє з кислотою. Другий учень: а ось я помітила, що цинк взаємодіє повільно. Третій учень: а ось я помітив, що мідь зовсім не реагує з кислотою. Вчитель: а як ви гадаєте, можна визначити чи буде відбуватися реакція між металом і розчином кислоти не проводячи дослідів. Учень: я вважаю , що ні. Потрібно завжди проводити досліди. Вчитель: це можна зробити за допомогою ряду активності металів, який склав російський учений Микола Бекетов. Кислоти, щоб ви знали, Обожнюють метали. Але не всі, а тільки ті, що доступні кислоті. Сам Бекетов, говорять , розмістив метали в ряд. Гідроген стоїть між ними, Чуть подальше середини, З металами, що до гідрогену і реагують кислоти. А відповідь , що утвориться врезультаті знаю наперед Сіль і чистий гідроген, Іде реакція, іде сіяє –по типу заміщення. Вчитель: показує ряд активності металів. Скажіть будь ласка , який виновок можна зробити провівши цей дослід. Учень: те , що розчини кислот реагують з металами, які стоять у ряді активності до гідрогену. Вчитель: які реакції називають реакціями заміщення. Учень: реакція між простою та складною речовиною, за яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів складної речовини. Вчитель: запишемо рівняння реакції Мg + H2SO4 = MgSO4 + H2 Вчитель: розглянемо ще одну властивість кислот. Виконаємо дослід. Але дотримуємося правил техніки безпеки. Коли грієш рідину, Стежте за процесами Щоб жодну краплину Не капнути часом Потече вона на скло, Розігріте вами, Трісне жалісно воно, Дуже пожалкуєте ви про це. Дослід №3 У пробірку насипати трохи порошку оксиду міді і додати хлоридної кислоти,а потім обережно нагріти. Вчитель: що ви помітили? Учень: я помітив, що появилося зеленувато-блакитне забарвлення. Вчитель: з оксидами металів у кислоти проблем менше. Отримуємо завжди сіль і воду, а тип реакції між ними – обміну. Давайте запишемо рівняння реакції. Вчитель: що таке реакція обміну? Учень: реакція між двома складними речовинами, за яких вони обмінюються складовими. Вчитель: отже, хімічні властивості кислот можна узагальнити у вигляді схеми. І в цьому ви зараз мені допоможете. Кислота.
Вчитель: молодці. Еккерман говорив : « Урешті решт від набутих знань в пам’яті у нас залишається тільки те, що ми застосували на практиці.» Тому свої знання я пропоную вам реалізувати під час розв’язування задачі. Задача До 160 грам купрум (ІІ) оксиду додали хлоридну кислоту. Яка маса води утворилася. Вчитель: а тепер розгадаємо кросворд. Ключеве слово індикатор
Відповіді: 1 Нітратна. 2 Заміщення. 3 Водень 4 Кавендіш 5 Оксиди 6 Сульфатна 7 Кислоти 8 Вода 9 Сірководень Вчитель: молодці. А тепер проведемо гру « Сапер» Потрібно закрити ті реакції , в результаті яких утворюється водень. При цьому потрібно звернутися до витиску вального ряду. Гра « Сапер» 1 Н2SO4 + Mg = MgSO4 +H2 2 Ва + Н2SO4 = 3 Na +HCL = 4 Ca +HCL = 5 Cu + HCL = 6 Mg+ H3РО4 = 7 Zn + H3РО4 = Вчитель:природа, частиною якої є кислоти, оточує нас загадками, і спроба розкрити їх належить до найбільшої радості життя. І тому пропоную вашій увазі такий вірш. Всі ми хімію вивчаєм Точно знаєм і давно Якщо дощик ллє зі хмари Означає Н2О Але з труб заводів Вилітає сизий дим І летить по небозводу SО2 і SО3. Шкідливий смог автомобільний І котельная труба Додають до синьой хмари Отруйний NО2. Піднімаючись все, вище Прям до хмари дощової Злополучнії оксиди Реагують там з водою. І летить з хмаринки дощик Тільки дощик не простий Обливає нас азотной Чи сірчаной кислотой. І рослини теж хворіють І втрачають сили І тварини теж хворіють Хто ж у цьому винен? (Обговорення вірша) Виставлення оцінок за урок. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 15. Сторінка 45 вправа 1-4 Підготувати повідомлення на тему : « Застосування кислот в сільському господарстві». Вчитель: природа частиною якої є кислоти, оточує нас загадками і спроба розкрити їх належить до найбільшої радості життя. Людина народилася на світ, щоб творити, щоб залишити в житті добрий слід. І розв’язати всі важкі задачі. Людина народилася на світ.. Для чого. Шукайте свою відповідь. І якщо під час розв’язування загадок ваша думка відрізняється від моєї, то це не означає, що ви підходите до істини з іншого боку і бачите інший її бік. Допобачення. Дякую за урок. |
8 клас Тема: Х Мета: Розглянути хімічні властивості кислот: взаємодія кислот з оксидами металів, взаємодія кислот з солями. Формувати навички складення... |
Урок на тему: Підготувала: вчитель хімії Тема: Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості. Алюміній оксид й алюміній гідроксид. Застосування... |
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи... |
Конспект уроку Тема: Хімічні властивості основ, їх застосування Будавіцька Світлана Володимирівна, учитель хімії Черкаської загальноосвітньої школи |
Конспект уроку Тема: Хімічні властивості основ, їх застосування Будавіцька Світлана Володимирівна, учитель хімії Черкаської загальноосвітньої школи |
Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація” Мета: Сформувати уявлення про кислоти, ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; розвивати вміння... |
Семінарське заняття «Хімічні властивості кислот» Опитування проводить консультант по запитанням коректуючої частини уроку (не виключається можливість консультантам самостійно ставити... |
Тема: «Основні класи неорганічних сполук» Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про класифікацію, номенклатуру, фізичні та хімічні властивості оксидів, кислот,... |
Хімічні властивості кислот Навчально-виховні цілі: повторити й привести в систему здобуті знання про кислоти, розвивати уміння поводитися в природному середовищі... |
Спарений урок хімії у 8 класі Підготувала Рибченко Людмила Василівна,... Тема: Класифікація оксидів. Відношення оксидів до води. Способи добування оксидів |