|
Скачати 86.39 Kb.
|
Тема: Загальна характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній системі та будовою атомів. Метали – прості речовини. Металічний зв’язок, металічні кристалічні гратки. Загальні фізичні властивості металів. Поширеність металічних елементів у природі. Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань Форми роботи: навчальна лекція, евристична фронтальна бесіда, демонстраційний експеримент, лабораторний дослід Обладнання: ПСХЕ, ряд активності металів, колекція металів та їх сплавів, модель металевої кристалічної гратки, пидручник «Хімія 10» автор О.Г.Ярошенко Учні повинні знати:
Вміти:
Хід уроку І. Організаційний етап Позитивна установа на роботу ІІ. Мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних знань Наш урок ми розпочнемо з таких рядків: Человек не может обойтись без металлов…Если бы не было металлов, люди влачили бы самую омерзительную и жалкую жизнь среди диких зверей… Георг Агрікола, 1556р. ( Слайд 2) Виходячи з цих рядків, як на вашу думку які речовини ми з вами будемо вивчати? (Метали). Ви зробили правильний висновок: ми розпочинаємо вивчати тему «Металічні елементи та їхні сполуки». Ця тема є дуже важливою, оскільки людина здовна використовує метали та їх сплави у своєму житті. Де використовують ці речовини. Ви бачите, що метали мають широке застосування у техніці, побуті, будівництві.. Але для того щоб якнайдоцільніше використовувати метали та матеріали, виготовлені на їх основі, потрібно знати природу цих елементів, їх будову та властивості. ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку Тема нашого сьогоднішнього уроку (слайд 1) «Загальна характеристика металічних елементів ха їх положенням у періодичній системі та будовою атомів. Метали – прості речовини. Металічний зв’язок, металічні кристалічні гратки. Загальні фізичні властивості металів. Поширеність металічних елементів у природі.» Мета нашого уроку (слайд3)
На уроці ми повинні розглянути такі питання (слайд 4)
а) особливості будови атомів металів; б) загальні фізичні властивості металів. 3. Металічний зв’язок і кристалічні гратки 4. Метали а природі. IV. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоення)
Робота учнів за підручником мал.58 Розташування металічних елементів у періодичній системі хімічних елементів (коротка форма) та за текстом підручника. Після обговорення питань підручника учні формулюють висновок про місце металічних елементів у періодах, групах, рядах. Висновок:
Розглянемо будову атомів хімічних елементів натрію, магнію, алюмінію Робота за підручником. С.132.
(відмінності: різна кількість електронів на зовнішньому рівні, кількість електронів невелика; загальне: передостанні енергетичні рівні мають однакову будову і є завершеними)
Висновок: Велика кількість елементів - металів пояснюється сходством будови зовнішнього енергетичного рівня (1-3 електрони) та їх спосбностью віддавати електрони, виявляя властивості відновників у хімічних реакціях.
Ще у 7 класі ви ознайомилися з металами на прикладі заліза – однієї з найпоширеніших речовин, утворени хімічним елементом Ферумом.
Висновок: Металами називають хімічні елементи та прості речовини Незважаючи на розмаїтність металів, вони мають спільні властивості, які пояснюються будовою їхніх атомів.
Лабораторний дослід 9.Ознайомлення зі зразками металів. Фізичні властивості металів
Відомості про властивості: температуру плавлення, твердість, густину тощо – можна знайти у довідниках Метали мають загальні фізичні властивості: електропровідність, теплопровідність, металічний блиск, пластичність.
Фізичні властивості металів (робота з підручником с.138) Повідомлення учнів про найтвердіши, найпластіші, найкрихкіши, найважчиши, найлегчіши, найелктропровідніши, найтеплопровідніши.
Найменша теплопровідність у ртуті, найбільша у срібла, міді, золота, алюмінію Найбільша електропровідність у срібла, міді, алюмінію Hg, Pb, Fe, Zn, Mg, AI, Au, Cu, Ag → збільшуеться
Важки (осьмій р=22,48 г/см3)
тверді (хром)
Легкоплавкі –цезій (280С) Тугоплавкі – вольфрам (33700С)
Розповідь учителя: (слайд 6) Утворення металічного зв’язку:
Кристалічні гратки металів бувають різних типів (слайд 7) : а)кубічна гранецентрована (алюміній, мідь, срібло, золото); б) гексагональна берилій, магній, цинк); в) кубічна об’ємоцентрована (лужні, лужноземельні, залізо) Висновок Кристалічні гратки, у вузлах яких розташовані позитивно заряджені йони та певна кількість нейтральних атомів, між якими хаотично пересуваються відносно вільні електрони, називають металічними. Зв’язок, який здійснюють ці відносно вільні електрони між йонами металів, що утворюють кристалічні гратки, називають металічним. За поширеністью в природі металічні елементи поступаються неметалічним. Розглядаємо диаграму (слайд 5 ) поширеність елементів у природі.
Чи зустрічаються метали в природі у «чистому» вигляді? Назвіть ці метали. З давних та середних веків були відомі тільки сім металів. Це число відповідало числу відомих тоді планет Солнце (золото), Юпитер (олово), Луна (срібло), Марс (залізо), Меркурій (ртуть), Сатурн (Свинець), Венера (мідь). Алхиміки рахували,що під впливом променів планет у недрах Землі народжуються ці метали. Ви бачите їх небогато. Металічні елементи трапляються в природі переважно у вигляді сполук з іншими елементами.
Розглядаемо ряд активності металів : метали розташовані в ряді активності металів до водню, на Землі у вільному стані не трапляються. Серед природних сполук металічних елементів переважають: оксиди, сульфіди, хлориди, карбонати, сульфати, ортофосфати. Висновок V . Закріплення, систематизація та узагальнення Первинне застосування отриманих знань Узагальнююча бесіда
VI. Контрольно – коригувальний етап «Ланцюжок» Закінчіть речення
Рефлексія
VII. Підбиття підсумків уроку Закінчуючи урок можна зробити таки висновки (слайд 8)
VIII. Домашнє завдання. Опрацювати §16-17, виконати завдання 1-4, 5*. Підготувати повідомлення про використання металів в побуті. |
ЛЕКЦІЯ ТЕМА : елементИ V А групи Загальна характеристика атомів елементів V А групи. Нітроген, Фосфор та Арсен, поширення їх у природі. Загальна характеристика простих... |
УРОК З ХІМІЇ Тема: Поняття про періодичну систему хімічних елементів Д. І. Менделєєва Цілі уроку: Ознайомити учнів з будовою періодичної системи хімічних елементів Д. І. Менделєєва; сформувати початкові навички визначення... |
Тема Прості речовини метали і неметали Повторити класифікацію речовин. Закріпити поняття про елементи – неметали та прості речовини на прикладі Оксигену. Дати поняття про... |
Тема Глюкоза. Будова та властивості. Поширення в природі Девіз: «Робота... Навчальна: вивчити будову глюкози, її властивості, як представника речовин з подвійними властивостями з позицій причинно-наслідкової... |
Коментарі до слайдів презентації «Методи добування металів» У повітрі метали містяться в сполуках у вигляді часточок пилу, у воді – у розчинених в ній солях. У земній корі у самородному та... |
ПРОГРАМА З ХІМІЇ для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів Програмою передбачено вивчення хімії металічних і неметалічних елементів і їхніх сполук (10-й клас) і основних класів органічних... |
Коментарі до слайдів презентації «Колообіг речовин та елементів» Здійснення функцій живої речовини пов’язано з міграцією атомів у процесі колообігу речовин у біосфері |
І. Організація класу ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань Звернути увагу на головні закономірності періодичної системи; продовжити формування уявлень учнів про періодичну зміну властивостей... |
Перелік дисциплін, які виносяться для вступу на освітньо-кваліфікаційний рівень магістра Види господарського обліку і їх характеристика. Предмет бухгалтерського обліку та головні його об’єкти. Загальна характеристика методу... |
Уроку Тема уроку. Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали (слайд №1-презентація "Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні... |