Хімічні властивості кислот
Т. ЛИМАРЕНКО, вчитель-методист ЗОШ №3, м.Білгород-Дністровський, Одеська обл.
Узагальнюючий урок із використанням
комп’ютерів, 8 клас
Навчально-виховні цілі: повторити й привести в систему здобуті знання про кислоти, розвивати уміння поводитися в природному середовищі відповідно до екологічних вимог.
Знати:сучасну українську номенклатуру, хімічні властивості кислот та правила техніки безпеки під час роботи з ними.
Вміти: називати речовини,записувати рівняння хімічних реакцій.
Для ефективної й досить швидкої роботи класу поділяють його на малі групи (ланки по троє осіб). Урок проводжу як гру «Сильна ланка».
Для урахування роботи ланок використовую екран обліку. За кожне правильно виконане завдання ланка одержує 1 бал.
Хід уроку
І. Актуалізація базових знань
1. Які речовини називаються кислотами?
2. Як визначається валентність кислотного залишку?
3. Класифікація кислот за складом.
4. Класифікація кислот за основністю.
5. Які речовини називаються індикаторами і як вони змінюють кольори у водних розчинах кислот?
6. Що показує ряд активності металів?
7. Перелічити хімічні властивості кислот.
8. Як правильно розбавляти сульфатну кислоту?
ІІ. Основна частина уроку
1. Тренувальні вправи на комп’ютері.
(Кожна група одержує конверт із завданням)
Завдання 1
Скласти рівняння можливих реакцій, назвати речовини, що утворилися:
а) магній + сульфатна кислота →
б) натрій оксид + нітратна кислота →
в) натрій гідроксид + хлорид на кислота →
г) барій оксид + нітратна кислота →
д) кальцій гідроксид + карбонатна кислота →
е) натрій + ортофосфатна кислота →
ж) алюміній + сульфатна кислота →
Завдання 2
Визначити пари речовин, при взаємодії яких утворяться солі:
цинк хлорид, кальцій карбонат, натрій ортофосфат.
Завдання 3
Як можна одержати барій хлорид трьома способами?
Завдання 4
Як здійснити такі перетворення?
цинк оксид
цинк цинк хлорид
Завдання 5
Закінчіть рівняння реакцій одержання солей, використовуючи схеми:
а) ?+HCl→ AlCl3+ ?
б)MgO + ? → Mg(NO3)2 + ?
в)Ca + ? →CaSO4 + ?
2.Контрольні тести на комп’ютерах
1.
|
H2SO3 + Cu →
|
6.
|
H2SO4 + Zn (OH)2→
|
2.
|
HNO3 + Al2O3 →
|
7.
|
H3PO4 + Hg →
|
3.
|
H3PO4 + Ca→
|
8.
|
H2S + NaOH→
|
4.
|
H3PO4 + Ba(OH)2 →
|
9.
|
H2CO3 + NaOH→
|
5.
|
H3PO4 + FeCl3→
|
10.
|
HCl + Ni(OH)2→
|
ІІІ. Заключна частина уроку
Звіт груп.
1. Застосування хлоридної кислоти в народному господарстві.
Соляна кислота (HCl)широко використовується в народному господарстві. Її застосовують для одержання хлоридів металічних елементів (Цинку, Феруму, Мангану), для очищення поверхні металів від оксидів перед лудінням, нікелюванням і хромуванням. Вона входить до складу шлункового соку, сприяє перетравленню їжі й убиває хвороботворні бактерії. Якщо вміст НСІ в шлунковому соку підвищено, людина відчуваю печію. У такому випадку вона приймає ліки для нейтралізації її в шлунку.
Соляну кислоту перевозять у скляних суліях або сталевих посудинах, покритих із середини гумою.
2. Забруднення навколишнього середовища. Кислотні дощі.
Важкі масла нафти так само, як і вугілля, містять сірку. Ці речовини використовують як паливо, тому при згорянні вони окислюються, виділяючи сульфур (IV) оксид (SO2). Цей газ окислюється в повітрі до утворення триоксиду сірки (SO3). Велика кількість суспензії твердих часток може каталізуватипроцес. У присутності водяної пари з нею стрімко реагує SO3 , утворюючи сульфатну кислоту (H3SO4). Оксиди нітрогену, який утворився в результаті взаємодії N2 із О2 у повітрі,що відбувається за високих температур й у двигунах внутрішнього згорання, також реагують із атмосферними парами води з утворенням нітратної кислоти. Дощі переносять ці кислоти на землю – і проливаються «кислотні дощі».
3. Кислоти – їдкі речовини.
Особливо небезпечні сульфатна, нітратна, хлорид на кислоти. Вони роз’їдають папір, деревину, тканини. Бризки кислоти, потрапляючи на шкіру можуть спричинити хімічний опік. Тому поводитися з кислотами слід обережно, а надто – берегти очі. У хімічних лабораторіях під час роботи з кислотами очі захищають окулярами. При попаданні кислоти на шкіру або в очі її необхідно негайно змити великою кількістю води.
|