Людина — творець власної долі.
Мета: довести до свідомості учнів, що доля людини у першу чергу залежить від того, як вона вміє долати життєві перешкоди, позитивно чи негативно сприймає навколишній світ, які цінності, матеріальні чи духовні, вважає головними для себе; формувати в учнів позитивний світогляд; виховувати людяність, гуманність, духовність,
Обладнання: чистий аркуш паперу, ручки чи олівці.
Хід заняття
Слово вчителя.
Напринці життя російський поет Сергій Єсенін написав рядки:
В этой жизни умирать не ново,
Но й жить, конечно, не новей.
Після його смерті інший поет, Володимир Маяковський, відповів:
В зтой жизни умереть не трудно.
Сделать жизнь достаточно трудней.
Запитання до учнів.
Як ви вважаєте, що важливіше — будувати життя чи прилаштовуватися до нього?
Чи згодні ви з думкою, що на долю людини впливає її характер? Чому?
Тестування «Чи впевнений ти у собі?»
Учитель читає ствердження, кожен учень обирає для себе найбільш підходящу відповідь щодо нього:
Так, часто — 3 бали; нечасто, але трапляється — 2 бали; дуже рідко — 1 бал; ніколи — 0 балів.
1. Коли мама купує мені одежу, а вона мені не дуже подобається, я не наважуюсь сказати про це мамі.
2. Я захоплююсь здібностями свого друга: у мене ніколи не виходило так намалювати (написати вірш та ін.).
3. Якщо я заблукав, я ніколи не попрошу незнайому людину показати мені дорогу.
4. Мені стає ніяково, я хвилююся, якщо доводиться відмовляти у проханні комусь.
5. Я ніколи не вдягну светр (сукню), якщо мої друзі скажуть, що він (вона) мені не личить.
6. Я ніколи не запрошую до танцю дівчину (хлопця), яка (який) мені подобається, щоб вона (він) не подумала (не подумав), що я нав'язуюсь.
7. Якщо мені кажуть, що я маю добрий вигляд, мені стає ніяково. Я ж знаю, що це не так!
8. Я ніколи не виступаю зі сцени, бо дуже соромлюсь.
9. Якщо я чую за спиною чийсь сміх, то впевнений(на), що сміються з мене.
10. Мені часто сняться жахливі сни.
11. Якщо домашнє завдання виявляється занадто складним, я його не виконую.
Результати тесту:
О—11 балів. Ти дуже впевнена у собі людина, можливо, навіть занадто. Прислухайся до думки друзів щодо тебе. Це буде корисно тобі для об'єктивної самооцінки.
12—ЗО балів. Ти-іноді соромишся і буваєш невпевнений у власних здібностях та можливостях. Постарайся бути впевненішим — і позбавишся багатьох труднощів у житті та навчанні.
31—36 балів. Може здатися, що у тебе взагалі немає власної думки, ти постійно озираєшся на більш упевнених осіб. Тобі важко самостійно прийняти рішення або вільно висловити власну думку. Твоя сором'язливість і невпевненість — головна причина твоїх невдач.
Кожен із нас сподівається на щасливу долю. Але одних супроводжує успіх, а інших вперто обминає. Успіх частіше приходить до людей, які сприймають життя позитивно. «Учіться радіти життю, поспішайте робити добро, тримайтеся з гідністю за будь-яких обставин — і будете щасливі!» — вчить житейська мудрість. Доброта, чуйність, уміння розділити чужий біль, підтримати друга у важку хвилину, розрадити в горі й біді — це риси характеру, завдяки яким людина завжди відчуває потрібною, корисною, атому і щасливою.
Бесіда.
Яку роль, першочергову чи другорядну, відіграють у житті людини матеріальні цінності, гроші? Чи здатні вони зробити людину по-справжньому щасливою?
Чи існує різниця між поняттями «щаслива людина» й «заможна людина»?
Яку думку ви поділяєте: «доля людини визначена від самого її народження, і життя — це певний шлях, який їй належить пройти» чи «людина сама прокладає свій життєвий шлях і сама будує свою долю»?
Які, на ваш погляд, риси має виховати у собі людина, щоб побудувати щасливу долю?
Існує чудова книга «Листи до сина» Василя Сухомлинського, в якій він спробував визначити, у чому полягає щастя людини і якою має бути особистість, щоб бути по-справжньому щасливою.
Людина без переконань — це нікчема. Знайди своє призначення ужитті, бо це джерело щастя.
Тільки через труд лежить шлях до мудрості, творчості, науки, а наука потребує не тільки розуму, а й великої мужності, працелюбності, терпіння.
Виховуй у собі Людину — ось що найголовніше. Виховай у собі людську душу, а основний засіб самовиховання душі — краса. Це і мистецтво, і музика, і сердечні стосунки з людьми. Знай, що в житті нашому є речі ні з чим не зрівнянні. Це Батьківщина, рідний народ. Без будь-кого з нас Батьківщина може обійтись, але будь-хто з нас без Батьківщини — ніщо. Прагни бути справжньою людиною.
Треба виховувати у собі жалість до всього живого і прекрасного. І від того, як маленька дитина ставиться до птахів, квітів, дерев, залежить її ставлення до людей.
Уникай поганого і прагни до хорошого. Сенс життя — у служінні людям. І найголовніше, на чому триматиметься
людина, — її розум, совість, гідність — це те, що завжди вона добуватиме хліб-своєю працею. Кожен має пишатися тим, що він робить для людей.
Запитання до учнів.
Чи згодні ви з думкою, що щастя людини полягає у самовдосконаленні і прагненні творити добро на землі?
Заключне слово вчителя.
Важко доповнити ще щось, не можна з чимось не погодитись. Усі ми з вами такі різні. Та якби кожен з нас зробив на одну злу справу менше та на одну добру справу більше, наскільки б світлішим стало наше життя.
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем.
Тільки раз ми на землі живемо,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати,—
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола –
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше, щастя стало. |