Тема: Сталінська індустріалізація України (2 урок)
Мета: Розглянути процес індустріалізації на Україні та його головні етапи; виявити особливості індустріалізації на Україні; підвести загальні підсумки індустріалізації та визначити її значення; удосконалювати в учнів уміння оцінювати історичні події і процес, спонукати клас до участі в обговорюванні матеріалу уроку; закріплювати в учнів навички аналітичного підходу до статистичного матеріалу як джерела знань; формувати самоосвітні компетенції.
Основні поняття: Реконструкція; виробничі фонди; виробниче змагання, стаханівський рух; моральні та матеріальні стимули.
Основні дати: 1928-1932 рр. - перша п'ятирічка;
1933-1937 рр. - друга п'ятирічка;
1938-1941 рр. - третя п'ятирічка;
травня 1929 р. - постанова про «Соціалістичне змагання фабрик і заводів»;
жовтня 1932 р. - пуск Дніпрогесу;
31 серпня 1935 р. - рекорд О. Стаханова.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за запитаннями учителя:
Назвіть мету індустріалізації, джерела, труднощі індустріалізації.
Чому було вирішено згорнути НЕП?
-
Встановіть причинно-наслідковий зв'язок щодо «Шахтинської справи»
Хронологічно-понятійний диктант:
індустріалізація - це...
КАС-це...
реконструкція - це...
коли було проголошено курс на індустріалізацію?
коли почалася форсована індустріалізація? коли відбулася «Шахтинська справа»?
коли було реорганізовано управління економікою?
Оголошення теми уроку.
Звернемося до другої частини технологічної карти. У розділі структура уроку міститься його план. Ми, продовжуючи вивчення «Сталінська індустріалізація в Україні», ознайомилися з етапами здійснення індустріалізації, її особливостями на Україні, виробничими змаганнями, наслідками індустріалізації.
Формування очікуваних результатів починає (виклик трьох учнів, які висловлюють очікувані результати за схемою).
Формування знань: визначити головні етапи індустріалізації, особливості її проведення на Україні, підвести підсумки індустріалізації та виявити її наслідки.
Формування умінь та навичок: вчитися аргументувати думку, виявляти причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати статистичні дані, працювати з історичними джерелами.
Розвиток ставлення: формувати ставлення до індустріалізації взагалі та її наслідків, ставлення до ударницького руху.
Розглядання форм та методів опрацювання матеріалу та завдань з самоосвітньої діяльності за технологічною картою. Нагадування проблеми теми, яка формувалась на 1 уроці та буде розв'язана в кінці другого.
Вивчення нового матеріалу.
1. Здійснення індустріалізації.
Вчитель: Індустріалізація відбулася згідно з розробленим п'ятирічним планом і пройшла 4 етапи (запис головних етапів у зошитах на протязі уроку).
1-й етап - 1926 - жовтень 1928р. - початок індустріалізації, підготовка до її формування.
а) різке зростання капіталовкладень (у 1926-27 рр. - 1 млрд. крб. з них 269,4 млн. крб. припадало на Україну);
б) початок реконструкції старих виробничих фондів;
в) будівництво нових, переважно невеликих і середніх підприємств;
г) закладення нових електростанцій, включаючи Дніпрогес.
Наступні етапи ви будете розглядати в 3 групах, за даним взірцем окреслите характерні риси 2,3,4 етапів, спираючись на матеріал в підручниках та статистичні дані. Через 10 хвилин ми заслуховуємо ваші звіти.
Після звітування груп, які супроводжуються аналізом статистичних даних щодо першої, другої та третьої п'ятирічок та висновками, слово надається учневі, який виконав самоосвітнє завдання - створив фото вернісаж «Здобутки індустріалізації на Україні».
Особливості індустріалізації в Україні. Розповідь учителя з опорою на схему.
Особливості індустріалізації
Інвестування у промисловість Побудова і реконструкція Виникнення нових галузей
з України значною частини потужних промислових маргаринової, молочної,
загальносоюзних коштів (20%) об’єктів хлібопекарської,
електрометалургійної тощо
Нерівномірність процесу Витіснення приватного Модернізація легкої та
модернізації промислового сектора в економіці України харчової промисловості
потенціалу (І п’ятирічка з 1500 йшло вищими темпами, значно відставали від важкої
підприємств СРСР 400 ніж по СРСР в цілому внаслідок менших масштабів
будувались в Україні; ІІ капіталобудівництва і
п’ятирічка з 4500 вже 1000 недостатньої сировинної бази
заводів, а в ІІІ – 3 3000, всього 600
3. Виробничі змагання. Ударницький рух.
Учні самостійно обрабовують матеріал підручника та готують питання до інтерв'ю з О. Стахановим, роль якого заздалегідь готує сильний учень.
Починаємо сучасну прес-конференцію з героєм-ударником соціалістичної праці О. Стахановим.
Варіанти питань:
Які урядові директиви спонукали вас до соціалістичного змагання?
Як ставилося керівництво шахти до вашого трудового подвигу?
Хто допомагав вам в установленні рекорду?
Чи вважаєте ви ваш героїзм міфічним?
Для чого були потрібні герої-ударники і т.д.
Учитель підводить підсумок:
Масове виробниче змагання не потребувало великих витрат, підтримане партією як один з дійових засобів зростання продуктивності праці, воно породило рух ударників, започаткований відомими майстрами своєї справи М. Ізотовим, О. Стахановим, П. Ангеліною та іншими.
3.Підсумки індустріалізації.
Це питання учні опрацьовують вдома, заповнюють таблицю «Позитивні і негативні підсумки індустріалізації» та готують аналітичну довідку з опорою на статистичні дані.
V. Підсумки уроку.
Розв'язання проблемного запитання:
Форсована індустріалізація - це проява далекоглядності керівництва ВКП (б) в умовах ворожого оточення чи стратегія укріплення сталінського режиму з метою подальшого розповсюдження «світової комуністичної революції»?
Учні будують відповіді за алгоритмом «Я вважаю, що ..., тому що...».
Оцінювання роботи учнів на уроці.
Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал параграфу у підручнику, відповісти на запитання до нього, підготовити таблицю «Наслідки індустріалізації».
4. Звернення до технологічної карти:
Перегляньте очікувані результати уроку, замислитесь, на скільки відсотків ви виконали завдання уроку, поставте цей відсоток олівцем. Ваше завдання підвищити його під час роботи вдома.