Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання прикметників. Мета


Скачати 89.38 Kb.
Назва Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання прикметників. Мета
Дата 25.10.2013
Розмір 89.38 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання

прикметників.

Мета: пояснити особливості поділу прикметників на тверду та

м’яку групи,

навчити відмінювати прикметники твердої та м’якої груп,

обґрунтовувати вибір написання літер у відмінкових

закінченнях прикметників відповідним правилом;

розвивати усну та письмову мову;

виховувати любов до природи.

Обладнання: підручник, таблиці, картки, картинки

Тема мовного спілкування: зимовий ліс

Тип уроку: засвоєння нових знань

Технологія: особистісно орієнтована ( за Подмазіним)

Епіграф: Поїдемо поговорити з лісом,

А вже тоді я можу і з людьми

Ліна Костенко

Хід уроку

І.Етап організації

На вивчення теми «Прикметник» відведено 15 годин. Це 6 уроків, через 8 уроків буде контрольний урок. Знання, які ви здобудете під час уроку,допоможуть вам грамотно писати. Далі повідомляється тема, мета, епіграф, тема мовного спілкування.

ІІ.Етап ціле покладання.

Ви вже знаєте тему, мету, девіз уроку. Чого очікуєте від цього уроку? Очікувані результати:

(після уроку учні зможуть)

1.Ділити прикметники на тверду і м’яку групи.

2.Відмінювати прикметники твердої та м’якої груп.

3.Обгрунтовувати вибір написання літер у відмінкових закінченнях прикметників.

Найкращий показник того, що ми досягли результату – не допускати помилок під час відмінювання прикметників твердої і м’якої груп.

ІІІ.Етап проектування

- Які види роботи допоможуть нам вивчити матеріал?

Звичайно, робота з теоретичним матеріалом, робота з підручником, з окремими словами, текстом і хвилинка для відпочинку.

IV.Етап виконання наміченого плану діяльності

Актуалізація опорних знань

Інтелектуальна розминка

- Яка частина мови називається прикметником?

- Як змінюються прикметники?

- Яку синтаксичну роль виконують прикметники в реченні?

- На які групи за значенням поділяються прикметники?

А тепер будемо закріплювати на практиці ті навички, що вже маємо і формуватимемо нові вміння.

Робота в групах

1.Прочитайте, визначте якісні прикметники, з’ясуйте їхні ступені порівняння. Яка роль ступенів порівняння в описах?

Сосновий ліс, сніги і тиша.

Клюють калину снігурі.

І тінь від тіні голубіша,

Сніги навколо найбіліші,

Яскраве сонце у горі.

За М.Луківим.

Чи можна утворити ступені порівняння від прикметника сосновий? Чому?

2.Диктант-завдання

(виписати з тексту прикметники, визначити рід, число)

а)На верхах дубів масами тримався пухкий сніг. Тихий світ місяця розлився на розложистому гіллі, неначе хто наложив прозорої вати. Він лився через сніг, неначе через тонкий прозорий кришталь, обливав дерева найделікатнішим матовим блиском; однизу од свіжого снігу лився вгору ще тихіший, ще делікатніший світ.

Ліс став якимсь фантастичним. Чорні товсті пеньки, прикриті снігом, були схожі на велетенські гриби.

б)А дикі кабани-вепри найбільше полюбляють дубовий ліс. У дібровах риють вони взимку глибокі рови, шукаючи жолуді. Це їхня улюблена їжа, смачна й поживна. Коли ж жолудів немає, годяться й грабові, і букові горішки. (виписати прикметники, визначте їх групу за значенням)

3.Знайди помилку

Мела легка, прозора хурделиця. Поскрипував під ногами м’який сніг. Він улігся товстим шаром на гіллях, обліпив стовбури дерев. Усе довкола було іскристо-білим, сяючім і врочистім.

  • Що треба знати, щоб не допускати таких помилок?

Групи прикметників та їх відмінювання.

Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

Ми вже довідалися багато про прикметник. Подивіться уважна на таблицю, у ній є дещо нове для вас, але воно вам обов’язково знадобиться у мандрівці по графству «Прикметник».
Прикметники поділяються на групи залежно від кінцевого приголосного основи, що впливає на характер відмінкових закінчень, а особливо на їх написання. Порівняння показує, що у м’якій групі після м’якого кінцевого приголосного основи у називному і знахідному відмінках вживається закінчення –ій; є в орудному –ім. в інших відмінках виступають спільні закінчення для твердої та м’якої груп, а м’якість кінцевого приголосного основи позначається вживанням м’якого знака: високого, високому, синього, синьому.

Тверда і м’яка групи прикметників жіночого роду мають однакову систему закінчень, причому закінчення –я; -ю у називному і знахідному відмінках м’якої групи відповідають закінченням –а, -у твердої групи.

Більшість прикметників у сучасній українській мові належать до твердої групи, і невелика кількість належить до м’якої.

Робота з підручником

  • Параграф 27, сторінка 203-204

Та це ж просто…

Допитливий: Стільки правил…

Кмітливий: А по-моєму, досить запам’ятати відмінювання, наприклад, прикметників зелений і синій і за цим зразком уже писати закінчення всіх інших прикметників. Адже винятків тут немає.

Вправа 420

Вправа 421(4 речення)

Провідміняти словосполучення

Осінній ліс, хазяйновита білочка,

4.Ключ

с/с запишіть у дві колонки: 1)із вставленою літерою і 2) з літерою и

густо-синім небом здивованим поглядом

сліпучо-білій хмаринці морозних ранків

рівненькі стежки обережним рухом

яскраві промені дрімучим лісом

сухій гілочці білими перинами

голубими снігами

ч

ніжним повітрям

Із других літер першого слова прочитаєте вислів

У лісу добрі очі (Ліна Костенко)

Фізкультхвилинка

В лісі шишечка високо

Я візьму її підскоком

Руку протягну

Шишечку зірву

Став вітер гілочку гойдати

Важко шишечку дістати

Підстрибну, руку протягну

Швидко шишку я зірву.

Дослідження-пошук

6. (Використовуючи явища морфології назвати «третє» зайве. Свій вибір аргументуйте)

1)синьому, пізньому, вечірній;

2)раннім, пізнім, фантастичним;

3)найглухішою, найвищою, синього.

7.Вставте замість крапок пропущені прикметникові епітети

(зробити синтаксичний розбір другого речення)

У (якій?)… красі заснули бори та діброви. (Який?)…спокій охопив природу.

Та що це? У (якій?)… тиші лісу чути якісь (які?)… звуки: то (який?)… дзвін, то тихе булькання. У (якому?)… куточку (якого?) …лісу, серед острівця (яких?)… ялин, дзвенить (яке?)… джерельце. Над хмаринкою пари на (яких?)… гілках дрімають (які?)… рябчики.

У казковій красі заснули бори та діброви. Глибокий казковий спокій охопив природу.

Та що це? У морозяній тиші лісу чути якісь дивні звуки: то кришталевий дзвін, то тихе булькання. У глухому куточку засніженого лісу, серед острівця зелено-сріблястих ялин, дзвенить незамерзле джерельце. Над хмаринкою пари на голих гілках дрімають чарівні рябчики.

Кольоровий диктант

Тихесенько вимовляю слово «зелений». Переді мною постає все зелене. Слово осінь «жовте», бо восени дозрівають яблука й груші в саду. Слово «пролісок» біле. Від нього пахне сніжком і весняною землею. Слово «зима» біле.

Займи позицію

Відображення у воді – правдивості

Сніг – чистоти

Вчить нас сонце доброти

І при всій величності навчає скромності

Птахи вчать співати

Павучок терплячим бути

Бджоли вчать нас працювати

У природи цілий рік нам навчатись треба

Гра трансформація

Якби я була ластівкою …(зліпила б гніздечко над вікном найкращого будинку)

Конвалією ….(цвіла б весняним віночком)

Сніжинкою …

Морозом …

Дослідження реконструювання

Дібрати до поданих словосполучень граматичні синонімічні (прикметник + іменник); визначити: тверда чи м’яка група, групу за значенням

Варення з малини (малинове варення), суп з грибів (грибний суп), житель лісу (лісовий житель), гості з півночі (північні гості), лікар лісу (лісовий лікар), квітка-диво (дивовижна квітка), ліс з грабів (грабовий ліс).

Мить творчості

Скласти невелику мініатюру «Царство зимового лісу»

Лексична естафета

Дібрати до поданих слів якомога більше епітетів:

Ліс, ялинка, дятел, сніг.

5.Ментальна карта

А зараз ми з вами створимо віртуальний образ особистого «Я» на фоні лісу


радість задоволення

краса

Ліс

здоров’я


життя
V Контрольно-оцінювальний етап

Кожен із вас отримав певну кількість карточок за активність на уроці. Порахуйте їх і виставте собі бал.

Оцінювання вчителем кінцевого результату та процесу навчальної діяльності.

Вільний мікрофон

1.Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

2.Що вам далося легко?

3.Що сподобалося на уроці?

4.Над чим треба ще попрацювати?

Незакінчене речення

Я сьогодні на уроці навчився…

Повторив…

Зрозумів…

Мені сподобалося…

Мені було цікаво…

VI Домашнє завдання

Вправа 423

Міні-твір «Про що розмовляють дерева, коли в лісі піднімається сильний вітер?»

Схожі:

Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні та присвійні. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прикметників-означень, фразеологізмів із прикметниками. Прикметники-синоніми та антоніми
Тема. Вживання прикметників для всебічної характеристики предметів....
Мета. Закріплювати знання учнів про роль прикметника у мовленні, вчити вживати прикметники для повнішого розкриття думки, характеристики...
6 клас Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні Мета
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови“, “Групи прикметників зазначенням” алгоритм, індивідуальні диференційовані картки,...
ТЕМА Творення прикметників (урок подорож) МЕТА
Ось, наприклад, добрий стає найдобрішим, гарний –негарним, круглий – круглолицим, а малий малесеньким. Як це відбувається і що можна...
Конспект уроку української мови в 6 класі Тема: Групи прикметників...
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови”, “Присвійні прикметники, опорна схема, індивідуальні картки для роботи у парах,...
План-конспект проведення занять із тактичної підготовки з працівниками...
Навчальна мета: ознайомити співробітників учбових груп з проведенням рятувальних робіт на водних об’єктах
План-конспект проведення занять із тактичної підготовки з працівниками...
Навчальна мета: ознайомити співробітників учбових груп з проведенням рятувальних робіт на водних об’єктах
Тема. Відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів і явищ
План-конспект проведення занять із тактичної підготовки з працівниками...
Навчальна мета: ознайомити співробітників учбових груп з основами дозиметрії, найбільш небезпечними видами випромінювання і способами...
План-конспект проведення занять із тактичної підготовки з працівниками...
Навчальна мета: ознайомити співробітників учбових груп з порядком і особливостями ведення оперативних дій пожежних підрозділів
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка