|
Скачати 96.9 Kb.
|
Предмет: інформатика Клас: 11 кл. Профіль: універсальний (рівень стандарту) Тема уроку: Сортування й фільтрація даних у таблицях. Мета уроку: познайомити учнів із засобами табличного процесора Excel, які дають змогу вибирати з таблиці дані, що задовольняють певним критеріям, навчити дітей використовувати простий та розширений фільтри для вибирання потрібних даних з таблиці, виконувати умовне форматування даних та їх сортування за одним чи кількома параметрами. Продовжити формувати навики роботи з формулами. Розвивати пам'ять, логіку дитини. Виховувати культуру роботи з ПК. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Ключові поняття: критерії пошуку, фільтрація, сортування, умовне форматування. Устаткування: комп’ютери, проектор та мультимедійна дошка, програма PowerPoint та Excel 2003. Очікуванні результати: діти вміють використовувати авто фільтр для пошуку даних в ЕТ, будують прості та складені критерії пошуку, сортують дані та застосовують умовне форматування, оцінюють ефективність того чи іншого способу залежно від поставленого завдання. План уроку.
Хід уроку.
На полях зошита намалюйте: ☺ - якщо ви повністю готові до уроку; • - якщо ви частково готові до уроку; ☹ - якщо ви не готові до уроку;
Дійсно, команда Правка → Найти є єдино можливим засобом пошуку в текстових документах. За допомогою цього стандартного засобу можна здійснювати пошук і в електронних таблицях. В Excel цей спосіб пошуку є найбільш простим варіантом пошукового запиту, який у багатьох ситуаціях виявляється малоефективним. Під час обробки великих таблиць часто виникає потреба віднайти кілька рядків, що задовольняють певній умові. Цю задачу називають фільтрацією, і, зрозуміло, в Excel для її виконання передбачено набір засобів. На цьому уроці ми з ними познайомимося.
Учні повинні знати: поняття та способи фільтрації даних у таблицях; поняття простого та складеного критерію відбору, сортування, умовного форматування даних та його призначення. Учні повинні вміти: сортувати дані в таблицях за значеннями одного чи кількох полів; виконувати умовне форматування даних; застосовувати автофільтри для вибору даних з таблиць за простими критеріями.
Фільтрація – процес вибирання із таблиці рядків, що задовольняють певній умові. Якщо говорити про критерії пошуку, то розрізняють прості та складені умови. Прості – умови, створені з використанням операторів порівняння < , > , = і т.д. Складені – це умови, побудовані з простих за допомогою логічних операцій not (не), and (і), or (або). В Excel передбачено два засоби фільтрації: автофільтр, та розширений фільтр. Авто фільтр застосовується тоді, коли умова вибору стосується тільки одного стовпця або складається з умов щодо значень кількох стовпців, з’єднаних сполучником «і». Розширений фільтр дозволяє застосувати складніші умови відбору, його використовують, якщо авто фільтр не дає результату. Фільтри обох типів застосовуються до таблиць, які в першому рядку містять заголовки стовпців. Застосування авто фільтру:
Типи умов фільтрації Існує кілька типів умов фільтрації, що використовуються в автофільтрах. Розглянемо їх детальніше.
Після застосування автофільтра відображатимуться лише ті рядки, що задовольняють умові фільтрації, а решту буде приховано. Номери рядків, які залишилися, відображатимуться синім кольором, так само, як і кнопка у назві того стовпця, за значеннями якого виконано фільтрування — це і є ознакою того, що до таблиці застосовано автофільтр. Відфільтрувавши таблицю за якимось параметром, ви можете накласти додаткову умову на значення іншого параметра. У такий спосіб відбирають рядки за складеними умовами, з'єднаними сполучником «і», наприклад: «знайти прізвища працівників, що є продавцями і народилися пізніше 1 січня 1980 року». Щоб скасувати фільтрацію рядків таблиці за певним параметром, потрібно клацнути синю кнопку ▼ у клітинці з назвою відповідного стовпця та вибрати з розкривного списку пункт Усі. Використання розширеного фільтра Нагадаємо, що автофільтр дозволяє відбирати рядки таблиць далеко не за кожною умовою. А саме, автофільтр не дасть результату, коли умова є складеною і справедливе будь-яке з таких тверджень:
У таких випадках застосовують розширений фільтр, який дає змогу записати критерій відбору рядків у вигляді окремої таблиці. Її створюють за тими ж правилами, що і критерій у функціях для роботи з базою даних: умови, з'єднані сполучником «і», записують в одному рядку критерію, а з'єднані сполучником «або» — у різних. Загалом алгоритм застосування розширеного фільтра такий.
Наприклад, знайдемо працівників, що займають посаду нач.відділу або мають оклад більше 4000 грн. ? Чому не можна використати авто фільтр? Після застосування розширеного фільтра відображатимуться тільки ті рядки, що відповідають його критерію, а їхні номери матимуть синій колір. Щоб скасувати фільтрування, виконайте команду Дані ► Фільтр ► Відобразити все. Умовне форматування даних Під час фільтрації дані, що не відповідають певному критерію, приховуються. Проте цей ефект не завжди бажаний, оскільки, можливо, ви захочете бачити всі дані, але деякі певним чином виділити. Наприклад, ви можете зафарбувати у жовтий колір клітинки з прізвищами тих пра цівників, оклад яких перевищує 5000 грн, але не приховувати їх, щоб мати можливість порівнювати всі наявні в таблиці дані. У подібних випадках застосовують умовне форматування. Умовне форматування — це автоматичне надання клітинкам певного формату залежно від того, істинною чи хибною є певна умова. Опишемо кроки, які потрібно виконати для умовного форматування діапазону клітинок.
Наприклад: Виділимо у таблиці Фінансовий звіт (книга «Фільтри») прізвища працівників, що мають оклад більше середнього по закладу. Сортування таблиць Сортуванням, або впорядкуванням, рядків таблиці називають процес їх розташування у такому порядку, що значення в певному стовпці лише зростатимуть або лише спадатимуть. Рядки таблиці, що містять відомості про об'єкти, найчастіше впорядковують у випадках, коли:
Сортування можна здійснювати двома способами: за зростанням та за спаданням. У першому випадку на початку таблиці розміщуються найменші значення, у другому випадку — найбільші. Отже, щоб дізнатися, які об'єкти мають малі значення певного параметра, необхідно відсортувати таблицю за цим параметром за зростанням і переглянути кілька перших рядків. Щоб знайти об'єкти з великими значеннями параметра, таблицю сортують за спаданням, у результаті чого відомості про ці об'єкти також розташовуються у перших рядках таблиці. Сортування таблиці в Microsoft Excel потребує виконання двох кроків.
Наприклад, впорядкуємо прізвища працівників за алфавітом.
Відібрати з таблиці Фінансовий звіт (книга «Фільтри») прізвища працівників, що відповідають наступним критеріям (вибір засобу аргументувати):
Перевір себе
Додатково: використовуючи мережу Інтернет, знайдіть алгоритм фільтрування та сортування даних в Excel 2007 або 2010. З’ясуйте, у чому полягає різниця? |
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації.... |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.» |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
ТЕМА УРОКУ ТЕМА УРОКУ: Українська національно демократична революція: тріумф чи трагедія українського народу |
УРОК 13 Тема уроку ... |