|
Скачати 0.7 Mb.
|
Відділ освіти Рокитнянської райдержадміністрації Районний методичний кабінет Н. В. Радченко Розвиток навички читання молодших школярів Методичний посібник Рокитне 2010 рік Розвиток навички читання молодших школярів: Методичний посібник / авт. Н. В. Радченко. – Рокитне: РМК, 2010 – 49 с. Посібник містить в собі вправи та ігри, спрямовані на розвиток читацьких вмінь і навичок молодших школярів. Поєднання на уроці роботи над текстами із вміщеними в посібнику спеціальними вправами сприятимуть удосконаленню навички читання учнів початкових класів. Посібник «Розвиток навички читання молодших школярів» адресований вчителям початкових класів. Рекомендовано районною методичною радою при методичному кабінеті відділу освіти Рокитнянської райдержадміністрації протокол № від Зміст Вступ …………………………………………………………………………. 4 1. Вправи на розвиток артикуляції для чіткого вимовляння звуків та на постановку дихання …………………………….. 5 2. Вправи для розвитку кута зору та розвиток антиципації ……………… 8 3. Вправи для розвитку у дітей поля читання ……………………………. 12 4. Вправи для поглиблення слухового і зорового сприйняття або зіркості та уважності …………………………………….. 14 5. Вправи для підняття темпу читання слабших учнів ………………….. 16 6. Стимулюючі вправи для розвитку навички швидкого читання ……………………………………………………………………... 17 7. Вправи для вироблення уваги до слова ………………………………... 19 9. Вправи на формування мовчазного читання ………………………….. 23 10. Вправи на розвиток швидкості сприймання ………………………..... 24 11.Вправи на розвиток пам’яті і вироблення стійкої уваги …………….. 25 12.Вправи на гнучкість, самостійність мислення, здатність до передбачення ……………………………………………………………..... 26 13. Вправи на вироблення в учнів свідомого читання ………………….. 28 14. Вправи на розвиток уяви та фантазії …………………………………. 31 15. Вправи на розвиток здатності римувати слова ……………………… 33 16. Ігри для розвитку швидкості читання ………………………………... 35 Додаток 1 …………………………………………………………………… 42 Додаток 2 …………………………………………………………………… 45 Додаток 3 …………………………………………………………………… 46 Додаток 4 ………………………………………………………………........ 47 Література ………………………………………………………………….. 48 Вступ Читання є основою всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам′ять, уява, слухові та зорові аналізатори. Дітям не просто поєднувати водночас зорове сприйняття і висловлювання звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Не володіючи технікою читання, дитина втрачає до нього інтерес, погано розуміє і засвоює зміст, швидко стомлюється. Тому розвиток техніки цього вміння та розуміння прочитаного - слів, словосполучень, речень - взаємопов′язані і мають здійснюватися одночасно. На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця. Вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний), розвиток антиципації - вміння передбачити наступні літери, слово. Вдосконаленню цього процесу сприяє стимуляція до швидкого читання. Адже головним фактором розвитку дитини є бажання. Бажання читати в учнів виникає тоді, коли вони володіють усвідомленим читанням, коли в них розвинуті навчально-пізнавальні мотиви читання, коли стимулюється інтерес до читання. Для підвищення якості читання в початкових класах необхідно поєднувати на уроці роботу над текстами із спеціальними вправами, що впливають на розвиток артикуляційного і слухового апарату, правильної постановки дихання, периферичного зору, тобто в умінні бачити сусідні слова, уміння передбачати, сприяють розвитку уваги, пам′яті, подоланні регресій, тобто зворотнього руху очей для уточнення прочитаного. Запропоновані нижче вправи виконуються як на початку уроку, так і під час роботи з текстом та на етапі закріплення вивченого. Вправи на розвиток артикуляції для чіткого вимовляння звуків та на постановку дихання
читають швидко читання повільно читач очевидно читанка захоплено причитано вдумливо читальний зосереджено Україна - це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки. Бродить осінь в лісі синьому, де гриби під соснами, там, де золото осіннє вкрилось ясно росами.
ро - ло са - ша ра - ла со - шо ре - ле се - ше рі - лі су - шу ру - лу сі - ші
Всім подобається це куце цуценя. Для миші немає звіра страшнішого за кішку. Рогата корівка реве, Романко траву рве. У кільця немає кінця, всі кільця без кінця. Серед ночі два кроти Налякались темноти. Тож втекли мерщій із двору У свою глибоку нору. Має втіху солов′їха: Солов′ята всі у тата. Всі співучі, голосисті, Всі із хистом, всі артисти. В горішнику горішина Горішками обвішана. Оришка й Тимошко Струшують горішки. Якось Яків сіяв мак Так-сяк. Абияк. Виріс ярий Яків мак, Та щось коле, як їжак. Сім дочок - сіроочок Вишивало сім сорочок.
вірний сонячний весна сонний вірність сон весняний сонце
маляр дим мальовничий димовий малює димить ніч сон нічний сонний ночує спить 7.
Діти поділяються на групи по декілька чоловік. Кожна група вибирає собі голос птаха і умовний знак. Наприклад: Горобець: «Цвірінь-цвірінь» Соловей: «Тьох-тьох» Зозуля: «Ку-ку» Качка: «Кря-кря» Вчитель показує умовний знак (намальований на картоні), і діти певної групи вимовляють обрані звуки тихо, трішки голосніше, голосно (плавно по наростаючій). Вчитель показує інший умовний знак, і вже озиваються діти з іншої групи. Всі птахи прокинулися - діти разом голосно вимовляють певні звуки. Вправи для розвитку кута зору та розвиток антиципації 1. Читання слів у пірамідках. Можна складати пірамідки як із слів тексту, так і з інших слів. Головна вимога - щоб слова у піраміді були розташовані одне під одним зі збільшенням кількості букв. на ніс сини росли калина виросла 2. Читання складових таблиць. (Додаток 1) 3. Прочитайте слова, вставляючи пропущені букви. о - і - ь у - о - ай д - щ ф - у - ти л - с - я л - с - о - ад 4. Знайдіть слово, яке «перевернулось». атлас - салат автор - товар репет - тепер 5. Знайдіть слова в слові. Метро, медаль, виразно, ведмідь, гвинтівка, портрет, портфель. 6. Відновіть рядочки з вірша С. Жупанина «Солов′їний спів». почулися в лісі (2) там соловейко (4) Знов на світанку (1) приніс солов′їсі (5) дружніх пташок голоси, (3) в дзьобі краплинку роси. (6) 7. Придумайте слова за схемою. Най ... ший по ... ться (Найніжніший, найдобріший) (Почувається, побивається) 8. «Зачаровані» слова. С Т А Д І О Н 1 2 3 4 5 6 7 1 6 7 1 2 3 4 6 1 3 4 4 6 7 1 2 3 7 1 2 5 7 1 9. Продовж склад. Ні..., ле..., ла..., си..., ди..., лі..., ос... . Наприклад: ніж, лев, лан, сир, дим, ліс, оса. 10. «Найсмішніший» склад Придумати слова з даними складами. (фл, зв, кр, сл, бр, гл, пл, зм, кр, дв, ск, кв) сл(он) тр(уба) ст(іл) кл(іщі) бр(ат) гр(уша) пл(ющ) кл(оун) хл(іб) св(ічка) зм(ія) кн(ижка) 11. Упізнайте слово з одного погляду: ох ах ух сон тінь син зима сіно літо в лісі до мами в річку 12. «Знищені букви» Під час цієї вправи дитина вдосконалює вміння цілісно сприймати образи букв і їх сполучень. 13. «Зачаровані картки» 14.«Спринт» Незнайомий текст переглянути очима. Пальчики поставити на початок рядка і рухати ними до кінця тексту, пересуваючи пальці по перших буквах кожного рядка. 15. Прочитай і порахуй назви пташок. (Додаток 2) 16. Піраміди Перед учнями ставиться завдання: не зводячи очей з точки (починаючи з верхньої), намагатися побачити букви ліворуч та праворуч від точки. (Відстань між буквами та складами останнього рядка становить 4,5см). М . А Л . О С . И Т . У К . І лю . ди жи . та пра . ця хлі . ба по . ле їжа . чок вов . ченя сло . неня зеб . ра буй . вол 17. «Хто більше?» Вчитель називає слово. Учні добирають інші, які за змістом поєднуються із запропонованим. Учень: старанний, уважний, організований, навчається, читає, пише, міркує. 18. «Доповни слово» Учитель називає перший склад слова. Діти добирають слова, що починаються цим складом. МА - мама, машина, мак, малина, мавпа, магазин, малюнок, мандарин, маска, маля, малюк, мазь, маляр, мармелад, Марс, марш, материк, математика, матрос, маяк, матерія, манеж. 19. Вправа на читання згори донизу з фіксуванням погляду на вертикальній лінії посередині колонки. у м м ак кр ан ар мія акро бат атмо сфера Вправи для розвитку у дітей поля читання
(Читання слова за короткий час(0,5 с)) Читаючи на час групу слів, учні запам′ятовують і відтворюють без помилок 5 - 6 слів. Кількість букв у словах поступово збільшувати. пух каша щастя тік гора добро рак стіл честь мак зубр розум ніс ключ ніжність рід поле щедрість
Вправа виконується стоячи. Взявши ручки, учні швидко лічать про себе від одиниці до двадцяти п′яти, вказуючи ручкою на відповідні цифри. Вправа виконується з дотриманням 25-секундного інтервалу, який надалі скорочується до дванадцяти секунд. (Розмір квадрата 10х10 см або 20х20 см). 20 (10)
Таблиця Лезера - це прямокутник 20х40 см, поділений на 50 частин куди вписані числа від 1 до 50. Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітки. Час опанування таблиці 50 секунд. (Додаток 3).
Фіксуючи погляд на числах середнього ряду, потрібно читати крайні. 61 1 39 27 2 38 15 3 73 26 4 11 17 5 16 18 6 12 19 7 11 40 8 86 79 9 98 85 10 16 98 11 73 16 12 18
На малюнку зображено поле, розділене на сектори. Подумки пересувають фішку (малювати чи стежити пальцем не можна). Учитель диктує ходи: 2 ліворуч, 2 униз, 1 праворуч, 2 угору, 1 ліворуч. - Де зупинилася фішка? |
Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів Частина 1 Рівні навчання 1-13 Марусяк В. М. Супутник букваря. Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів. Навчальний посібник. 3 частини |
Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів Частина 1 Рівні навчання 14-28 Марусяк В. М. Супутник букваря. Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів. Навчальний посібник. 3 частини |
Методика навчання Миколаїв, 2005 УДК 811. 161. 1 (075. 2) 372. 41 ББК 81. 411. 2-920 74. 102. 12 Марусяк В. М. Супутник букваря. Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів. Навчальний посібник. 3 частини |
W 1 РОЗВИТОК ЛОГІЧНОЇ ПАМ’ЯТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ W 2 ... |
О. Г. Рібцун «Талановиті пальчики». Вид. «Літера ЛТД», Київ, 2009 Л. В. Мельнікова «Розвиток творчих здібностей молодших школярів»: Навч посібник – Київ, 2009 |
Від цілей установки вибраного виду читання (вголос або про себе, повне або вибіркове) Психолого-педагогічні аспекти формування навички швидкого читання молодших школярів |
ПОСВЯТА У БАРВІНЧАТА молодших школярів Увага! Лінійка, присвячена посвяті у барвінчата молодших школярів, оголошується відкритою |
Управління освіти Миколаївської міської ради Науково-методичний центр Методичний посібник містить теоретичні поняття, які розкривають особливості обдарованої дитини, демонструє методи виховання та розвитку... |
«Корисні навички молодших школярів» факультативний курс для учнів... |
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА» Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням... |