|
Скачати 68.21 Kb.
|
Тема: Структурна складність і впорядкованість організмів Тема уроку: Клітинні мембрани, їх будова та функції Цілі: вивчити хімічний склад, молекулярну організацію мембран; установити взаємозв'язок між будовою та функціями клітинних мембран; розвивати творчу активність і пізнавальні інтереси учнів; продовжувати формувати вміння працювати з підручником та науково-популярною літературою, малюнками, схемами, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, сприяти розвитку інтересу до вивчення біології, розвивати вміння працювати в навчальних групах; формувати етичні стосунки в колективі (взаємодопомогу, доброзичливість); виховувати спостережливість, старанність, працелюбність. Тип уроку: засвоєння нових знань. Форма уроку: урок-дослідження. Обладнання: підручник, додаткова література, роздавальний матеріал, іод, сіль, крохмаль, паперовий пакетик, хімічний стакан, малюнки учнів, мікрофон. Терміни і поняття: дифузія, ендоцитоз, фагоцитоз, піноцитоз. СТРУКТУРА УРОКУ, ОСНОВНИЙ ЗМІСТ І МЕТОДИ РОБОТИ І. Етап орієнтації Організаційний момент Створення позитивної психологічної аури Звучить лірична мелодія. Учитель. Дорогі учні! Дозвольте привітати вас у стінах нашого Інституту цитології. У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти і листя. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об'єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А тепер зверніть увагу на дошку. Девізом нашого уроку я пропоную взяти китайську мудрість: Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам'ятаю. Дай можливість діяти самому, і я навчусь. 3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності Повідомлення учня 1774 рік. Група моряків з екіпажу корабля, що зупинився біля о. Нова Коледонія, зійшла на берег купити провізії. Але риба мала такий екзотичний вигляд, що двоє натуралістів, присутніх підчас торгу, категорично заперечили проти такого застосування цікавого зразка і взялися його описувати та змальовувати. Коли риба в смаженому вигляді потрапила на стіл, усі вже були ситі і їсти ніхто не хотів. На щастя! Бо, як згодом виявилося, риба була дуже отруйна і викликала важкі розлади нервової системи. 1950 року отруту — тетрадоксин — виділили, і виявилося, що вона не дає іонам Натрію проникати в клітину, що порушує передачу нервового імпульсу. Учитель. Ось дві молекули глюкози, одна з яких потрапила з природного продукту, а друга — зі штучно синтезованого. Перша легко про- , йшла крізь мембрани, а друга застрягла. Чому? Кілька десятиріч тому цілий світ схвилювало трагічне повідомлення: у жінок, які вживали снодійне толідомід, народжувались діти-каліки. Чому? II. Етап визначення мети Завдання, які стоять перед клітиною, дуже складні. Щоб зберегти свою «особистість», вона повинна викинути у зовнішнє середовище якісь речовини або захопити і спожити «дефіцит». • Що забезпечує наведені процеси? Щоб відповісти на ці та інші запитання, ми повинні вивчити певні структури клітини, властивості яких і забезпечують наведені процеси. • Спробуйте сформулювати тему нашого уроку. Учні висловлюють свої пропозиції щодо теми уроку. Учні формулюють тему уроку, а вчитель коригує її. III. Етап проектування Учитель пропонує таку тему уроку «Клітинні мембрани, їх будова та функції». Учні висловлюють свої пропозиції щодо плану роботи. Вчитель пише план на дошці, а учні — у зошитах. План уроку
IV. Етап організації виконання плану діяльності Учитель пропонує учням вибрати спосіб фіксації нового матеріалу (конспект, опорний конспект, схема, таблиця, план, тези). Для ознайомлення з навчальним матеріалом учням пропонується виконати інтелектуальну вправу «Ажурна пилка». Учитель пояснює роботу учнів з допомогою методу «Ажурна пилка».
4. В останній частині учні знову повертаються до своєї домашньої групи, для того щоб узагальнити ту інформацію, яку їм надали учасники інших груп. І етап Учні об'єднуються в чотири «домашні» групи, колір картки буде вказувати, до якої групи належить учень, а цифра на картці — номер «експертної» групи. Учні отримують завдання та виконують його спільно групою. На виконання цього завдання дається 10 хвилин. Завдання для першої групи (зелений колір карток) Прочитайте статтю п. 10 на с. 58—59 (другий та третій абзац) і дайте відповідь на запитання:
запитання:
Прочитайте статтю підручника п. 10 на с. 57 (п'ятий та шостий абзаци). Дайте відповіді на запитання:
Завдання для четвертої групи (червоний колір карток) Прочитайте статтю підручника п. 10 на с. 57 (сьомий абзац). Дайте відповіді на запитання:
II етап Учні об'єднуються в «експертні» групи таким чином, щоб до кожної увійшли члени трьох різних «домашніх» хруп. Кожен учасник групи аналізують матеріал. У групах іде обговорення, робота зі схемами. На роботу на цьому етапі відводиться 10 хвилин. III етап Учні повертаються в «домашні» групи, щоб поділитися знаннями, отриманими в «експертній» групі. На цьому етапі відбувається остаточне узагальнення вивченої інформації. На цю роботу відводиться 8 хвилин. Учитель використовує оцінний метод. Робота в навчальних групах продовжується. Учитель. А тепер ми з вами трохи пограємо і виконаємо вправу «Бліц-інтерв'ю». Кожна група готує короткі запитання щодо будови мембрани та функцій її складових, а учні інших груп дають коротку та чітку відповідь на них. Учитель використовує оцінний метод. Учитель. Знаючи, які функції виконують складові клітинних мембран, давайте з'ясуємо, які функції виконує плазматична мембрана. Учні називають деякі функції. Учитель їх коментує і систематизує. Учитель. Яким чином речовини можуть надходити в клітину і виходити з неї? Проведемо дослід: беремо пакетик від чаю, у який насипаємо суху кухонну сіль і крохмаль (це модель клітини). Мішечок зав'язуємо й опускаємо в склянку з чистою водою (води крізь стінки мішечка надходить всередину).
V. Контрольно-оцінювальний етап З метою перевірки сформованості нових понять учитель пропонує учням відповісти на запитання під час мотивації навчальної діяльності. Учитель. Давайте повернемось до початку нашого уроку і спробуємо відповісти на ті запитання, які ми поставили перед собою. З метою узагальнення та систематизації знань учитель пропонує учням таке завдання: охарактеризуйте функції біологічних мембран заповнивши таблицю: Функції біологічних мембран Учитель використовує оцінний метод. VI. Підсумок уроку Під час підбиття підсумків учитель передає мікрофон і запитує:
VII. Домашнє завдання 1. Опрацюйте п. 10 підручника; дайте відповіді на запитання в кінці параграфа. Поміркуйте над запитанням: яке значення має рухливість молекул білків у біологічних мембранах для здійснення їхніх функцій? Охочим: виконати вправу «Три запитання» (скласти по одному запитанню репродуктивного, розвивального та творчого характеру). |
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації.... |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.» |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
ТЕМА УРОКУ ТЕМА УРОКУ: Українська національно демократична революція: тріумф чи трагедія українського народу |
УРОК 13 Тема уроку ... |