УРОК 3 Тема: Різноманітність, розвиток і продуктивність екосистем


Скачати 42.19 Kb.
Назва УРОК 3 Тема: Різноманітність, розвиток і продуктивність екосистем
Дата 16.04.2013
Розмір 42.19 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок



Марченко О.Є. Опис досвіду

УРОК 3

Тема: Різноманітність, розвиток і продуктивність екосистем.

Мета: сформувати поняття про біоценоз, біогеоценоз, екосистему; охарактеризувати їх структуру і властивості; з’ясувати взаємозв’язки організмів у біогеоценозах та зміни в них;розвивати уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення, уміння порівнювати та співставляти;  виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, рослин і тварин, які живуть навколо нас.

Тип уроку.  Урок формування й удосконалення навичок та вмінь
Матеріали та обладнання:, компютер, проектор, вчительська презентація.
Основні поняття та терміни: біоценоз, біогеоценоз, екосистема, фітоценоз, біотоп, автотрофи, гетеротрофи, сапротрофи, продуценти, консументи, редуценти, поліфаги, ланцюги живлення, правило екологічної піраміди, трофічна сітка.

Хід уроку


І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети.


Вправа «Мозковий штурм»

Хто такі автотрофи? Навести приклади.

Хто такі гетеротрофи? Навести приклади.

Що таке хижацтво, паразитизм, коменсалізм, мутуалізм? Навести приклади.

Що таке планктон, фітопланктон, зоопланктон?
Що таке ланцюг живлення?


ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.:

Написати приклади ланцюга живлення (3 учні) Робота біля дошки
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
ВЧИТЕЛЬ:

1.Біоценоз та його характеристика. Основні показники: видове різноманіття, біомаса, продуктивність, густота популяцій, площа, яку займає біоценоз.
Вчительська презентація «Біогеоценоз»

Слайд 1



2. Екологічна структура біоценозу та його типи живлення:
- автотрофи – фототрофи, хемотрофи;
- гетеротрофи – сапротрофи, хижаки, паразити, фітофаги, поліфаги;
- міксотрофи – евглена зелена, хламідомонада.

Слайд 2



3. Поняття про екосистему та біогеоценоз. 
Структура біогеоценозу:
- абіотична частина – неорганічні та органічні сполуки, мікроклімат;
- біотична частина – продуценти, консументи, редуценти.

Слайд 3


4. Властивості біогеоценозів: цілісність, стійкість, саморегуляція, здатність до самовідтворення.

Слайд 4



5. Взаємозв’язки у біогеоценозах:
- антагоністичні (паразитизм, конкуренція);
- мутуалістичні;
- нейтральні.
Слайд 5


Крім цього типи взаємозв’язків є: 
- трофічні – хижак-здобич, паразит-хазаїн;
- топічні – ярусність рослинних угруповань.
Слайд 6



6. Перетворення енергії в біогеоценозах. Ланцюги живлення.
Слайд 7


8. Правило екологічної піраміди: на кожному трофічному рівні кількість біомаси та енергії, що запасають організми за одиницю часу, більша, ніж на наступному.

Слайд 8




ІV. Закріплення знань і умінь учнів

1. Складемо можливі харчові ланцюги місцевих екосистем – листяного лісу, прісної водойми, луків, степу.

2. Складемо харчовий ланцюг акваріума, поля.

3. Порівняємо складені харчові ланцюги. Чому харчові ланцюги акваріума, поля виявилися значно коротшими?

4. Зробимо висновок про особливості харчових ланцюгів різних екосистем, про загальні властивості екосистем.

V. Узагальнення та систематизація знань.

ВЧИТЕЛЬ:Угруповання популяцій організмів різних видів, які населяють певну ділянку біосфери з однорідними умовами існування і тісно взаємодіють між собою складають біоценоз. Кожен біоценоз характеризується певним видовим різноманіттям, біомасою, продуктивністю. Основою біоценозів є фотосинтезуючі організми.
Популяції організмів різних видів, які входять до складу певного біоценозу тісно взаємопов’язані між собою і з умовами середовища - це носить назву біогеоценози. Їм властиві цілісність, стійкість, здатність до саморегуляції, підтримання гомеостазу і самовідтворення.

VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання.


Опрацювати параграф 31. Підготувати презентації по впливу діяльності людини на складові біосфери

Схожі:

Тема: Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. 11 клас, екологія Мета : Освітня
Освітня: розширити знання учнів про біогеоценози, ознайомити з різноманітністю природних та штучних ценозів
Урок з природознавства і народознавства (6 клас) «Екосистеми своєї...
Розробка інтегрованого уроку «Екосистеми своєї місцевості: ліс, степ, водойма. Охорона екосистем»
Тема: Середовище існування тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем
Освітня: узагальнити й розширити знання про середовище існування тварин,взаємозв’язок будови й функцій тваринного організму із середовищем...
Урок на тему: Різноманітність земноводних. Їх значення та охорона
Мета: розкрити різноманітність земноводних, пов’язану з пристосуванням їх до умов існування в різних середовищах, показати необхідність...
Тема. Будова та різноманітність рослинних клітин. Поділ клітини....

Урок №15 Природознавство 6 клас Дата 07. 12. 11 Тема уроку: «Грунт....
Тема уроку: «Грунт. Склад грунту. Різноманітність грунтів. Родючість грунту та способи її підвищення. Поняття про добрива»
Тема. Тварини. Різноманітність тварин у природі
Привітайтеся з гостями. Усміхнімося один одному, нашим гостям, щоб урок пройшов у теплій., дружній атмосфері, адже: «Якщо хочеш,...
Урок- проект
Мета нашого дослідження зібрати і опрацювати інформацію про різноманітність рослин на Черкащині
продуктивність роботи у хмарі та локальне керування даними
Подаруйте своїм клієнтам подвійну перевагу – продуктивність роботи у хмарі та локальне керування даними
Урок № Дата Тема: «Тип Молюски. Загальна характеристика типу»
Мета: сформувати в учнів поняття про особливості будови та життєдіяльності молюсків, їх різноманітність, вивчити класифікацію типу...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка