Тема: Середовище існування тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем


Скачати 70.7 Kb.
Назва Тема: Середовище існування тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем
Дата 09.11.2013
Розмір 70.7 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Біологія. 8 клас.

Тема:

Середовище існування тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем.

Мета.

  • Освітня: узагальнити й розширити знання про середовище існування тварин,взаємозв’язок будови й функцій тваринного організму із середовищем існування, зв’язки тварин з іншими організмами та компонентами екосистем.

  • Розвиваюча:розвивати вміння аналізувати, систематизувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, вміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення.

  • Виховна: виховувати екологічну культуру; любов до навколишнього середовища.

Учні повинні знати:

  • основні біологічні поняття: середовище існування, ареал, угрупування, біоценоз, біогеоценоз, ланцюг живлення;

  • групи екологічних факторів;

  • характеристики різних середовищ існування.

Учні повинні вміти:

  • характеризувати взаємозв’язки організмів в угрупуваннях;

  • складати ланцюги живлення.

Учні повинні мати уявлення про: позитивний та негативний вплив людини на тваринний світ.

Обладнання: проектор, екран, ноутбук, підручники, зошити з друкованою основою (автор Н.М.Поліщук), картки-картинки, бланки для біологічного диктанту.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Х і д у р о к у

І. Організаційний момент.

Добрий день, діти! Посміхніться один одному, і з гарним настроєм розпочнемо заняття.

Іще один урок за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок.

До пізнання загадок матінки-природи!

ІІ. Мотивація до навчання. Оголошення теми та мети уроку.

Девіз уроку:

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес.

Працювати разом – це успіх.

Генрі Форд

Девіз демонструється на слайді. Запитання записані на дошці.

Бажаю Вам плідної праці та гарних результатів.

Діти, зараз я пропоную переглянути ряд картинок. Перед тим як ви це зробите зверніть увагу на запитання:

  • Що є спільного в зображеннях, які ви побачите?

  • У чому їх відмінність?

  • Яке основне поняття їх об’єднує? (Середовище існування організмів)

Демонстрація слайдів із зображенням тварин різних середовищ існування.

Отже, тема уроку_ «Середовище існування тварин. Зв’язки тварин з іншими компонентами екосистем» (Тема записана на дошці). Діти записують у зошит.

На цьому уроці ми повинні знати:

вміти:

мати уявлення:..

Давайте подумаємо: (діти висловлюють свої думки, вчитель записує їх у таблицю)

З н а є м о

Х о ч е м о

д і з н а т и с я

Д і з н а л и с я







Колонка заповнюється на етапі узагальнення та систематизації знань, вмінь учнів

  • Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

  • Для чого нам потрібно вивчати цю тему?

На сьогоднішньому уроці використаємо такі форми роботи:

  1. Вправа «Очікування»

  2. Інформаційна сторінка.

  3. Самостійна робота з підручником.

  4. Робота в парах.

  5. Вправа «Доповни речення»

  6. Вправа «Закінчити схему»

  7. Біологічний диктант.

  8. Взаємоперевірка.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Проблемне питання:

Чи існують на планеті організми, життя яких не залежить від впливу навколишнього середовища?

  • ІНФОРМАЦІЙНА СТОРІНКА

Багато незвичайного й незвіданого у світі живої природи. Сьогодні на планеті Земля близько 1,5млн. видів тварин, і всі вони відрізняються одне від одного. Діти, чому всі тварини різні?

Середовище існування – це умови, що оточують організми.(Демонстрація слайда, учні записують визначення в зошит)

На попередніх уроках біології та природознавства ми вже говорили про середовища існування. Пригадайте які є середовища існування.

Середовище існування

Живий організм

Наземно – повітряне

Водне

Підземне (грунт)
Демонстрація слайда.


Кожне з цих середовищ має певні характеристики, а тварини, які там живуть, пристосування. Які ж вони?

Щоб опрацювати матеріал в повному обсязі пропоную опрацювати матеріал

підручника 7(ст.27) .

1 ряд – характеристика водного середовища

2 ряд – характеристика наземно-повітряного середовища

3 ряд – характеристика підземного середовища

4 ряд – характеристика середовища «живий організм» (діти працюють 3 хвилини, після цього роблять висновки, вчитель коментує)

Демонстрація слайда. Діти уважно вивчають слайд, аналізують його зміст, визначають які пристосування не були названі.

  • РОБОТА В ПАРАХ (2 хв.)

Кожна пара учнів отримує картку на якій зображені тварини різних середовищ існування і має визначити:

  1. В яких умовах живе тварина?

  2. Які пристосування до умов середовища має ця тварина?

  3. Назву тварини.

  • РОЗПОВІДЬ З ЕЛЕМЕНТАМИ БЕСІДИ

Що таке вид? Отже, кожен вид займає у природі якусь частину простору. Таку ділянку в межах якої поширені особини одного виду називають – ареал.

У ході розповіді діти виконують вправу «Доповни речення».

Види тварин, що займають однорідні ділянки місцевості та взаємодіють між собою, утворюють угрупування. Сукупність різних організмів, які існують на ділянці місцевості і взаємодіють між собою утворюють біоценози. Але організми взаємодіють не тільки між собою, а й з умовами навколишнього середовища. Сукупність організмів та умов середовища існування називають біогеоценозом. (визначення термінів демонструється на слайдах).

Основна форма взаємодії організмів в екосистемі – це утворення ланцюгів живлення. Слайд: ланцюгом живлення називають – умовний ряд організмів, у якому особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для представників іншого виду. Демонстрація слайду «Модель ланцюга живлення». Що є вихідною ланкою у кожному ланцюгу живлення? Чому? (Зелені рослини, вони утворювачі органічної речовини – продуценти) . Консументи – споживачі готової органічної речовини (зеленими рослинами живляться рослиноїдні тварини, яких поїдають хижаки). Редуценти – організми, які живляться відмерлими рештками (редуцентами виступають бактерії, гриби).

Хоч би де мешкала тварина, її життя залежатиме від, так званих, екологічних факторів. За характером дії на організм, їх поділяють на:

  • Абіотичні

  • Біотичні

  • Антропогенний

Демонстрація слайду. Вправа «Закінчити схему»

Характеризуючи схему зупиняюсь на позитивній та негативній ролі людини щодо тваринних організмів. Сьогодні на Землі практично немає місць, на яких би не відбилася господарська діяльність людини. У результаті тварини, що мешкають на таких територіях – гинуть, а ті хто вижив, вимушені шукати собі новий притулок. Людина полює, займається промислом, використовує тварин для наукових досліджень. За даними вчених, за останні 400 років мисливцями знищено 175 видів тварин, а внаслідок змін умов проживання – зникло ще 400 видів. Людина наділена розумом і співчуттям, тому саме ми зобов’язані дбати про тваринний світ. А особливо це стосується – вас…

ІУ. Узагальнення, систематизація, закріплення й перевірка знань

Повертаємось до таблиці, яку заповнювали на етапі мотивації навчальної діяльності учнів, заповнюємо колонку «Дізналися»…

  • БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

  1. Частина природи, що оточує живий організм – це…

  2. Наземні тварини найчастіше пересуваються з допомогою - …

  3. Високу густину й велику виштовхувальну силу має…….середовище.

  4. Температура, вологість, світло – це……..фактори.

  5. Достатня кількість їжі й обмеженість життєвого простору характерна для середовища існування…

  6. З допомогою зору орієнтуються тварини…….середовища.

  7. Види тварин, що займають однорідні ділянки місцевості та взаємодіють між собою, утворюють ……..

  8. Дощовий черв’як живе у……

  9. Дефіцит кисню й велика сила опору в …….середовищі.

  10. Частина простору, у межах якого поширені особини одного виду – це…

Учні обмінюються аркушами паперу, вчитель зачитує правильні відповіді.

  • Діти пропонують варіанти відповіді на проблемне питання.

  • Оцінювання.

У. РЕФЛЕКСІЯ.

  • Чи здійснилися ваші очікування?

  • Які види діяльності на уроці вам сподобалися найбільше?

УІ. Домашнє завдання.

  • Опрацювати 7

  • Виконати завдання в зошиті №4,6 (7 для учнів з високим рівнем навчальних досягнень)

  • Скласти ланцюг живлення водойми (1-3 ряди)

  • Скласти ланцюг живлення лісу (4-6 ряд)


ДОДАТОК. Відповіді на питання біологічного диктанту.

  1. Середовище існування. 2. Кінцівки. 3. Водне. 4. Абіотичні.

  1. Живий організм. 6. Наземно-повітряне. 7. Угрупування. 8. Грунті.

  1. Водне. 10. Ареал.

Схожі:

Урок №2 Тема. Тварини рідного краю
Мета: формувати природничу компетентність учнів, розширити і доповнити знання дітей про тварин, зокрема тварин рідного краю, вчити...
Тема. Охорона тварин Мета
Червоної книги України; формувати вміння аналізувати, класифікувати, робити висновки; розвивати навички дослідницької діяльності,...
Велика буква у кличках тварин
Метa. Формувати в дітей уміння розрізняти назви тварин та їх клички, правильно писати їх
Урок-презентація Тема
Мета. Повторити й узагальнити вивчене про тваринний світ, продовжити розвивати вміння правильно розрізняти їх за групами;розширити...
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю
Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських...
ПРАВИЛ Аутримання домашніх та інших тварин і поводження з ними
Наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 02. 06. 2009 №264 «Про затвердження Методичних рекомендацій...
ЗАКОН УКРАЇНИ Про захист тварин від жорстокого поводження
Цей Закон спрямований на захист від страждань і загибелі тварин унаслідок жорстокого поводження з ними, захист їх природних прав...
Тема: Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. 11 клас, екологія Мета : Освітня
Освітня: розширити знання учнів про біогеоценози, ознайомити з різноманітністю природних та штучних ценозів
ЩОДО ПРИПИНЕННЯ ПРАВА ТОВ «ВІВАТ СМ 2005» НА КОРИСТУВАННЯ НАДРАМИ ТІМЧЕНКІВСЬКОГО РОДОВИЩА
Долина річки Мож – одна з небагатьох добре збережених природних територій, яке є місцем існування багатьох тварин та рослин. Вона...
Тема : СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ
В. В. Козик Л. А. Панкова“Світове господарство та міжнародні економічні відносини” Львів 1995
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка