|
Скачати 84.93 Kb.
|
Урок № Дата Тема: « Тип Молюски. Загальна характеристика типу» Мета: сформувати в учнів поняття про особливості будови та життєдіяльності молюсків, їх різноманітність, вивчити класифікацію типу Молюски; розвивати вміння спостерігати,порівнювати, робити висновки, виховувати екологічне ставлення до навколишнього середовища. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Основні поняття та терміни: черепашка, мантія, мантійна порожнина Обладнання: черепашки молюсків, табл.. «Молюски», презентація. Методи та прийоми: пізнавальний, використання ІКТ, проблемний Прийоми: порівняльний, узагальнення, виділення головного Форми роботи: групова робота, бесіда, самостійна робота з підручником, мозковий штурм Ход работи:
Доброго дня, діти, шановні колеги, рада вітати вас на уроці. Пропоную налаштуватись на співпрацю і взаєморозуміння. Епіграфом до уроку будуть слова Конфуция « Я чую і забуваю, я бачу і запам’ятовую, я роблю і розумію» Конфуций 2. Мотивація. Давайте переглянемо відео та слайди і зануримося у підводні та наземні середовища існування та дамо відповіді на поставлені запитання Відео (1.50 сек.) слайд 1 Відомо понад 150 тис. сучасних видів організмів, які сьогодні ми почнемо вивчати, з них в Україні понад 600 видів. Одні живуть у морях, чи прісних водоймах, інші на суходолі. Серед них є хижаки, рослиноїдні види, форми, що живляться відфільтровуючи з води поживні речовини, а також паразити. Більшість їх повільно повзає або веде прикріплений спосіб життя, проте є такі, які добре плавають і можуть розвивати значну швидкість.
Так, тому і назва типу «Молюски» від лат. «mjlluskus” , що в перекладі означає м’який або м’якотілий (інша назва типу) Вони не мають твердого скелету. Наука, яка вивчає молюски, називається малакологія Повідомлення теми уроку (запис у зошит) Цікаві факти слайд 3
Сьогодні ми: слайд 4
2.Вивчення нової теми (розповідь вчителя з використанням презентації) Поети Риму, Візантії, Ірана, Китаю, Японіі ще задовго до нашої ери виспівували у своїх творах красу перлин. У давнину захоплювались красою перлин , називали нашу планету блакитною перлиною Всесвіту. Існує безліч легенд , пов’язаних з народженням перлин. Греки стверджували, що це затверділі сльози морських німф. В середні віка існувала поетична легенда про те, що сльози сиріт замикають у черепашки, перетворюючи їх у драго- цінність. Проблемне питання: « Так як народжуються перлини?» слайд 5 Давайте познайомимось з систематичним положенням молюсків. (разом з дітьми складаємо схему, запис у зошит, складання опорного конспекту) Слайд 6 Царство Тварин Підцарство Багатоклітинні Тип Молюски Класи Черевоногі Двостулкові Головоногі (приклад на слайді– запис у зошит) Різні за зовнішнім виглядом, середовищем існування, формою тіла, забарвленням, способом живлення, тривалістю життя( тривалість життя - слимак 3 роки, устриця -10 років, перлівниця – 100 р., тридактна – 300 р.,) вони мають спільні особливості будови. Що дало змогу віднести їх до одного типу? Це загальні особливості їх будови. Але вони мають відмінності, які розподіляють їх на класи Почнемо вивчення з зовнішньої будови молюсків. (складання опорного конспекту)
Погляньте на малюнок у підручник у ( стор. 128, мал.. 141)
Знайдіть в тексті підручника,що розташовано на голові? (очі та щупальця) Відділи тіла -голова, тулуб, нога слайд 7 Але чи всі представники на малюнку мають всі 3 відділи? (ні) Це є особливість, яка поєднує їх в окремі класи слайд 8
Тулуб оточений мантією.
Між мантією та тулубом – мантійна порожнина, сполучена з зовнішнім середовищем.
Діти, погляньте на представників типу та скажіть який тип симетрії у Молюсків?
У більшості двобічна, у Черевоногих – асиметрична. (запис у зошит)
Знайдіть у тексті підручника відповіді на питання: стор. 128
(Відповідь – її виділяють клітини епітелію мантії)
внутрішній шар - середній шар- зовнішній шарперламутровий, кристали порцеляноподібний рогоподібна кальциту кристали кальцій органічна ре- карбонату човина Кристали кальцій карбонату зцементовані між собою органічною роговою масою. Тож коли до стулок потрапляють песчинка, вона покривається перламутром, утворюючи перлину.
(Ні, тільки ті, які мають перламутр і є двостулковими. Це перловиця, жемчужниця) « Так як народжуються перлини?»
Перейдемо до вивчення особливостей внутрішньої будови молюсків.
Відповідь: залишкову вторинну, але проміжки між органами заповнені пухкою сполучною тканиною.
На початку уроку йшла мова про різні способи живлення молюсків, що забезпечує особливості будови травної системи
Типи живлення слайд 12 Рослиноїдні хижаки фільтратори Черевоногі головоногі двостулкові
Травна система (знайдіть її на малюнку , вона позначена зеленим кольором). Починається ротовим отвором і закінчується анальним, що відкривається в мантійну порожнину.
Кровоносна система Слайд 14 Незамкнена Серце + Судини / порожнина тіла Передсердя шлуночки
Вона складається з нервових вузлів та нервових стовбурів, з’єднаних між собою,ю вони складають центральну нервову систему, а нерви, що відходять від них – периферичну. Такий нервової системи називається розкидано –вузловий. Але у головоногих більш складна нервова система, яка має головний мозок.
Нервова система Центральна периферична Нервові вузли та нервові стовбури нерви, які відходять від вузлів та стовбурів (коротке повідомлення учня про складність нервової системи молюсків)
слайд 16
Це легеня, вона є у наземних та прісноводних черевоногих і утворена з мантійної порожнини (ставковик, котушка) . У більшості молюсків, мешканців водойм – органи дихання – зябра.
Зябра легені Мешканці водойм мешканці суходолу, прісних водойм
Зору - на голові, нюху – на голові, шкірі, рівноваги – на нозі, хім.. чуття – в зябрах
Еволюція організмів відбувається з ускладнення будови, то ж давайте порівняємо особливості будови і життєдіяльності слайд 17 типу Молюски та типу Кільчасті черви.
.
Легеневі черевоногі молюски котушки мають червону кров, колір якої обумовлений присутнім у ній пігментом геміеротрином, який здатен зв’язувати кисень повітря. На відміну від ставковика, кров якого безбарвна, котушки можуть значно довше знаходитись під водою, не піднімаючись на поверхню. Чим пояснюють такі відмінності? Молюски у житті людини слайд 19 Дякую за увагу, роботу. Бережіть найдорожчу перлину - життя слайд 20 з |
Тема уроку Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні. Клас Головохордові. Лабораторна робота №10 Зовнішня та внутрішня будова... |
ЛЕКЦІЯ ТЕМА : елементИ V А групи Загальна характеристика атомів елементів V А групи. Нітроген, Фосфор та Арсен, поширення їх у природі. Загальна характеристика простих... |
Загальна характеристика типу Кільчасті черви. Мета Обладнання та матеріали: мультимедійний комплекс, презентація, картки для самостійної роботи учнів (Тест «Круглі черви»), живі екземпляри... |
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослинних форм Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці |
Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем Мета Тема: Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем |
Уроку: Урок Тема : Вищі спорові рослини. Загальна характеристика вищих спорових рослин ... |
Лекція за змістовним модулем 1: «Загальна характеристика бухгалтерського... Змістовний модуль Загальна характеристика бухгалтерського обліку, його предмет і метод |
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору) |
СЕМІНАРСЬКІ ЗАНЯТТЯ Семінар Загальна характеристика культури Середньовіччя. 2 год Високе (Класичне) Середньовіччя від X-XI століть до приблизно XIV століття. Характеристика періоду |
Тема: Предмет і методологія історії української Загальна характеристика та особливості формування і розвитку правової та політичної думки княжої доби |