|
Скачати 83.89 Kb.
|
УРОК 41Тема уроку: Основні поняття теорії ймовірностей. Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттями: випробування, випадкова подія, повна група подій, попарно несумісні події, рівноможливі події, елементарні події, вірогідна подія, неможлива подія. І. Аналіз контрольної роботи. II. Сприймання і усвідомлення понять: випробування, випадкова подія, вірогідна подія, неможлива подія. Теорія ймовірностей як самостійна наука виникла в середині XVII століття. Тоді були дуже поширені азартні ігри, тобто ігри, в яких результат залежить лише від випадку. До таких ігор належать ігри з кубиками, гра в «орлянку», деякі карточні ігри. Б. Паскаль і П. Ферма в листуванні з приводу задач, які виникли в зв'язку з азартними іграми, запровадили поняття ймовірності. Для розв'язання таких задач існуючий тоді математичний апарат виявився недостатнім, і було закладено основи нової науки. Нині теорія ймовірностей широко застосовується в фізиці і в біології, у техніці, в різних галузях народного господарства. Первісним поняттям теорії ймовірності є поняття події. Подія — це явище, про яке можна сказати, що воно відбувається чи не відбувається за певних умов. Події позначаються великими буквами латинського алфавіту: А, В, С... Будь-яка подія відбувається внаслідок випробування (експерименту, досліду). Випробування — це умови, в результаті яких відбувається (чи не відбувається) подія. Наприклад, випробування — підкидання монети, події: А — «поява герба», В — «поява цифри»; випробування — підкидання кубика, події: А — «поява 1 очка», В — «поява 2 очок», С — «поява 3 очок», D — «поява 4 очок», Е — «поява 5 очок»,G — «поява 6 очок». Виконання вправ1. Відокремте події і випробування та запишіть результат у таблицю 17: а) тягнемо екзаменаційний білет, випадає білет № 3; б) дістаємо лампу з коробки, вона бракована; в) набираємо навмання телефонний номер· і чуємо голос знайомого; г) відкриваємо поштову скриньку і знаходимо лист; д) стріляємо і влучаємо в ціль. Таблиця 17
2. Наведіть свої приклади випробувань і подій. ! Випадковою подією називається подія, яка може відбутися або не відбутися під час здійснення певного випробування. Наприклад: під час витягування навмання однієї карти з колоди ви взяли короля. Подія А — «взято короля» є випадковою. Випадкові події можуть бути масовими та одиничними. Масовими називають однорідні події, що спостерігаються за певних умов, які можуть бути відтворені (можна спостерігати) необмежену кількість разів. Наприклад, влучення або промах в серії пострілів; поява бракованих деталей при серійному випуску; радіоактивний розпад атомів речовин і т. д. Прикладом одиничної випадкової події є падіння Тунгуського метеорита. Теорія ймовірностей вивчає лише масові випадкові величини. !Вірогідною називається подія, яка внаслідок даного випробування обов'язково відбудеться. Наприклад, подія А — «поява на одній із граней грального кубика натурального числа, меншого за 7» — є вірогідною. !Неможливою називається така подія, яка внаслідок даного випробування не може відбутися. Наприклад, подія А — «поява на одній із граней грального кубика цифри 7». Виконання вправ1. Наведіть приклади вірогідних подій. 2. Наведіть приклади неможливих подій. 3. Які із подій є вірогідними: А — «два попадання при трьох пострілах»; Б — «навмання вибране трицифрове число не більше 1000»; С — «випадання 12 очок при киданні двох гральних кубиків»; Е — «випадання цифри 3 при киданні монети»? 4. Які із подій є неможливими: А — «випадання 13 очок при киданні двох гральних кубиків»; В — «поява слова «мама» при випадковому наборі букв а, а, м, м». С — «чотири попадання при трьох пострілах»; D — «поява на одній грані грального кубка числа 8»? 5. Виконайте завдання 1 із підручника (стор. 491). 6. Вкажіть вірогідні, випадкові і неможливі події, які можуть відбутися при випробуваннях, записаних у таблиці 18. Таблиця 18
III. Сприймання і усвідомлення понять: повна група подій, попарно несумісні події, рівноможливі події, елементарні події. !Повною групою подій називається множина подій таких, що в результаті кожного випробування обов'язково повинна відбутися хоча б одна із них. Наприклад: у випробуванні — кидання грального кубика повну групу подій становлять події: А1 — «поява числа 1»; А2 — «поява числа 2»; А3 — «поява числа 3»; А4 — «поява числа 4»; А5 — «поява числа 5»; A6 — «поява числа 6», або події: В1 — «поява парного числа»; В2 — «поява непарного числа». Виконання вправ______________________________ Чи утворюють повну групу такі групи подій: а) Випробування — кидання монети; події: A1 — «поява герба»; A2 — «поява цифри». б) Випробування — кидання двох монет; події: А1 — «поява двох гербів»; A2 — «поява двох цифр». в) Випробування — два постріли по мішені; події: А1 — «жодного попадання»; А2 — «одне попадання»; А3 — «два попадання». г) Випробування — два постріли по мішені; події: А1 — «хоча б одне попадання»; А2 — «хоча б один промах». д) Випробування — витягування карти із колоди карт; події: В1 — «поява карти червоної масті»; B2 — «поява карти бубнової масті»; В3 — «поява карти трефової масті»; В4 — «поява карти пікової масті»; В5 — «поява короля»; B6 — «поява дами». Відповіді: а) так; б) ні; в) так; г) так; д) так. ! Попарно несумісні події — це події, дві з яких не можуть відбуватися разом. Наприклад, попадання і промах при одному пострілі — це дві несумісні події; поява цифр 1, 2, 3, 4, 5, 6 при одному киданні грального кубика — це шість несумісних подій. Виконання вправ Чи є несумісними такі події: а) Випробування — кидання монети; події: А1 — «поява герба»; А2 — «поява цифри». б) Випробування — кидання двох монет; події: В1 — «поява герба на першій монеті»; В2 — «поява цифри на другій монеті». в) Випробування — два постріли по мішені; події: С1 — «жодного попадання»; С2 — «одне попадання»; С3 — «два попадання». г) Випробування — два постріли по мішені; події: D1 — «хоча б одне попадання»; D2 — «хоча б один промах». д) Випробування — витягування двох карт з колоди; події: Е1 — «поява двох чорних карт»; Е2 — «поява туза»; E3 — «поява дами». Відповіді: а) так; б) ні; в) так; г) ні; д) ні. !Рівноможливі події — це такі події, кожна з яких не має ніяких переваг у появі частіше за іншу під час багаторазових випробувань, що проводяться за однакових умов. Наприклад, поява цифр 1, 2, 3,4, 5, 6 при киданні грального кубика — рівноможливі події. Виконання вправ________________________________ Чи є рівноможливими такі події: а) Випробування — кидання монети; події: А1 — «поява герба»; A2 — «поява цифри». б) Випробування — кидання неправильної (зігнутої) монети; події: В1 — «поява герба»; В2 — «поява цифри». в) Випробування — постріл по мішені; події: С1 — «попадання»; C2 — «промах». г) Випробування — кидання двох монет; події: D1 — «поява двох гербів»; D2 — «поява двох цифр»; D3 — «поява одного герба і однієї цифри». д) Випробування — витягування однієї карти із колоди; події: Е1 — «поява карти червоної масті»; Е2 — «поява карти бубнової масті»; Е3 — «поява карти трефової масті»; Е4 — «поява карти пікової масті». є) Випробування — кидання грального кубика; події: F1 — «поява не менше трьох очок»; F2 — «поява не більше чотирьох очок». Відповіді: а) так; б) ні; в) так; г) ні; д) так; є) так. !Якщо події: 1) утворюють повну групу подій; 2) є несумісними; 3) є рівноможливими, то такі події утворюють простір елементарних подій. Виконання вправ 1. Чи утворюють простір елементарних подій такі події: а) Випробування — кидання монети; події: А1 — «поява герба»; A2 — «поява цифри». б) Випробування — кидання двох монет; події: В1 — «поява двох гербів»; В2 — «поява двох цифр». в) Випробування — кидання грального кубика; події: С1 — «поява не більше двох очок»; С2 — «поява трьох і чотирьох очок»; C3 — «поява не менше п'яти очок». г) Випробування — постріл по мішені; події: D1 — «попадання»; D2 — «промах». д) Випробування — два постріли по мішені; події: E1 — «жодного попадання»; Е2 — «одне попадання»; Е3 — «два попадання». є) Випробування — витягування двох карт із колоди; події: F1 — «поява двох червоних карт»; F2 — «поява двох чорних карт». Відповіді: а) так; б) ні; в) так; г) так; д) ні; є) ні. 2. Завдання 2 із підручника (стор. 491). IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ XIII § 1—2. Запитання і завдання для повторення розділу XIII №№ 1—11. Роганін Алгебра 11 клас, урок 41 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |