Уроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»


Скачати 61.58 Kb.
НазваУроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»
Дата11.02.2014
Розмір61.58 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Астрономія > Урок





Розробка уроку для 8 класу на тему
«Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті»
Урок розробила Ківаліна К.В.


ТЕМА: Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті

М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті.

МЕТА: донести до учнів живі образи Остапа й Соломії, розкрити красу їхньої душі, благородство прагнень до волі, героїчний характер, дослідити засоби, які письменник використав, створюючи образи; розкрити романтичний характер твору; визначити жанр твору; розвивати усне мовлення учнів, творчу уяву, логічне мислення, навички характеристики образів персонажів; виховувати в учнів такі риси, як волелюбність, незалежність, прагнення вдосконалення, самовиховання; виховувати естетичний смак.

ТИП УРОКУ: урок комбінований.

МЕТОДИ: мікрофон, міні-дискусія, бесіда, асоціативний кущ, індивідуальні завдання, проблемне питання, слово вчителя, створення реклами.

ОБЛАДНАННЯ І НАОЧНІСТЬ: збірки творів М. Коцюбинського, портрет письменника, індивідуальні картки, портрети акторів Віри Донської-Присяжнюк та Юрія Дєдовича.
ХІД УРОКУ
На дошці портрет письменника та акторів, мікрофон, проблемне питання, тема міні-дискусії. На столі збірки творів автора.
І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя:

Діти, на цьому уроці ми з вами поговоримо про героїв твору

М. Коцюбинського, про їхню долю.Але спочатку давайте пригадаємо основні події повісті.

Бесіда:

  • Які часи описані в повісті?

  • Хто головні герої твору?

  • Чого вони прагнуть?

  • Як розправлялися пани з втікачами ?

  • Чи зупинило це Остапа й Соломію? Чому?

  • Яку роль в оповіданні відіграє вступ (пролог) та заключна частина (епілог)?

  • Уякому місці твору події досягають найбільшого напруження?

  • Чим закінчилася боротьба втікачів з турецькою вартою?

  • М. Коцюбинський запитував у самого себе: «Хто щасливий? Той, хто дає багато, а бере найменше. На чиїх слідах виростають найкращі квітки, хто по своїй дорозі розкидає для вжитку всіх самоцвіти». Скажіть, чи щасливий Остап наприкінці життя? Чому?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Завдання для учнів: створіть рекламу повісті «Дорогою ціною» для друзів та однолітків, які її досі не прочитали.

2. Слово вчителя:

31 січня 1958 року в Києві відбулася прем’єра фільму режисера Марка Донського «Дорогою ціною» за повістю М. Коцюбинського. Роль Остапа зіграв актор Юрій Дєдович (вчитель показує учням портрет актора на дошці), а роль Соломії – Віра Донськая-Присяжнюк (вчитель показує портрет акторки). А в 1959 році фільм отримав премію Британської Академії кіномистецтв і був визнаний найкращим зарубіжним кінотвором року.

- Як ви вважаєте, завдяки чому фільм так високо оцінили? (Прогнозовані відповіді: завдяки тому, що автор твору зміг створити такі сильні образи, вольові характери, а режисер зміг втілити їх на екрані).- Зачитайте, будь ласка, цитати до характеристики героїв, це було вашим домашнім завданням.

3. Подвійне завдання: Учні зачитують з зошитів цитати, які характеризують головних героїв – дівчата до образу Соломії, хлопці до образу Остапа. Два учня створюють на дошці асоціативний кущ до образів Соломії та Остапа.

  1. Завдання до учнів: - Будь ласка, спробуйте узагальнити те, що ви почули про героїв. Дайте повну характеристику образам Остапа й Соломії.

  2. Міні-дискусія на тему: «Протест Остапа й Соломії проти кріпосницької наруги – це протест проти будь-якого насильства над людиною чи бажання особистого щастя закоханих, яких насильно розлучив пан?» (тема дискусії на дошці).

  3. П’ятеро учнів працюють з індивідуальними картками (додатки до уроку): 1 – скласти сюжетний алгоритм твору; 2 – скласти щасливу кінцівку повісті; 3 – довести, що твір має романтичний характер; 4 – скласти діалог між Остапом та Соломією, уявивши, що дівчина повернулася із небуття.

  4. Решта учнів працює над визначенням жанру твору разом з учителем.

Слово вчителя:

Михайло Коцюбинський називав свій твір оповіданням, маючи на увазі повість за тодішніми визначеннями. Деякі дослідники творчості письменника, ідучи за майстром, також визначали жанр твору як оповідання. Сучасні вчені вважають, що «Дорогою ціною» - це пригодницька романтична повість.

Бесіда:

  • Давайте пригадаємо, що ми називаємо оповіданням. (Оповідання – невеликий за обсягом прозовий художній твір, у якому розповідається про одну, дві або три події в житті людини або кількох людей. В оповіданні простий сюжет, який складається, переважно, з однієї сюжетної лінії).

  • Пригадайте, які оповідання ми читали. («Федько-халамидник» Володимира Винниченка, «Свекор» Степана Васильченка, «Сім’я дикої качки» Євгена Гуцала, «Скарб» Олекси Стороженка, «Цвіт щастя» Богдана Лепкого та інші).

  • А що називаємо повістю? (Повість - досить великий за обсягом прозовий розповідний художній твір, у якому доля однієї людини пов’язана з багатьма іншими людьми).

  • Які повісті з прочитаних ви пам’ятаєте? («Захар Беркут» Івана Франка, «За сестрою» Андрія Чайковського, «Гуси-лебеді летять» Михайла Стельмаха, «Климко» Григіра Тютюнника, «Планетник» Бориса Харчука, «Блакитна дитина» Анатолія Дімарова та інші).

  • Що ми називаємо пригодницьким твором? (Пригодницький твір – це художній твір, у якому розповідається про захоплюючі пригоди головних героїв).

  • Зробіть висновок, який же це жанр? (Це пригодницька повість, оскільки твір є чималим за обсягом, розповідає про пригоди головних героїв, в ньому доля головних героїв пов’язана з іншими людьми: з паном, чоловіком Соломії, з Іваном Котигорошком, з іншими втікачами, з циганами, з міським паном (у якого працювала Соломія), з вартовим у в’язниці).

  1. Повідомлення учнів за індивідуальними картками.

  2. Завдання для учнів: розв’язати проблемне питання (на дошці) «Чому М. Коцюбинський назвав свій твір «Дорогою ціною»?Чи вдала ця назва?»

  3. Мікрофон:

  • Я захоплююся героями, тому що...

  • Мені подобаються такі риси характерів героїв...

  • Цей твір мене навчив...

  • Я зрозуміла/зрозумів...

  1. Слово вчителя:

Доля героїв твору трагічна. Не зібрав і не повів красень Остап хоробрі козачі полки на лютих панів. Не звила свого щасливого й вільного гнізда Соломія. Коротка була мить вільного життя цих людей. Але то була найщасливіша мить, безсмертна мить, виборена двома затятими волелюбцями. Нескореною пішла в небуття Соломія. Нескореним до віку залишився Остап. Тому вони, борці за свободу, за своє щастя, залишилися жити у віках. Вони й зараз наче промовляють до нас: любіть свободу, свій рідний край, будьте вільними.

V. Оцінювання учнів. Підсумок уроку.

VІ. Домашнє завдання: Підготувати усне висловлювання «Що означає слово «воля» для сучасної людини?»
Додаток № 1
Скласти сюжетний алгоритм твору «Дорогою ціною».

Додаток № 2
Скласти щасливу кінцівку повісті «Дорогою ціною».

Додаток № 3
Довести, що повість «Дорогою ціною» має романтичний характер.

Додаток № 4
Скласти діалог між Остапом і Соломією, уявивши, що дівчина повернулася із небуття (розмова відбувається в епілозі).


Схожі:

Уроку з використанням мультимедійних технологій на тему «Остап і Андрій: два брати, дві долі»
«Цитатна характеристика і висловлювання братів», інтерактивні сенкани «Остап», «Андрій», таблиця «Порівняльна характеристика Остапа...
Тема. «М. Коцюбинський. Життєвий та творчий шлях письменника. Тематика...
Західну Україну М. Коцюбинський писав: «У нас усі сподіваються лише смертельного бою, в якому або поляжемо, або переможемо. Ми живемо...
Уроку з української літератури на тему: «Т. Г. Шевченко. Історична...
Загальцівське навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Долинами… Фольклорні джерела повісті М. Коцюбинського
М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»;розвивальна – сприяти розвиткові самозаглиблення через вивчення традицій свого народу; виховна...
ГУЦУЛЬЩИНИ
Сьогодні ми з вами помандруємо стежками Гуцульщини, побуваємо і побачимо ті місця, які надихнули М. Коцюбинського на написання повісті...
Уроку з історії України для 9 класу на тему: "Початок національного...
Розробка уроку з історії України для 9 класу на тему: "Початок національного відродження у Наддніпрянській Україні наприкінці ХVІІІ...
Уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців»
Розробка уроку на тему: «Розмноження і розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців» для учнів 8 класу. Представлений матеріал...
ЛІТЕРАТУРНО-ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРОЕКТ «ФОЛЬКЛОРНО-МІФОЛОГІЧНІ ДЖЕРЕЛА...
ТЕМА. ЛІТЕРАТУРНО-ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРОЕКТ «ФОЛЬКЛОРНО-МІФОЛОГІЧНІ ДЖЕРЕЛА ОБРАЗНОСТІ У ТВОРЧОСТІ М. КОЦЮБИНСЬКОГО (НА МАТЕРІАЛІ ПОВІСТІ...
Урок засвоєння нового матеріалу (із використанням проектних технологій)....
Тема. Повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» – пісня про казковий світ природи, про найсвітліші людські почуття. Трагічна...
Уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості....
Розробка уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.» для учнів 7 класу....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка