Уроку з використанням мультимедійних технологій на тему «Остап і Андрій: два брати, дві долі»


Скачати 82.45 Kb.
Назва Уроку з використанням мультимедійних технологій на тему «Остап і Андрій: два брати, дві долі»
Дата 12.04.2013
Розмір 82.45 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Драбівський навчально-виховний комплекс

загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

імені С. В. Васильченка-гімназія”
План-конспект відкритого уроку

з використанням мультимедійних технологій

на тему

«Остап і Андрій: два брати, дві долі»

(за повістю М. В. Гоголя „Тарас Бульба”, 7 клас)

Учитель зарубіжної літератури

Драбівського НВК

„загальноосвітня школа І – III ст.

ім. С. В. Васильченка-гімназія”

Варава Тетяна Павлівна


2009 р.

Тема. Остап і Андрій: два брати, дві долі.

Мета: розкрити силу характеру Остапа, цілісність його натури, самовідданість ідеї захисту рідної землі, дослідити причини трагедії Андрія, з’ясувати конфлікт між почуттям любові та обов’язку в душі героя; визначити спільні та відмінні риси в характерах братів; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, словесне малювання, навички порівняльної характеристики персонажів, дослідницької діяльності, вміння стисло переказувати епізоди твору, давати самостійну оцінку подіям і героям, аргументовано відстоювати власну точку зору, робити висновки; формувати уявлення про сильну особистість, виховувати громадянську позицію школярів, почуття відповідальності за власні вчинки, патріотизму, гідності, честі, обов’язку.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютерно-тематичні слайди, анонс фільму по мотивам повісті М. Гоголя «Тарас Бульба», аудіо-фрагмент з повісті «Тарас Бульба» «Зустріч Тараса з синами», мультимедійний тренажер «Цитатна характеристика і висловлювання братів», інтерактивні сенкани «Остап», «Андрій», таблиця «Порівняльна характеристика Остапа і Андрія», ілюстрації С. Кибрика «Портрет Андрія», «Портрет Остапа», М. Дерегуса «Загибель Остапа», «Тарас над мертвим Андрієм».

Тип уроку: застосування знань, формування вмінь і навичок, урок-дослідження.

Епіграф: «Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи»

Книга Псалмів 36:27

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності



1. Анонс фільму по мотивам повісті М. Гоголя «Тарас Бульба» з вступним словом учителя.

- 1 квітня ми будемо відзначати 200 років з дня народження Миколи Васильовича Гоголя, видатного українського і російського письменника, на творчості якого виховалось не одне покоління читачів. І сьогодні актуально звучать слова Т. Г. Шевченка про Миколу Васильовича: «Перед Гоголем слід благоговіти як перед людиною, обдарованою найглибшим розумом і найніжнішою любов’ю до людей»

«Це великий чародій слова, прозорливець з даром проникнення в найпотаємніші глибини людської душі» - так писав про нього Олесь Гончар. Справді, твори Гоголя викликають у читачів найрізноманітніші почуття. Ми тремтимо з жаху, читаючи «Вія», співчуваємо ковалю Вакулі, сміємося над підлабузництвом Городничого і шахрайством Хлєстакова. А героїка українського козацтва, оспівана у «Тарасі Бульбі» сповнює почуттям національної гордості, шанобливого ставлення до нашого славетного минулого.

Гоголю – 200, але проблеми, підняті ним ще в ХІХ ст. живі і сьогодні: це проблема вірного служіння батьківщині, любов і повага до батьків, зрада і кохання. Тому і живе серед нас Гоголь.

Нещодавно в Італії був відкритий пам’ятник Миколі Васильовичу, а на Україні масово готуються до ювілею. З нагоди цієї події кіностудією «Централ партнершип» знімається художній фільм по мотивам повісті «Тарас Бульба» з Богданом Ступкою в головній ролі, анонс якого ви щойно переглянули.

2. Аудіо-фрагмент з повісті «Тарас Бульба» «Зустріч Тараса з синами» у виконанні Боголюбова.

3. Бесіда.

- З ким зустрівся Тарас Бульба?

- Що незвичного в їх зустрічі?

- Як реагує Остап і Андрій на образи батька?

- Чи схожі між собою брати?

- Як ви гадаєте, про що піде сьогодні мова на уроці?



ІІ. Оголошення теми і мети уроку



1. Очікувані результати.

  • Учень повинен уміти порівнювати літературні персонажі;

  • визначати спільні та відмінні риси в характерах героїв;

  • стисло переказувати епізоди твору;

  • давати самостійну оцінку подіям і героям;

  • аргументовано відстоювати власну точку зору, робити висновки.

2. Проблемне питання.

  • Як сталося так, що в козацькій родині сформувалися такі різні характери?



ІІІ. Застосування знань, формування вмінь і навичок

  1. Рольова гра. Творча розповідь від імені Остапа і Андрія «У бурсі».



  1. Стислий переказ тексту «Остап і Андрій на Січі».




  1. Робота з текстом твору «У бою».

Знайдіть епізоди, які характеризують Остапа і Андрія під час бою.



  • Як Тарас Бульба оцінює військові здібності своїх дітей?

4. Групова пошуково-дослідницька робота.

1 група. Дослідіть, як зарекомендував себе Остап під час облоги Дубно.

2 група. Дослідіть поведінку Андрія під час облоги Дубно.

- Порівняйте дії персонажів у найбільш відповідальний для козаків момент.

3 група. Дослідіть стан Остапа у момент смерті. Передайте відчуття героя під час страти.

4 група. Дослідіть стан Андрія у момент смерті. Передайте відчуття героя під час страти.



- Порівняйте ставлення батька до своїх синів.

5. Словесно-монологічне малювання.

І ряд. Намалюйте словесний портрет Остапа так, щоб у його зовнішності проступали внутрішні риси.

У характері Остапа ще під час навчання в бурсі переважала цілеспрямованість, мужність, товариськість і нездатність на зраду. Ці якості потім розвинулися і загартувалися на Січі. Тому Остап — стриманий, цілеспрямований у своїх вчинках і діях воїн, має задатки полководця (звідси і порівняння його лицарських якостей з якостями лева), виділяється мужністю, силою, спритністю і розумною хоробрістю, думає тільки про товаришів та їх безпеку, любить рідну землю, християнську віру і батьків. Цілком відданий благородній справі захисту віри та вітчизни, Остап у останні хвилини був неспроможний відректися від сенсу свого життя, тому і загинув як герой. Отже, перед нами сильна особистість, справжній патріот.



ІІ ряд. Намалюйте словесний портрет Андрія так, щоб у його зовнішності проступали внутрішні риси.

Андрій молодий і красивий, спритний сильний, хоробрий. У рисах його обличчя ніжності більше, ніж у Остапа. Не випадково й мати в момент прощання кинулась спочатку до Андрія. Але саме він зрадив і матір, батька, і товаришів, і вітчизну. Зовнішня краса молодшого сина контрасту з його вчинками, здатністю зрадити, продати душу заради власних інтереси тобто зовнішня краса є контрастом для потворної душі героя.

У характері Андрія переважали почуття і пристрасті, кохання до жінки заполонило його душу, стало невід'ємною частиною його внутрішньої суті. Це мрійливий юнак, що прагне відчути дотик кохання.

Насолоду, захват, а не служіння вітчизні відчував він у битві, і не дивне що, зустрівши своє справжнє сильне кохання, Андрій заради власного щастя ладен пожертвувати всім: зрадити своє минуле, рідних, товаришів батьківщину, віру. Андрій – це втілення пристрасності, пориву, нестримних бажань. Більш за все його захоплює в боротьбі не досягнення мети, в ім’я якої вона ведеться, а сам процес бою, захоплення боєм. Він виявляє відчайдушну хоробрість, чим схожий на п'яну людину, яка стала некерованою. Саме відсутність почуття батьківщини і товариства привела Андрія на шлях зради. Тому і загинув він «як підлий собака», якого навіть не поховали – не приймає рідна земля зрадницьке тіло.

6. Колективне складання таблиці «Порівняльна характеристика Остапа і Андрія».

Заповніть таблицю, відзначивши спільні і відмінні якості характеру героїв.

Остап

Андрій

Схожість братів




Відмінні якості характеру











7. Мультимедійний тренажер «Цитатна характеристика і висловлювання братів».


Заповніть мультимедійну таблицю, розподіливши характеристики і висловлювання Остапа і Андрія.

- Порівняйте, як автор ставиться до своїх героїв.

8. Евристична бесіда.

- Дослідіть, кого із героїв можна назвати сильною особистістю. Чому?

- Доведіть, що запорожці поважали Остапа.

- Який шлях пройшов Остап?

- Визначте конфлікт, який назрівав у душі Андрія.

- З чим контрастує зовнішня краса Андрія?

- Що, на думку автора, робить людину красивою? Доберіть синоніми до цього поняття. Красивий – гідний, мужній, вірний, відданий благородній справі.

- Доведіть, що Андрій – зрадник.

- У чому причина трагедії Андрія? Незважаючи на те, що Андрій мав обдаровану натуру, фізичну силу, хист до служби на Січі, він не став справжнім козаком, порушивши кодекс лицарської честі, забувши про вітчизну й віру через любов до прекрасно полячки. Тому причиною трагедії Андрія є саме зрада, бо без вітчизни людина втрачає свою сутність, вона перестає бути людиною. Герой не мав почуття батьківщини і товариства, що й привело його на шлях зради. Втрата вітчизни – горе, а добровільна відмова від неї – духовна смерть для людини, адже вірність батьківщині, служіння їй дає сенс життю особистості і всьому народові.

- Чому автор так трагічно розпорядився долею своїх героїв?
9. Творче завдання (метод «ланцюжок»).

Пофантазуйте і закінчіть фразу:

  • «Якби Остап не потрапив у полон, то…»,

  • «Якби не війна України з Польщею, то Андрій …».



10. Інтерактивний фінал. Складання сенканів «Остап», «Андрій».





ІV. Підсумок уроку

1. Вирішення проблемного питання.

  • Як сталося так, що в козацькій родині сформувалися такі різні характери?



2. Робота з епіграфом уроку.

- Як ви розумієте слова біблійних Псалмів: «Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи»?

- Яке відношення має даний вислів до теми нашого уроку?

3. Визначення ідеї повісті «Тарас Бульба».

- Заради чого людина приходить у цей світ?

- Визначити головну думку повісті «Тарас Бульба». Утвердження ідеї вірності Батьківщині,служіння і відданість їй до останку.



- Хто із героїв стверджує дану ідею у творі?

4. Очікувані результати.

  • Учень уміє порівнювати літературні персонажі;

  • визначати спільні та відмінні риси в характерах героїв;

  • стисло переказувати епізоди твору;

  • давати самостійну оцінку подіям і героям;

  • аргументовано відстоювати власну точку зору, робити висновки.




V. Домашнє завдання

Написати твір-роздум на тему «Чи виправдана зрада коханням?».


Схожі:

Урок-конференція з використанням мультимедійних технологій 10 клас «Глобальні проблеми людства»
Застосування інформаційно-комунікаційних та мультимедійних технологій на уроках географії
Яка протока з’єднує два моря, два океани; розділяє дві частини світу,...

ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ...
Обсягу інформації та залучення інформаційних ідей, засобів і технологій майже до кожної галузі людської діяльності. Навчання з використанням...
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ...
Обсягу інформації та залучення інформаційних ідей, засобів і технологій майже до кожної галузі людської діяльності. Навчання з використанням...
Замітка "Андрій Голіней виборов дві нагороди на зимовому чемпіонаті...
...
Андрій Доманський виграв у першій грі «Побий ведучого» на 1+1
Вчора на телеканалі «1+1» відбулася прем’єра нового розважального шоу «Побий ведучого». Ведучим, який приймає виклик та змагається...
Урок №5 Тема: Остап і Андрій
Створення 1-2 слайдів фрагменту презентації по темі: «Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака»
Уроку навчальні
Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного...
Виховний захід на тему: „Життя без насильства” Учасники
Форма роботи: групова, бесіда з елементами тренінгу з використанням інноваційних технологій
«Франц Кафка. Новела «Перевтілення»
«Методика проведення уроку-дослідження з використанням інформаційно-комунікативних технологій»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка