Уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.»


Скачати 131.98 Kb.
Назва Уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.»
Дата 04.10.2013
Розмір 131.98 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок
Анотація

Розробка уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.» для учнів 7 класу. Представлений матеріал вчителя хімії Чернівецького міського ліцею № 3 медичного профілю Горбик Тетяною Миколаївною.
Тема: Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.

Мета уроку:

  • Навчальна: навчити учнів давати характеристику Оксигену та кисню, порівнювати кисень і Оксиген; ознайомити учнів з історією відкриття кисню; розглянути основні лабораторні способи добування кисню.

  • Розвиваюча: розвиток логічного мислення, вміння на доступному рівні виконувати завдання творчого характеру, розвиток та закріплення навичок групової та індивідуальної роботи.

  • Виховна: виховання дисципліни та самодисципліни на уроці, дотримання правил техніки безпеки, виховання взаємоповаги та взаєморозуміння під час навчального процесу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи: - словесні (бесіда, розповідь);

  • наочні (презентація);

  • практичні (лабораторний дослід);

  • контролю (усне і письмове опитування).

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, хімічні реактиви та обладнання: прилад для одержання газів, дерев’яна скіпка, калій перманганат, жмутик вати, манган (IV) оксид, вода, гідроген пероксид.
Основні структурні елементи уроку



  • Організаційний етап …………………………………………………… 2хв

  • Перевірка домашнього завдання …………………………………………………………. 3-4 хв

  • Актуалізація опорних знань…………………………………………………………….. 3-4 хв

  • Вивчення нового матеріалу ………………………………………………….20-22 хв

1.Характеристика Оксигену та кисню.







2. Історія відкриття кисню.

3. Основні лабораторні способи добування кисню.

  • Закріплення та узагальнення знань

  • Домашнє завдання

  • Підбиття підсумків уроку

10хв

Зхв

2хв



Хід уроку

  1. Організація класу.

  2. Перевірка домашнього завдання.

  3. Актуалізація опорних знань.

Навколо нас знаходиться велика кількість хімічних речовин з різними властивостями.

  1. Чому речовини розрізняються за властивостями? (Тому що мають різний

склад)

  1. На які дві групи поділяються речовини за складом молекул? (На прості та складні)

Згадаймо визначення.

Прості речовини - це речовини, які містять у своєму складі атоми одного хімічного елемента.

Приклади: водень, кисень, азот, озон. (Учень на дошці записує формули таких простих речовин).

Складні речовини - це речовини, які містять у своєму складі атоми різних хімічних елементів.

Приклади: кухонна сіль – натрій хлорид NaCl, вуглекислий газ – карбон (IV) оксид СО2, чадний газ – карбон (ІІ) оксид СО (вчитель пише на дошці формули цих речовин, які відомі учням за вивченням предметів «Природознавство», «Біологія»).


  1. Вивчення нового матеріалу.

  1. Характеристика Оксигену та кисню.

Прості речовини мають для людини важливе значення. Якщо вивчити склад і властивості простих речовин, то можна краще розібратися в будові та властивостях складних речовин.

Вивчення простих речовин ми починаємо з одного з найпоширеніших елементів - неметалів - Оксигену.

Вчитель озвучує «пелюстки» конспекту в послідовності - «Хімічний елемент», «Кисень. Фізичні властивості», «Кисень. Способи одержання».

  1. Напишіть хімічний символ елемента Оксигену.(О)

  2. Яка відносна атомна маса Оксигену?(76)

  3. Яку валентність проявляє Оксиген у сполуках?(77)

  4. Яка будова атома?(пр=8; пп=8; пе=8)

Фізичні властивості.

Газ без запаху, кольору і смаку. Твердий кисень плавиться при -218°С, рідкий кипить при -183°С. кисень мало розчинний у воді.

  1. Розповідь про історію відкриття кисню.

Кисень відкрив у VIII ст. китайський учений Мао-Хоа. Він дослідив що у повітрі містяться два різних гази, один з яких має властивість підтримувати дихання і горіння. В Європі кисень відкрили через 1000 років майже одночасно два видатних хіміки другої половини XVIII ст. - швед К.В. Шеєле та англієць Дж. Прістлі.

Джозеф Прістлі якось взяв,

Окись ртуті нагрівав,

І побачив дивний газ

Він без кольору, без назв,

Краще свічка в нім горить

А чи дихати ним можна?

Скаже тобі кожний.
Новий газ із колби вийшов

Не знайомий він нікому.

Ним же дихають і миші

Під закритим ковпаком.

А людині , як потрібний,

Безколірний, ну і що ж?

І в окисненні він рідний

Для життя він необхідний.

Як він зветься?

Киснем зветься він потрібним.

Вони відкрили новий газ – кисень, попри це і до кінця своїх років залишались ревними захисниками теорії флогістону, яка тривалий час гальмувала розвиток науки. Особливе значення в історії відкриття кисню мають праці А. Лавуазьє. Він (1775 р.) встановив, що кисень – складова частина повітря, створив кисневу теорію горіння (за 200 років вона не тільки не була спростована, а й отримала безліч підтверджень своєї правильності), яка прийшла на зміну теорії флогістону.

У 1898 р. англійський вчений Томпсон лорд Кельвін твердив, що людству загрожує задуха, оскільки в повітря виділяється величезна кількість вуглекислого газу не тільки від дихання, а й від промислових підприємств. Це ствердження спростував К.А. Тимірязєв. Він довів, що людству не дадуть загинути зелені рослини.

  1. Експериментальне засвоєння знань.

  • Чи можна одержати кисень у лабораторії? (Так)

  • 3 яких речовин можна одержати кисень? (Зі складних речовин, що містять хімічний елемент Оксиген, наприклад, Н2О, Н2О2 та ін.)

  • Як переконатися, що одержаний газ - це кисень? (Він підтримує горіння, скіпка, що жевріє, у кисні яскраво загоряється)

Демонстрація 1. Одержання кисню з калій перманганату.

У пробірку насипаємо 0,5-1,0 г калій перманганату, прикриваємо отвір пробірки жмутиком вати і закриваємо пробкою з газовідвідною трубкою. Закріплюємо пробірку в лапці штатива.

  • Кисень важчий чи легший за повітря? (Важчий)

Mr(O2) = 32; Мr (повітря) = 29.

Тож кисень витіснятиме повітря з пробірки, отже, газовідвідну трубку слід опустити на дно пробірки.

Дотримуючись правил техніки безпеки, нагріваємо пробірку, потім нагріваємо

кристали калій перманганату. Спостерігаємо.

  • Чи можемо ми побачити, що кисень уже в колбі? (Ні)

  • Згадаймо фізичні властивості кисню. (Це газ, без кольору, без запаху, без смаку, малорозчинний у воді)

І для того, щоб дізнатися, чи є в колбі кисень ми підносимо тліючу скіпку, вона яскраво загоряється.

Висновок: кисень підтримує горіння, його можна одержати шляхом розкладу калій перманганату. Записуємо рівняння:

2KMnO4 → K2MnO4 + MnO2 + O2↑ – це реакція розкладу.

Хімічні реакції, під час яких з однієї складової речовини утворюється дві або більше нових речовин (простих чи складних), називаються реакціями розкладу.

Демонстрація 2. Одержання кисню з гідроген пероксиду.

  • Які ще речовини можна використовувати для одержання кисню? (Вода, гідроген пероксид, калій перхлорат (бертолетова сіль),натрій нітрат)

Використаємо для нашого досліду гідроген пероксид Н2О2. Наливаємо в пробірку 1,5-2,0 мл гідроген пероксиду, при кімнатній температурі гідроген пероксид розкладається повільно. Це можна перевірити, внісши в пробі рочку тліючу скіпку – скіпка гасне, отже кисень не виділяється. Щоб прискорити цей процес додаємо манган (IV) оксиду (MnO2), який прискорює реакцію розкладу гідроген пероксиду – є каталізатором. Спостерігаємо займання скіпки, що свідчить про інтенсивне виділення кисню.

Речовини, що прискорюють хімічну реакцію, але не витрачаються в процесі реакції, називаються каталізаторами.

MnO2 - каталізатор, він не витрачається в результаті реакції, а тільки прискорює її.

Запишемо рівняння: 2O2 → 2Н2O + O2↑ – це реакція розкладу.|

  1. Закріплення й узагальнення знань.

Тестова самостійна робота

Варіант І

  1. Хімічний символ елемента Оксиген:


У процесі дихання кисень:

  1. поглинається;

  2. не використовується;

  3. виділяється.

Варіант II

  1. Формула простої речовини кисню:


У лабораторії кисень одержують:

  1. з рідкого повітря;

  2. розкладаючи воду;

  3. шляхом розкладу калій перманганату.




  1. Домашнє завдання:

  1. Прочитати параграф §17.

  2. Виконати домашнє письмове завдання (по варіантах).

  3. Творче завдання. Підготувати розповідь про просту речовину 02.








Схема 1. Прості й складні речовини навколо нас

Вдома розфарбуй схему 1.

Класифікуй сполуки на прості й складні речовини. Результати кла­сифікації (назви та формули речовин) запиши до таблиці.

Речовини

Прості

Складні

























ВИСНОВОК

Прості речовини містять атоми хімічного елемента.

_____________ речовини утворені атомами або йонами різних хімічних елементів.

Домашнє завдання
І варіант

1 завдання.

Записати рівняння одержання кисню з калій перманганату. Обчислити масову частку Оксигену в калій перманганаті.

Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.

2 завдання.

Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Фосфору- 43,7%; Оксигену-56,3%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.
ІІ варіант

1 завдання.

Записати рівняння одержання кисню з калій нітрату. Обчислити масову частку Оксигену в калій нітраті.

Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.

2 завдання.

Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Алюмінію-52,94%; Оксигену-47,06%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.
ІІІ варіант

1 завдання.

Записати рівняння одержання кисню з калій хлорату. Обчислити масову частку Оксигену в калій хлораті.

Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.

2 завдання.

Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Феруму-70%; Оксигену-30%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.
ІV варіант

1 завдання.

Записати рівняння одержання кисню з гідроген пероксиду. Обчислити масову частку Оксигену в гідроген пероксиді.

Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.

2 завдання.

Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Нітрогену-25,93%; Оксигену-74,07%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.
VII.Підбиття підсумків уроку.



Схожі:

Тема Прості речовини метали і неметали
Повторити класифікацію речовин. Закріпити поняття про елементи – неметали та прості речовини на прикладі Оксигену. Дати поняття про...
УРОК ХІМІЇ НА ТЕМУ: «ХЛОРИДНА КИСЛОТА. її ВЛАСТИВОСТІ, ДОБУВАННЯ, ЗАСТОСУВАННЯ»
ТБ при роботі з кислотами в лабораторії; виховувати вміння працювати колективно, самостійно; вміння висловлювати свою думку, аргументувати...
Урок на тему: Підготувала: вчитель хімії
Тема: Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості. Алюміній оксид й алюміній гідроксид. Застосування...
Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація”
Мета: Сформувати уявлення про кислоти, ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; розвивати вміння...
Конспект на тему тему
«Товарне виробництво і ринкова форма його організації. Товар і його властивості»
Уроку
Мета: розкрити поняття "ґрунт"; з’ясувати його склад і властивості, процеси утворення; ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів...
Уроку
Вплив електронної будови молекул спиртів і фенолів на їх фізичні й хімічні властивості
Урок подорож. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла і фізичні...
Урок. Методи досліджень фізичних явищ. Спостереження та експеримент. Фізичні величини та їх одиниці вимірювання. Л. Р.№1«Фізичний...
Тема: Хлоридна кислота, її властивості та добування
Розкрити лабораторний та промисловий способи добування хлоридної кислоти. Формувати вміння користуватися таблицею розчинності солей;...
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка