Уроку з української літератури на тему: «Т. Г. Шевченко. Історична драма “Назар Стодоля”. Показ соціальних суперечностей між старшинською верхівкою та низовим козацтвом. Характеристика образів. Особливості композиції»


Назва Уроку з української літератури на тему: «Т. Г. Шевченко. Історична драма “Назар Стодоля”. Показ соціальних суперечностей між старшинською верхівкою та низовим козацтвом. Характеристика образів. Особливості композиції»
Дата 02.11.2013
Розмір 58 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Музика > Урок
БОРОДЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ

КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Загальцівське навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»

Розробка уроку з української літератури на тему:
«Т.Г.Шевченко. Історична драма “Назар Стодоля”. Показ соціальних суперечностей між старшинською верхівкою та низовим козацтвом. Характеристика образів. Особливості композиції»


Панченко А.В.

вчитель української

мови та літератури

с.Загальці
Тема. Т.Г. Шевченко. Історична драма “Назар Стодоля”. Показ соціальних суперечностей між старшинською верхівкою та низовим козацтвом. Характеристика образів. Особливості композиції.
Мета: ознайомити учнів із драматичною спадщиною митця, розкрити його багатогранний талант як співака, актора, музикознавця та режисера;

формувати вміння аналізувати драматичні твори;

вчити майстерності акторської гри;

налаштувати учнів на усвідомлення, що мужність, воля, здатність боронити свої права і гідність – ознаки лицарських чеснот українських козаків, заповідані як духовний спадок нащадкам; на осмислення духовного зв’язку з історичним минулим рідного краю;

виховувати любов і повагу до творчості Т.Г.Шевченка, історії рідного краю.
Цілі.
Учні повинні знати:

.короткі відомості про життя і творчий шлях Т.Г.Шевченка;

. зміст, імена героїв твору.
Учні повинні вміти:

. характеризувати героїв твору;

. аналізувати зміст драми;

. самостійно визначати завдання уроку;

. порівнювати риси характеру головних героїв з іншими персонажами;

. знаходити в тексті відповідні цитати.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання. Портрет Т.Г.Шевченка, фотографії перших виконавців ролей у п’єсі”Назар Стодоля”, роздатковий матеріал, куб, мультимедійний проектор, екран, мультимедійна презентація.
Випереджувальні завдання.

1.Підготувати мультимедійні презентації:

- Т.Г.Шевченко і театр.

- Драматургія і Т.Г.Шевченко.

- Перші виконавці ролей у драмі “Назар Стодоля”.

- Т.Г.Шевченко - актор і співак.

2. Прочитати драму “Назар Стодоля”.

3. Підготувати інсценізацію уривку з драми “Назар Стодоля”.

Перебіг уроку

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душі окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

Василь Симоненко
I.Мотивація навчальної діяльності

1. “Мозковий штурм”

- Доброго дня, діти! Перевірте, чи всі підготувалися до уроку. А зараз за допомогою “Мозкового штурму” я перевірю, як ви засвоїли матеріал на попередньму уроці(додаток 1)
II. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Виконання пісні “Думи мої, думи мої...” бандуристкою

  2. Слово вчителя

- Ця чудова пісня нагадала нам про геніальну людину, поета, борця Т.Г.Шевченка. Адже на попередніх уроках ми з вами доторкнулись до неоціненного скарбу нашої культури – творчості Тараса Григоровича. Талант великого Кобзаря багатогранний. Сьогодні ми ознайомимося з його драматургією, зокрема з драмою “Назар Стодоля”. Розглянемо також зв’язок Шевченка з театром, зі сценічним мистецтвом і музикою.

- Запишіть тему і спробуйте самостійно визначити цілі уроку. Зачитайте їх.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчальної діяльності

  1. Етап мультимедійного проектування учнями

  1. Т.Г.Шевченко і театр.

  2. Драматургія і Т.Г.Шевченко.

  3. Перші виконавці ролей у драмі “Назар Стодоля”.

  4. Т.Г.Шевченко - актор і співак.

- Який висновок можна зробити з того, що повідомили учні?

  1. Слово вчителя

  • Отже, Шевченкові твори були новим кроком у розвитку нашої літератури. П’єса “Назар Стодоля” відкрила нову сторінку в історії української драматургії. Нею він утверджував реалізм. Хоча вона і продовжує традиції побутової драми, що йдуть від “Наталки Полтавки”, але значно глибше, ніж у Котляревського, розкриває сутність суперечностей між бідними і багатими. Події в п’єсі відбуваються в xvII столітті, і хоч конкретних історичних подій та історичних постатей у ній немає, проте правдиво, історично достовірно відтворено життя і побут різних соціальних верств українського суспільства в минулому. Це дало можливість літературознавцям визначити жанр п’єси як історично-побутової драми.



  1. Робота в групах “Мозаїка”


І група.

1) Які художні твори називаються історичними?

2) Що таке драма?
ІІ група.

  1. Хто такі козаки?

  2. Які риси характеру їм притаманні?


ІІІ група.

  1. Яка ідея п’єси “Назар Стодоля”?

  2. Який головний конфлікт?




  1. Метод “проектів”

(Інсценування уривка п’єси)


  1. Слово вчителя

- У драмі відображено той період, коли Запорозька Січ перебувала у повному розквіті. Але рівності серед козацької маси не було. Автор показує, як старшина, здійснюючи свої честолюбні наміри, і, дбаючи лише про власний добробут та наживу, все сильніше пригнічувала рядове козацтво і цим поглиблювала прірву, яка відділяла її від народу. У п’єсі “Назар Стодоля” Т.Г.Шевченко фактично вперше показав критично козацьку старшину.

- Кого відносять до верхівки козаччини? А кого до низів?

- Отже, перед нами постає два світи:

1 – нажива та бездарність;

2 – волелюбність і людяність.

- Хто є уособленням першої сторони, а хто – другої? Чому ви так вважаєте?


  1. Опрацювання навчального матеріалу в групах

А) Характеристика образів

- Ось ми і пригадали героїв твору. Заповніть таблиці, охарактеризувавши їх

( додаток 2)

Б) Презентація результатів (По одному представнику від команди)
7. Етап “кубування”

- Скажіть, будь-ласка, що я тримаю в руках?

- На яких уроках вивчається куб?

- Скільки граней він має?

- А зараз за допомогою куба ви повинні дати відповіді на запитання:

1) Чому Хома Кичатий хоче віддати доньку за полковника?

2) Кого ж висміював у творі Т.Г.Шевченко?

3) Яку роль відіграє Гнат у п’єсі?

4) Що допомагає скласти власну думку про персонажів?

5) Чи можна вважати Назара і Галю ідеальною парою?

6) У чому вони вбачали щастя?
8. Алгоритм

- Які асоціації викликає у вас слово щастя?
9. Компоративний аналіз

- Герої яких творів української літератури асоціюються з даним алгоритмом?





IV.Підсумок уроку

- Що прославляє у п’єсі Тарас Григорович Шевченко?

- Чиї новаторські традиції продовжує поет?
V. Рефлексія

1. Технологія “Незакінчене речення”

- Чи справдились ваші очікування щодо уроку?

- Продовжіть речення

На сьогоднішньому уроці я зрозумів(ла), що ....


  1. Оцінювання

  • Оцініть свої відповіді і відповіді свого товариша по парті за допомогою таблиці (Додаток №3)


VI. Домашне завдання

Опрацювати матеріал з підручника (ст. 222 – 224)

Схожі:

Уроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії...
«Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті»
Урок української літератури. 10 клас Тема уроку. Драматургічна творчість...
Тема уроку. Драматургічна творчість І. Я. Франка. Соціально-психологічна драма „Украдене щастя”
Урок світової літератури Тема. Шлях до вершини піраміди. Милорад Павич «Хозарський словник»
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю М. Павича, з його світоглядом та творчою манерою,повторити художньо стильові особливості...
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист...
Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика...
РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5 класі на тему
Урок української літератури 10 клас Тема. «Лісова пісня». Проблема...
«Лісова пісня» — прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом,...
Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української...
Тема. Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української нації: незалежності, національної гідності, влади. Докладна...
Шевченко є основоположником нової української літератури і родоначальником...
ХІХ початку ХХ століть. Шевченко перший в українській літературі виступив як істинно народний поет, твори якого з усією повнотою...
Конспект уроку-презентації з української літератури в 6 класі на...
НВК "ЗОШ І-ІІІст. №1-гімназія" – м. Хоростків Гусятинського району Тернопільської області
Тема: Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка