|
Скачати 63.57 Kb.
|
УРОК 43 Тема уроку: Показникова функція, її графік і властивості. Мета уроку: Засвоєння учнями поняття показникової функції, її властивостей і графіка. Обладнання. Таблиця «Показникова функція». І. Аналіз контрольної роботи. II. Повідомлення теми уроку. III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. !Функція виду у = ах, де а > 0, а ≠ 1, називається показниковою (з основою а). Усне виконання вправ 1. Які із поданих функцій є показниковими: а) у = 2х; б) у = х3; в) у = (-5)х; г) у = ()х; д) у = (0,3)х; е) у = πх? Відповідь: а); г); д); е). 2. Наведіть приклади показникових функцій. Почнемо вивчення показникових функцій з функції у = 2х. Складемо таблицю значень функції:
Побудуємо на координатній площині точки з таблиці і з'єднаємо ці точки плавною лінією. Одержимо графік функції у = 2х (рис. 142). Показникова функція у = 2х має властивості: 1. Область визначення — множина всіх дійсних чисел. 2. Область значень — множина всіх додатних чисел. 3. Функція у = 2х — зростаюча на множині всіх дійсних чисел. 4. Графік функції перетинає вісь у в точці(0; 1). Усне виконання вправ1. Чи є серед значень функції у = 2х: а) найбільше; б) найменше? Відповідь: ні. 2. Порівняйте значення виразів: а) і ; б) 2-3 і 2-4; в) і . Відповідь: а) < ; б) 2-3 > 2-4; в) > . 3. Розташуйте числа ; ; ; ; у порядку зростання. Відповідь: ; ; ; ; . 4. Порівняйте х і у, якщо відомо, що вірна нерівність: а) 2х > 2у; б) 2х < 2у. Відповідь: а) х > у; б) х < у. 5. На рисунку 86 із підручника зображено графіки функцій у = 2х і у = 3х. Чим відрізняються ці функції? Їхні графіки? Відповідь: ці функції мають одинакові властивості, функція у = 3х зростає більш швидше (графік цієї функції піднімається вгору більш круто). Побудуємо графік функції у = , для цього складемо таблицю значень функції: Побудуємо на координатній площині точки з таблиці і з'єднаємо ці точки плавною лінією. Одержимо графік функції у = (рис. 143). Сформулюємо властивості функції
1. Область визначення — множина всіх дійсних чисел. 2. Область значень — множина всіх додатних чисел. 3. Функція у = — спадна на множині всіх дійсних чисел. 4. Графік функції перетинає вісь у в точці (0; 1). Усне виконання вправ 1. Чи є серед всіх значень функції у = : а) найменше; б) найбільше? Відповідь: ні. 2. Порівняйте значення виразів: а) і ; б) і ; в) і ; г) і ; д) і . Відповідь: а) >; б) =; в) >; г) <; д) <. 3. Розташуйте числа , , , , у порядку зростання. Відповідь: , , , , . 4. Порівняйте х і у, якщо відомо, що вірна нерівність: а)>; б)>; Відповідь: а) х < у; б) х > у. 5. Порівняйте як розташовані графіки функцій у = 2х і у = , користуючись рис. 88 із підручника. Відповідь: графіки розташовані симетрично відносно осі ОY. 6. Чим відрізняються властивості і графіки функцій у = і у= ? Відповідь: вони мають однакові властивості, функція у = спадає більш швидше. IV. Систематизація і осмислення вивченого матеріалу. Враховуючи вищезазначене, можна зробити висновки. 1. Область визначення показникової функції — множина R дійсних чисел, бо степінь aх, де а > 0, визначений для всіх х R. 2. Множина значень показникової функції — множина всіх додатних дійсних чисел. 3. Показникова функція у = aх є зростаючою на множині дійсних чисел, якщо а > 1, і спадною, якщо 0 < а < 1. 4. Якщо х = 0, то у = а° = 1. 5. Якщо х > 0, то у > 1, якщо а > 1, і у < 1, якщо 0 < а < 1. 6. Якщо х < 0, то у < 1, якщо а > 1, і у > 1, якщо 0 < а < 1. 7. Графіком показникової функції є крива, яка називається експонентою. Властивості показникової функції записати в робочому зошиті у вигляді таблиці 19. Таблиця 19
Усне виконання вправ 1. Які з наведених показникових функцій є зростаючими, а які — спадними: а) y = πx ; б) y = (0,5)x; в) у = ; г) y = 2-x. Відповідь: а) зростаюча; б) спадна; в) зростаюча; г) спадна. 2. Порівняйте значення виразів: а) i ; б) і . Відповідь: а) > ; б) > . 3. Порівняйте х і у, якщо відомо, що вірна нерівність: а) 0,02х < 0,02y; б) πx > πy. Відповідь: а) х > у; б) x < у. 4. Порівняйте основу а > 0 з одиницею, якщо відомо, що вірна нерівність: а) а10 > а15; б) а10 < а15. Відповідь: а) а > 1; б) 0 < а < 1. V. Підсумок уроку. VI. Домашнє завдання. Розділ IV § 1. Запитання і завдання для повторення № 1—12. Роганін Алгебра 10 клас, Урок 43 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |