|
Скачати 49.84 Kb.
|
УРОК 16 Тема уроку: Знаходження найбільшого і найменшого значень функції. Мета уроку: Формування знань учнів про алгоритм знаходження найбільшого і найменшого значень функції. І. Перевірка домашнього завдання. Перевірити правильність виконання домашніх вправ за записами, зробленими на дошці до початку уроку, та відповісти на запитання, що виникли у учнів у процесі виконання домашніх завдань. № 1. 4) Область визначення — (-; 0) U (0; +). Стаціонарних точок функція не має. Наносимо на координатну пряму 0 і визначаємо знак у' на інтервалах (рис. 52). Функція спадає на кожному з інтервалів (-; 0), (0; +). № 1. 10) Область визначення — (-; -1)U(-1;+). Так як f'(x) < 0 для всіх х з області визначення, то функція спадає на кожному з інтервалів (-; -1), (-1; +). № 2. 3) Область визначення — (-; 0) U (0;+). Знаходимо стаціонарні точки: у' = 0; =0; х2 – 4 = 0; х = 2 або х = -2. Визначаємо знак у' при переході через стаціонарні точки (рис. 53). хmax = –2, ymax= y(-2) = –4; xmin = 2, ymin= y(2) = 4. № 7. 1) D(f) = (-; +). f'(x) = 2e-x + 2х · (-е-x) = 2e-x(1 - х). f(x) = 0; 2e-x(1 - x) = 0; x = 1 — стаціонарна точка. Визначаємо знак у' при переході через стаціонарну точку (рис. 54). Отже, функція зростає при х є (-; 1), спадає при х є (1; +), хmax = 1, ymax = y(1) =. № 7. 7) D(f) = (0; +). f'(x)=lnx+x·=lnx+1. f'(x) = 0; ln x + 1 = 0; ln x = -1; x = e-1; х = стаціонарна точка. Точка х = розбиває область визначення функції на інтервали (рис. 55), визначаємо знак f'(x) на кожному інтервалі. Отже, f(x) спадає, якщо ; f(x) зростає, якщо . , . II. Аналіз самостійної роботи, проведеної на попередньому уроці. III. Усвідомлення і осмислення правила обчислення найбільшого і найменшого значення функції на відрізку. Розглянемо рисунки 56 і 57, на яких зображено графіки функції у = f(x) і у = g(x), заданих на відрізку [а; b]. Функція у = f(x) зростає, а функція у = g(x) спадає. На відрізку [а; b] найменше значення функції у = f(х) дорівнює f(a), а найменше значення функції у = g(x) дорівнює g(b). Відповідно найбільші значення цих функцій на даному відрізку дорівнюють f(b) та g(a). Отже, якщо функція неперервна і зростає (спадає) на деякому відрізку, то найбільше і найменше значення функція набуває на кінцях цього відрізка. Розглянемо рисунок 58, на якому зображено графіки трьох функцій. Аналіз цих графіків свідчить, що найбільше і найменше значення функцій неперервних і диференційованих на проміжку [а; b] досягаються цими функціями або на кінцях відрізка, або в стаціонарних точках. Отже, неперервна і диференційована функція на заданому відрізку приймає найбільше і найменше значення в стаціонарних точках або на кінцях відрізка. Таким чином, якщо функція у = f(x) неперервна на відрізку [а; b] і має похідну в кожній внутрішній точці цього відрізку, то для знаходження найбільшого і найменшого значень функції на відрізку [а; b] треба: 1) знайти значення функції на кінцях проміжку, тобто числа f(a) і f(b); 2) знайти значення функції в тих стаціонарних точках, які належать інтервалу (а; b); 3) із знайдених значень вибрати найбільше і найменше. Приклад 1. Знайдіть найбільше і найменше значення функції f(x) = x + e-x на відрізку [-1; 2]. Розв'язанняЗнайдемо значення функції в точках x = -1 та x = 2: f(-1) = -1 + el = e – l, f(2) = 2 – е -2 = 2 – . Знайдемо f’(x): f'(x) = (x + е-x)1 = 1 - е-x. Знайдемо стаціонарні точки: f'(x) = 0; 1 - е-x = 0; 1 - = 0; еx = 1; x = 0. Знайдемо значення функції в точці x = 0: f(0) = 0 +е°= 1. Із чисел е - 1 1,72, 2 - 1,86 та 1 найбільшим є 2 - , а найменшим -1. Відповідь: fнайб. = f(2) =2 - ; fнайм. = f(0) = 1. Виконання вправ Вправа № 3 (1; З; 5; 6) до розділу VIII. При розв'язуванні деяких задач потрібно знаходити найбільше або найменше значення функції не на відрізку, а на інтервалі. В практичних задачах функція f(x) має на заданому інтервалі тільки одну стаціонарну точку: або точку максимуму, або точку мінімуму. У цих випадках у точці максимуму функція f(x) приймає найбільше значення (рис. 59), а в точці мінімуму — найменше значення на даному інтервалі (рис. 60). Приклад. Знайдіть найменше значення функції у = х+, де х є (0; 10). Розв'язанняЗнайдемо похідну у’ =1 – = . Стаціонарні точки x1= 6, х2 = -6. На інтервалі (0; 10) є тільки одна стаціонарна точка x = 6. При переході через цю точку похідна змінює знак з «–» на «+» , і тому x = 6 — точка мінімуму. Отже, f найм. = f(6) =12. Відповідь: f найм. = f(6) =12. Виконання вправ______________________________ 1. Знайдіть найбільше значення функції f(x) = - χ2 на інтервалі х < 0. Відповідь: fнайб. = -3. IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ VIII § 4. Запитання і завдання для повторення розділу VIII № 12—14. Вправа № 3 (2; 4; 7). Роганін Алгебра 11 клас, урок 16 |
УРОК 17 Тема уроку ... |
Застосування методів математичного аналізу ПІДСУМКИ ТИЖНЯ Самоперевірка Рівень А У деяких точках відрізка [а; b] неперервна функція y = f(x) може набувати найменшого і найбільшого значень |
УРОК 13 Тема уроку Мета уроку: Познайомити учнів з правилами знаходження проміжків зростання (спадання) функції |
УРОК №17 Тема уроку Тема уроку. Функції. Властивості функції: нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції |
Урок №60 Тема. Функція. Область визначення функції. Область значень функції Мета: закріпити термінологію, відпрацювати навички роботи з поняттями функції; відпрацювати навички роботи із функцією, заданою... |
УРОК 35 Тема уроку: Найбільше і найменше значення функції на відрізку Формувати вміння застосовувати виведений алгоритм до знаходження максимального та мінімального значення функції на проміжку. Розвивати... |
УРОК 1 Тема уроку Мета уроку: Узагальнення і систематизація знань учнів про числові функції (область визначення і область значення функцій, зростаючі... |
УРОК 23 Тема уроку Мета уроку: формування знань учнів про правила знаходження первісних (невизначених інтегралів), формування умінь у знаходженні первісних... |
Урок №61 Тема. Функція. Область визначення та область значень функції... ... |
Урок №59 Тема. Функція. Область визначення та область значень функції Зошити з виконаним аналізом тематичної контрольної роботи та корекцією учні здають на перевірку |