Колісник Марина Володимирівна, учитель української мови та літератури


Скачати 453.67 Kb.
Назва Колісник Марина Володимирівна, учитель української мови та літератури
Сторінка 1/6
Дата 15.12.2013
Розмір 453.67 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи
  1   2   3   4   5   6



Колісник Марина Володимирівна,

учитель української мови та літератури







Хорольська гімназія

2012


Морфологія (115 завдань із ключами). 5 – 7 класи/ Упорядник

Колісник М. В., Хорол: Хорольська гімназія, 2012. - 52 с.
Упорядник: Колісник М. В. – учитель української мови та літератури Хорольської гімназії

Затверджено методичною радою Хорольської гімназії

(протокол № 7 від 01 квітня 2012року)

Дана робота містить 115 завдань із ключами при вивченні теми „Морфологія“. Творчі завдання мають на меті не лише засвоєння програмового матеріалу з морфології, а й систематизування та закріплення основних орфоепічних, граматичних, пунктуаційних навичок.

Вправи із ключами спрямовані на піднесення культури української мови, їх можна використати як для індивідуальної, так і для фронтальної роботи з учнями, для самостійної роботи учнів із мовним матеріалом.

Для учнів, учителів – філологів та всіх, хто бажає поринути у світ українського слова, збагатити мовний кругозір.



ЗМІСТ


Вступ 4

Іменник 5

Прикметник 15

Займенник 26

Числівник 32

Дієслово 33

Дієприкметник 37

Дієприслівник 40

Прислівник 42

Прийменник 47

Сполучник 49

Частка 51

Список використаних джерел 53








ВСТУП
Одним з найбільш дієвих прийомів, які сприяють вступній мотивації на уроках української мови, є вправи з ключами. Прийом цей не новий, але вдало дібраний мовний матеріал таких вправ значно розширює ефективність його використання. Зокрема, ключі до вправ водночас можуть бути своєрідними епіграфами до тієї чи іншої мовної теми. Пошук таких ключів сприяє концентрації уваги учнів, активізує їхнє мислення, а вчителю дає змогу чітко окреслити мету заняття, використати виховний потенціал вислову.

Крім того, подібні вправи виконують важливу функцію: формують правописну компетенцію школярів, взаємопов'язану з постійним мисленням.

Вправи з пропуском дозволяють формувати в учнів уміння знаходити та виділяти орфограми в різних морфемах написаних слів. Позитивним у завданнях такого типу є те, що вони дозволяють охопити великий обсяг вивчених орфограм та пунктограм. Для кращого засвоєння орфограм та для миттєвої перевірки виконаного завдання самим учнем використовуються закодовані в текстах вправ вислови: скоромовки, прислів'я, приказки, відповіді на загадки, фразеологізми або частини крилатих висловів.

Залежно від мети уроку матеріал вправи може аналізуватися на окремих рівнях мовознавчої науки або комплексно, залучаючись на різних етапах уроку.









Ключ: *У всіх вправах, позначених зірочкою, з перших букв виписаних слів складуться слова-ключі; якщо вправа позначена ** — слід брати другі букви, а якщо *** - треті.
Завдання № 1* *

Випишіть подані іменники в чотири колонки за відмінами.

Сходинка, взуття, ясність, блакить, плем’я, стаття, погода, клен, хутір, зустріч, каченя, яйце, вдих, ожеледь, сонце, синь, обличчя, охорона, роззява, старість, курча, учениця, край, лелека, будень, тьмяність.
Ключ. У словах перших трьох колонок підкресліть другу від початку букву. З цих слів повинно скластися закінчення вислову

І. Франка: „Не може при добрі той жить, …“.

Завдання № 2* *

Іменники ІІІ відміни поставте в орудному відмінку однини й запишіть у дві колонки:

1) з подвоєнням букв;

2) без подвоєння букв.

Узгодженість, пристрасть, одіж, жовч, зелень, здатність, щирість, цвіль, старість, тьмяність, подорож, блакить, ясність, лякливість, п’ядь.

Ключ. З других букв кожного слова повинен скластися початок вислову Д.Павличка: „…, там загиба зневіра“.
Завдання № 3* *

Згрупуйте подані іменники і за­пишіть у дві колонки:

а) із подвоєнням;

б) із подовженням.

Схвалень, ссавець, юннат, служіння, піддубник, рілля, обличчя, агровідділ, Запоріжжя.

Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву. З цих букв повинні скластися два слова, пропущені у вислові: „Де... буде — ... при­буде“.
Завдання № 4***

Подані іменники згрупуйте і за­пишіть за алфавітом у дві ко­лонки:

а) назви істот;

б) назви неістот.

Квартирант, клей, критик, кат, кулак, кішка, ковзанка, кокчетавець, канал, Куяльник (курорт), капітан, кропива.

Ключ. У кожному слові підкресліть тре­тю букву. З цих букв прочитайте два слова, пропущені у вислові: „І золота клітка для...“.
Завдання № 5**

Випишіть подані іменники у дві колонки за алфавітом:

а) назви істот;

б) назви неістот.

Дорога, король, болото, дантист, їжа, адреса, двійник, килим, брова, людина, аптекар, ідол, брат.

Ключ. У кожному слові підкресліть дру­гу від початку букву. Повинно скластися закінчення вислову: „Що не кажи, а...“.
Завдання № 6**

Визначте, до якого роду належать подані іменники. Запишіть їх у три колонки:

а) іменники чоловічого роду;

б) жіночого роду;

в) середнього роду.

Осінь, світло, с слух, сіно, сорока, семестр, образа, одруження, одяг, сатира, сміття, скатерть, салат, суцвіття, сажа, орган, сховище.

Ключ. Із других букв повинні скластися слова, пропущені у прислів'ї „…ховається від роботи, як …“.
Завдання № 7**

Іменники запишіть у три колон­ки залежно від того, до якого роду вони належать:

а) іменники чоловічого роду;

б) жіночого роду;

в) середнього роду.

Озеро, спорт, адреса, грім, совість, сало, дрань, взуття, сад, колосся, слово, молодь, долото, звір, їжа, утворення, участь, одяг, море, кад­риль, народ.

Ключ. Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. З цих букв повинен скластися вислів.
Завдання № 8**

Поставте подані іменники у Н. в. множини і запишіть у дві колонки:

а) із закінченням -и;

б) із закінченням –і.

Справа, батько, око, вежа, успіх, друг, птах, річ, їдальня, рука, тхір, танець.

Ключ. Із других букв повинні скластися два слова, пропущені в прислів'ї: „Який …, така й …“.
Завдання № 9***

Іменники запишіть у дві колон­ки залежно від того, яке число вони мають:

а) ті, що мають форму множини;

б) ті, що мають форму однини.

Брухт, лещата, граблі, тепло, ласо­щі, смалець, молоко, нетрі, кров, Саяни.

Ключ. У кожному слові підкресліть тре­тю від початку букву. З цих букв повинні скластися два слова, пропущені у вислові: „Де..., там і приятелів мало“.
Завдання № 10**

Від поданих іменників утворіть кличну форму і запишіть у дві колонки:

а) із закінченням -о;

б) із закінченням -е:

Остап, школа, квочка, юнак, Ніна, доля, утіха, мама, співак, Настя, імператор, хмара, зима, Київ.

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитайте замість крапок два слова: „Весна красна..., а осінь...“.
Завдання № 11***

Подані слова погрупуйте і запи­шіть за алфавітом у дві колонки:

а) іменники;

б) прикметники.

Вишневий, велетень, вовк, вагон, власний, віолончель, взуттєвий, вбо­гість, ведмежий, враження.

Ключ. У кожному слові підкресліть тре­тю букву. З цих букв повинні скластися два слова, пропущені в прислів'ї: „Чоловік у домі..., а жінка - …“.
Завдання № 12**

Подані іменники запишіть у три колонки залежно від того, до якої відміни вони належать:

а) іменники І відміни;

б) іменники II відміни;

в) іменники III відміни.

Ліс, слива, осінь, свято, абзац, пере­мога, свідомість, в'ялість, Одеса, Луцьк, надія, удав, стать, учениця, голова, село, сніг, змія, жовч, льон, кухня.

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитайте вислів.
Завдання № 13**

Запишіть у чотири колонки іменники:

а) І відміни;

б) II відміни;

в) ПІ відміни;

г) IV відміни:

Змій, цвіль, яма, їжаченя, Нева, слід, сльоза, жовч, теля, сьомга, мило, ону­ча, Англія, здобич, ведмежа, Микола, онук, ікра, муть.

Ключ. Підкресліть другу від початку букву, прочитайте пропущені чотири слова із прислів'я: „Кож­ний... на свій...“.
Завдання № 14**

Подані іменники згрупуйте за відмінами і запишіть у дві колон­ки за алфавітом:

а) іменники І відміни;

б) іменники II відміни.

Кисень, весна, самба, океан, читан­ка, погляд, аплікація, ізюм, еконо­міка, смак, стежка, блузка, дятел, вставка.

Ключ. Із других букв кожного слова повинен скластися фразеологіч­ний зворот. Поясніть значення цього ви­слову. Складіть із цим зворотом ре­чення.
Завдання № 15**

Іменники І відміни поставте в О. в. однини й запишіть у дві колонки:

а) із закінченням -ою;

б) із закінченням -ею (-єю):

Груша, іграшка, сльоза, кислота, надія, енергія, абревіатура, миля, погода, стаття, Україна, роса, льонозаготівля.

Ключ. У кожному слові підкресліть дру­гу від початку букву. З цих букв прочитайте закінчення вислову: „Слово — не стріла, а...“.

Утворіть кличну форму з імен­ників Україна, груша, надія.
Завдання № 16**

Подані іменники І відміни по­ ставте у Р. в. множини й запишіть
у дві колонки:


а) із уставним -е- в закінченні;

б) із уставним -о- в закінченні:

Свічка, швальня, пісня, спілка, став­ня, ножівка, блузка, гривня, ділянка, шабля.

Ключ. Підкресліть другу від початку букву, прочитаєте закінчення вислову: „Шукай..“. Поясніть значення цього ви­слову.

Завдання № 17*

Згрупуйте іменники І відміни за групами і запишіть у три колонки:

а) тверда група;

б) м'яка група;

в) мішана група:

Пісня, слива, сажа, коса, унія, лижа, свиня, огорожа, акула, журба, вежа, тополя, ідея, афіша, етика.

Ключ. У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочи­тайте закінчення вислову: „Доб­ра голова не...“.

Зробіть фонетичний розбір сло­ва пісня.
Завдання № 18*

Подані іменники II відміни по­ставте у Р. в. однини й запишіть
у дві колонки:


а) із закінченням -у (-ю);

б) із закінченням -а (-я).

Щавель, обвал, шуп, загін, овід, квад­рат, ананас, народ, жакет, екран, аванс, Єгипет, шлунок, шампунь.
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

Актив ізація пізнавальної діяльності в процесі вивчення української...
Це завдання в певній мірі реалізується через роботу над такою проблемною темою як активізація пізнавальної діяльності в процесі вивчення...
Санжарівська Наталія Володимирівна
Директор, учителька української мови та літератури вищої категорії, Старший учитель ОЗОШ Іллічівської міської ради
Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках української...
Кецова Вікторія Тихонівна, учитель-методист, учитель української мови і літератури Роганського аграного ліцею Харківської районної...
ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ: ДОДАТОК, ОЗНАЧЕННЯ, ОБСТАВИНА
Автор: Рак Віталія Володимирівна, учитель української мови та літератури Топильнянського навчально-виховного комплексу «Дошкільний...
Виховний захід на тему: «До мови доторкнемось серцем» Підготувала:...
...
Санжарівська Наталія Володимирівна Директор, учителька української...
Таким чином, рідна мова є основою становлення пізнавальної сфери особистості, забезпечує розвиток її інтелекту, сприяє виробленню...
Урок захисту проектів з української мови у 3 класі
Учитель початкових класів ЗОШ І-ІІІ ст.№3 м. Котовськ, Одеської області Сіренко Світлана Володимирівна
Вироблення навичок орфографічної грамотності під час вивчення теми...
Стрєльцова І. В., учитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель
Урок відкритої думки Тема. Безпечна праця моїх батьків моє щасливе майбутнє
Бутко А.І., учитель української мови та літератури, вища категорія, старший учитель; гімназія «Ерудит» м. Києва
Урок літератури рідного краю\ ДОВЖЕНКО Н. Г учитель української мови та літератури НВК «Олімп»
МЕТА: допомогти учням ввійти в багатогранний світ поезії Галини Анатоліївни Могильницької
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка