Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели. Художні засоби його втілення. Мета


Скачати 56.78 Kb.
Назва Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели. Художні засоби його втілення. Мета
Дата 05.11.2013
Розмір 56.78 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Військова справа > Урок
Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели. Художні засоби його втілення.

Мета: стисло ознайомити з життям і творчістю Л.Пономаренко; ознайомити учнів із твором письменниці; розкрити гуманістичне спрямування твору через художні засоби: деталь, поєднання різних часових площин; засвоїти термін «Новела»; розвивати аналітичне мислення ; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд, кругозір; усвідомлення ролі й значення гуманізму в розвитку людства і кожної людини; виховувати риси чуйності, доброти, милосердя, гуманності, любов і повагу до людини.

Теорія літератури: новела.

Міжпредметні зв’язки: історія України.

Обладнання, наочність: фото із зображенням руїн та відбудови України післявоєнних років; фото письменниці, підручник.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

Зміст уроку

  1. Перевірка домашнього завдання.

- Стислий переказ оповідання Є. Гуцала «Сім’я дикої качки»

- Розповідь учнів про те, як далі могли б розвиватися події в оповіданні.

- оцінювання навчальних досягнень учнів.

  1. Повідомлення теми й мети уроку.

  2. Вивчення нового матеріалу.

- есеїстична розповідь про Л. Пономаренко, , її творчість, характер світосприймання письменниці — дивовижну здатність «бачити всіх людей добрими і гарними»

- Любов Пономаренко — сучасна українська письменниця. Автор книг «Тільки світу» (К., 1984), «Дерево облич» (К., 1999), «Портрет жінки у профіль з рушницею» (К.,2005) та ін. Народилася в с. Іванківці на Чернігівщині. За фахом — учитель-філолог, журналіст. Герої її творів — звичайні люди, нічим не видатні. Вони добрі і довірливі, тому легко обманюються, не завжди можуть вистояти у життєвих випробуваннях. Учні насміхаються із нової вчительки («Похорон тополі») з її мораллю: «Все живе навколо/.../має право на існування — і черв'як, і дерево, і пташка, і блудний пес, і рибина. І хтозна, хто головніший на землі — ми чи вони»[8,12]; знущаються: «несли їй до дверей общипаного горобця або кота з одрубаним хвостом і вельми потішалися, /.../як вона падала на коліна біля замученої тварі, як вона плакала»[8,13], бо не розуміють, як це — не рвати квітів, не рубати дерев, не глушити рибу; бо мало на землі любові: чоловіки б'ють своїх вагітних жінок, і ті народжують калік («Кривулька»); матері виливають злість на дітей, буває — забивають до смерті («Дерево облич»); в інтернатах живуть постійно голодні, недоглянуті сироти, такі, як Прожир, — «Дівчина стояла /.../ невмита, нерозчесана. Ковтуни сірого волосся були зв'язані шнурками нічної сорочки»[8,63], — серед людей із «шкарубкими чорними серцями» («Прожир»).

Символічною у контексті сказаного є назва повісті Л. Пономаренко — «Неба дістати» — кожен повинен жити, пам'ятаючи про своє високе призначення.

(Демонстрація портрета письменниці)

-вступне слово вчителя, що готує до сприйняття новели (Можна запропонувати нетрадиційний початок уроку — емоційну, схвильовану розповідь учителя):

1941 по 1944 роки Україна була окупована німецькими військами. Київ оборонявся 2 місяці. Вороги втратили близько 100 тисяч війська. Але захисники Києва були оточені. У полон потрапило майже 660 тисяч осіб, з яких 60 тисяч — командирів. 73 дні тривала оборона Одеси[1,459-460].

« На берегу широкого и чистого Днепра…»

На берегу широкого и чистого Днепра,

Весь в зелени и солнечных лучах,

Стоял красивый домик –

В нем жила семья:

Жена, садовник и двое шустрых деток…

И целый день там слышны голоса,

И целый день там радость и веселье.

Но вот… пришла в-о-й-н-а!

Весь дом – опустошен,

Не видно Лилии и Василька,

Не слышно песен среди цветочных грядок…

Отец и сын ушли на запад,

В отряды партизан…

Сжигая все и грабя мирный люд,

В тот вечер немцы заняли деревню,

А мать и дочь в застенок увели…

Казалось, камни проливали слезы,

Казалось, ветер в ужасе стонал,

Когда пытали их:

Ни боль отца, ни жалость сына

Не шевельнулись в грозном палаче –

Пред матерью они над Лилией глумились,

Пред Лилией они пытали мать.

И вот их бросили, оставили одних –

Прижалась к матери испуганная дочь.

- О, мама, пожалей! Я больше не могу!

Давай расскажем все и мы уйдем, и снова солнышко увидим!

Мать поняла, что дочь теряет силы,

Что пыток ей не выдержать,

Что мужество покинуло ее.

- Любимая, родная, успокойся, я все скажу, ты только успокойся!..

Вдруг, скрип дверей – вошли фашисты.

Испуганным зверьком вскочила Лилия и тихо встала мать.

-Гэр офицер, простите, я решилась…, я все скажу!..

Я все скажу… сама… Вот только дочь… мешает мне - убейте мою дочь!

О, сердце, что же ты молчишь! Ведь дочь твою любимую, родную убивают.

Короткий крик… И девочка – мертва…

Шутя и веселясь, подходит к ней убийца-офицер.

-Что, русиш, ты будешь говорить? –

И крепким сапогом ударил ее в грудь.

Она упала, встала.

И гнев, и боль в ее глазах!

-Вы сердце русское хотели покорить! Вы думали заставить нас смириться!?

Нет! Никогда – убили мою дочь, она еще дитя, она могла сказать,

А мать, ее мать, вам ничего не скажет!

И ей жгли грудь, дробили череп,

Но умерла она, ни слова не сказав…

Скільки горя довелось зазнати людям за довгі роки війни, які почуття переповнювали їх серця?!

Події, зображені в новелі «Гер переможений» відбуваються в повоєнній Україні, зруйновані міста якої відбудовували переможені німецькі солдати.

(Демонстрація фото руїн )

  1. Читання новели вчителем.

Словникова робота

Гер ( нім. ) – пан.

Зрозуміти зміст такого речення: «Коли зняли його і взяли на руки, то здивувалися, що немає в ньому тіла» - допоможе фразеологізм бути в тілі ( бути при тілі), який має таке значення: не худий, у міру повний ( про людину). Отже «немає в ньому тіла» слід розуміти як характеристику дуже худої, виснаженої хворобою людини.

5. Перевірка первинного сприйняття твору.

- Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»;

( 3 гр. захисники (висувають аргументи на захист Фрідріха) – аналітики – обвинувачі ), як висновок

- Евристична бесіда на закріплення емоційного сприйняття..

- Чи змінився ваш настрій після того, як ви прослухали новелу? Який він ( радісний, приємний, гарний, сумний,задумливий, тривожний)?

-Як ви вважаєте, чому читач співчуває загарбникові?

(І лише коли дівчинка подорослішала, вона збагнула всю несправедливість становища. Це війна знедолила, позбавила щастя і життя Фрідріха, який був звичайним солдатом, що за чиїмсь злочинним наказом узяв до рук зброю і прийшов на чужу землю як ворог, як загарбник. А в душі у нього лунали німецькі пісеньки, жила любов до квітів, до краси й гармонії, про що свідчив збудований так доладно будинок. А ще гнітила постійна туга за рідними, за домівкою, за вільним життям, коли не січе, як батіг спину, дошкульне слово охоронця-наглядача.)

6.Ознайомлення з поняттям «новела».

Новела — невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію зі стрімким розвитком сюжету і несподіваним фіналом.

7. Робота з підручником.

Читання учнями статті «Новела» с.233

8. Аналіз художньої специфіки новели.

- Визначити мікротеми та головну думку кожного фрагмента, скласти і записати план.

- Знайти і зачитати кульмінаційний момент у творі.

- Зясувати головну ідею новели. (Засудження війни, утвердження любові, поваги до людини).

Визначна особливість твору в жанрі новела - деталь

Особливого значення набуває деталь. Деталь, яка при повторній появі у тексті міняє його спрямування, у поетиці новели навіть має назву — «сокіл» (Falke), від новели Д. Боккаччо (день 5, оповідання 9), у якій сокіл символізує велику силу любові лицаря до дами і його найбільшу життєву втрату; з його повторною появою змінюється хід новели. «Сокіл» у Л. Пономаренко — «фотокартка двох дівчаток у білих сукенках і білих черевичках». Учні зачитають епізоди, в яких з'являється ця деталь; прокоментують рядки: «Дриль пошкодив їм черевички, але дівчатка дивилися на нас, мов живі, і запитували: «Ви не знаєте, де наш тато?» [8,4]. На нашу думку, тут «сокіл» служить каталізатором ідеї: авторці й оповідачці (тепер їх позиції співпадають) жаль не за тим, що дриль «пошкодив черевички» чи фотокартку. Якою дрібною видається ця «втрата» поряд із їхнім сирітством; смертями, каліцтвами, руйнуваннями, голодом тощо, завданими людям війною. До речі, оповідачка змогла усвідомити всю глибину страждань полоненого німця, коли сама стала матір'ю. Отже, новелістична ідея майже завжди захована в художньому образі, спонукає читача над чимось задуматися.

9. Підсумок уроку.

10. Домашнє завдання:

Тест. завд. 1-3 ст.233-234;

Диференційоване завдання під № 12 ст. 234.

Підгот-ся до уроку узаг-ня знань із розділу… .

Схожі:

Тема : Любов Пономаренко «Гер переможений»
Обладнання: мультимедійна дошка (використання презентації), портрет письменниці, текст новели
ТЕМА: Любов Пономаренко "Гер переможений"
Т художнього твору, його проблематику; спонукати грамотно висловлювати власні думки, коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам...
Тема: Жити з сонцем у душі (за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений»). Мета
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
Тема уроку: Милосердя – дзеркало справжньої людини ( гуманістичний...
Обладнання: портрет О. Генрі, ілюстрації та обкладинки до твору, створені учнями, аудіозаписи, газета «Милосердя – дзеркало справжньої...
Історія і доля людини: шляхетний лицар Айвенго
Мета: охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення
Тема. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Вічна тема «любовного...
Опрацювати з учнями текст новели, розкрити глибину і щирість почуттів вірності, сердечної ніжності, кохання і трагедії знедоленого...
Тема Домашнє завдання
Екранні мистецтва: кіно, відео. Телебачення як мистецтво і засіб комунікації. Художні засоби кінематографу
Конкурс «Поспішай розгадати»
...
Тема. Українська народна казка «Золотий черевичок»
Мета: поповнити знання учнів про тематику народних казок, виявити вміння учнів читати і переказувати зміст казок, дотримуючись особливостей...
З вірою в любов і милосердя
«Сойчине крило»; творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка