|
Скачати 56.78 Kb.
|
Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели. Художні засоби його втілення. Мета: стисло ознайомити з життям і творчістю Л.Пономаренко; ознайомити учнів із твором письменниці; розкрити гуманістичне спрямування твору через художні засоби: деталь, поєднання різних часових площин; засвоїти термін «Новела»; розвивати аналітичне мислення ; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд, кругозір; усвідомлення ролі й значення гуманізму в розвитку людства і кожної людини; виховувати риси чуйності, доброти, милосердя, гуманності, любов і повагу до людини. Теорія літератури: новела. Міжпредметні зв’язки: історія України. Обладнання, наочність: фото із зображенням руїн та відбудови України післявоєнних років; фото письменниці, підручник. Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу. Зміст уроку
- Стислий переказ оповідання Є. Гуцала «Сім’я дикої качки» - Розповідь учнів про те, як далі могли б розвиватися події в оповіданні. - оцінювання навчальних досягнень учнів.
- есеїстична розповідь про Л. Пономаренко, , її творчість, характер світосприймання письменниці — дивовижну здатність «бачити всіх людей добрими і гарними» - Любов Пономаренко — сучасна українська письменниця. Автор книг «Тільки світу» (К., 1984), «Дерево облич» (К., 1999), «Портрет жінки у профіль з рушницею» (К.,2005) та ін. Народилася в с. Іванківці на Чернігівщині. За фахом — учитель-філолог, журналіст. Герої її творів — звичайні люди, нічим не видатні. Вони добрі і довірливі, тому легко обманюються, не завжди можуть вистояти у життєвих випробуваннях. Учні насміхаються із нової вчительки («Похорон тополі») з її мораллю: «Все живе навколо/.../має право на існування — і черв'як, і дерево, і пташка, і блудний пес, і рибина. І хтозна, хто головніший на землі — ми чи вони»[8,12]; знущаються: «несли їй до дверей общипаного горобця або кота з одрубаним хвостом і вельми потішалися, /.../як вона падала на коліна біля замученої тварі, як вона плакала»[8,13], бо не розуміють, як це — не рвати квітів, не рубати дерев, не глушити рибу; бо мало на землі любові: чоловіки б'ють своїх вагітних жінок, і ті народжують калік («Кривулька»); матері виливають злість на дітей, буває — забивають до смерті («Дерево облич»); в інтернатах живуть постійно голодні, недоглянуті сироти, такі, як Прожир, — «Дівчина стояла /.../ невмита, нерозчесана. Ковтуни сірого волосся були зв'язані шнурками нічної сорочки»[8,63], — серед людей із «шкарубкими чорними серцями» («Прожир»). Символічною у контексті сказаного є назва повісті Л. Пономаренко — «Неба дістати» — кожен повинен жити, пам'ятаючи про своє високе призначення. (Демонстрація портрета письменниці) -вступне слово вчителя, що готує до сприйняття новели (Можна запропонувати нетрадиційний початок уроку — емоційну, схвильовану розповідь учителя): 1941 по 1944 роки Україна була окупована німецькими військами. Київ оборонявся 2 місяці. Вороги втратили близько 100 тисяч війська. Але захисники Києва були оточені. У полон потрапило майже 660 тисяч осіб, з яких 60 тисяч — командирів. 73 дні тривала оборона Одеси[1,459-460]. « На берегу широкого и чистого Днепра…» На берегу широкого и чистого Днепра, Весь в зелени и солнечных лучах, Стоял красивый домик – В нем жила семья: Жена, садовник и двое шустрых деток… И целый день там слышны голоса, И целый день там радость и веселье. Но вот… пришла в-о-й-н-а! Весь дом – опустошен, Не видно Лилии и Василька, Не слышно песен среди цветочных грядок… Отец и сын ушли на запад, В отряды партизан… Сжигая все и грабя мирный люд, В тот вечер немцы заняли деревню, А мать и дочь в застенок увели… Казалось, камни проливали слезы, Казалось, ветер в ужасе стонал, Когда пытали их: Ни боль отца, ни жалость сына Не шевельнулись в грозном палаче – Пред матерью они над Лилией глумились, Пред Лилией они пытали мать. И вот их бросили, оставили одних – Прижалась к матери испуганная дочь. - О, мама, пожалей! Я больше не могу! Давай расскажем все и мы уйдем, и снова солнышко увидим! Мать поняла, что дочь теряет силы, Что пыток ей не выдержать, Что мужество покинуло ее. - Любимая, родная, успокойся, я все скажу, ты только успокойся!.. Вдруг, скрип дверей – вошли фашисты. Испуганным зверьком вскочила Лилия и тихо встала мать. -Гэр офицер, простите, я решилась…, я все скажу!.. Я все скажу… сама… Вот только дочь… мешает мне - убейте мою дочь! О, сердце, что же ты молчишь! Ведь дочь твою любимую, родную убивают. Короткий крик… И девочка – мертва… Шутя и веселясь, подходит к ней убийца-офицер. -Что, русиш, ты будешь говорить? – И крепким сапогом ударил ее в грудь. Она упала, встала. И гнев, и боль в ее глазах! -Вы сердце русское хотели покорить! Вы думали заставить нас смириться!? Нет! Никогда – убили мою дочь, она еще дитя, она могла сказать, А мать, ее мать, вам ничего не скажет! И ей жгли грудь, дробили череп, Но умерла она, ни слова не сказав… Скільки горя довелось зазнати людям за довгі роки війни, які почуття переповнювали їх серця?! Події, зображені в новелі «Гер переможений» відбуваються в повоєнній Україні, зруйновані міста якої відбудовували переможені німецькі солдати. (Демонстрація фото руїн )
Словникова робота Гер ( нім. ) – пан. Зрозуміти зміст такого речення: «Коли зняли його і взяли на руки, то здивувалися, що немає в ньому тіла» - допоможе фразеологізм бути в тілі ( бути при тілі), який має таке значення: не худий, у міру повний ( про людину). Отже «немає в ньому тіла» слід розуміти як характеристику дуже худої, виснаженої хворобою людини. 5. Перевірка первинного сприйняття твору. - Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»; ( 3 гр. захисники (висувають аргументи на захист Фрідріха) – аналітики – обвинувачі ), як висновок - Евристична бесіда на закріплення емоційного сприйняття.. - Чи змінився ваш настрій після того, як ви прослухали новелу? Який він ( радісний, приємний, гарний, сумний,задумливий, тривожний)? -Як ви вважаєте, чому читач співчуває загарбникові? (І лише коли дівчинка подорослішала, вона збагнула всю несправедливість становища. Це війна знедолила, позбавила щастя і життя Фрідріха, який був звичайним солдатом, що за чиїмсь злочинним наказом узяв до рук зброю і прийшов на чужу землю як ворог, як загарбник. А в душі у нього лунали німецькі пісеньки, жила любов до квітів, до краси й гармонії, про що свідчив збудований так доладно будинок. А ще гнітила постійна туга за рідними, за домівкою, за вільним життям, коли не січе, як батіг спину, дошкульне слово охоронця-наглядача.) 6.Ознайомлення з поняттям «новела». Новела — невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію зі стрімким розвитком сюжету і несподіваним фіналом. 7. Робота з підручником. Читання учнями статті «Новела» с.233 8. Аналіз художньої специфіки новели. - Визначити мікротеми та головну думку кожного фрагмента, скласти і записати план. - Знайти і зачитати кульмінаційний момент у творі. - Зясувати головну ідею новели. (Засудження війни, утвердження любові, поваги до людини). Визначна особливість твору в жанрі новела - деталь Особливого значення набуває деталь. Деталь, яка при повторній появі у тексті міняє його спрямування, у поетиці новели навіть має назву — «сокіл» (Falke), від новели Д. Боккаччо (день 5, оповідання 9), у якій сокіл символізує велику силу любові лицаря до дами і його найбільшу життєву втрату; з його повторною появою змінюється хід новели. «Сокіл» у Л. Пономаренко — «фотокартка двох дівчаток у білих сукенках і білих черевичках». Учні зачитають епізоди, в яких з'являється ця деталь; прокоментують рядки: «Дриль пошкодив їм черевички, але дівчатка дивилися на нас, мов живі, і запитували: «Ви не знаєте, де наш тато?» [8,4]. На нашу думку, тут «сокіл» служить каталізатором ідеї: авторці й оповідачці (тепер їх позиції співпадають) жаль не за тим, що дриль «пошкодив черевички» чи фотокартку. Якою дрібною видається ця «втрата» поряд із їхнім сирітством; смертями, каліцтвами, руйнуваннями, голодом тощо, завданими людям війною. До речі, оповідачка змогла усвідомити всю глибину страждань полоненого німця, коли сама стала матір'ю. Отже, новелістична ідея майже завжди захована в художньому образі, спонукає читача над чимось задуматися. 9. Підсумок уроку. 10. Домашнє завдання: Тест. завд. 1-3 ст.233-234; Диференційоване завдання під № 12 ст. 234. Підгот-ся до уроку узаг-ня знань із розділу… . |
Тема : Любов Пономаренко «Гер переможений» Обладнання: мультимедійна дошка (використання презентації), портрет письменниці, текст новели |
ТЕМА: Любов Пономаренко "Гер переможений" Т художнього твору, його проблематику; спонукати грамотно висловлювати власні думки, коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам... |
Тема: Жити з сонцем у душі (за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений»). Мета Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору) |
Тема уроку: Милосердя – дзеркало справжньої людини ( гуманістичний... Обладнання: портрет О. Генрі, ілюстрації та обкладинки до твору, створені учнями, аудіозаписи, газета «Милосердя – дзеркало справжньої... |
Історія і доля людини: шляхетний лицар Айвенго Мета: охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення |
Тема. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Вічна тема «любовного... Опрацювати з учнями текст новели, розкрити глибину і щирість почуттів вірності, сердечної ніжності, кохання і трагедії знедоленого... |
Тема Домашнє завдання Екранні мистецтва: кіно, відео. Телебачення як мистецтво і засіб комунікації. Художні засоби кінематографу |
Конкурс «Поспішай розгадати» ... |
Тема. Українська народна казка «Золотий черевичок» Мета: поповнити знання учнів про тематику народних казок, виявити вміння учнів читати і переказувати зміст казок, дотримуючись особливостей... |
З вірою в любов і милосердя «Сойчине крило»; творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії |