Тема : Любов Пономаренко «Гер переможений»


Скачати 106.31 Kb.
Назва Тема : Любов Пономаренко «Гер переможений»
Дата 15.12.2013
Розмір 106.31 Kb.
Тип Конспект
bibl.com.ua > Військова справа > Конспект
Конспект уроку з української літератури 7 клас за темою:

«Любов Пономаренко «Гер переможений»
Тема: Любов Пономаренко «Гер переможений»

Мета: стисло ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Л.Пономаренко; розкрити характери героїв, з’ясувати причини такого явища як жорстокість дітей по відношенню до німця; формування вміння учнів осмислювати прочитане,грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх; допомогти усвідомити ідейний зміст твору, збагачувати словник учнів, повторити поняття новели як жанру епосу; розвивати уміння аналізувати твір удосконалювати навички виразного читання та вміння працювати в групах; виховувати одну з найкращих людських рис – милосердя,чуйності, доброти, гуманності, уміння прощати, викликати інтерес до творчості Л.Пономаренко.

Обладнання: мультимедійна дошка (використання презентації), портрет письменниці, текст новели.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Вид уроку: урок пошуку істини, урок – судове засідання.

Методи й прийоми: розповідь учителя, заслуховування учнівських версій, виразне читання, бесіда, робота в групах, диспут, «Мікрофон», «Судове слухання», підготовча робота зі свідками.
Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

- розповідати про життєвий і творчий шлях письменниці;

- розуміти та знати поняття новели як жанру;

- розв’язувати проблемні запитання;

- доводити свої твердження;

- бути милосердними.

Під час уроку розвиваються, удосконалюються мотиваційна, мовленнєва, соціально – культурна, діяльнісна компетентності учнів.
Орієнтовний план проведення уроку:

1. Організаційний момент (1 хв.)

2. Оголошення теми, мети завдань уроку. Мотивація навчання учнів. (2 хв.)

3. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу (слово вчителя, читання новели, словникова робота, бесіда, робота в групах («Суд»). (30 хв.)

4. Закріплення набутих знань «Мікрофон». (4 хв.)

5. Підсумок уроку. (2 хв.)

6. Домашнє завдання. (1 хв.)

ХІД УРОКУ

I. Організація класу. Обмін побажаннями успіху на уроці

II. Мотивація навчання учнів
Слово вчителя

  • Діти, проведемо невеличкий диспут на тему: «Жорстокість у світі».

Для початку давайте пригадаємо, що ми називаємо диспутом?

(Діти висловлюють свою думку)

  • Так, правильно. А зараз зверніть свою увагу на монітор (слайд 2). Познайомтесь з науковим визначенням диспуту, а також з правилами поведінки під час диспуту. (Зміст матеріалу на моніторі).


ІI. Слайд

Слово «диспут» латинського походження, що означає «міркую», «суперечу».

Правила диспуту
Якщо хтось говорити – слухай.

Хочеш висловитись – підніми руку.

Не перебивай того, хто говорить.

Будь активним у диспуті.

(Переходимо до наступного слайду).
ІII. Слайд

Питання до диспуту:

  • Що значить слово жорстокість?

  • У чому виявляється жорстокість у світіЧи жорстокі ви самі?

  • Як можна боротися з жорстокістю?

(Діти висловлюють власні міркування за поданими питаннями диспуту).

Висновок вчителя:

Ми вивчили багато творів, де автори піднімають тему жорстокого ставлення людей один до одного, до навколишнього середовища. Які це твори?

Слово вчителя

Сьогодні ми продовжимо говорити про добро і зло, про жорстокість і милосердя через вивчення новели Л.Пономаренко. (Переходимо до наступного слайду).
IV. Слайд

Оголошення теми, мети уроку.

Запис у зошиті дати та теми уроку.
IІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Слово вчителя

Перш ніж вивчати твір, ми познайомимося із життям і творчістю сучасної української письменниці Любові Пономаренко (переходимо до наступного слайду).

V. Слайд

Фотографія письменниці, назва твору.

Давайте опрацюємо біографію письменниці за матеріалом підручника.(Діти читають уголос ланцюжком.)

Слово вчителя

Твір, який ми будемо сьогодні вивчати за жанром визначається як новела.

  • Чи знайоме вам це літературне визначення?

  • Яку новелу ви вивчали?

  • Так що ж таке новела?

Правильність відповіді перевіримо на наступному слайді).
VІ. Слайд

Новела – різновид оповідання, невеличкий епічний твір, характерними ознаками якого є:

- незвичайна життєва подія,

- напружений розвиток дії,

- несподівана розв’язка,

- героїв небагато,

- увага зосереджена на розкритті переживань і настроїв дійових

осіб,

- як правило, відсутні описи.

Слово вчителя

Новела відзначається композиційною й сюжетною виваженістю.

Художній твір Любові Пономаренко «Гер переможений» розповідає про подію, отже, належить до епічного жанру. Це оповідання невелике за обсягом, проте в ньому глибоко й тонко передано внутрішній світ, переживання героя, на двох сторінках викладена життєва людська трагедія.

VIІ. Слайд

Слово вчителя

Війна – страшне слово. Вона несе горе всім. Кров, біль, страждання випали на долю чоловіків, які із зброєю в руках пішли на фронт, а також на долю дітей, жінок, старих, що залишилися в окупації, тяжко працювали, потерпали від голоду та холоду.

VIIІ. Слайд

(Фото поневолених німців на території СРСР)

Слово вчителя

Але часто ми сприймаємо ті події тільки під одним кутом – очима наших співвітчизників, забуваючи, що по той, «інший», бік знаходились також чуйні, добрі, працьовиті люди. Вони також були жертвами амбіцій (гонору, чванливості)політиків, що змагалися між собою за перерозподіл світу. Ми познайомимося з незвичайним твором Любові Пономаренко – «Гер переможений».

IХ. Слайд

Виразне читання новели «Гер переможений». Паралельно працюємо з монітором.

Словникова робота

- шнель-швидко,

- бидлота- образливе звертання до полоненого,

- гут-добре,

- кіндер-діти,

- барак-місце проживання німців,

- фрау-звертання до жінки в Німеччині,

- нужник-,

- гер-пан,

- Лейпціг-місто в Німеччині,

- вдова-жінка, яка поховала свого чоловіка.

( Обговорення ідейного змісту новели. Евристична бесіда.)

Письменниця порушила важливу проблему, яка схвилює навіть найчерствішу душу. В оповіданні йдеться про любов до людей. Отож, прочитавши цей цікавий і зворушливий твір, поміркуйте над такими питаннями:

Х. Слайд
- Яких страждань зазнав наш народ та багато інших народів під час Другої світової війни? (Смерть, страждання, сирітство, каліцтво, сльози)

- Чому народ-борець переміг фашизм? (Любив свою Батьківщину).

- За що ми повинні бути вдячними тими, хто загинув на війні, отримав каліцтво, залишився живим? (За мир)

- Коли відбуваються події , зображені у творі? (Після війни)

- Хто зводив будинки у зруйнованому місті? (Полонені німці)

- Знайдіть у тексті епізоди, які б розкрили стосунки між полоненими і дорогими, між полоненими і дітьми.
Полонені: «зводили цей квартал з любов'ю і розпачем», «не любили цей народ, не любили будинки», «але тільки-но звівся фундамент...», «Фрідріх скопав маленьку грядочку...», «ті всміхалися, дякували, називаючи вдів «фрау», «у Фрідріха теж була фотокартка...», «Фрідріх робив тільки прикраси зі шматочків цегли», «Саджав нас на коліна та співав...»

Висновок вчителя:

Полонені німці ненавиділи і місто, і його жителів, і будинки, які зводили, але

тільки до того часу, поки не бачили творіння своїх рук. З любов'ю згадували свою

домівку, рідню. Були вдячні вдовам за допомогу. Фрідріх любив дітей, квіти, був

умілим майстром.

Дорослі: «Охоронець чіплявся поглядом і байдуже погиркував...», «...гиркав охоронець», «місто давно не сердилось на німців, вдови жаліли їх...», «охоронець замість «шнеляти» простягав йому цигарку і дозволяв лежати під стіною», «...самотні жінки подовгу стояли, роздивлялися і навіть сплакували», «його поховали за містом...»

Висновок вчителя:

Охоронці зневажливо ставилися до полонених, але часом їх шкодували.

Найбільше німців жаліли вдови, намагалися чимось допомогти. Ненависть

змінилася милосердям, бо розуміли, що прості німці – заручники фашизму.
Діти: «ми розвоювали ту землицю, розкидали каміння, зробили з паличок хрест, зв'язали його травою і поставили на грядці», «І ми у відповідь цілу весну і ціле літо топтали і розкидали його грядку», «ми не могли його не дражнити», «ми любили ціляти в нього грудками, любили, коли він саджав нас на коліна та співав...»

Висновок вчителя:

Діти жорстоко ставились до полонених. Не могли простити вбивцям своїх батьків і

дідів. Навіть добре ставлення до них Фрідріха не зм'якшувало їхніх сердець.
«Суд». Робота в групах.

Діти, а зараз скажіть мені, які слова – поняття є опорними в новелі?
ХІ. Слайд

Зло – Добро

Жорстокість – Милосердя

З’ясуємо, яка проблема постала перед нами.

Вирішимо її у формі суду: - Чи можна простити ворогові і в яких випадках?

Суд над жорстокістю дітей (установча бесіда)

Для цього кожна група отримує завдання:

І - Прокурорам треба висунути звинувачення дітям з новели Л.Пономаренко « Гер переможений».

ІІ - Свідки – повідають нам про події, які відбувалися під час другої світової війни очима письменників.

ІІІ - Захисникам треба обговорити та навести вагомі доведення – виправдання Фрідріха.

ІV - Судді винесуть вирок

(Вчитель корегує виконання завдання).

Суд над жорстокістю дітей

Прокурори: - Чи праві були діти, коли зробили з паличок хрест, розкидали

маленьку «державу» Фрідріха?

Слухачі: - Так! Праві. Фрідріх – це німець. Він воював проти нашої держави. Армія Гітлера завдала багато горя нашому народу. Тому треба відповідати за свою жорстокість.

Свідки: Підготовлені учні читають напам’ять вірші про війну українських письменників (випереджальне завдання).
По війні

Повернувсь лелека у село.

А села нема, нема… Згоріло.

Де ж йому гніздитися було?

І у птаха серце заболіло.

Він ступав по сивому дворі,

Де крізь попіл – рясту білі іскри.

І над ним ячали димарі.

Димарі, неначе обеліски.

М.Федунець

Якщо зібрати сльози матерів,

Що пролилися за дочок і синів,

Які навік у битвах полягли,

Які за щастя юність віддали,

То море створиться із сліз отих,

Із сліз печально гнівних і палких.

В.Ткаченко

Захисники: - Ми вважаємо, що діти неправі.Так! Армія Гітлера була жорстока, але сьогодні німець був полоненим, беззахисним, слабким і хворим. Просто людина, яка викликала до себе співчуття. Так! Він німець, але як бачимо, був хорошим батьком, любив працювати на землі – сіяв, вирощував.

Свідки : Фрідріх опинився на фронті скоріш за все не з власної волі, а за наказом свого головнокомандуючого. Не можна нам відповідати жорстокістю на жорстокість. Дуже багато наших співвітчизників зрозуміли це.

Вирок суддів: Війна – відворотне, жахливе явище суспільства. Але треба в

будь – якій ситуації залишатися людиною – «і воздасться злодіям за злая». Жорстокості у світі не повинно бути. На жорстокість треба відповідати добром.

іV. Закріплення набутих знань. Підсумок уроку.

Уявімо, що ви виходите з зали суду, а я, кореспондент, вас запитую: («Мікрофон»)

· Скажіть, з якими почуттями ви виходите з зали суду?(Співчуття, жалю до хворої людини)

· Висловіть свою точку зору щодо вироку суддів.(Справедливий)

· Чи можна сказати, що суддя та слухачі висловили ідею твору?Озвучте її.

(Так. Це – засудження війни, жорстокості, уславлення гуманізму, доброти, чуйності).

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Слово вчителя

Свою помилку оповідач зрозуміла, коли стала дорослою. Але ми з вами, з точки зору сьогодення, повинні бути милосердними, вміти прощати, любити людину, якщо вона розуміє, що вчинила жорстоко та розкаюється в цьому.

VI. Домашнє завдання
XІІ. Слайд
Підготувати інформаційне гроно «Фрідріх» або сенкан «Війна"

Самоаналіз уроку з української літератури 7 клас за темою:

«Любов Пономаренко «Гер переможений»
Тема: Любов Пономаренко «Гер переможений»

Мета: стисло ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Л.Пономаренко; розкрити характери героїв, з’ясувати причини такого явища як жорстокість дітей по відношенню до німця; формування вміння учнів осмислювати прочитане,грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх; допомогти усвідомити ідейний зміст твору, збагачувати словник учнів, повторити поняття новели як жанру епосу; розвивати уміння аналізувати твір удосконалювати навички виразного читання та вміння працювати в групах; виховувати одну з найкращих людських рис – милосердя,чуйності, доброти, гуманності, уміння прощати, викликати інтерес до творчості Л.Пономаренко.

Обладнання: ноутбуки (використання презентації), портрет письменниці, текст новели.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Вид уроку: урок пошуку істини, урок – судове засідання.

Методи й прийоми: розповідь учителя, заслуховування учнівських версій, виразне читання, бесіда, робота в групах, диспут, «Мікрофон», «Судове слухання», підготовча робота зі свідками.
Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

- розповідати про життєвий і творчий шлях письменниці;

- розуміти та знати поняття новели як жанру;

- розв’язувати проблемні запитання;

- доводити свої твердження;

- бути милосердними.

Під час уроку розвиваються, удосконалюються мотиваційна, мовленнєва, соціально – культурна, діяльнісна компетентності учнів.

В класі 15 учнів. На високому рівні з української літератури в 7 класі навчається 30 % учнів. 3 учні навчаються на середньому рівні, решта – на достатньому.

План уроку виконано. Цілі досягнуті. Що стосується активності учнів, то слід зазначити, що діти звикли самостійно працювати, у них є відповідні навички роботи в групах з використанням ноутбуків. Учні готові до спілкування. Вони вміють мислити, спираючись на своє бачення проблеми (Чи можна простити ворогові і в яких випадках?), але ще не всі завжди готові щиро поділитися думками, вести діалог з учителем. На це слід звернути увагу.

Схожі:

ТЕМА: Любов Пономаренко "Гер переможений"
Т художнього твору, його проблематику; спонукати грамотно висловлювати власні думки, коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам...
Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний...
Різних часових площин; засвоїти термін «Новела»; розвивати аналітичне мислення; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд,...
Тема: Жити з сонцем у душі (за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений»). Мета
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
ЩО ТАКЕ ЛЮБОВ?
Любов – це гріх, але такий ніжний, що заради нього варто пожертвувати власним німбом. Любов – благодать, яку потрібно з вдячністю...
IV Міжнародна науково-практична конференція
Пономаренко В. С. – ректор Харківського національного економічного університету, д е н., професор (Україна)
Тема. Удосконалення навичок читання текстів.( К. Перелісна «Весна») Мета
К. Перелісної «Весна», активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати мовлення, логічне мислення, пам’ять, виховувати любов...
Українські письменники ©
Гер – панк та алхімік з глибокою душевною травмою. Незрозумілі, несподівані події, неформальні герої, танці навколо вогнища, сеанси...
Хто без мови зумів би жити?
Я обожнюю нашу мову, обожнюю всією душею. І здається мені, що саме любов до мови спонукає моє серце битися частіше, розкриває мої...
ОРГАНИ УПРАВЛІННЯ ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» Наглядова рада ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ»
Пономаренко Віталій Володимирович заступник Голови Правління, Технічний директор
1. ОСНОВНІ ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ПОЛІТИЧНОЇ ДУМКИ ЛЮДСТВА
Політологія” для студентів усіх спеціальностей усіх форм навчання /Укл. М.І. Кравченко, О. В. Пономаренко, Т. Б. Селєзньова/ – Славутич:...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка