|
Скачати 86.92 Kb.
|
Шкідлива дія паління та забрудненого повітря на органи дихання Урок природознавства у 9 класі ________________________________ Валентина Череп,учитель природознавства Удайцівської спеціальної ЗОШ -інтернату І-ІІ ступенів,Прилуцького району, Чернігівської області. Мета уроку: - продовжити формувати поняття органи дихання; - переконати учнів в шкідливості паління і необхідності кинути цю звичку, якщо вона є; - показати шкідливий вплив на організм людини забруднювачів атмосфери; - розвивати навички роботи з додатковою літературою; - здійснити гігієнічне та екологічне виховання учнів. Тип уроку: засвоєння нових знань. Матеріали: таблиця «Органи дихання» , картки,ілюстрації,граф-схема «Паління»,комп’ютер. Поради до проведення уроку. Заздалегідь роздати учням завдання,підготувати невеликі виступи. «Історики» 1. Підготувати інсценівку «Сигарета». 2.Знайти відомості про те, як тютюн потрапив до Європи,звідки пішла звичка курити. «Науковці» 1.Підготувати інформацію про шкідливі і отруйні речовини тютюнового диму. «Соціологи» Провести серед однолітків ,які курять опитування з таких питань: а) вік; б) стать; в) скільки років курить; г) за яких обставин став курити. «Політики» Які міри боротьби з курінням існують в світі та в Україні. І. Підготовча частина. Нервово-психологічна підготовка. Привітання,організація учнів,психологічне налаштування до роботи. ІІ. Основна частина. Повідомлення синоптиків (доповідає черговий ). Обговорення ілюстрації «Зима». Перевірка знань,умінь,навичок учнів. 1.Диференційоване письмове опитування на картках. Картка 1 1.Підкреслити назви органів дихання. Серце,шлунок,легені,ротова порожнина,носова порожнина,гортань, бронхи, печінка,язик. 2.У легенях кров збагачується: а)вуглекислим газом; б)киснем; в)поживними речовинами. Картка 2 1.Познач «+» правильні твердження. Обґрунтуй свою думку.
2.Пронумеруй,у якій послідовності проходить повітря крізь органи дихання. трахея носова порожнина дихальне горло гортань легені бронхи Картка 3 1.Впиши в кружечки цифри, що позначають органи дихання, у тій послідовності,як ними проходить повітря до легенів. 1.Трахея. 2.Носова порожнина. 3.Гортань. 4.Легені. 5.Бронхи. 2.Доповни речення. Під час дихання кров у легенях збагачується __________,а віддає _________. Робота з схемою. Поясни який склад повітря у відсотках. Робота з таблицею «Органи дихання». Назвати органи дихання та вказати шлях проходження повітря до легенів. Фронтальне опитування. - Який газ необхідний для життя рослин,тварин і людей? -Яке значення має дихання для організму людини? -Чому треба вдихати повітря через носову порожнину? -Як грип передається від хворих людей здоровим? -Чим небезпечний грип? -Як можна вберегтися від захворювання під час епідемії грипу? Мотивація навчальної діяльності учнів. Робота з висловами (прикріплені на дошці). «Тютюн приносить шкоду тілу,руйнує розум,отуплює цілі нації». (Оноре де Бальзак) «Хочеш довго жити – кидай курити» (Народна приказка) «Як чисте повітря, то й легко дихати» (Народна мудрість) Звучать уривки з пісень про куріння у виконанні С.Лазаревої,А.Маршала, групи «Ненсі». -Як ви гадаєте,про що піде мова на сьогоднішньому уроці? Засвоєння нових знань,умінь і навичок. Учитель. Це лише невелика кількість пісень про куріння. Саме про це соціальне явище ми поговоримо сьогодні. Я сподіваюсь,що після нашого уроку у вас з’явиться бажання вести здоровий спосіб життя. Звідки ж прийшла до нас ця згубна звичка? Надаю слово «Історикам». Учень. 12 жовтня 1492 року з корабля славнозвісної флотилії Колумба «Пінта» пролунав вигук матроса Родріго Тріана: «Попереду – земля!». Трохи пізніше Колумб зійшов на берег Куби. Мешканці також зустрічали прибульців травою для куріння яку називали «сигарою». Насіння тютюну завезли до Іспанії,після другого плавання Христофора Колумба (1493-1496 рр.). Потім воно потрапило до сусідніх європейських країн. У середині 30-х років XVIII століття славетний шведський природознавець Карл Ліней, відомий тим,що класифікував тваринний і рослинний світи,дав тютюнові родову назву «нікотіана» - на честь Жана Ніко,який першим у Європі почав вирощувати тютюн. У Росії за часів царя Михайла Федоровича осіб,помічених у курінні вперше,карали шістдесятьма ударами палиць по ступнях,а наступного разу в них відрізали ніс або вуха, а 1634 року в Москві після спустошливої пожежі, яку спричинило паління,державним указом заборонили палити під страхом смертної кари. Інсценізація «Сигарета». Сигарета. Hello! Друзі! Я – американка. Мене з Америки привезли моряки Христофора Колумба ще в 1492 році. З того часу і проживаю в Європі. І всі мені раді! Подивіться,яка я гарна! Понюхайте, як я пахну! А може,хтось хоче запалити? Я ж така корисна! Учень. Ні,стій! З тебе користі тільки й того,що з тютюну одержують хімічну речовину – нікотин-сульфат, який використовується і в сільському господарстві для захисту рослин від попелиць. Це одна з найсильніших отрут! Крім того, іноді господині посипають тютюном вовняні речі,щоб їх не побила міль. Ось яка з тебе користь! Від тебе більше неприємностей,ніж користі! Учитель. Надамо слово «науковцям». Учень. Нікотин – сильна отрута,яка швидко впливає на нервову,дихальну, серцево-судинну й травну системи. Залежність від нікотину подібна до герої нової і кокаїнової. Лікарі вважають,що нікотинової залежності навіть важче позбутись. У тютюні й тютюновому димі міститься 1200 шкідливих речовин. Учитель. Надамо слово «медикам». Учень .У людини,яка вперше викурила цигарку,вже після перших затяжок виникає гостре отруєння: слинотеча,нудота,прискорення пульсу,шум у вухах,підвищення потовиділення,задишка,тремтіння рук і ніг. Потрапивши в кров,отрута швидко розповсюджується по всьому організмові,викликаючи зміни в нервовій системі,роботі серця,легенів, печінки,органах травлення та слуху. Учитель. Надамо слово «соціологам». Учениця зачитує результати опитування. Учитель. Надаємо слово «політикам». Учень. У Канаді у місті Торонто на вулицях не побачиш людиною з цигаркою. Це заборонено спеціальним декретом і порушникові загрожує чималий штраф,який одразу ж накладає поліція. У США день 18 листопада оголошено національним днем боротьби з палінням. Напередодні цього дня засоби масової інформації звертають увагу на шкідливість паління, а в Нью-Йорку нещодавно ухвалено закон,згідно якого за паління в громадських місцях каратимуть штрафом у розмірі 1000 доларів або роком тюремного ув’язнення. Учитель. Запропонуйте свої методи боротьби з палінням. Робота з комп’ютером. Перегляд педагогічного програмового засобу для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи безпеки життєдіяльності,10-11 клас». Конструктор уроків «Шкідливі звички. Паління». Побудова схеми «Паління». Фізкультхвилинка. Діти стають у коло. Посередині – ароматична лампа з хвойною олією. Учитель. Уявімо приємний аромат лісу. 1.В.п. – стоячи,одна рука на животі,друга на грудях. Слід повільно,глибоко вдихнути,заповнюючи при цьому повітрям нижню частину легень і випинаючи живіт. Продовжуючи вдих, заповнювати середню і верхню частину легень. Видихнути, опускаючи груди і поступово втягуючи живіт. 2.В.п. – стоячи,ноги разом. Підняти руки вперед,угору – вдих. Руки вниз,скласти руки на грудях, ледь натискаючи на них – видих (3-4 рази). 3.В.п. – стоячи. Дихання носом. Дитина стуляє рота і дихає однією ніздрею (друга затиснута пальцем). Потім починає дихати обома одночасно. Стежте за тим,щоб рот був закритий. 4.В.п. – стоячи,ноги разом, ніс затиснути пальцями. Необхідно голосно і повільно рахувати до 10, потім – глибокий вдих і видих через ніс, щільно стуливши рота (3-5 разів). Робота з комп’ютером. Перегляд педагогічного програмового засобу для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи безпеки життєдіяльності,10-11 клас». Конструктор уроків «Охорона навколишнього середовища». Робота з підручником. 1.Опрацювати статтю «Шкідлива дія паління,забрудненого повітря на органи дихання». 2.Розгяд і аналіз ілюстрації підручника «Природознавство. Людина 9 клас» Закріплення засвоєних знань,умінь і навичок учнів. Робота біля дошки. Завдання: з’єднай стрілками. Тютюновий дим Ранкова гімнастика Шкодить Ігри на свіжому повітрі Корисне органам Хвороботворні бактерії для органів дихання Пил і шкідливі гази дихання Чисте морське повітря Самостійна робота. Завдання: скласти правила,які допоможуть зменшити негативний вплив забрудненого повітря на здоров’я . Правила: 1.Частіше провітрювати помешкання. 2.Максимально озеленювати територію навколо будинку. 3.У будинку зволожувати повітря, розводити кімнатні рослини,проводити щоденне вологе прибирання,тримати акваріум з рибками або ставити посудину з водою. 4.Навесні та восени не спалювати листя,сміття,а збирати і викидати в сміттєзбиральник або закопувати їх у спеціальні ями. 5.Своєчасно прибирати приміщення,вибивати килими або чистити їх за допомогою пилососа,протирати меблі від пилу та ін.. 6.Для збереження здоров’я бажано ходити вулицями там,де менше автотранспорту. Гуляти краще в парках,скверах,лісі,полі. ІІІ.Заключна частина. Підсумок уроку. Бесіда. Метод «Мікрофон». -Що нового ви дізналися на уроці? -Що вам запам’яталось найкраще? -Чому потрібно дбати про чистоту повітря? -Чим небезпечне паління для здоров’я людини? -Чи варто провітрювати приміщення взимку? Домашнє завдання. Опрацювати статтю на ст.58-59 у підручнику і дати відповіді на запитання. Хвилинка релаксації. Література. 1.Дефектолог №4(64), квітень 2012р. 2.І.І.Жаркова, Л.А.Мечник уроки з курсу «Я і Україна . Природознавство» 3 клас. К:Грамота,2006 3. Гноінська О.В,«Години спілкування» розробки занять 5-9 класи Ранок,2008. 4.Журнал «Безпека життєдіяльності» №5 2006 рік. |
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин» Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,... |
Яку будову має рослина Мета Формування предметних та ключових компетентностей на уроках природознавства у 1 класі |
Урок природознавства в 1 класі Тема: «Листяні і хвойні дерева» Мета: розширювати уявлення учнів про різноманіття рослин; учити порівнювати листяні та хвойні дерева, розрізняти рослини за виглядом,... |
Урок з природознавства у 5 класі «Освоєння космосу» Мета: Донести до дітей знання про стан освоєння космосу людиною: як здійснюється запуск космічних апаратів, хто і коли вперше піднявся... |
Урок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система ... |
Урок математики в 1 класі. Урок-тренінг «Вправи на Застосування таблиць... Сєргєєва Валентина Олександрівна, вчитель вищої категорії,старший вчитель КНТМЛ №81. Збірка «Цікаво в 1 класі.» |
Формування життєвих компетентностей учнів шляхом впровадження інноваційних... Автор статті: Тужикова Ольга Володимирівна, вчитель природознавства Парасковіївської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату... |
Умови проведення обласного етапу Всеукраїнського конкурсу дослідницько-експериментальних... Конкурс проводиться щорічно з метою залучення учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 9 до 11 років включно (далі учні)... |
План Основні шляхи підвищення ефективності уроку природознавства... Резерви підвищення ефективності уроків курсу «Я і Україна» (природознавство)в 1-4 класах |
Урок з математики, природознавства Мета: Дати уяву дітям про суміші і розчини. Формувати вміння працювати із законом збереження маси. Узагальнення отриманих знань при... |