|
Скачати 77.87 Kb.
|
6 клас, бінарний урок з математики, природознавства Тема: Суміші і розчини Мета: Дати уяву дітям про суміші і розчини. Формувати вміння працювати із законом збереження маси. Узагальнення отриманих знань при розв’язанні задач на відсотки. Тип уроку: бінарний урок-мандрівка Обладнання: відеофільм «Вода у природі», картосхема річки Красної, фотомонтаж «Чарівні куточки річки Красної», матеріал для хімічних дослідів, презентація Хід уроку І.Організаційна частина ІІ. Актуалізація опорних знань Вступне слово вчителя біології На космічних знімках наша планета виглядає блакитною. Це тому, що Землю оточує атмосфера. Але блакитною Землю називають ще й тому, що більшу частину її поверхні займає вода. Нашу планету можна було б назвати не Земля, а «Вода». Бесіда 1. Як часто в нашому ми стикаємося з водою? 2. Чи можна уявити життя без води? 3. Які ви знаєте роботи митців, присвячені морським пейзажам, думкам про воду? (Презентація картин І.К. Айвазовського, віршів О.С.Пушкіна вчителем ) Наприклад, відомий художник І.К. Айвазовський присвятив свою творчість морським пейзажам. Він чудово передав пластичну красу розбурханого або спокійного моря: Погасло дня ясне світило; На море синєє вечірній ліг туман. Шуми, шуми, слухнянеє вітрило, Хвилюйся навкруги, похмурий океан. (О.С. Пушкін. Пер. з рос. О. Новицького ) Дивлячись на полотна І.К. Айвазовського, ми відчуваємо велич водної стихії 4. Діти, як ви вважаєте, чи можемо ми стверджувати, що вода є тільки на Землі і що в цьому значенні Земля - унікальна? Робота з підручником
Практична робота Чи існує в природі ідеально чиста вода, тобто вода, яка відповідає за складом відомій хімічній формулі Н20? Виявляється, що такої речовини, молекула якої складається з двох атомів гідрогену й одного атома оксигену, у природі в чистому вигляді не існує. Але, можливо, її можна отримати штучно в хімічній лабораторії? Можна, але це дуже складно. У чому ж причина? Причина в тому, що вода - дуже гарний розчинник. Тому природна вода завжди являє собою розчин інших речовин: газоподібних, рідких і твердих. Візьми скляночку з водою та поклади в неї дрібку солі, марганця. Подивися, як швидко вона розчиняється у воді. А цукор і сіль! Варто трохи розмішати цукор у склянці з водою, і вода вже солодка. На Землі немає абсолютно чистої води. Навіть чиста, за нашими уявленнями, дистильована вода, яку купують в аптеках, містить невеликі дози розчинених речовин зі стінок скляних пляшок, у яких вона зберігається. Мабуть, можна сказати, що хімічно чиста вода - це мертва вода. Інша річ - вода в природі. У природі тільки дощова вода може бути близькою за своїм складом до дистильованої води. Але в цілому природна вода завжди містить домішки різних інших речовин, мікроорганізми. За вмістом речовин розрізняють три групи вод:
У воді можуть розчинятися практично всі елементи періодичної системи. Усе залежить від температури, тиску й присутності у воді інших речовин. У природі існує вода прісна й солона. Прісна вода - це вода рік, озер, джерел. Прісні - ґрунтові води. Вода, яка отримується з криги, - теж прісна. Солона вода - це вода океанів, морів. На Землі є й озера з солоною водою. Люди й тварини вживають у їжу прісну воду. Вона істотно відрізняється за хімічним складом від морської води. У морській воді багато солей (приблизно 35 г на один літр). Творче завдання вчителя біології Спробуйте вдома придумати способи, як можна отримати необхідну для потреб людей, рослин і тварин прісну воду з солоної морської? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності вчителем математики Вода наділена багатьма дивовижними властивостями, які її відрізняють від інших рідин. Самою дивовижною її властивістю є можливість розчиняти у собі інші речовини. З цією властивістю пов’язане поняття концентрації. Але воно набуває більшого практичного змісту при розв’язуванні задач. Даний тип завдань охоплює велике коло ситуацій - змішування товарів різної ціни, рідин з різним змістом солі, кислот різної концентрації, сплавка металів з різним змістом деякого металу й ін. Зв'язок різних завдань між собою стане яснішим, якщо розглядати типові ситуації в загальному вигляді. При розв’язанні завдань даного типу використовуються наступні припущення: 1. Завжди виконується «Закон збереження об'єму або маси»: якщо два розчини (сплави) з'єднують в «новий» розчин (сплав), то виконуються рівності: V=V1 + V2 - зберігається об'єм; т = т1+ т2 - закон збереження маси.
IV. Вивчення нового матеріалу Вступне слово вчителя математики Завдання на суміші, розчини й сплави називають ще завданнями на процентний вміст або концентрацію. Введемо основні поняття. Говорячи про суміші, розчини й сплави, будемо вживати термін «суміш» незалежно від її виду (тверда, рідка, газоподібна). Суміш складається з «чистої речовини» й «домішки». Часткою а чистої речовини в суміші називається відношення кількості чистої речовини т у суміші до загальної кількості М суміші за умови, що вони виміряні однією й тією ж одиницею маси або об'єму: а = т/М. Звідси одержуємо т = а*М, М = т/а. Поняття частки чистої речовини можна вводити наступним умовним записом: Частка чистої речовини в суміші дорівнює кількості чистої речовини в суміші, діленому на загальну кількість суміші. Зазначимо, що складати й віднімати частки й процентні вмісти не можна. Процентним вмістом чистої речовини в суміші с називають його частку, виражену процентним відношенням: с = а*100 %, а = с/100%. Вважаємо корисним запропонувати формулу, по якій розраховують концентрацію сумішей (сплавів). Колективна творча робота з показом презентації «Арифметичний спосіб розв’язування задач на суміші та сплави»
Самими розповсюдженими і відомими нам розчинами є розчини солі та цукру. Загадка. Сама з води, а води боїться. (сіль) На екрані висвітлюються задачі різні за своєю складністю. Дітям пропонується обрати і захистити за їх можливостями розв’язання будь-якої із задач. Середній рівень: 1) Яка кількість солі міститься в 150 г 3% розчину солі? 2) В 200 г води розчинили 50 г солі. Яка концентрація одержаного розчину? Достатній рівень: 1) Змішали 200 г 10% цукрового сиропу і 300 г 20% цукрового сиропу. Яка концентрація одержаної суміші? Високий рівень: 1)Скільки кг води треба додати до 20 кг морської води, щоб концентрація солі у ній зменшилася від 3% до 2%? 2)Скільки г солі треба додати до 200 г 10% розчину, щоб він став 20%? Захист і обговорення задач. VI. Підсумки уроку Узагальнююче слово вчителя математики На уроках математики я вчу вас, діти, розв’язувати задачі. І сьогодні ми познайомилися ще з одним типом задач: «Задачі на суміші та сплави», зрозуміли, що таке концентрація, як її знаходити і як її змінювати. Але ж ви не постійно знаходитеся у школі. Ви маєте можливість спілкуватися з іншими людьми, зі світом природи. Розкриті сьогодні питання у вашому житті з’являються для вас у несподіваному вигляді. І ви повинні вміти дати на них відповідь і з точки зору математики і з погляду на навколишній світ. Саме цьому ви вчилися сьогодні на наших уроках. Перегляд відеофільму «Вода у природі» Узагальнююче слово вчителя біології В історії цивілізації важко переоцінити роль рік. Адже люди завжди намагалися поселитися поблизу річки. Ріка постачала людям питну воду, рибу, люди підстерігали дичину біля водопою. Ріки слугували транспортними й торгівельними шляхами. У наш час ріки дають людям електроенергію. Вода в ріках безеперервно поновлюється, вона доступна, а тому роль річок у діяльності людей дуже велика. Недарма про ріки складено дуже багато пісень: «Реве та стогне Дніпр широкий...», «Тихо, тихо Дунай воду несе », « Пливе човен», «Там, де Ятрань круто в'ється », « Над Дніпром », «Чарівний струмок ». ЖИТТЯ РІКИ Річки для мене - це живі істоти. Хто стверджує, що в них душі нема? Людські страждання, радості й скорботи Вони вбирають в себе тайкома. Гніздяться думи у важких туманах, Шумлять над водами дощем рясним. І очерет, що шелестить в лиманах, Звіряє їх висотам неземним. Ріка несе любов, коли у воду Красуня рушить з небом на плечі. І враз береться смутками народу, Коли заходять в неї орачі. А місяць кине золотаві скалки Туди, де в мулі задрімав линок, - Блакитні тіні, молоді русалки Понад водою підуть у танок... Біжить ріка - і все це без угаву Несе в собі її голубизна. Перо чаїне упаде в отаву – І Всесвітом прокотиться луна... (Микола Руденко) Урок був насичений величезною інформацією, що пов’язана з властивостями води. Ми дізналися багато цікавого з відео фрагментів, самі провели досліди і навчилися робити висновки не тільки з того, що бачили а і розрахункові. Вода, дійсно, має величезне значення у житті людини. Головне, бережіть воду!
Стор. 85 підручника, розглянути задачу. Маючи інформацію про те, що чайна чашка містить 200 г води, а чайна ложка – 10 г цукру. Знайти: 1) Якої концентрації ви п’єте чай? 2) Скільки потрібно долити води, щоб концентрація зменшилася у 2 рази? 3) Творче завдання вчителя біології. |
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин» Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,... |
Урок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система ... |
Урок математики в 5 Пачкова Анастасія Олександрівна, учитель математики Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 |
Р. В. Стівенсон Географічна карта джерело знань А вам, для того, щоб досягти успіху в розгадуванні головної таємниці, потрібно буде використати свої знання з математики й природознавства,... |
Формування життєвих компетентностей учнів шляхом впровадження інноваційних... Автор статті: Тужикова Ольга Володимирівна, вчитель природознавства Парасковіївської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату... |
Урок природознавства у 9 класі Матеріали: таблиця «Органи дихання», картки,ілюстрації,граф-схема «Паління»,комп’ютер |
Умови проведення обласного етапу Всеукраїнського конкурсу дослідницько-експериментальних... Конкурс проводиться щорічно з метою залучення учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 9 до 11 років включно (далі учні)... |
Урок математики. 2 клас Мета уроку. Скласти разом з дітьми таблицю множення числа 2, допомогти дітям вивчити її. Розвивати образне мислення, пам'ять, зв'язне... |
Урок-подорож з української мови та математики Підготували вчителі української мови та літератури Т. А. Панченко та математики І. В. Каламбет Сєвєродонецької загальноосвітньої... |
План Основні шляхи підвищення ефективності уроку природознавства... Резерви підвищення ефективності уроків курсу «Я і Україна» (природознавство)в 1-4 класах |