Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Які за будовою речення переважають у поданому тексті?


Скачати 60.13 Kb.
Назва Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Які за будовою речення переважають у поданому тексті?
Дата 09.11.2013
Розмір 60.13 Kb.
Тип Вопрос
bibl.com.ua > Туризм > Вопрос
ДАТА ____________ КЛАС _______ ПРІЗВИЩЕ, ІМ'Я УЧНЯ _______________________________
СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ
1. Дослідження і спостереження

Завдання. Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Які за будовою речення переважають у поданому тексті? Яку функцію виконують складнопідрядні речення у художньому стилі?

Мальви

Палахкотять біля вікон животрепетним вогнем розвихрені мальви, по-дитячому стають навш­пиньки, заглядаючи під самісіньку стріху...

Ніхто не знає, коли й хто посадив їх на соняч­ному причілку. Здавалося, вони тут були завжди. Мати кажуть, що мальви ті посадила колись дав­ним-давно ще бабуся в свої дівочі літа...

До пишного розмаїття мальв усі давно звикли, і стали вони невід'ємною частиною родини. Що­року ранньою весною з-під землі з'являлося зеле­не пагіння, за кілька ночей воно виростало вище призьби, привітно заглядало у вікна...

Вечорами, коли спадала літня спека, мальви стояли урочисто серед золотого надвечір'я, тихо виграючи свою чарівну пісню...

І тоді стара хата ставала незвичайною, дивила­ся святково-усміхнено, бо вбралася вся в пре­красний живий вінок. Казкові палаци не можуть зрівнятися з селянською оселею, що спинилася зачаровано серед буйноти барвистих мальв.

(За І. Цюпою)
2. Вибіркова робота

Завдання. Із тексту «Мальви» випишіть складнопідрядні речення, які відповідають поданим схемам, визначте вид підрядного речення, поясніть вживання розділових знаків.
що? якими? якою?

1. [ ], що (…). 2. [ , коли (…), ]. 3. [ ], (що…).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Трояндова аромотерапія

Учень, у котрого в руках троянда, до поданої головної частини додає підрядну, називає вид утвореного складнопідрядного речення і дарує квітку однокласнику /однокласниці.
1. На подвір‘ї кожної людини має квітувати кущ калини, (чому?) _______________________________

________________________________________________________________________________________

2. Я ніколи не забуду тих чорнобривців, (яких?) ( незважаючи на що?) ___________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Троянда – улюблена квітка українців, її дбайливо плекають під вікнами хати, (з якої причини?) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Ти – редактор!

Завдання . Прочитати текст. Відредагувати неправильно побудовані речення і пояснити правку.

Волошки

Немов маленькі шматочки небесної блакиті впали на землю й розсіялися по полю – так цвітуть волошки. Краса їх неголосна , але глибокий блакитний колір, такий, що й очима не вбереш, завжди зупиняє людський погляд, звеселяє душу.

Легенда розповідає, звідки взялася ця квітка. Ставний високий парубок Василь жив в одному поліському селі, що мав блакитні очі. Якось він ішов полем і побачив гарну дівчину у житі, яка йому дуже сподобалася. Погодився Василь піти з нею житами до її далекого села. Не знав, що то була не дівчина, а русалка. Коли зрозумів це, то кинувся тікати, та заплутався в житі і впав знесилений. «Не пущу, – крикнула русалка. – Залишайся тут зі мною!» І блакитна квітка волошка стала замість Василя, яку ще й васильком називають.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Вибірковий слуховий диктант

Завдання. Виписати складнопідрядне речення з кількома підрядними. Зробити синтаксичний розбір речення за схемою (Додаток 1)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Креатив-завдання

Присвятити сенкен улюбленій квітці (Додаток 2).

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
РЕФЛЕКСІЯ

Виконайте тестові завдання
1. Яке з поданих речень є складнопідрядним?

А. Пишно квітнуть, милують око наприкінці травня розкішні півонії.

Б. У пам‘ять про себе вона встигла кинути на землю кілька квіточок, котрі тримала в руках.

В. З тої пори квіти півонії задаровують багатою насиченою гамою кольорів, дарують тонкий ніжний аромат, до того ж мають лікувальні властивості.

Г. А у нашому садочку

Квітнуть квіти в холодочку,

Матінка їх доглядає,

Кожний вечір поливає.

А Б В Г














2. Установіть відповідність

Вид підрядного речення Приклади

1. Означальне А. Проліска зустріла Господа поглядом синіх оченят, в яких

було стільки надії!

2. Обставинне місця Б. Коли розгорнути такий листок, усередині в ньому

тремтить кришталева росинка.

3. Обставинне міри і ступеня В. Людство може і має зробити все, щоб зберегти природу.

4. Обставинне умови Г. Красивий юнак Ціанус так захопився польовими квітами,

що ходив полями і плів з них вінки.

5. Обставинне мети Ґ. Ми підем, де трави похилі.
А Б В Г Ґ


















3. Вкажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними з послідовною підрядністю.

А. Ви [квіти] принесли мені стільки радощів, що я б ладна іще раз усе пережити, щоб тільки малювати вас.

Б. Наші бабусі кажуть, що будь-яка квітка у віночку щось означає, що кожна квітка є оберегом.

В. Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, ішла втомлена тяжкою працею бідна жінка, яка вела за руку свого маленького сина.

Г. Там, на вершинах, де брили гранітні, наче зірки, едельвейси привітні квітнуть, хоч снігом шпилі замело.

А Б В Г














ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (на вибір)


  • Написати мініатюру «Квіти-обереги», використовуючи складнопідрядні речення різних видів.

  • Підготувати усне повідомлення на тему «Основні види складнопідрядних речень», проілюструвати мовним матеріалом.

  • Вправа 241 (за підручником)

Додаток 1

«Складнопідрядне речення»

Схема синтаксичного розбору складнопідрядного речення

  1. Записати речення для розбору.

  2. Визначити вид речення за метою висловлювання (розповід­не, питальне, спонукальне).

  3. Визначити вид речення за емоційним забарвленням (оклич­не, неокличне).

  4. Довести, що речення складне (знайти та підкреслити грама­тичні основи — дві або більше).

  5. Довести, що речення сполучникове (знайти сполучники або сполучні слова, які з'єднують частини складного речення).

  6. Визначити вид підрядної частини (означальне: займеннико­во-означальне як різновид означального; з'ясувальне; обставинне: місця, способу дії, міри й ступеня, порівняльне, причини, мети, умови, наслідкове, допустове).

  7. Обґрунтувати вживання розділових знаків.

8. Кожну частину складнопідрядного речення розібрати як просте речення:

  • двоскладне чи односкладне (якщо односкладне, указати тип);

  • поширене чи непоширене (за наявності другорядних членів підкреслити їх);

  • повне чи неповне;

  • ускладнене чи неускладнене; якщо ускладнене, то чим.

9. Накреслити схему речення.


Додаток 2

ПРАВИЛА СКЛАДАННЯ СЕНКЕНУ:


  1. Перший рядок містить слово, яке позначає тему (назва вірша).

  2. Другий рядок – опис теми, який складається з двох і більше слів (який?).

  3. Третій рядок називає дію, пов‘язану з метою, складається з трьох і більше слів (що робить?).

  4. Четвертий рядок складається з чотирьох і більше слів (речення)

  5. Останній рядок складається з одного слова (епітет, спільнокореневе слово, синонім до назви).



Додаток 3

ЗНАТИ:

  • основні види складнопідрядних речень;

  • правила побудови речень.

ВМІТИ:

  • визначати головну і підрядну частини, межі головної і підрядної частини;

  • правильно ставити розділові знаки між частинами складнопідрядного речення;

  • креслити схеми речень, конструювати складнопідрядні речення з різними видами підрядних;

  • робити синтаксичний розбір складнопідрядного речення.


ЦІНУВАТИ:

  • чудодійні обереги нашого життя – квіти;

- природу рідного краю.

Схожі:

Прочитайте текст, визначте межі ССЦ, визначте підтему кожного з ССЦ,...
Прочитайте текст, визначте вид зв’язку в ньому, назвіть лексичні засоби міжфразового зв’язку
Урок № З ПРОСТЕ І СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ПРЯМА МОВА І ДІАЛОГ
Прочитати текст. Визначити його стиль. Аргументувати своє тверджен­ня. З яких речень за будовою складається текст? Думку підтвердити...
Дидактичний матеріал до теми «Речення зі звертаннями»
Спишіть речення, розставляючи розділові знаки при звертаннях. Назвіть звертання, визначте, які з них поширені
Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації
...
САМОСТІЙНА РОБОТА №4
Задайте стиль Заголовок до заголовка тексту. Для чого встановите точку введення в межах заголовка і виберіть стиль Заголовок із списку...
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
Мова і мовлення" та "Текст", а також відповідно до нової мети шкільного мовного курсу — формування комунікативного мовлення — вивчають...
Контрольна робота по темі «Африка» І варіант
Прочитайте текст та визначте назву протоки: «Уздовж цієї протоки проходить морський кордон між Африкою та Європою. Протоку називають...
1. Поміркуйте й коротко викладіть свої думки з приводу одного з висловлювань
Запишіть речення, виконайте синтаксичний розбір (підкресліть головні та другорядні члени речення, дайте загальну характеристику,...
Урок №4 УСНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ...
Прослухати текст. Визначити тип мовлення. Довести належність тексту до художнього стилю. Дібрати заголовок
П лан навчального проекту
Примітка: Набирайте текст в полі для відповіді. Клацніть мишею на тексті-інструкції і починайте набирати свій текст
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка