|
Скачати 60.13 Kb.
|
ДАТА ____________ КЛАС _______ ПРІЗВИЩЕ, ІМ'Я УЧНЯ _______________________________ СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ 1. Дослідження і спостереження Завдання. Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Які за будовою речення переважають у поданому тексті? Яку функцію виконують складнопідрядні речення у художньому стилі? Мальви Палахкотять біля вікон животрепетним вогнем розвихрені мальви, по-дитячому стають навшпиньки, заглядаючи під самісіньку стріху... Ніхто не знає, коли й хто посадив їх на сонячному причілку. Здавалося, вони тут були завжди. Мати кажуть, що мальви ті посадила колись давним-давно ще бабуся в свої дівочі літа... До пишного розмаїття мальв усі давно звикли, і стали вони невід'ємною частиною родини. Щороку ранньою весною з-під землі з'являлося зелене пагіння, за кілька ночей воно виростало вище призьби, привітно заглядало у вікна... Вечорами, коли спадала літня спека, мальви стояли урочисто серед золотого надвечір'я, тихо виграючи свою чарівну пісню... І тоді стара хата ставала незвичайною, дивилася святково-усміхнено, бо вбралася вся в прекрасний живий вінок. Казкові палаци не можуть зрівнятися з селянською оселею, що спинилася зачаровано серед буйноти барвистих мальв. (За І. Цюпою) 2. Вибіркова робота Завдання. Із тексту «Мальви» випишіть складнопідрядні речення, які відповідають поданим схемам, визначте вид підрядного речення, поясніть вживання розділових знаків. що? якими? якою? 1. [ ], що (…). 2. [ , коли (…), ]. 3. [ ], (що…). ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3. Трояндова аромотерапія Учень, у котрого в руках троянда, до поданої головної частини додає підрядну, називає вид утвореного складнопідрядного речення і дарує квітку однокласнику /однокласниці. 1. На подвір‘ї кожної людини має квітувати кущ калини, (чому?) _______________________________ ________________________________________________________________________________________ 2. Я ніколи не забуду тих чорнобривців, (яких?) ( незважаючи на що?) ___________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3. Троянда – улюблена квітка українців, її дбайливо плекають під вікнами хати, (з якої причини?) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 4. Ти – редактор! Завдання . Прочитати текст. Відредагувати неправильно побудовані речення і пояснити правку. Волошки Немов маленькі шматочки небесної блакиті впали на землю й розсіялися по полю – так цвітуть волошки. Краса їх неголосна , але глибокий блакитний колір, такий, що й очима не вбереш, завжди зупиняє людський погляд, звеселяє душу. Легенда розповідає, звідки взялася ця квітка. Ставний високий парубок Василь жив в одному поліському селі, що мав блакитні очі. Якось він ішов полем і побачив гарну дівчину у житі, яка йому дуже сподобалася. Погодився Василь піти з нею житами до її далекого села. Не знав, що то була не дівчина, а русалка. Коли зрозумів це, то кинувся тікати, та заплутався в житі і впав знесилений. «Не пущу, – крикнула русалка. – Залишайся тут зі мною!» І блакитна квітка волошка стала замість Василя, яку ще й васильком називають. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5. Вибірковий слуховий диктант Завдання. Виписати складнопідрядне речення з кількома підрядними. Зробити синтаксичний розбір речення за схемою (Додаток 1) _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6. Креатив-завдання Присвятити сенкен улюбленій квітці (Додаток 2). _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ РЕФЛЕКСІЯ Виконайте тестові завдання 1. Яке з поданих речень є складнопідрядним? А. Пишно квітнуть, милують око наприкінці травня розкішні півонії. Б. У пам‘ять про себе вона встигла кинути на землю кілька квіточок, котрі тримала в руках. В. З тої пори квіти півонії задаровують багатою насиченою гамою кольорів, дарують тонкий ніжний аромат, до того ж мають лікувальні властивості. Г. А у нашому садочку Квітнуть квіти в холодочку, Матінка їх доглядає, Кожний вечір поливає. А Б В Г 2. Установіть відповідність Вид підрядного речення Приклади 1. Означальне А. Проліска зустріла Господа поглядом синіх оченят, в яких було стільки надії! 2. Обставинне місця Б. Коли розгорнути такий листок, усередині в ньому тремтить кришталева росинка. 3. Обставинне міри і ступеня В. Людство може і має зробити все, щоб зберегти природу. 4. Обставинне умови Г. Красивий юнак Ціанус так захопився польовими квітами, що ходив полями і плів з них вінки. 5. Обставинне мети Ґ. Ми підем, де трави похилі. А Б В Г Ґ 3. Вкажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними з послідовною підрядністю. А. Ви [квіти] принесли мені стільки радощів, що я б ладна іще раз усе пережити, щоб тільки малювати вас. Б. Наші бабусі кажуть, що будь-яка квітка у віночку щось означає, що кожна квітка є оберегом. В. Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, ішла втомлена тяжкою працею бідна жінка, яка вела за руку свого маленького сина. Г. Там, на вершинах, де брили гранітні, наче зірки, едельвейси привітні квітнуть, хоч снігом шпилі замело. А Б В Г ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (на вибір)
Додаток 1 «Складнопідрядне речення» Схема синтаксичного розбору складнопідрядного речення
8. Кожну частину складнопідрядного речення розібрати як просте речення:
9. Накреслити схему речення. Додаток 2 ПРАВИЛА СКЛАДАННЯ СЕНКЕНУ:
Додаток 3 ЗНАТИ:
ВМІТИ:
ЦІНУВАТИ:
- природу рідного краю. |
Прочитайте текст, визначте межі ССЦ, визначте підтему кожного з ССЦ,... Прочитайте текст, визначте вид зв’язку в ньому, назвіть лексичні засоби міжфразового зв’язку |
Урок № З ПРОСТЕ І СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ПРЯМА МОВА І ДІАЛОГ Прочитати текст. Визначити його стиль. Аргументувати своє твердження. З яких речень за будовою складається текст? Думку підтвердити... |
Дидактичний матеріал до теми «Речення зі звертаннями» Спишіть речення, розставляючи розділові знаки при звертаннях. Назвіть звертання, визначте, які з них поширені |
Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації ... |
САМОСТІЙНА РОБОТА №4 Задайте стиль Заголовок до заголовка тексту. Для чого встановите точку введення в межах заголовка і виберіть стиль Заголовок із списку... |
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Мова і мовлення" та "Текст", а також відповідно до нової мети шкільного мовного курсу — формування комунікативного мовлення — вивчають... |
Контрольна робота по темі «Африка» І варіант Прочитайте текст та визначте назву протоки: «Уздовж цієї протоки проходить морський кордон між Африкою та Європою. Протоку називають... |
1. Поміркуйте й коротко викладіть свої думки з приводу одного з висловлювань Запишіть речення, виконайте синтаксичний розбір (підкресліть головні та другорядні члени речення, дайте загальну характеристику,... |
Урок №4 УСНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ... Прослухати текст. Визначити тип мовлення. Довести належність тексту до художнього стилю. Дібрати заголовок |
П лан навчального проекту Примітка: Набирайте текст в полі для відповіді. Клацніть мишею на тексті-інструкції і починайте набирати свій текст |