Урок № З ПРОСТЕ І СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ПРЯМА МОВА І ДІАЛОГ


Скачати 56.46 Kb.
Назва Урок № З ПРОСТЕ І СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ПРЯМА МОВА І ДІАЛОГ
Дата 15.04.2013
Розмір 56.46 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок № З

ПРОСТЕ І СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ПРЯМА МОВА І ДІАЛОГ

Мета: повторити, узагальнити й поглибити основні теоретичні відомості

про просте і складне речення, пряму мову й діалог, сформувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми; удо­сконалити пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях, у реченнях з прямою мовою та при діалозі; розвивати творчі вміння моделювати ре­чення з прямою мовою, реконструювати складні речення в ре­чення з прямою мовою, створювати діалогічні тексти відповідно до мовленнєвої ситуації; виховувати любов до літератури.

Тип уроку: урок повторення набутих знань.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення восьмикласників з темою
й завданнями уроку. Оголошення епіграфа

Прекрасне слово, але що в ньому,

як не від серця йде воно?

В. Мисик

III. Виконання системи завдань на основі повторення вивченого

Навчальне читання мовчки з елементами аналізу тексту

Прочитати текст. Визначити його стиль. Аргументувати своє тверджен­ня. З яких речень за будовою складається текст? Думку підтвердити при­кладами.

ВИТЯЗЬ МОЛОДОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ

Із глибини народного життя вийшла поезія Василя Симоненка.

Хлоп'ям зустрів Симоненко сонячний День Перемоги. Фронтові випроби минули його, але червоно-вишневі Малишкові зорі з дивною силою продо­вжили себе в Симоненковій поезії. І якщо Малишко для нас — сурмач по­коління фронтового, то Симоненко постав сурмачем покоління молодшого. Україна для нього — мати, святиня, вона йому дала крила і снагу, глибінь роздумів і художні барви.

Художня палітра його багатюща. Симоненко сміливо випробовує себе в ранніх жанрах. Поряд із творами громадянської та інтимної лірики з-під його пера виходять і дошкульні сатиричні епіграми, байки, він пише віршо­вані жарти й казки для дітей.

Ось таке розмаїття знайде читач у творах Василя Симоненка (О. Гончар).

  • Схарактеризувати прості й складні речення. Зіставити їх. Як поєднані частини складних речень між собою?

  • З'ясувати лексичне значення виділеного слова. У якому значенні автор використав його? Виписати ключові слова й переказати текст. Колективна робота з текстом

► Прочитати текст. Визначити тип мовлення. Що відбиває заголовок: тему чи основну думку висловлювання? Пояснити. Поміркувати, чому поетам важ­ко писати гумористичні твори. Яких ще поетів-сміхотворців ви знаєте?

СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ

В усі часи чи не найбільшим випробовуванням для українця було вміння залишатися самим собою. Свідчення цьому — багатовікова трагічна історія нашого народу й долі окремих його видатних представників.

Джек Лондон писав: «Гумор найважче твориться... Писати гумор можуть лише нечисленні автори». Серед цих справді нечисленних авторів, котрі «мо­гли» писати гумор,— ім'я видатного українського поета-сміхотворця Степана Руданського. За свого життя поет майже не друкувався й помер, не здобув­ши визнання в мистецьких колах. Лише в народі твори Руданського дістали велику популярність, вони розповсюджувалися в списках та переказувалися усно. Слава прийшла до поета після його смерті.

«Найоригінальнішим і заразом найбільше народним явився Руданський у своїх «співомовках»,— відзначав Іван Франко. Співомовки Степана Руданського — це рухлива, жива мозаїка, майже калейдоскоп, у якому кожен окре­мий дрібний елемент дає уявлення про велике ціле. Водночас ці дрібні окремі елементи утворюють загальну картину великого цілого. Зі співомовок ми ді­знаємося про суспільні та побутові явища й відносини, характерні для того­часної України, про звичаї та ментальність різних націй... Адже саме за на­ціональною приналежністю групує Руданський дійових осіб (3 часопису).

  • Знайти в тексті речення, що відповідають поданим схемам: А: «П». «П»,—
    а. Записати їх і з'ясувати розділові знаки. Що зміниться, якщо поміняти місцями слова автора і пряму мову? Аргументувати відповідь.

  • Зробити фонетичний розбір виділеного слова.

Ситуативне завдання

  • Уявити себе редактором дитячого журналу «Пізнайко». Вам для створення допису необхідно взяти інтерв'ю у восьмикласників про враження від переглянутого кінофільму.

  • Скласти й записати діалог редактора з глядачем кінофільму на тему «Ці­кавий герой». Розпитати про особисте ставлення до нього, а також власну позицію щодо задуму режисера.

Дослідження-відновлення

► Прочитати текст. Визначити стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Поміркувати, про яку поетесу йдеться в тексті. Розказати, що вам відомо про неї, її життєвий і творчий шлях.

Востаннє я бачив Лесю на літературному вечорі. Зібралося багато моло­ді. Лесю, що сиділа поруч з матір'ю, одразу впізнали. Леся серед нас, наша Леся... пішло по залу. Ларисо Петрівно, прочитайте нам що-небудь попро­сив, набравшись хоробрості, юнак у студентській формі. «Досвітні огні»! по­чулося з усіх кінців залу.

І ось Леся на невеликій естраді. Молодь довго аплодує своїй улюбленій поетесі. Вона піднімає руку, немов хоче погасити цей шквал щирого захо­плення і пошани. Настає тиша. Напружена тиша. І серед неї наростають слова, вони, мов снігова хуртовина, заполонили зал і всіх, хто був у ньому, підхопили і понесли туди, де «досвітні огні» вже горять...

Кожне слово полум'яної поетеси, кожен жест її горів і кликав до борні, і тепер перед нами стояла вже не слаба змучена постать, а всевладний титан Вставай, хто живий, в кого думка повстала!..

І знову буря оплесків (За О. Лисенком).

► Виписати речення з прямою мовою, розставивши розділові знаки. Пояснити їх уживання.

IV. Підбиття підсумків

V. Домашнє завдання

  1. Виписати з будь-якого підручника 6—7 речень з прямою мовою різної
    структури. Усно пояснити розділові знаки.

  2. Скласти діалог на тему «Який літературний жанр найкращий?».

Схожі:

Повторення вивченого у 8класі Пряма і непряма мова Складне речення і його ознаки

Безсполучникове складне речення. Пояснення про безсполучникове складне...
Распітін Світлана Володимирівна вчитель української мови та літератури Миколаївської вечірньої школи №1
Урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції). Обладнання...
Тема. Складне речення і його ознаки. Складне речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком
Прості і складні речення Мета. Розширити і поглибити знання учнів...
Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло
Урок -програма телепередач на тему «Пряма мова. Діалог.»
Уявімо, що ми зараз працюємо над створенням програми телепередач. Звичайно, є багато студій – «Інтер», «1+1», а ми з вами попрацюємо...
Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності:...
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Тема : Пряма мова. Діалог
Мета : систематизувати і поглибити знання учнів про способи передачі чужого мовлення; формувати вміння правильно розставляти розділові...
Урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, таблиці. Хід...
Слово вчителя. На попередніх уроках ви опрацювали матеріал, який стосується теми «Складне речення». Сьогодні на уроці ми поглибимо...
Урок-проект з української мови Тема: удосконалення знань про складне...
Тема: удосконалення знань про складне речення і його типи (з використанням інформаційних технологій)
«Речення. Граматична основа речення. Головні і другорядні члени речення»
Методична розробка з дисципліни Українська мова. Підготувала Ладика О. В., викладач Машинобудівного коледжу Донбаської державної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка