|
Скачати 0.75 Mb.
|
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Методичні матеріали Педагогіка. Психологія Укладачі: Черкез І.Б., Бирка М.Ф., Боярин Л.В., Вамуш А.А., Ведмеденко Д.В., Григор’єва О.В., Драпака А.В., Руда Г.В. Рецензенти: Сахновський О.Є., завідувач кафедри методики викладання суспільно-гуманітарних дисциплін ІППОЧО, кандидат історичних наук; Лісова О.С., доцент кафедри практичної психології ЧНУ ім. Ю.Федьковича, кандидат психологічних наук ЗМІСТ Педагогіка
Психологія
ПЕДАГОГІКА Основи педагогічної інноватики Бирка М.Ф. Основні поняття: нове, новизна, новація, інновація, алгоритм впровадження нового, умови ефективності інновацій. Короткий зміст Традиційне навчання та виховання реалізовувалось у сучасному, виходячи з минулого. Інноваційне навчання та виховання прагне функціонувати у контексті сьогодення, орієнтуючись на майбутнє. Педагогічна інноватика – вчення про створення, оцінювання, освоєння і використання педагогічних новацій. Вона повʼ'язана з науками: загальною інноватикою, методологію, теорією та історією педагогіки, психологією, соціологією і теорією управління, економікою освіти і є однією з фундаментальних дисциплін, яка суттєво прискорює процеси оновлення освіти. Основні поняття: «Нове» – уперше відкрите, створене або зроблене, яке сформувалося недавно замість попереднього. «Інновація» (лат. innovatio – оновлення, зміна) – новий підхід; створення якісно нового, використання відомого в інших цілях; процес, предметом якого є новації. «Новація» – певний засіб (нові ідеї, методи, методики, технології, програми тощо). «Новизна» – один із основних критеріїв оцінювання педагогічних досліджень; основний результат творчого процесу; властивість і самостійна цінність нововведення. Інноваційний потенціал – здатність новації забезпечувати протягом тривалого часу корисний результат від свого використання. Динаміка розвитку освітніх інноваційних процесів: 1) етап зародження нової ідеї, виникнення нової концепції нововведення (старт); 2) етап винаходу; 3) етап реалізації нововведення; 4) етап розповсюдження нововведення (зрілість); 5) етап насичення в конкретній галузі; 6) етап спаду (криза, фініш); 7) іррадіація (лат. irradiare – сяяти, випромінювати) нововведення. Педагогічна інноватика охоплює такі теоретичні блоки понять і принципів: блок створення нового; блок оцінювання нового; блок використання (впровадження) нового. Види впровадження новацій: обов’язкове (регламентується директивними документами); вибіркове (вибір змісту, форм і методів упровадження залежно від конкретних умов); ініціативне (в його основі ініціатива колективів навчально-виховних закладів, окремих педагогів). Сучасна педагогічна практика орієнтується на такий принцип впровадження новацій, як варіативність, що передбачає раціональне поєднання різних видів нововведень. Алгоритм впровадження нового: 1) вивчення завдань, передбачених нормативними документами; 2) аналіз практики і зіставлення отриманих у його процесі даних із соціальними вимогами; 3) моделювання еталонних результатів, яких очікують у результаті перетворення педагогічної практики; 4) пошук ідей, рекомендацій, що можуть бути впроваджені; 5) розроблення комплексної програми, яка охоплює закономірності впровадження нового; 6) відбір дидактичних, матеріальних, інформаційних, організаторських засобів тощо; 7) теоретична, методична, психологічна підготовка учасників впровадження нового; 8) встановлення зв'язку з авторами рекомендацій. Умови ефективності інноваційних педагогічних процесів: правильність вибору інноваційної діяльності; формулювання мети впровадження новації; оптимальний набір ресурсів; готовність і прагнення впроваджувати новації; належна кваліфікація учасників для виконання покладених на них обов’язків; ефективна взаємодія всіх учасників інноваційного процесу; ефективний обмін інформацією. Причини неефективності інноваційних педагогічних процесів: 1. Потенційно ефективні новації впроваджуються із значним запізненням. 2. Впровадження новації, яка не володіє необхідним інноваційним потенціалом (данина моді). 3. Явний чи прихований опір впровадженню новації. 4. Неправильна організація процесу впровадження. 5. Значне перевищення витрат на впровадження новацій порівняно з прогнозованими показниками. 6. Непомірно тривалі строки впровадження. Слухачам буде представлено передовий педагогічний досвід Буковини відповідно до анотованого каталогу педагогічного досвіду Буковини за фахом (напрямом роботи). Головна мета якого – інформування педагогічної громадськості області про творчі надбання педагогів-новаторів, які спрямовані на оновлення й реформування школи через зміну свідомості, психології, стилю педагогічної взаємодії. Питання для самоконтролю 1. Розкрийте властивості «нового» як феномену. 2. Що таке «інновація» у педагогіці? 3. Хто є суб’єктом, носієм інноваційного процесу? Тестові завдання 1. Нове – це: а) уперше відкрите, створене або зроблене; б) уперше винайдене, створене або зроблене; в) уперше відкрите, створене або розроблене; г) уперше відкрите, створене або знайдене. 2. Новація – це: а) засіб, що впроваджується ; б) метод, що впроваджується; в) методика, що впроваджується; г) нові ідеї, методи, методики, технології, програми. 3. Інновація – це: а) зміни в освітній практиці; б) процес впровадження новації; в) процес впровадження нового; г) форма організації інноваційної діяльності. 4. Які блоки входять у структуру педагогічної інноватики? а) створення, оцінювання та впровадження нового; б) оцінювання старого та впровадження нового; в) оцінювання старого та створення нового; г) використання старого, його оцінювання та створення нового. 5. У які три групи можна виокремити педагогів-новаторів? а) педагоги-винахідники, педагоги-модернізатори, педагоги-майстри; б) педагоги-історики, педагоги-модернізатори, педагоги-майстри; в) педагоги-винахідники, педагоги-раціоналізатори, педагоги-майстри; г) педагоги-винахідники, педагоги-модернізатори, педагоги вищої категорії. Основні напрями для самоосвіти 1. Результати педагогічної творчості, які можна розглядати у контексті інноватики. 2. Умови, необхідні для забезпечення ефективності інноваційних педагогічних процесів. 3. Нововведення, які впроваджувались останні роки в освіту. Рекомендована література
Сутність та зміст професійної компетентності педагога Бирка М.Ф. Основні поняття: компетенція, компетентність, професійна діяльність, професійна компетентність, рівні професійної компетентності. Короткий зміст Компетентнісний підхід – спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових і предметних компетентностей особистості; характеризується і особистісним, і діяльнісним аспектами, тобто має і практичну, і гуманістичну спрямованість; спеціально підкреслює значення досвіду, вмінь і навичок практичної реалізації знань, але в той самий час він встановлює підпорядкованість знань умінням та ставить акцент на практичній стороні кінцевого результату освіти. Основні категорії компетентнісного підходу. Компетенція – це сукупність взаємопов'язаних якостей особистості (знань, умінь, навичок та способів діяльності), які є заданими до відповідного кола предметів і процесів та необхідними для якісної продуктивної дії щодо них. Компетентність визначає міру прояву особистості у компетенції. Компетенція та компетентність розглядається як потенційне та актуальне. Компетенція – шкала, компетентність – рівень на шкалі. Напрями професійної діяльності педагога: навчально-виховна, методична та організаційна. Професійні якості особистості педагога: домінантні якості, відсутність кожної з яких унеможливлює ефективне здійснення педагогічної діяльності; периферійні – якості, які не здійснюють вирішального впливу на ефективність педагогічної праці, проте сприяють її успішності; негативні – якості, що призводять до зниження ефективності педагогічної діяльності; професійно неприпустимі – ті, що ведуть до професійної непридатності педагога. Професійну компетентність педагога ми розуміємо як сукупність його особистісних характеристик, що забезпечують ефективне виконання ним завдань і обов’язків педагогічної діяльності. Основними характеристиками професійної компетентності педагога є професійні знання, вміння, навички, ціннісні орієнтації та якості особистості. Структура професійної компетентності педагога: Інваріантні складові – загальнокультурна, нормативно-правова, психолого-педагогічна, саморозвиваюча, інформаційно-комп’ютерна; Варіативні складові – предметна, діяльнісно-комунікативна. Рівні розвитку професійної компетентності педагога: Ситуативний (низький) рівень. Це вчителі-початківці (педагогічний стаж до 3 років). Репродуктивний рівень (середній). Це вчителі з невеликим педагогічним стажем (3-5 років), які пройшли як мінімум одну атестацію. Системний рівень (вище середнього). Це вчителі з педагогічним стажем 5-8 років, які пройшли щонайменше дві атестації (чергову та позачергову). Концептуальний рівень (високий). Це вчителі з порівняно великим педагогічним стажем (більше 8 років), які пройшли 3-4 атестації та здобули вищу кваліфікаційну категорію і педагогічне звання «вчитель-методист», «старший вчитель». Питання для самоконтролю 1. Охарактеризуйте співвідношення понять «компетенція» та «компетентність». 2. Охарактеризуйте професійну діяльність та професійні якості особистості педагога. 3. Визначте сутність та структуру професійної компетентності педагога. Тестові завдання 1. Які основні категорії компетентнісного підходу? а) кваліфікація, компетенція, компетентність; б) кваліфікація, компетенція; в) кваліфікація, компетентність; г) компетенція, компетентність. 2. Компетенція це: а) діяльність в якій реалізує себе особистість; б) відповідність особистості займаній посаді; в) нормативно-визначена діяльність особистості; г) професійна діяльність особистості. 3. Компетентність ц: а) міра реалізації особистості у компетенції; б) професіоналізм особистості; в) рівень кваліфікації особистості; г) якості особистості. 4. Напрями професійної діяльності вчителя. а) навчальна, виховна, розвивальна; б) навчально-виховна, методична; в) навчально-виховна, методична, організаційна; г) навчально-виховна, методична, наукова. 5. Професійні якості особистості педагога? а) домінантні, периферійні, негативні, професійно неприпустимі; б) домінантні, позитивні, негативні, професійно неприпустимі; в) домінантні, периферійні, негативні, професійно значущі; г) домінантні, периферійні, негативні, професійно незначущі. Основні напрями для самоосвіти 1. Ключові компетентності вчителя. 2. Самоосвітня компетентність вчителя. 3. ІКТ компетеність вчителя як ключова. Рекомендована література 1. Булка Н.І. Креативність і соціальна компетентність / Н.І.Булка // Практична психологія та соціальна робота. – 2001. – №10. – С.46-49. 2. Карпович В.А. Діяльність сучасного вчителя. – К., 2004. – 121 с. 3. Ковальчук В.І. Технологія навчання дорослих на основі особистісно-орієнтованого підходу: тренінг / В.І.Ковальчук. – К. : Шк. світ, 2009. – 136 с. 4. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. Ред. О.В.Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. 5. Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. – К.: К.І.С., 2003. 6. Хуторской А.В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций // Инновации в общеобразовательной школе. Методы обучения. Сборник научных трудов / Под ред. А.В.Хуторского. – М.: ГНУ ИСМО РАО, 2006. – С.65-79. |
The cycle of Kuznets and basic phases of cycles of business activity... В статті розглянуто сутність терміну «цикл», проаналізовано тенденції розвитку машинобудівної галузі України за 25 років. Розглянуто... |
РОЗГЛЯНУТО |
ЗАТВЕРДЖЕНО УЗГОДЖЕНО РОЗГЛЯНУТО |
ЗАТВЕРДЖЕНО УЗГОДЖЕНО РОЗГЛЯНУТО |
Перелік завдань до кваліфікаційних пробних робіт ЗАТВЕРДЖЕНО УЗГОДЖЕНО РОЗГЛЯНУТО |
РОЗГЛЯНУТО Засоби створення електронного документа. Автоматизація введення інформації в комп'ютер |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Розглянуто і схвалено на засіданні кафедри бухгалтерського обліку від 8 лютого 2012 р.‚ протокол №20 |
Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру... Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (протокол від 13.... |
Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру... Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (протокол від 13.... |
Львів 2012 Розглянуто і схвалено на засіданні кафедри кримінального процесу та криміналістики Львівського державного університету внутрішніх... |