Класний керівник — це особа, яка за дорученням народу має повсякденний доступ до найдорожчого народного багатства душі, розуму, почуттів дітей, підлітків і юнаків. Перед ним, з одного боку, моральні цінності, створені, вистраждані протягом століть, з іншого — багатство народу, його майбутнє, його надія — молоде покоління. Класний керівник творить найбільше багатство суспільства — Людину...», — так писав Василь Сухомлинський.
Процес виховання є тривалим, власне, безперервним процесом. Він триває все життя. Змінюються лише роль і співвідношення різних виховних факторів. До школи провідну роль у вихованні відіграє родина, в роки навчання до родини долучається школа. Шкільне виховання залишає глибокий слід у свідомості дитини, тому що нервова система у цьому віці характеризується високою пластичністю і сприйнятливістю. Проте це не означає, що «яскравий» виховний захід може змінити поведінку учня. Необхідна системна робота, визначена певною виховною метою, і саме цю роботу починають класні керівники.
Якість виховного процесу є повсякденною турботою адміністрації, психолога, соціального педагога, педагога-організатора та класних керівників, для них і підготовлений даний довідник.
Упорядники: Царенко В.І. – методист методичного кабінету відділу
освіти Долинської райдержадміністрації;
Шахненко О.Ф. – керівник районного семінару –практикуму класних керівників, вчитель фізики і математики
Долинської ЗШ №1.
м. Долинська
2011р.
РОЗДІЛ І.
Методичні рекомендації щодо організації
виховної роботи у навчальному закладі.
Виховна система навчального закладу охоплює навчальний процес, позаурочне життя учнів, їхні діяльність і спілкування за межами закладу, спрямована на забезпечення якнайповнішого всебічного розвитку особистості, формування її самостійності і відповідальності, громадянського становлення.
Ми розглядаємо виховання як процес ефективної взаємодії педагогів та учнів, спрямований на досягнення поставленої мети.
Виховний процес є комплексним і включає єдність завдань, змісту, форм і методів, підпорядкованих ідеї цілісності формування особистості.
Склад організаторів виховного процесу:
• адміністрація закладу;
заступник директора з виховної роботи;
класні керівники;
педагоги-організатори;
практичний психолог;
соціальний педагог.
1.1. Класний керівник і принципи його діяльності.
Виховна робота класного керівника — робота творча. Її успіх залежить від його педагогічної майстерності, знання індивідуальних особливостей своїх вихованців, виховних і педагогічних завдань колективу.
Робота класного керівника — цілеспрямована, системна, планована діяльність. Вона вибудовується на основі програми виховання всього навчального закладу, з урахуванням актуальних завдань, що стоять перед педагогічним колективом, і ситуації у колективі класу, міжособистісних взаєминах. Крім того, класний керівник повинен брати до уваги рівень вихованості учнів, соціальні та матеріальні умови їх життя, специфіку сімейних обставин тощо.
Принципи діяльності класного керівника:
Принцип гуманізації виховного процесу. Пріоритетом виховання є розуміння дитини як вищої цінності. Обов'язковою умовою є врахування її вікових та індивідуальних особливостей і можливостей, стимулювання розвитку в особистості свідомого ставлення до своєї поведінки, діяльності, життєвих виборів.
Принцип цілісності. Виховання організовується як систем,- ний педагогічний процес, спрямований на гармонійний та всебічний розвиток особистості. Передбачає забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи.
Принцип особистісної орієнтації. Загальні закони психічного розвитку проявляються у кожної дитини своєрідно і неповторно. Педагог культивує у зростаючої особистості відчуття самоцінності, впевненості у собі, визнає її право на вільний розвиток та реалізацію своїх здібностей; надає їй право почуватися індивідуальністю; спрямовує зусилля на розвиток світогляду, самосвідомості, культури потреб, емоційної сприйнятливості, довільної поведінки, базових якостей особистості.
Акмеологічний принцип. Педагог орієнтує виховний процес на найвищі морально-духовні досягнення вихованця; створює умови для оптимальної самореалізації підростаючої особистості, розвитку її індивідуальних можливостей і здібностей; напрями виховної роботи втілюються у відповідних результатах — твердо й органічно засвоєних загальнолюдських і національних цінностях, стратегії життя, яка передбачає постійний рух до здійснення все нових, соціально значущих задумів; уміння мобілізуватися на долання труднощів, прогнозувати наслідки своїх вчинків; здатності до свідомого прийняття рішень.
Принцип суд'єкт-суб'єктної взаємодії. Учасники виховного процесу виступають рівноправними партнерами у процесі спілкування, беруть до уваги думку одне одного, визнають право на її відмінність від власної, узгоджують свої позиції. Вихователь уникає суворих приписів, не ставиться до вихованця як до пасивного об'єкта своїх впливів; зважає на його психічний стан, життєвий досвід, систему звичок та цінностей; виявляє емпатію, вдається до конструктивних та продуктивних виховних дій; виявляє творчість і педагогічну рефлексію.
1.2.Основні завдання класного керівника.
1.Вивчення особистості учня, його схильностей, інтересів, особливостей характеру для надання йому допомоги в саморозвитку, самовизначенні та самореалізації.
2.Спостереження за індивідуальним розвитком кожного учня, а також необхідна педагогічна корекція у системі його виховання.
3.Створення оптимальних умов для формування кожної особистості, які сприяють вільному і повному розкриттю усіх її здібностей.
4.Організація індивідуальної, групової і колективної діяльності, що залучає учнів у суспільно-ціннісні взаємини.
5.Забезпечення дотримання прав і свобод учнів, охорона їхнього життя, здоров'я і безпеки в період навчального процесу.
6.Координація зусиль педагогів, що впливають на становлення особистості учнів.
7.Формування колективу класу як виховного середовища, що забезпечує соціалізацію кожного його учасника:
створення психолого-педагогічних умов для розвитку особистості учня у класі;
формування етичних сенсів і духовних орієнтирів вихованців;
організація соціальноцінних взаємин і переживань вихованців у груповому співтоваристві;
організація творчої, особистої та суспільно-значущої діяльності класу;
організація системи самоврядування;
формування навичок самовиховання учнів.
1.3.Права й обов'язки класного керівника.
Згідно з Положенням про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти класний керівник має право на:
відвідування уроків, занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої практики та позакласних занять у своєму класі (групі);
присутність на заходах, що проводять для учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;
внесення пропозицій на розгляд адміністрації навчального закладу та педагогічної ради про моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);
ініціювання розгляду адміністрацією навчального закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);
внесення пропозицій на розгляд батьківських зборів класу (групи) щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;
відвідування учнів (вихованців) за місцем їхнього проживання (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчення умов їхнього побуту та виховання;
вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з проблем виховання;
вияв соціально-педагогічної ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);
захист професійної честі, гідності відповідно до чинного законодавства;
матеріальне заохочення за досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на нього завдань.
Класний керівник не має права:
принижувати учнів, ображати їх словом або дією;
зловживати довірою учнів, порушувати дане їм слово або обіцянку, свідомо вводити їх в оману;
використовувати сім'ю (батьків або родичів) для покарання учнів;
підривати авторитет педагогічного колективу.
Класний керівник зобов'язаний:
·вибирати адекватні засоби реалізації завдань навчання, виховання і розвитку учнів (вихованців);
здійснювати педагогічний контроль за дотриманням учнями (вихованнями) статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших документів, що регламентують організацію навчально-виховного процесу;
інформувати про стан виховного процесу в класі та рівень успішності учнів (вихованців) педагогічну раду, адміністрацію навчального закладу, батьків;
дотримуватися педагогічної етики, поважати гідність учня (вихованця), захищати його від будь- яких форм фізичного, психічного насильства; своєю діяльністю утверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;
пропагувати здоровий спосіб життя;
постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
вести документацію, пов'язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи тощо).
1.4. Режим та циклограма роботи класного керівника.
1.Загальні правила організації роботи педагогічного колективу випливають із Кодексу законів про працю та Статуту освітньої установи.
2.Робочий час класного керівника визначається ставкою класного керівника.
3.Годину класного керівника (класну годину) можна проводити один раз на тиждень у різній формі: тематична класна година, збори класу, підготовка до екскурсії, підбиття підсумків екскурсії, підготовка до заходу в класі, захід творчого характеру і т. д.
4.Кількість виховних заходів — не менше двох на місяць.
5.Кількість батьківських зборів — не менше одного на семестр.
6.Організація консультації для батьків, днів відкритих дверей, залучення батьків до навчально-виховного процесу — за виховним планом або за потреби.
7.У канікулярний час класний керівник працює за спеціальним планом і режимом згідно з його навантаженням.
Циклограма роботи.
Щодня:
Контроль за відвідуванням учнями занять.
Контроль за навчальною діяльністю класу.
Індивідуальна робота з учнями.
Щотижня:
Моніторинг.
Проведення заходів у класі за планом виховної роботи.
Робота з учнями за ситуацією (за потреби).
Робота з батьками за ситуацією (за потреби).
Робота з педагогами за ситуацією (за потреби).
Щомісяця:
Відвідування навчальних занять у своєму класі.
Консультації у психолога з проблемних питань, які виникають у класі в цілому або в окремих учнів.
Розв'язання господарських питань.
Зустріч із батьківським активом.
Робота з активом класу.
Робота з журналами навчальних занять і класного керівника.
Один раз на семестр:
Методичне, об'єднання класних керівників.
Аналіз виконання плану роботи за семестр.
Корекція плану виховної роботи на наступний семестр.
Проведення батьківських зборів.
Один раз на рік:
Проведення відкритої класної години або інших класних заходів.
Оформлення особистих справ учнів.
Аналіз і складання плану роботи з колективом класу.
Збір статистичних даних про клас.
1.5. Функції класного керівника.
Функції класного керівника визначаються необхідністю створення умов для учнів, сприяння їхньому різнобічному розвитку, духовному становленню.
1.Аналітична:
вивчення індивідуальних особливостей учнів, їхніх інтересів, потреб, мотивів поведінки;
виявлення специфіки і визначення динаміки розвитку класного колективу;
вивчення й аналіз стану й умов сімейного виховання кожного учня;
вивчення й аналіз виховних можливостей навколишнього середовища для можливостей педагогічного та учнівського колективів.
2.Прогностична:
прогнозування рівнів індивідуального розвитку учнів і етапів формування колективу класу;
передбачення результату наміченої справи;
побудова моделі виховної підсистеми, яка відповідає виховній системі навчального закладу;
визначення перспектив життя і діяльності учнів;
передбачення наслідків стосунків, що складаються в колективі.
3.Організаційно-координуюча:
залучення колективу класу до різних видів виховної діяльності учнів (пізнавальної; суспільно- корисної; ціннісно-орієнтаційної тощо).
допомога і співпраця в організації діяльності органів самоврядування;
встановлення зв'язків між школою та сім'єю учня;
координація зусиль батьків та навчального закладу;
захист прав учнів;
індивідуальна робота з учнями;
участь у роботі педрад, адміністративних і методичних нарадах.
4.Комунікативна:
розвиток і регулювання стосунків між учнями;
допомога в адаптації у колективі кожному учню;
сприяння загальному сприятливому психологічному клімату в колективі.
Отже, класний керівник, отримуючи й обробляючи інформацію про кожного зі своїх вихованців, їхній психофізичний розвиток, соціальне оточення, сімейні обставини, організовує, аналізує, контролює, об'єднує учасників цілісного виховного процесу, координує навчальну діяльність окремих учнів, усього класу, сприяє розвитку їхнього творчого потенціалу.
Взаємодія класного керівника:
із заступником директора з виховної роботи:
заступник директора з виховної роботи — це фахівець, що веде головну лінію виховання у навчально-виховному процесі;
класний керівник погоджує план виховної роботи і заходи із заступником директора з виховної роботи;
класний керівник веде необхідну ділову документацію під керівництвом заступника директора з виховної роботи;
заступник керівника навчального закладу з виховної роботи здійснює контроль діяльності класного керівника,
із педагогом-організатором:
класний керівник погоджує діяльність педагога-організатора із планом своєї виховної роботи;
користуючись рекомендаціями педагога-організатора, класний керівник активно співпрацює з учнівським активом закладу, сприяє розвитку самоврядування у навчальному закладі;
класний керівник активно взаємодіє із педагогом-організатором у вирішенні питань з організації канікулярних заходів;
за підтримки педагога-організатора класний керівник залучає до своєї роботи представників культури, спорту, громадськості;
спільно виробляються загальні педагогічні вимоги і підходи до учнів у навчально-виховному процесі на основі завдань освітньої установи;
класний керівник представляє інтереси своїх вихованців на педагогічній раді;
залучає педагогів до роботи з батьками;
сприяє включенню учнів у систему роботи, співпраці з педагогами, передбачену іншими педагогами: факультативи, випуск газет, тематичні програми, конкурси, проекти та інші заходи;
соціальний педагог — посередник між вихованцем і всіма соціальними інститутами в розв'язанні особистої кризи учня;
класний керівник бере участь у діяльності, організованій соціальним педагогом, яка спрямована на розвиток соціальних ініціатив, реалізацію соціальних проектів;
психолог вивчає індивідуальність, процес адаптації та інтеграції учнів і надає класному керівнику необхідну інформацію;
психолог допомагає координувати зв'язок класного керівника з батьками і консультативно підтримує їх за потреби;
аналізує розвиток колективу класу, визначаючи пізнавальні, творчі здібності і можливості вихованців;
психолог знайомить класного керівника з психофізіологічними особливостями учнів, координує вибір форм і методів організації індивідуальної та групової діяльності колективу;
бібліотекар допомагає класному керівнику розширити коло читання учнів;
класний керівник разом із бібліотекарем організовують та проводять спільні заходи (свята, години спілкування тощо);
із медичними працівниками навчального закладу:
-Класний керівник піклується про здоров'я своїх вихованців, використовуючи інформацію, яку надав медпрацівник;
робота класного керівника з батьками спрямована на співпрацю з сім'єю на користь дитини;
класний керівник залучає батьків до участі у виховному процесі навчального закладу, що сприяє створенню психологічного й емоційного комфорту учня в стінах цього закладу і за його межами;
координує освіту і самоосвіту учня, вивчаючи інформацію про його схильності, матеріально- побутові умови, психологічний клімат у сім'ї, вимоги батьків до навчання і виховання;
організує роботу з підвищення педагогічної та психологічної культури батьків.
|